Liten burk (trångt chassi - mini-ITX) - men monster för videoredigering/post-production arbete

Permalänk
Medlem

Liten burk (trångt chassi - mini-ITX) - men monster för videoredigering/post-production arbete

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15079757/maria-s-little-edi...

Jag tänkte bugga tjejen något sådant. GPU köps separat, men om man nu kör ett AMD bygge, ska man helst ha en AMD GPU? Annars väntar jag in tills 3000 kort re-stockas, och kör på det åt henne. Hon kommer också ha en riktigt grym, men liten, ViewSonic display till detta. Tanken är att allt (display, burk, kablar, peripherals) ska vara portabelt mellan "shoots", så vi letar även efter passande case med hjul för att hysa både burken och display:en när det transporteras (typ liknande pelican cases).

Min fråga handlar främst ifall den CPU fläkten jag har i kundkorgen klarar den där grisiga CPU:n i det chassit? Man kanske kan klocka ner eller nåt?

Tacksam för alla idéer och tankar. Jag hoppas att ni har förstått mitt/hennes use-case, annars berättar jag gärna mer.

Froggy

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kikat på något 6U 19" rackskåp på hjul med utdragbar hylla för tangentbord och uppvikbar hylla för skärm.

Liknande detta https://www.flightcasewarehouse.co.uk/type/product.asp?item=5...
(jag har inte använt eller sett produkten jag länkar till i verkligenheten, inte heller vet jag om butiken är att lita på)

Annars har jag bra erfarenheter av Pelicase där ingen har havererat för mig än efter flertalet flyrgesor ned i Europa och över Atlanten.

Edit: helsike vad dåligt jag läser. Känns spontant som kylflänsen är i det minsta laget för en 5950. En bekant har en 5900 med Hyper Evo 212 och en längre tids full belstning blir svettigt. Ska det användas utomhus så tänk på att det kan bli både 35 och 40grader i ett chassi som står i solen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Du behöver i alla fall byta nätaggregat för att få plats i det chassiet, kan ju även lägga på lite mer effekt när du ändå är igång, då 450W är inte mycket att hänga i granen för ett sådant bygge.
Typ: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla...
Eller åtminstone 600W versionen beroende på vilket grafikkort som planeras.

Permalänk
Medlem

Tror iden med att sätta in delarna i lådan som Optagio rekomenderade låter bra, dom flesta consumt chassina är ju gjorta för att bara stå på en plats, kanske går att hitta något lan chassi med handtag som mest.

Skulle nog säga att det chassit (Phanteks Evolv Shift 2) e rätt stort för ett Mini-ITX chassi. Ett alternativ är Cooler Master NR200P det har mer utrymme för en mer ordentlig luftkylare eller rent av en vattenkylare i den om man vill det.
Kanske e svårt att få plats med diskar dock om det ska vara en workstation och då kanske man bör kolla på en Node 304/804. Då kan man få rätt mkt diskar samt bra kylning i ett litet chassi.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ert användningsområde. Varför skulle inte en bärbar dator fungera för detta ändamål? I mina ögon verkar hela konceptet väldigt bökigt för att uttrycka det milt. Behöver hon 32 trådar men endast 500gb lagring, vilket codec upplösning osv arbetar hon med? Är det lightroom och premiere hon arbetar i?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15080915/maria-s-semi-porta...

Den blir så här tillslut tror jag..

Portabiliteten skulle lösas som sådan:

1. ett case/(vadderad?)väska (gärna tips som passar dimensionerna på chassit: Cooler Master NR200P med följande mått - höjd: 292mm, bredd: 185mm, djup: 376mm).

2. ett specialcase (finns t.o.m. ryggsäcksvarianter ) - för hennes supergrymma ViewSonic Skärm (som hon redan äger).

Då blir det två "parcels" för henne att transportera (oftast mha bil). Även om hon skulle behöva bära allt gåendes/cyklandes hyfsat korta sträckor runt om i Stockholm, så tror jag att det kan funka (beroende på vad jag kan hitta en bra väska/case för chassiet).

- maskinen är till för att "enbart" köra följande applikationer: Premiere Pro, Da Vinci Resolve, Shotput Pro)

Sista fråga, bästa GPU för henne (ska som sagt endast bedrivas video post-produktion med datorn) - Vad skulle det vara?

@Noob I am: "Varför inte bärbar?" Hon gillar inte bärbar och är van att sitta i "editerings-studios" eller vad det kallas, och använda deras workstations. 32 trådar med 1TB M.2 NVMe lagring + anslutna externa diskar, jag ser inte problemet.

Budget, samt att maximera värde för pengarna är inte så viktade i denna ekvation, btw ^^

Tack för alla svar och tankar från alla! Man blev ju ändå sugen på det där caset för 1199 euro ;D Kan man bygga något riktigt ballt i troligtvis.

Froggy

strukturering
Permalänk
Medlem

Jag har många grymma fläktar liggandes hemma (för att styra kylning, luftflöden), så bara GPU kvar då?

Permalänk
Medlem

Någon som snällt kan rekommendera mest optimala GPU för detta bygge (enda syftet är videoredigering)?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15080915/maria-s-semi-porta...

Tack!! <3