Veckans fråga: Vilken lösenordshanterare använder du?

Permalänk
Medlem

Bytt till 1Password sen någon vecka tillbaka.
Tycker det verkar funka väldigt bra, lätt värt mina pengar!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag lagrar min lösenord på en hemlig sida hos wordpress!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tänk på att det minskar säkerheten att köra Bitwardens authenticator dock, om det är det du menar med 2FA inbyggt. Kommer man åt Bitwarden-kontot kommer man ju även åt 2FA-secrets så man kan generera inloggningskoderna, så det är inte lika tvåfaktor längre.

Något jag inte tänkt på så tack för tipset.

Tror ändå jag kommer fortsätta med det då jag kör med 2FA på sidor jag är tvingad att köra med det så simpelheten är viktigare för mig.

Permalänk
Medlem

Min hjärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Firefox Lockwise.
Fungerar ganska bra. Den enda jag använt så vet inte om någon annan är bättre eller inte. Tittar på Bitwarden. Målet är att ha en som inte är i ett allmänt cloud utan som jag managerar helt själv. "There is no cloud, just someone elses computer."

Har för mig att både Bitwarden och 1Password har det

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Hörrdu Pelle, vad var mitt lösenord till Facebook igen?"

Lite så faktiskt, fick ringa min moster för att fråga vad mitt netflix lösenord var då, har till och med redan nu glömt bort det xD

Permalänk
Medlem

Det blev ett byte till Bitwarden efter några år med Lastpass. Hade tänkt uppgradera Lastpass eftersom jag vari tnöjd med tjänsten och inte har något emot att betala för mig, men uppgraderingslänken fungerade inte för mig och många andra, så efter några dagar gav jag upp och bytte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

windows eller min hjärna

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Använder Apples produkter privat och till jobb så jag slår ett slag för iCloud Keychain. Underbar lösning som inte bara kommer ihåg utan också synkroniserar mellan mina enheterna. Det gäller lösenord till hemsidor & appar, Wifi-lösenord och kreditkort. Så har jag en gång varit anslutet till ett nytt wifi med t.ex. med min iPhone och sen vill använda min MacBook till nästa gång så kopplas den automatiskt upp sig till wifi:et direkt.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Keepass med nextcloud för synk mellan datorer & mobiler.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag använder den inbyggda i Chrome, räknas inte den?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kört 1Password i flera år nu och tycker den funkar bra. Snabbt interface med fingeravtryck unlock.

Permalänk
Medlem

Lastpass, men har tänkt gå över till Bitwarden. Har bara inte haft orken

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag kör på lösenord från den här listan: https://nordpass.com/most-common-passwords-list/, lätta och komma ihåg, samt om det är många som använder dem så måste de vara bra?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Använder huvudet och har olika lösen ord överallt och olika på alla kort jag har och helt annorlunda lösen för att larma på/av på jobbet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Keepass, sen använder jag Dropbox för att synka den krypterade filen mellan olika enheter.
I Chrome använder jag KeePass Tusk-extensionen, den är riktigt smidig.
På Android använder jag appen Keepass2Android.

Har kört den här setup:en i nästan tre år nu och är förvånad över hur smidigt det är. Och framförallt, gratis. Känns onödigt att betala extra för lagring av lösenord när jag redan har Dropbox.

Permalänk

Jag har rätt många komplicerade lösenord som jag minns bara. Men det händer att jag återanvänder ett lösenord eller gör en påbyggnad eller förvrängning, så säkerheten skulle kunna vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal goding - Password Safe (pwsafe.org).

Klassisk och simpel offline-app, med säker kryptering, utvecklat av en mästare i sammanhanget (Bruce Schneier).
Databasen ligger på min NAS, som alla enheter hemma kan komma åt, men ingen utifrån - den kör på ett lokalt nät.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade varit intressant att ha med chrome/firefox inbyggda. Även om man inte bör köra det så är det intressant i statistikväg.
Kör själv lastpass. Bara hemdatorn som är på personlig så klarar mig även med ändringarna. Har ju lastpass på jobbet med så det täcker in bärbar och telefon.

*Räcker upp handen* 😳

Låter Chrome komma ihåg det allra mesta. 98 av 100 tjänster har jag ändå inget av värde på. Mail och andra viktiga konston håller jag i huvudet. De är trots allt inte fler än att jag kan räkna dem på fingrarna.

Brukar köra felstavade meningar om 20-30 tecken som lösenord. Lätt att minnas och säkert nog, tänker jag. "gdoa-C1HP5-tlil-flimen" typ. Dvs. goda chips till filmen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Lastpass, men har tänkt gå över till Bitwarden. Har bara inte haft orken

Flikar in med att det faktiskt är precis så enkelt som man bara kan hoppas att det ska vara.
Det är inget trixande. Så skönt när sånt för ovanlighetens skull bara funkar 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som har koll på säkerhetsläget för webläsarnas inbyggda lösenordshanterare?
Jag menar - de var kass för 5-6 år sedan. Höll inte måttet säkerhetsmässigt. Då var valet enkelt att gå över till lösenordshanterare då.

Men hur ser det ut idag?
Kan det vara så att chrome, firefox, safari, edge och liknande faktiskt är bra alternativ i dagsläget?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Enpass, pro-varianten (evig licens, vad det kommer betyda praktiskt får vi se) köpt för 9,62e 2017. Funkar till Linux Windows Android iOS, touch-login på telen är trevligt. Man kan addera fält och kategorisera logins med ikoner. Har ca 70 logins av olika typer, vissa mer aktiva än andra, med helt olika komplexa lösen.

Låter gärna "annan tjomme" ha mitt krypterade valv, annars blir det lite svårare att synka mellan enheter. Kan vara paranoid och tro att företaget läser hos dropbox eller google eller wherever moln men de skulle isf sjunka rätt så snabbt. Säkerhetskopierar valvet ibland till lokalt.

Kommer använda tills appen slutar att utvecklas tror jag.

Edit. Fast den här verkar så nördigt cool och terminalbaserad så snyggare än Keepass https://github.com/gopasspw/gopass så tänker iaf testa!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kör pass kombinerat med rofi-pass och ydotool samt synkar det med git. Funkar riktigt smidigt.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Kör KeePass privat, men i jobbet använder vi en egen-hostad installation av Passbolt.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Keepass med nextcloud för synk mellan datorer & mobiler.

Samma. Jag antar att de är en nextcloudserver som du äger själv?

Permalänk
Medlem

Firefox använder jag enbart så det är min lösenordshanterare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

LastPass, men bara för att jobbet kör det. Hade det bara varit egna lösenord hade jag bytt. Inte supernöjd med hur bra webbpluginen funkar.

Permalänk
Medlem

Annan -> Hjärnan

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Bitwarden, fritt och smidigt.

Permalänk
Inaktiv

Har memorerat några olika lösenord som jag använder till några olika inloggningar i huvudet. Att använda en lösenordshanterare känns snarare som en extra risk än som något bra.