Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

känns rimligt att det kommer ut en nyhet när denna förbjudna lista ändras avsevärt, men det räknar jag med är tanken

Du menar vilka produkter det avser?
Absolut kommer vi att signalera det så att folk har koll. Annars blir det inte lätt att följa reglerna om man inte vet vilka de är

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Då anser jag att om man håller på med mining har du inget att göra på Sweclockers för det är dessa individer som bidrar mest att det inte finns grafikkort på marknaden.

Utan dessa individer skulle det med stor sannolikhet inte råda brist på grafikkort.

Detta hör inte hemma på Sweclockers. Vad har det med PC att göra. Sjukt att uppmuntra på Sweclockers att ens få låta detta fenomen finnas i forum.

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut. När så gott som alla är fly förbannade förutom de som utnyttjar systemet och försöker hitta svaga punkter hos människor för att slå mynt av det så är det inte mer än rätt att ni gör vad ni kan för att hålla kriget borta från Sweclockers. Tack ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det minskar inte scalpingen men det flyttar i stor utsträckning bort det från Sweclockers, vilket många medlemmar uppenbarligen tycker är positivt. Vore intressant med en omröstning, men jag gissar att det är fler som tycker att detta är en positiv förändring än tvärtom. Det finns många saker i vardagen man kan välja att titta bort från men som man kan välja att ta ställning mot ändå.

Sen är det naturligtvis så (som det ofta blir när något väcker starka känslor) att motreaktionerna kan bli överdrivna och övergå till personangrepp m.m. vilket naturligtvis inte är rätt. Men att skylla all negativitet på personer som reagerar bara för att scalping är kompatibelt med dina övertygelser är givetvis väldigt onyanserat.

Jag tror inte någon stödjer scalping men det är irrelevant för poängen. Ska man vara lite pragmatisk så inser man att detta inte löser något och endast försvårar möjligheten att få tag på kort för Sweclockers medlemmar, det blir t.o.m dyrare för Sweclockers medlemmar eftersom att priserna här generellt är något billigare på alla produkter inkl. bristvaror än på andra ställen. Delvis pga. den högre risk som är förknippat med att handla på forum utan säkra betalningsformer som Blocketpaketet eller omdömen på Tradera men också för att det finns en gemenskap som bidrar till mindre rovdjursbeteende. Dessutom fungerar forumbud-mekanismen på ett sätt som resulterar i lägre priser.

Så för att summera, samtliga 3080, 3070 kort osv. som kommer ut på marknaden kommer inte vara tillgängliga för Sweclockers medlemmar på marknadsplatsen utan nu får medlemmarna kriga om korten på Blocket och Tradera, en Lose-Lose situation. Fördelen? Någon form av etiskt ställningstagande mot scalpers som ska lugna bittra själar som har svårt att kontrollera sin ilska, knappast värt det då jag tror de flesta helt enkelt inte bryr sig och scrollar vidare från dessa annonser. Vidare scalaps det på i samma utsträckning och denna åtgärd gör noll skillnad för scalpers i slutändan.

Jag undrar om dessa bittra själar är arga på dem som har råd eller på scalpers, i det förstnämna är det i så fall någon form av klassförakt som tillåts. Det mest märkliga är att samtliga av dessa potentiella köpare skulle kunna betala av korten genom mining på bara några månader genom att mina när man inte spelar eller använder datorn, det är väl en bra lösning för dem som anser att korten är för dyra, detta föraktas dock något vansinnigt.

Permalänk
Medlem

Jag bugar och tackar, bra initiativ!

Permalänk

Sweclockers i framkant, inte bara i opartiska tester, men nu också i anti-scalper försäljning.

Dunder gött! 👍

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tror de flesta som tycker detta är en bra grej är fattiglappar som inte har råd att köpa till marknadspriser och därför blir sura/avundsjuka på de som har råd.

Lite sån där ”kan inte jag köpa, ska ingen köpa” fenomen över det hela.

Felet med Sweclockers marknad är i grund och botten barn/ungdomar som inte lärt sig momentet ”scrolla och gå vidare” och ska trolla annonser utan konstruktiv priskritik bara för att man är avundsjuk.

Nu tvingas man istället vända sig till skräpsidor som blocket istället för att köpa till marknadspriser här då utbudet kommer minska markant. Istället för en säker affär här mellan två som har bra betyg slängs man istället ut på en osäker marknad som blocket där det inte går att förskottsbetala och man måste ha tur att säljaren går med på tex blocketpaketet vilket få gör..

Ovan text är min kvalificerade gissning och endast min åsikt, ej bekräftad fakta.

