Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur vanligt det är med störande coil whine/dålig fläkt. Verkar ju vara extremt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Hade varit intressant att se hur vanligt det är med störande coil whine/dålig fläkt. Verkar ju vara extremt vanligt.

ps5_fan_noise_and_coil_whine_is_this_normal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fick min gamla igen och han på elgiganten kunde inte heller se vad som var gjort på sonys reparationsverkstad då de inte skriver till dem vad som är gjort. Stod bara att den var reparerad liksom.

Hur lång tid tog reparationen? Nollställde du konsolen innan? Behöver man göra något speciellt?

Funderar starkt på att lämna in min också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur lång tid tog reparationen? Nollställde du konsolen innan? Behöver man göra något speciellt?

Funderar starkt på att lämna in min också.

För egen del tog det ca två veckor att få tillbaka den. Det enda de gjorde vara att fabriksåterställa den, så se till att ta backup innan du skickar in den. Skicka inte tillbaka den i orginalkartongen om du vill spara den. Jag missade den delen och fick den tillbaka i en helt annan förpackning. Om det bara är fläkten som surrar, så tror jag inte att det är någon ide att skicka tillbaka den, utan den kommer med största sanolikhet komma tillbaka utan någon åtgärd förutom fabriksåterställningen.
Bättre att lämna tillbaka om du fortfarande har öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

För egen del tog det ca två veckor att få tillbaka den. Det enda de gjorde vara att fabriksåterställa den, så se till att ta backup innan du skickar in den. Skicka inte tillbaka den i orginalkartongen om du vill spara den. Jag missade den delen och fick den tillbaka i en helt annan förpackning. Om det bara är fläkten som surrar, så tror jag inte att det är någon ide att skicka tillbaka den, utan den kommer med största sanolikhet komma tillbaka utan någon åtgärd förutom fabriksåterställningen.
Bättre att lämna tillbaka om du fortfarande har öppet köp.

Jag tittade på din film och har exakt samma problem som du har (https://youtu.be/ySS01c1yaQY). Synd att de inte åtgärdade det, ska dock testa att slänga dit O-rings då jag råkar ha sådana hemma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishyfajita:

Coil Whine, min konsol tjuter och håller på när jag är inne i spel, men helt tyst sekunden jag går till dashboard. Den byter även ljud beroende på om jag är i menyer eller vad jag gör i spelet. Jag överväger att lämna in konsolen, men lider samtidigt inte av det just nu, och det verkar vara en lång process. Har inte lirat några nya spel, utan mestadels Destiny 2 och Days Gone.

Är det något som riskerar att bli värre om jag inte lämnar in konsolen? Kan det skada hårdvaran? Kan jag klaga på det om ett år, eller är det för sent för att få konsolen lagad?

Har inte lämnat in några av mina konsoler personligen men vi har sett här i tråden en tid på ungefär 3 veckor totalt från att du lämnar in och får tillbaka din konsol. Hårdvaran blir inte försämrad av ditt coil whine, ljudet däremot kan bli värre så värt att ha i åtanke. Du kan klaga på det så länge du har garanti på konsolen.

Kort och gott behöver du inte oroa dig så länge du inte stör dig på ljudet. Du kan slänga på dig ett par ljudisolerade hörlurar och spela för fulla muggar utan problem.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt detta själv. Konsolen är väldigt tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Seasonic Focus GX-750 | 1440p OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Har inte upplevt detta själv. Konsolen är väldigt tyst.

Som det ska vara. Önskan är ju dock att alla fick samma trevliga upplevelse.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk

Fick hem min andra PS5:a idag. Denna är ca 30% tystare gällande surrandet från nätdelen gentemot min första. Inte perfekt men betydligt mera uthärdligt iaf.

”Uppdatering”: Nje, kanske 10% bättre. Surrar fortfarande illa i Black Ops. Speciellt i menyerna där frekvensen går att ändra genom att stega genom menyerna. :-/

Permalänk
Medlem

Mina första två konsoler brummade så det gick igenom TV-ljudet. Den tredje som jag spelat på hela dagen buzzar en del och det hörs om man stänger av ljudet från TV:n men absolut inget som stör spelupplevelsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Mina första två konsoler brummade så det gick igenom TV-ljudet. Den tredje som jag spelat på hela dagen buzzar en del och det hörs om man stänger av ljudet från TV:n men absolut inget som stör spelupplevelsen!

Men jag vill inte höra brummet från min PS5:a ens i tysta segment i spelet. Sony gjorde ju en grej av att på stå att de lagt energi på att göra konsolen tystare med bättre kylning. Men den är mer irriterande än min PS4 kan jag i alla fall säg. Jag känner mig extra besviken efter vad de lovat.

Permalänk

jag hör inte min.. står bakom tvn o jag sitter 1.5m ifrån ca..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Tyvärr är även min PS5:a väldigt högljudd. Den har ett högt brummande ljud som hörs direkt när jag startar konsolen. Det blir sen ännu värre när jag har ett spel igång. Spelar alltid med hörlurar med det hörs tydligt igenom ändå. Tråkigt att det ska bli såhär.

Permalänk
Medlem

En del säger att deras PS5a är högljudda. Jag undrar när ni köpte dom? Kan det vara att dom fixat senare konsoler?

Jag köpte min på MMs släpp 210311 och den är väldigt tyst. En kompis till mig, som är ljudkänsligare, tycker också den är tyst. Min PS4 pro låter dock som ett jetplan!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Fick min 19/11..

Lite coil whine om man går nära. Fläkten vobblade som löstes med 8 st oringar. Mycket tystare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Fick min 19/11..

Lite coil whine om man går nära. Fläkten vobblade som löstes med 8 st oringar. Mycket tystare!

