Skrivet av Laars:
Jag har inte sagt att jag tänkt att den ska hålla så länge eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap som du kan läsa i tråden. Jag satte ett högt mål(kanske lite för högt haha) för att bara ha ett mål. Sen under resans gång får jag en uppfattning vad bilen klarar och inte och kan ta ett bättre beslut vad jag kan tänka mig att den håller då.
Har läst att den kan hålla iallfall 20 år från att den är ny om man tar hand om den väl. Så jag får väl sikta på 9 år iallfall. Jag kommer ligga under 1000 mil/år (som läget är just nu i alla fall). Cyklar till både jobbet och när jag storhandlar mat. Jag köpte bilen beg av Toyota butiken som fått bäst betyg i Sverige i år, den har ingen rost, kommer lägga på rostskydd är tanken och bilen har gått 15000 mil.
Om du fått uppfattningen att jag tror att jag kommer komma upp i 90000, 70000 eller 50000 mil har du missförstått mig. Jag kanske kommer upp i bara 30000 mil vem vet? Jag vet inte. Är optimistisk eftersom bilen har ett rykte att man inte behöver ta den till bilmekanikern lika ofta som vissa andra modeller. Min farsa sålde sin Toyota Corolla min kusin en som hade mycket ytlig kunskap om bilar han han har bara behövt åka till bilmekanikern en gång på typ 6 år. Min andra kusin äger också en och han har samma tankar om bilen.
Såklart kommer det djur på vägarna. Jag kanske kör på en älg första året. Men förhoppningsvis har jag lagt undan 20.000kr på sparkontot att jag kan lägga ihop dom med försäkringspengarna och köpa en till bil. Jag kör som en tant så jag har kanske lite fördel där att jag inte ligger 20-30 km/h över hastighetsbegränsningarna.
Då är det tydligare, utifrån det du sagt var det lätt att få uppfattningen om att du hade hört/läst saker och hade orimliga förväntningar.
Men sköter man sitt fordon ordentligt och är försiktig osv, samt inte har alltför mycket otur, så ska det kunna hålla bra och länge.
Går säkert att hitta info om vanliga fel osv på den specifika modellen (el närliggande modeller) och ev hur man förebygger dem, finns säkerligen något forum där det diskuteras.
Men generella riktlinjer är att se till att alla oljor och vätskor ligger på bra nivåer (oftare i överkant än nederkant av mätaren) och är fräscha, en del ska bytas med vissa intervall.
Inte minst olja bör bytas årligen oavsett körsträcka, lämplig olja beror på aktuellt fordon och till viss del var i landet du kör.
Kan ev finnas annat som behöver bytas innan de går sönder, även det beroende på bilmodell, kan gälla t ex kamrem/-kedja osv (inte kollat för just den här vad den har).
Smörj lister så håller de längre.
Se till att ha rätt tryck i däcken och inte ojämnt.
Byt batteri om du ofta haft svårt att starta den trots att du laddat, är värt mycket att slippa det problemet frekvent. På många äldre och även en del nyare kan du byta det själv utan att behöva programmera om något.
Bärgning kan vara dyrt, om det kan förebyggas el så att du åtminstone kan ta dig tillbaka (el till verkstad) är det ju bra. Har du assistansförsäkring ingår det, men kan ev innebära självrisk osv beroende på försäkring. För du vill ju helst inte bli stående någonstans olämpligt.
Tillbehör att ha/skaffa, inte minst för att undvika olämpliga stopp el behov av bärgning, kan man förebygga el lösa saker själv är det ofta mycket vunnet:
-OBD-läsare för att läsa av ev felkoder.
-Batteriladdare (ladda gärna fullt någon gång per år), denna kan även hjälpa dig om batteriet någon gång skulle vara så urladdat att bilen inte startar.
-Startkablar för att kunna få hjälp att starta där du inte har tillgång till eluttag för laddaren.
-Bogserlina för att kunna bogseras vid fel el om du kör fast någonstans (snö?)
-Domkraft+fälgkors (vilket bör ingå) och reservhjul om det finns plats för det.
-Säkringssats, men kan ev skippa om du är nära butik för det mesta.
-Beroende på var i landet du bor/kör så kan snöspade vara bra att ha.
-Bra ljus/extraljus om du kör mycket på landsväg.
I övrigt:
-Kör försiktigt och rusa inte, att hålla gasen still och accelerera så (när det är möjligt) istället för att trycka ner gasen aktivt är mer skonsamt.
-Var observant på ovanliga ljud el något annat (lampor/indikeringar osv) som sticker ut från det vanliga.
-Lasta så att det inte blir snedbelastning.
-Passa gropar i vägen och t ex trotoarkanter osv som kan rubba hjulinställningen el skada något annat.
-Undvik att köra där det finns risk att något hårt slår i underifrån, krävs inte mycket där för att det ska bli dyra reparationer.
-Ha för vana att kontrollera där bilen står om det läckt något, läckage kan behöva åtgärdas beroende på vad det är (kondensvatten från AC:n undantaget).
Finns mycket att säga inom detta område, men hoppas att du åtminstone kommit en bit på vägen med det vi sagt här.