Jaså? Eller så handlar det mer om vilken inställning man har till att folk ska sko sig på andra när det knappast är befogat. Jag tjänar väldigt mycket mer än genomsnittet och tycker scalping är ett ruttet beteende. Det är väl snarare personer som inte har så mycket pengar och en snedvriden moralisk kompass som tycker detta är okej. Sen när blev exempelvis Playstation en konsol för välbetalda människor? Varför ska inte en mor kunna köpa en konsol till sitt barn ett år från release bara för att muppar som ska köpa och sälja vidare med attityden att folk betalar vad produkten är värd, ska tjäna pengar?

On topic så är det ett väldigt bra beslut. Vore bra om alla andra marknadsplatser tog efter också.

Permalänk
Medlem

"3080 skänkes mot gåva på 22 000 kr!" 😂

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det kan jag förstå att många i communityn här tycker annorlunda, men då blir det istället erat jobb som moderatorer att ta bort sådana inlägg som bara ska klaga på att någon är en scalper, i många fall helt obefogat.

Som någon skrev ovan ditt inlägg, istället för att scrolla förbi när man ser något för ett pris man inte har råd eller tycker är för dyrt så väljer folk istället att lämna en otrevlig/syrlig kommentar. Folk måste lära sig att kunna ignorera och gå vidare, men antar communityn här inte är redo för det.
Jag lutar mer att det är communityn som behöver anpassa sig och sluta med påhoppen bara för någon försöker tjäna en hacka.

Men jag förstår samtidigt eran situation som moderatorer, om över hälften alltså majoritet av Sweclockers communityn tycker det är rätt att hoppa på någon som försöker kränga ett grafikkort för 15 000 istället för 13 000 så blir det princip ett omöjligt jobb för er att sitta och rensa bort sådana kommentarer.

Jag tycker det är positivt att communityn reagerar på negativt beteende.
I regel är folk alldeles för passiva när det kommer till sånt.

O/t Är det någon form av omvänd trollning att ockraren tar på sig offerkoftan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jo precis. Tycker det är uppenbart vilka som blivit för stora för sitt eget bästa när mindre aktörer kan bry sig mer. Sen håller jag med dig att mycket skumrask håller till på de stora sidorna och att det skulle krävas mer av kundtjänst för att hålla ordning, men det kanske är deras eget fel till att börja med?

Ja håradre regler från början kanske hade hjälp men hade onekligen lett till lägre intäkter och där klämmer nog skon främst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag tror inte någon stödjer scalping men det är irrelevant för poängen. Ska man vara lite pragmatisk så inser man att detta inte löser något och endast försvårar möjligheten att få tag på kort för Sweclockers medlemmar, det blir t.o.m dyrare för Sweclockers medlemmar eftersom att priserna här generellt är något billigare på alla produkter inkl. bristvaror än på andra ställen. Delvis pga. den högre risk som är förknippat med att handla på forum utan säkra betalningsformer som Blocketpaketet eller omdömen på Tradera men också för att det finns en gemenskap som bidrar till mindre rovdjursbeteende. Dessutom fungerar forumbud-mekanismen på ett sätt som resulterar i lägre priser.

Så för att summera, samtliga 3080, 3070 kort osv. som kommer ut på marknaden kommer inte vara tillgängliga för Sweclockers medlemmar på marknadsplatsen utan nu får medlemmarna kriga om korten på Blocket och Tradera, en Lose-Lose situation. Fördelen? Någon form av etiskt ställningstagande mot scalpers som ska lugna bittra själar som har svårt att kontrollera sin ilska, knappast värt det då jag tror de flesta helt enkelt inte bryr sig och scrollar vidare från dessa annonser. Vidare scalaps det på i samma utsträckning och denna åtgärd gör noll skillnad för scalpers i slutändan.

Jag undrar om dessa bittra själar är arga på dem som har råd eller på scalpers, i det förstnämna är det i så fall någon form av klassförakt som tillåts. Det mest märkliga är att samtliga av dessa potentiella köpare skulle kunna betala av korten genom mining på bara några månader genom att mina när man inte spelar eller använder datorn, det är väl en bra lösning för dem som anser att korten är för dyra, detta föraktas dock något vansinnigt.

Jag tolkade ditt inlägg som att du inte var emot beteendet men jag kanske drog förhastade slutsatser, ber om ursäkt i sådana fall.

Håller till viss del med dig men ibland får man göra ställningstaganden som är rent symboliska eftersom det i det stora hela inte kommer påverka något i nämnvärd utsträckning. Nu tror jag dock inte att det är något egentligt etiskt ställningstagande från Sweclockers sida men resultatet blir ju detsamma.

