Permalänk
Medlem

2666MHz vs 3200 MHz so-dimm

Tjo. Har datorn i sign och skulle vilja uppgradera minnet till 32 gig istället för de 16 som sitter i nu. Har hittat ett kitt för knappt 1700 men de är 2666MHz. Nuvarande stickor är i 3200MHz. Ett kitt med den hastigheten går på ca 2250.

Hört att AMD gillar högre MHz men då jag bara spelar lugna spel som tex Cities Skylines och jobbar en del med bilder i PS och LR kanske mer minne ändå kan vara att föredra mot högre hastighet? Eller är jag bara dumsnål här? Vill självklart får ut maximalt ur burken men ändå inte behöva mumsa nudlar resten av månaden

Edit. 2666MHz är cl 16 medans 3200MHz är cl 20 om det spelar någon roll.

2666MHz
3200MHZ

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Osäker på hur minnesbandbredden påverkar just Cities Skylines, men det är ett typexempel på ett spel som med blir CPU-bundet, särskilt om man spelar stora städer. Där kan jag föreställa mig att minnesbandbredd kan hjälpa med några procent för att själva stadssimulationen ska kunna hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Osäker på hur minnesbandbredden påverkar just Cities Skylines, men det är ett typexempel på ett spel som med blir CPU-bundet, särskilt om man spelar stora städer. Där kan jag föreställa mig att minnesbandbredd kan hjälpa med några procent för att själva stadssimulationen ska kunna hänga med.

Är det bara några enstaka procent kan jag nog leva med det. Men för övrigt borde väll mer minne vara bättre? Iaf vid jobb i PS.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Osäker på hur RAM påverkar Photoshop exakt, men mer lär ju inte vara sämre!

Men en grej jag funderade på, är du säker på att det är 2x8 GB i din befintliga dator? Kan vara 1x16 också, då behöver du inte kasta bort minnet du har.

Permalänk
Sötast

https://www.inet.se/produkt/5302988/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Ingen som säger att du måste ha just de minnena du valt

Permalänk
Medlem

Värt att kolla om din laptop stödjer XMP innan du köper ramminnen. Annars blir du begränsad i hastighet ändå till JEDEC eller din laptopstillverkares "tillåtna lista" kan jag tänka mig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Osäker på hur RAM påverkar Photoshop exakt, men mer lär ju inte vara sämre!

Men en grej jag funderade på, är du säker på att det är 2x8 GB i din befintliga dator? Kan vara 1x16 också, då behöver du inte kasta bort minnet du har.

Är dubbla stickor. Iaf på de nakenbilder av datorn jag hittat på nätet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://www.inet.se/produkt/5302988/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Ingen som säger att du måste ha just de minnena du valt

Men måste vara 1,2 volt om jag förstått det rätt. Eller kan man sätta i lite vad som?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Är dubbla stickor. Iaf på de nakenbilder av datorn jag hittat på nätet

Du kan kolla detta i CPU-Z om du är osäker! Enklare än att ta fram skruvmejseln.

Så här ser det ut i min dator (manuellt överklockat minne, 4x8GB stickor på en desktop):

Dual Channel ser man att det är, vilket betyder att det måste vara minst 2 stickor.

Väljer man Slot #2, Slot #3, Slot #4 ser det likadant ut, p.g.a. 4 likadana stickor populerade.

Du kan alltså kolla enskilda stickor under fliken SPD, och även kolla om du kör dual channel. Om det är som det tror så kommer det finnas likadana stickor i slot 1 och 2, och dessutom även köras Dual channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan kolla detta i CPU-Z om du är osäker! Enklare än att ta fram skruvmejseln.

Så här ser det ut i min dator (manuellt överklockat minne, 4x8GB stickor på en desktop):

https://i.imgur.com/4pumLFi.png
Dual Channel ser man att det är, vilket betyder att det måste vara minst 2 stickor.

https://i.imgur.com/1QxBuR9.png
Väljer man Slot #2, Slot #3, Slot #4 ser det likadant ut, p.g.a. 4 likadana stickor populerade.

