AMD och Nvidia snor åt sig extra kapacitet hos TSMC under andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia snor åt sig extra kapacitet hos TSMC under andra kvartalet

Viss ljusning i kretstillgång skymtas när Apple avslutar tillverkning av äldre kretsar på 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

Permalänk
Medlem

Vansinne att nästan alla lagt sina ägg i samma korg (TSMC 7nm). En terrorbombning av TSMC’s fabriker och hela världsekonomin klappar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

Japp. 14nm är lite 1800-tal faktiskt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

Allt är ju relativt.

Intel har tillverkat processorer på 10 nm, som har snarlik densitet som TSMC 7 mm, ett tag nu. De har dock dålig kvalité i den tillverkningen vilket gör att de har svårt att tillverka större krets på den noden med någon förtjänst. Den är dock inte särskilt ny längre även om Alder Lake blir första desktop-CPUn på 10 nm.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Nvidias datacenter-produkter är ju på TSMC 7nm, skulle snarare tolka det som en möjlighet att tillfredsställa efterfrågan där än att de skulle få för sig att flytta konsumentproduktionen från Samsung 8nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

Mobiltelefoner använder 5nm idag & därför som min telefon med 7nm chip som snart är 1 år gammal inte är eftertraktade.

Mediatek lägsta Nod 6 nm idag på deras hemsida men skönt att dom får till 5 nm i år iallafall för då kommer belastningen på Tsmc kunna sjunka.

Vet inte var Globalfundries är idag på noder & vet att dom tagit på sig tillverkning till bilindustrin.

Fördelen med kapacitets bristen är flera aktörer kan komma in i matchen & att tillverkningen sprids ut efter tillgången hos flera företag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

Well enligt swecs fredags(panel/fokus) för någon vecka sedan så kan man ju inte jämföra nm rakt av. Transistortäthet känns mer relevant (säger därmed inte att intel inte ligger efter ).
OnT: Jag försöker tycka att det är ett enormt problem att vi inte kan köpa grafikkort (mig själv inkluderat) men sedan inser jag att det är ett Ilandsproblem av rang! Det finns antagligen andra typer av kretsar som påverkar samhället mer än när någon går från 120 till 240fps.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vet inte var Globalfundries är idag på noder & vet att dom tagit på sig tillverkning till bilindustrin.

Om jag inte missminner mig så stannade Global Foundries på 14nm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hugashaka:

Om jag inte missminner mig så stannade Global Foundries på 14nm.

De står kvar och stampar på 12 nanometer. I/O-kretsen i Ryzen tillverkas av dem, bland annat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De står kvar och stampar på 12 nanometer. I/O-kretsen i Ryzen tillverkas av dem, bland annat.

Ja, just det. 12 nanometer var det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

se fredagsmys tycker det vore ett bättre namn än vad det heter på sweclockers tycker de hade en ganska bra genomgång av nm om än inte en så superteknisk sak men så man hänger med iallafall bara ett tips

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De står kvar och stampar på 12 nanometer. I/O-kretsen i Ryzen tillverkas av dem, bland annat.

Mja, de har stoppat FinFET processerna på 12 nm. Däremot har de fortsatt vidareutveckla FDSOI-tekniken genom 22FDX (senast i höstas presenterade de 22FDX+).

De ska även ha 12FDX rätt långt gången som ska ge prestanda motsvarande 10nm FinFET om inte bättre, och helt klart billigare och enklare.

Permalänk
Medlem

Pga komponent bristen så kommer jag att hoppa över ny GPU, oavsett AMD eller Nvidia. för när vi väl kan handla till humana priser så är ny gen runt hörnet iaf.

Kan även bli så på CPU sidan för mig, men en 5900x eller 5950x har lite högre prio än GPU. Men beroende på hur de ser ut med nästa Gen AMD så kanske jag hoppar över 5000 serien också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Känns lite galet att 7nm beskrivs som gammalt när intel fortfarande inte tagit sig vidare från 14nm

beskriver ju bara hur mycket Intel faktiskt har slackat och mjölkat sina fanboy´s.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.