NR200P med dubbla radiatorer och vertikal GPU!
Sen 2018 har jag jobbat med service/försäljning av datorer och har därför blivit lite komponenttrött. Att packa upp ett 3090 är helt enkelt inte roligt längre och det krävs ganska mycket för att göra mig exalterad över en ny produkt. Många som jobbat inom retail känner säkert igen sig i detta.
År 2020 var det dags för uppgradering och p.g.a. min datortrötthet stod jag i valet och kvalet mellan att bygga en väldigt standard dator med fokus på prestanda eller lägga lite extra energi och bygga något speciellt. Jag valde att gå SFF, custom kablar och custom loop. Bygget pushade mitt tålamod till bristningsgränsen, men jag är väldigt nöjd med resultatet!
Specs:
Intel Core i9 10850K
Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Black
Gigabyte Z490I AORUS ULTRA
2 x Samsung 970 EVO Plus 1TB
Corsair SF750 750W 80+ Platinum (custom kablar)
Cooler Master NR200P White (3D-printade fötter)
2 x Lian Li UNI FAN SL120 RGB PWM White
4 x Noctua NF-A12x15 PWM Chromax black swap
Watercooling specs:
Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N RTX 3090/3080 Gaming/Eagle with Backplate
Barrow INTEL CPU water block integrated pump and reservoir LTPRP-04
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 240mm
XSPC TX240 Crossflow Ultrathin Radiator
EK-Tube ZMT Matte Black15,9/9,5mm
Aquacomputer QUADRO
Alphacool Eiszapfen temperature sensor Plug G1/4 - Deep Black
Fittings från EK and Barrow
EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM D-RGB - Plexi (använd för att fylla loopen)
EK leak tester
EK Cryofuel Clear
Idle temps:
CPU package: 30-35 C
GPU: 25-30 C
Liquid: ~26 C
Port Royale 30 min (max temps):
CPU: 60 C
GPU: 54 C
Liquid: 41 C
Cinebench R20 30 min (max temps):
CPU: 76 C
GPU: 35 C
Liquid: 36 C
AC: Valhalla 1 hour (max temps):
CPU: 70 C
GPU: 51 C
Liquid: 40 C
Custom kablar:
Alla strömkablar är tillverkade av mig. Jag köpte det mesta från MDPC-X och jag använde 17 AWG-kablar med deras small sleeving. Färgerna är natural white, liquid carbon och transparent.
24-pinskabeln är uppbyggd som en extension + en riktigt kort, osleevad 24-pinskabel i slutet. Jag dubbelcrimpade kablarna för att få Corsairs sense-wires på plats.
8-pinskablarna för min GPU är lite speciella. Gigabyte använder en kort intern extension på 30-serien (Aorus-korten är undantagen). De interna 8-pinskontakterna är inte standard Mini-Fit Jr, de är Micro-fit 3.0 istället. Det här är samma standard som används på 12-pinskabeln på Founders Edition, men Gigabyte använder istället två platta 8-pinskontakter.
Med Alphacool-blocket monterat blir dessa extensions synliga och det ville jag inte att de skulle vara. Därför matchade jag pinouten på mitt SF750 med pinouten för dessa extensions och gjorde custom kablar direkt från min PSU till den interna kontakten på GPU:n. Jag kunde inte sleeva dessa, kontakten är helt enkelt för liten för att trycka in en sleevad kabel i.
Alla kablar testades med en nätaggregatstestare före installation förutom GPU-kablarna. Jag hade inget sätt att testa dessa, men när det väl var dags att tillverka dem hade jag ganska stort förtroende för mitt arbete så jag kopplade in dem direkt till mitt 3080 och startade datorn. De verkar fungera bra.
Loop order:
CPU - GPU - TOP RAD - BOTTOM RAD - CPU
Detaljerad loop order:
CPU - EK-AF 90 - Barrow 10 mm extension - EK Torque 90 - GPU - EK Torque 90 - EK Torque fitting - ZMT - EK Torque fitting - EK-AF 90 - EK Torque 90 - TOP RAD - EK Torque 45 - EK Torque fitting - ZMT - EK Torque fitting - EK-AF 90 - BOTTOM RAD - EK Torque 90 - EK Torque 90 - EK Torque fitting - ZMT - EK Torque fitting - EK-AF 90 - EK-AF 90 - CPU
Kom gärna med feedback och förslag på hur jag kan fortsätta utveckla bygget!