Du kan alltså kolla enskilda stickor under fliken SPD, och även kolla om du kör dual channel. Om det är som det tror så kommer det finnas likadana stickor i slot 1 och 2, och dessutom även köras Dual channel.

Kalas. Då var det som jag misstänkte två slotar. Men frågan kvarstår om det är så stor skillnad mellan dessa i praktiken.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bra! Då vet vi att vi inte kan spara pengar genom att köpa 1x16.

Av skärmdumpen du länkade framkommer iaf också att det du har nu är DDR4-3200 CL22 och att du kör med JEDEC-profil. D.v.s. om du inte kan verifiera på annat sätt att du har stöd för minnesöverklockinng med XMP bör du kolla på hur minnet är specificerat att köras i JEDEC-profilen. Tyvärr listas ofta inte detta alls på moduler där man marknadsfört dem med XMP först och främst.

De minnen du länkar till här: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4so... verkar dock vara specade till 2666 MT/s CL16 (16-18-18) vid 1,2 Volt (tolkar detta som att detta är JEDEC-profilen) och även kan köras i 2666 MT/s CL15 med en XMP-profil, givet en högre spänning.

Gissar på att CL20 på de andra minnena du hittade också är vid 1,2 volt, men tyvärr gör återförsäljare inte ett bra jobb när de specar detta.

Givet valet mellan 2666 MT/s CL16 och 3200 MT/s CL20 så skulle jag säga att det inte spelar särskilt stor roll, om du räknar om CAS latencyn i nanosekunder så får du 12,5 ns för 3200 MT/s CL20 och 12,0 ns för 2666 MT/s CL16. Om något så har alltså det billigare minnet en fördel i latens, även om överföringshastigheten är lidande.

Dessutom är minnet du har nu 3200 MT/s CL22, vilket innebär en latens på 14,7 ns, vilket innebär att minnet du uppgraderar till också har en lägre latens än det du redan har. Gungor och karuseller.

Jag tycker alltså absolut att du kan spara 500 kr till din nudelfond genom att välja det billigare minnet i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra! Då vet vi att vi inte kan spara pengar genom att köpa 1x16.

Av skärmdumpen du länkade framkommer iaf också att det du har nu är DDR4-3200 CL22 och att du kör med JEDEC-profil. D.v.s. om du inte kan verifiera på annat sätt att du har stöd för minnesöverklockinng med XMP bör du kolla på hur minnet är specificerat att köras i JEDEC-profilen. Tyvärr listas ofta inte detta alls på moduler där man marknadsfört dem med XMP först och främst.

De minnen du länkar till här: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4so... verkar dock vara specade till 2666 MT/s CL16 (16-18-18) vid 1,2 Volt (tolkar detta som att detta är JEDEC-profilen) och även kan köras i 2666 MT/s CL15 med en XMP-profil, givet en högre spänning.

Gissar på att CL20 på de andra minnena du hittade också är vid 1,2 volt, men tyvärr gör återförsäljare inte ett bra jobb när de specar detta.

Givet valet mellan 2666 MT/s CL16 och 3200 MT/s CL20 så skulle jag säga att det inte spelar särskilt stor roll, om du räknar om CAS latencyn i nanosekunder så får du 12,5 ns för 3200 MT/s CL20 och 12,0 ns för 2666 MT/s CL16. Om något så har alltså det billigare minnet en fördel i latens, även om överföringshastigheten är lidande.

Dessutom är minnet du har nu 3200 MT/s CL22, vilket innebär en latens på 14,7 ns, vilket innebär att minnet du uppgraderar till också har en lägre latens än det du redan har. Gungor och karuseller.

Jag tycker alltså absolut att du kan spara 500 kr till din nudelfond genom att välja det billigare minnet i det här fallet.

Det låter ju kalas. Då kör jag på det och hoppas det går bra

Står att de har XMP 2.0-profil vad det nu innebär.

Visa signatur