Var köpte du passande o-ringar? Tror jag har samma problem som dig då fläkten inte knarrar likadant när jag lyfter ut den från sin socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Var köpte du passande o-ringar? Tror jag har samma problem som dig då fläkten inte knarrar likadant när jag lyfter ut den från sin socket.

Har 8 st 3 x 1,5

https://www.kullager.se/product.html/o-ring-3x15-nbr?category...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

En del säger att deras PS5a är högljudda. Jag undrar när ni köpte dom? Kan det vara att dom fixat senare konsoler?

Jag köpte min på MMs släpp 210311 och den är väldigt tyst. En kompis till mig, som är ljudkänsligare, tycker också den är tyst. Min PS4 pro låter dock som ett jetplan!

Fick min förra måndagen (vilket ironiskt not delvis blev ett måndagsex haha) så den borde ju vara rätt ny. Har följande problem:
¤ Fläktljud vid idle
¤ PSU "knarrande" (dock hörs det knappt så jag släpper den)
¤ DNS error vid nedladdning av spel

Skrivet av Öltorp:

Fick min 19/11..

Haha, din länk gällande O-ringar var ett mycket bättre köp än det jag gjorde:
https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-tillbehor-till-tangentbord...
Antar att du satte dem mellan skruvhålen och konsolen?

Sen måste jag också hitta Torx T8 Security bits/mejsel för att kunna skruva loss fläkten. Hittat ett kit på Kjell&Co för hundringen, blir nog bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick min förra måndagen (vilket ironiskt not delvis blev ett måndagsex haha) så den borde ju vara rätt ny. Har följande problem:
¤ Fläktljud vid idle
¤ PSU "knarrande" (dock hörs det knappt så jag släpper den)
¤ DNS error vid nedladdning av spel

Haha, din länk gällande O-ringar var ett mycket bättre köp än det jag gjorde:
https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-tillbehor-till-tangentbord...
Antar att du satte dem mellan skruvhålen och konsolen?

Sen måste jag också hitta Torx T8 Security bits/mejsel för att kunna skruva loss fläkten. Hittat ett kit på Kjell&Co för hundringen, blir nog bra.

Japp i skruvhålen, på med fläkten och sen mellan fläktgallret och fläkten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Hade du DELTA-fläkten eller?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Hade du DELTA-fläkten eller?

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Då är det bara grattulera, är med den o-ring fixen fungerar bäst. Tystaste fläkten av de 3 möjliga du kan få. Njut nu av tystnaden.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem

Provade med o ringar på min som har en nidec fläkt. Det gjorde lite skillnad men tyvärr inte tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det. Får bli att kontakta Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veonz:

Provade med o ringar på min som har en nidec fläkt. Det gjorde lite skillnad men tyvärr inte tillräckligt för att jag inte ska störa mig på det. Får bli att kontakta Sony.

Det var samma för mig. Jag tycker ju det låter som problemet med Nidec är själva fläktmotorn.

Min anlände till Sony någonstans i utlandet igår. Ska få tillbaka den nästa vecka men befarar att de inte kommer att åtgärda något.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Ni som har Nidec fläkten (även jag) och skickat in den. Har ni specifikt önskat byte till annan fläkt? För annars är det väl ingen mening att skicka in den om de inte byter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Ni som har Nidec fläkten (även jag) och skickat in den. Har ni specifikt önskat byte till annan fläkt? För annars är det väl ingen mening att skicka in den om de inte byter?

Har beskrivit felet men förväntar mig inte så mycket.

Min är nu på väg tillbaka och jag har fått en ny enhet (nytt serienummer i mailet). Det innebär ju tyvärr fläktlotto igen. Men, hoppas!

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Lämna in min Ps5 för andra gången för två veckor sen. Första gången fick jag tillbaka exakt samma konsol och serienummer. Andra gången en ny ps5 och ny serienummer. Men tyvärr som första har den också nidec fläkt. Exakt samma jobbiga ljud som förra konsolen.

Hoppas de går bättre för dig

Permalänk
Medlem

Nåja, jakten på min andra tysta PS5 fortsätter. Som nämnt tidigare är mitt första PS5 tyst precis som det ska vara. Min andra konsol jag fick tag på led av coil whine i den mån att jag personligen inte stod ut med det så därför sålde jag den vidare. Nu i veckan anlände ytterligare ett exemplar (så ex. #3) och denna gången var coil whinen verkligen minimal vilket var toppen. Däremot hade jag nidec-fläkt i denna som susade på likt en PS4, tråkigt. Detta exemplaret skulle behöva fläkten från förgående ex så hade det varit toppen.

Jag åkte och lämnade in den på öppet köp. Diskuterade lite med personalen angående problemet och tydligen hör fler och fler av sig gällande dessa problem nu vilket är tråkigt men samtidigt bra så att det förhoppningsvis blir lite ordning på framtida exemplar.

Vissa ex låter mer än andra helt klart men om ni får ett ex som ni känner låter mer än ni klarar av så hör av er till er återförsäljare och diskutera ärendet. Det hjälper i längden om fler signalerar problemet.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem

Har nu lämnat in min med nidec fläkt. Den surrar och vibrerar, mer när jag startar ett spel.
Efter jag stängt av konsolen så hör jag fortfarande det här ljudet ett tag..
För mig funkar det inte. Även om jag är ljudkänslig?

Först ska den till butikens verkstad och senare ev. då till Sony.

Misstänker att det kommer förklaras med att det är helt normalt att den låter under belastning.
Tycker detta är så jäkla tråkigt, vill inte behöva sälja den pga detta. Det är nästan en dröm konsol för mig. Handkontrollen är fantastisk.

Men men fortsättning följer.