Gemenskapsfaktorn som argument går ju till viss del förlorad när det varit ett inflöde av nyregistrerade medlemmar som har haft noll medverkan i communityn och enbart annonserat bristvaror.

Citat:

... men också för att det finns en gemenskap som bidrar till mindre rovdjursbeteende.

Är det inte precis det som hänt här? Gemenskapen har reagerat mot rovdjursbeteende (scalping), Sweclockers har lyssnat på medlemmarnas önskan och de här nya reglerna har införts. Är det bara en liten högljudd minoritet som Sweclockers blidkat är det givetvis beklagligt, men jag får uppfattningen att en majoritet är emot att tillåta omfattande scalping här.

Citat:

... ska lugna bittra själar som har svårt att kontrollera sin ilska

Onödigt nedsättande och förminskande. Att man är emot scalping av princip behöver inte ha något alls att göra med bitterhet. Är som jag nämnde tidigare inte ens i jakt på någon bristvara. Jag var av samma åsikt när folk hamstrade handsprit och munskydd i början av pandemin och försökte kränga vidare till ockerpriser. Det är helt enkelt ett förkastligt beteende att försöka sko sig på andra i bristscenarion i mina ögon. Nu är det givetvis gradskillnader och en väldigt skillnad på att aktivt medverka till ökad smittspridning i en pandemi och att scalpa grafikkort, men principen är ju densamma.

Citat:

Jag undrar om dessa bittra själar är arga på dem som har råd eller på scalpers, i det förstnämna är det i så fall någon form av klassförakt som tillåts.

Varken eller. Scalpers gonna scalp, alla har inte samma moraliska kompass och det är ju så det är. Är som sagt inte det minsta bitter men jag tycker det är positivt att slippa se omfattande scalping på Sweclockers Jag tror också att det är en nettovinst för communityn i helhet.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tror de flesta som tycker detta är en bra grej är fattiglappar som inte har råd att köpa till marknadspriser och därför blir sura/avundsjuka på de som har råd.

Lite sån där ”kan inte jag köpa, ska ingen köpa” fenomen över det hela.

Felet med Sweclockers marknad är i grund och botten barn/ungdomar som inte lärt sig momentet ”scrolla och gå vidare” och ska trolla annonser utan konstruktiv priskritik bara för att man är avundsjuk.

Nu tvingas man istället vända sig till skräpsidor som blocket istället för att köpa till marknadspriser här då utbudet kommer minska markant. Istället för en säker affär här mellan två som har bra betyg slängs man istället ut på en osäker marknad som blocket där det inte går att förskottsbetala och man måste ha tur att säljaren går med på tex blocketpaketet vilket få gör..

Ovan text är min kvalificerade gissning och endast min åsikt, ej bekräftad fakta.

Du missar målet.

Många är irriterade på att marknaden (i sin helhet, inte marknadsplatsen här på sidan) är satt ur spel med urdålig tillgång på produkter. Att ha några dönickar som ska sko sig på den mot tillgången oproportionerliga efterfrågan som finns och sälja begagnade produkter till ockerpriser till hårdvarusugna borde vara nog för att gemene man på Sweclockers ska bli irriterad. De här rovdjuren som agerar mellanhänder bidrar inte till något värde, utan parasiterar bara på bitvis stora köpkraft användarna på den här sidan tycks besitta.

Det handlar inte om avundsjuka, utan att se till att minimera ocker och undvika att folk blir lurade.

Det bästa vore att ingen köper några av dessa bristprodukter över marknadspris för att skjuta undan rovdjuren, så de enstaka tillgängliga produkterna i handeln faktiskt går till slutanvändarna som avser använda dom. Som bonus kan man vidare argumentera för att ockrarna bidrar till att ge tillverkarna data kring lockande prishöjningar när produktionen sakta börjar krypa igång. Något som ingen av oss, oavsett disponibel inkomst, är intresserade av.

Permalänk
Medlem

Helt rätt och mycket bra!

De som kommer med massa trams och icke konstruktiva tankar om detta, ni är fortfarande välkomna att bjuda hur mycket ni vill på en annons prissatt efter Swecs regler.

Är marknadsvärdet 300% av nypris kommer alla bli bjudna det, det är väl precis det ni vill?

Eller gnisslar man tänder om att man inte får sälja något med ett extremt högt utgångsbud, så man riskerar att sälja bara med liten eller ingen vinst?

Lite som när vissa på tradera lägger ut annonser med utgångsbud på 97% av värdet och se rullar månad efter månad utan bud.

Sen har det hänt mig att jag lagt ut något väldigt billigt och det har satt igång ett väldigt budande med mycket högre slutpris än tänkt.
I vissa fall mycket lägre, men hellre så...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

Alltså är du på riktigt, du får ju fortfarande bjuda 5000% över utgångspris om du vill.

Men det kanske inte lika roligt som att vara på den sida som tar emot buden...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du missar målet.

Många är irriterade på att marknaden (i sin helhet, inte marknadsplatsen här på sidan) är satt ur spel med urdålig tillgång på produkter. Att ha några dönickar som ska sko sig på den mot tillgången oproportionerliga efterfrågan som finns och sälja begagnade produkter till ockerpriser till hårdvarusugna borde vara nog för att gemene man på Sweclockers ska bli irriterad. De här rovdjuren som agerar mellanhänder bidrar inte till något värde, utan parasiterar bara på bitvis stora köpkraft användarna på den här sidan tycks besitta.

Det handlar inte om avundsjuka, utan att se till att minimera ocker och undvika att folk blir lurade.

Det bästa vore att ingen köper några av dessa bristprodukter över marknadspris för att skjuta undan rovdjuren, så de enstaka tillgängliga produkterna i handeln faktiskt går till slutanvändarna som avser använda dom. Som bonus kan man vidare argumentera för att ockrarna bidrar till att ge tillverkarna data kring lockande prishöjningar när produktionen sakta börjar krypa igång. Något som ingen av oss, oavsett disponibel inkomst, är intresserade av.

Huvudet på spiken. Det går att göra en hyperbolisk liknelse med hamstringen av handsprit och munskydd för återförsäljning som skedde i början av pandemin även om det finns en uppenbar gradskillnad. Handlar det om avundsjuka att tycka att dessa produkter borde komma till användning där de behövs istället för att fylla fickorna hos skrupelfria scalpers? Handlar det om avundsjuka mot de som har råd att betala ockerpriserna?

Nej, det behöver det givetvis inte handla om. Blir lite trött på att det hela tiden framställs som så svartvitt. Är man emot beteendet måste man vara ett bittert, avundsjukt fattighjon tydligen.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Men jag skulle inte räkna r7 5800x som en "brist" vara.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Bra initiativ! Men jag skulle inte räkna r7 5800x som en "brist" vara.

Just nu så åker Xbox series s och 5800x med.
Vi vill inte inleda med en ”spärrlista” som har undantag.

Egentligen så är ju listan så enkel som:
De senaste grafikkorten, konsolerna och processorerna. (Det sistnämnda vet vi ju dock inte om det kommer gälla rocketlake)

Vi vill inte göra det för stökigt för oss själva eller annonsörerna.

Tanken är också att den ska revideras löpande om det sker större och varaktiga förändringar i förhållande till tillgänglighet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Just nu så åker Xbox series s och 5800x med.
Vi vill inte inleda med en ”spärrlista” som har undantag.

Egentligen så är ju listan så enkel som:
De senaste grafikkorten, konsolerna och processorerna. (Det sistnämnda vet vi ju dock inte om det kommer gälla rocketlake)

Vi vill inte göra det för stökigt för oss själva eller annonsörerna.

Tanken är också att den ska revideras löpande om det sker större och varaktiga förändringar i förhållande till tillgänglighet.

Borde inte 11-serien vara på listan (de för-sålda exemplaren från tyskland) tills lanseringen i alla fall

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Borde inte 11-serien vara på listan (de för-sålda exemplaren från tyskland) tills lanseringen i alla fall

Hehe tror inte vi kommer att se några sådana. Så vi chansar utan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det tillåtet med en dator som innehåller 5000serie ryzen + 3000 serie nvidia i en burk, men ej separat? Det låter ju lite galet

Notera att jag ej läst hela tråden..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zeedarn:

Är det tillåtet med en dator som innehåller 5000serie ryzen + 3000 serie nvidia i en burk, men ej separat? Det låter ju lite galet

Notera att jag ej läst hela tråden..

I ärlighetens namn övervägde vi inte kompletta datorer när vi skrev regeln då kompletta datorer inte direkt varit föremål för dessa diskussioner.

Vi får klura på det lite men spontant tänker jag att det inte är någon konstighet att sälja en komplett dator som råkar innehålla en CPU och ett grafikkort. Det är en ganska annorlunda sak än att sälja en av varje löst.

Men vi återkommer med ett rakt besked nästa vecka.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fri budgivning ovan maxpriset gör ju att en bara kan ska ett extra konto och fejkbudar upp priset. Kanske tar lite längre tid att sälja de gånger man själv vinner budet och kanske måste vänta ett tag innan man kan säga "topbudaren ångrade sig", men känns inte som ett stort hinder när man redan krånglar nog för att sälja bristvaror på detta vis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Fri budgivning ovan maxpriset gör ju att en bara kan ska ett extra konto och fejkbudar upp priset. Kanske tar lite längre tid att sälja de gånger man själv vinner budet och kanske måste vänta ett tag innan man kan säga "topbudaren ångrade sig", men känns inte som ett stort hinder när man redan krånglar nog för att sälja bristvaror på detta vis!

Men om någon bjudit över och vunnit så har du ju sålt din kvot för 6mån.

Säger man att toppbudet backade så bör den näst under vinna ändå.

Skulle det ske mer än någon enstaka gång lär man få ögonen på sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du missar målet.

Då kanske man ska börja i krypto forumet här på Sweclockers där problemskaparna härjar, inte att några säljer lite för dyrt. Det är krypto rövarna som plockar varenda kort och för att priserna stiger. När ska folk förstå det?

Ändå har Sweclockers ett helt forum avsett för fintech/krypto. Vilket jäkla hyckleri att sen gnälla över dålig tillgång. Den forumdelen bör ju stängas omedelbart då folket där inne är en del av roten till att vi sitter här med dålig tillgång.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag tänker att det är ett problem som inte i sig är relaterat till just det här scenariot.
Att ”fuska” och trissa upp budgivningar har alltid gått och kommer alltid att gå. Inte bara här utan på alla plattformar.

Så bara för att vi inte kan lösa det så ska vi ju inte sluta lösa andra grejer som vi kan lösa

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Bort med fintech/krypto så är bristvara gällande grafikkort lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu är jag kanske lite mesig här men hur är det med BYTES annonser som har med bristvaror att göra? Påverkar beslutet även här?

Du menar, FINNES: Nvidia RTX3080

Bytes mot bostadsrätt i STHLM innerstad alternativt villa i Djursholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det är ett problem som inte i sig är relaterat till just det här scenariot.
Att ”fuska” och trissa upp budgivningar har alltid gått och kommer alltid att gå. Inte bara här utan på alla plattformar.

Så bara för att vi inte kan lösa det så ska vi ju inte sluta lösa andra grejer som vi kan lösa

Jo självklart är det så. Sen menade jag aldrig att ni aldrig skulle ta bort de nya reglerna, utan enbart föra in ytterligare en enkelt formulerad regel som säger om budgivningen når maxpriset så avslutas budgivningen och den som la budet vinner. En sådan regel borde väl inte gå att misstolka eller missbrukas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Då anser jag att om man håller på med mining har du inget att göra på Sweclockers för det är dessa individer som bidrar mest att det inte finns grafikkort på marknaden.

Utan dessa individer skulle det med stor sannolikhet inte råda brist på grafikkort.

Detta hör inte hemma på Sweclockers. Vad har det med PC att göra. Sjukt att uppmuntra på Sweclockers att ens få låta detta fenomen finnas i forum.

Exakt!

Det är vansinnigt, nästan på gränsen till skrattretande hyckleri med denna åtgärd samtidigt som man har ett forum där man delar tips på hur man bygger stora mining-setups med flertalet eftertraktade grafikkort. Medlemmar diskuterar tips hur man på bästa sätt slösar el för att ”göra pengar”. Det roliga är att jag sett några medlemmar som skrivit här i tråden att detta är en bra åtgärd men samtidigt håller på med mining för att göra pengar. Satans jäkla helvete vilket sorgligt skämt, ursäkta... men usch.

Att det är så få personer här i tråden som kan se hyckleriet är mest sorgligt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jo självklart är det så. Sen menade jag aldrig att ni aldrig skulle ta bort de nya reglerna, utan enbart föra in ytterligare en enkelt formulerad regel som säger om budgivningen når maxpriset så avslutas budgivningen och den som la budet vinner. En sådan regel borde väl inte gå att misstolka eller missbrukas?

Vi är ju inte tradera. Snarare blocket.
Om man ska jämföra med andra marknader.

Budgivning är något som communityt själva hanterar snarare än en funktion vi erbjuder. Så därför är våra möjligheter att övervaka det väldigt begränsade.

Tex så friskriver många annonsörer sig och säger att de förbehåller rätten att sälja till valfri köpare oavsett bud. Dvs för många är det viktigare att sälja till ”rätt” person snarare än att få någon hundring extra för sin pryl.

Så där tänker jag att vi inte ”lägger oss i”.

Visa signatur

240p är livet