LG kan komma att lägga ned sin mobildivision

Permalänk
Melding Plague

LG kan komma att lägga ned sin mobildivision

Förhandlingar med Volkswagen och vietnamesiska Vingroup uppges ha gått så dåligt att LG överväger att lägga ned verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara saknade, min G4 har jag skivat om otaliga gånger. Och det negativa med telefonen skulle lätt kunna göras en bok utav.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

LG G2 kommer nog ändå vara den mobil jag varit överlägset nöjdast med. Riktigt bra telefon, men efter G3 gick och G4 övergav jag LG.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Inte jätteförvånad. Kommer inte ihåg att jag sett en enda person med en LG telefon på hur länge som helst.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

580 miljarder USD i vinst???

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

580 miljarder USD i vinst???

Jag reagerade också på det. På ett kvartal dessutom!

Kanske är i sydkoreanska won som är mycket billigare?

Permalänk
Medlem

Gör en nysatsning skulle jag säga, de har ganska starkt varumärke. De kan om de vill, dra nytta av den lokala marknaden och starta tillverkning i Sydkorea igen.

Permalänk

Hörde denna nyhet för några månader sedan och är inte förvånad.

LG hade ett koncept på en ihoprullbar telefon: https://www.androidauthority.com/lg-rollable-phone-boe-displa...
Men bortsett från denna så hade de vad jag tolkar inget unikt som många ville ha. Folk kommer knappt märka av om de försvinner. Folk kan säkert nämna någon ny bra modell, men det går garanterat hitta en "likvärdig ersättare" som går att köpa istället.

Det som dock har hänt på mobilsidan är att jag tycker budgettelefonerna har minskas, det är mer bara en massa tillverkare som tävlar i samma prisklass. Där detta främst beror på banning av Huawei, men Xiaomi finns kvar:
T.ex. Xiaomi Redmi Note 8 för 2400kr.
6,53" Full HD-skärm
6 GB RAM + 128 GB lagring
64 MP quad-kamera
Dual SIM
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-r...
Det är en mobil som nästan alla just nu kan göra det de vill göra på en mobil och det är inte en otroligt megastor skillnad på flaggskeppen med 6,7"

Permalänk
Medlem

G2 är fortfarande den bästa telefonen jag ägt, såpass att jag gick på G3 och G4 som inte ens var i närheten...

Kanske för det bättre, synd bara då det skadar konkurrensen som definitivt behövs nu när Samsung har det järngreppet som dem har

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

https://swedroid.se/lg-berattar-nar-de-skickar-ut-android-11/

Android 11 i april och andra kvartalet? Vilket skämt. Vid den tiden är ju google nästan ute med en komplett version av 12.
Bye bye LG.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

LG har halkat efter sen länge, xiaomi är ju sjukt populära nu. Samma med Sony eller htc borta sen länge... nya tider, nya aktörer tar över helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Synd. De har gjort många bra mobiler genom åren däremot släppt svaga modeller senaste åren (känns som det är med flit).

Liksom de har ännu inte släppt en telefon med Snapdragon 888 till en början med, om de vill att något ska gå bra kan de inte halvsats.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt jag aldrig ägt nått från LG.
Förr länge sen var det väll ett "budgetmärke"? men det har väll iofs många varit.
Har som aldrig lockats av nån produkt dom haft. En gång tänkte jag köpa en TV som var bra pris, men när man väl såg den i butik och bildkvaliten var rejält urvattnad jämfört med en strax under 1000kr dyrare samsung då så blev valet enkelt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Molotov:

Jag tror faktiskt jag aldrig ägt nått från LG.
Förr länge sen var det väll ett "budgetmärke"? men det har väll iofs många varit.
Har som aldrig lockats av nån produkt dom haft. En gång tänkte jag köpa en TV som var bra pris, men när man väl såg den i butik och bildkvaliten var rejält urvattnad jämfört med en strax under 1000kr dyrare samsung då så blev valet enkelt.

Deras OLED-paneler är out of this world, så på TV-sidan har de ryckt upp sig rejält. Jag tror tillochmed de tillverkar de allra flesta OLED-paneler i TV-storlek, oavsett märke? Men jag kan ha fel här.

Men på mobilsidan har jag inte skänkt dem en tanke på många år, med undantaget för LG Wing som visades för ett tag sen. Kul koncept, men det lär inte leda nånstans. Det är för bökigt att skriva om appar för alla möjliga sorters konstiga skärmlösningar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag tror faktiskt jag aldrig ägt nått från LG.
Förr länge sen var det väll ett "budgetmärke"? men det har väll iofs många varit.
Har som aldrig lockats av nån produkt dom haft. En gång tänkte jag köpa en TV som var bra pris, men när man väl såg den i butik och bildkvaliten var rejält urvattnad jämfört med en strax under 1000kr dyrare samsung då så blev valet enkelt.

Gamla Goldstar det var nostalgi. Siba hade en drös med dessa produkter och priserna kunde vara otroligt mycket lägre än vad alla andra produkter kostade. Funktionsmässigt så tycker jag de även hade rätt bra.
Det var yttersta budget rakt igenom, men ändå enligt mig okej.

Sedan gick LG till att bli ett "statusmärke" till att idag. Ja jag vet inte riktigt vad de gör, men jag tänker på vitvaror och tvapprater. De gjorde många riktigt grymma laptops för ett tag sedan, men även där har minskas.

Men det är lite detta som är det fina med att det finns en väldigt massa tillverkare, kommer någon tillverkare efter så stannar ej utvecklingen bara för det. Och när det gäller mobiltelefoner så anser jag att antalet märken som tillverkar i princip samma mobiltelefoner just nu räcker. Många efterfrågar dock mer konkurrens på budgetmodellerna. Och sedan mer konkurrens på de vikbara, men det är bara att invänta.

*edit*
Man kan hänga upp sig på ordvalet att antal tillverkare räcker nu. Men min poäng var att för oss konsumenter synvinkel fungerar konkurrensen bra och vi behöver ej ha fler för att hindra oligopolliknande förhållande.. Däremot tänk om någon mer budgetmärke kunde komma in.

*edi2*
Angående Goldstar minne. Runt 1993 köpte jag en 24" Goldtartv för runt 1500kr, den hade en drös finesser som flera texttv sidors minne, jag vill minnas 7 sidor framåt en sida bakåt. Sedan stod det text på tvn vad man gjorde, om man hängde, sänkte volymen etc.
En polare köpte en märkstv för typ det dubbla priset. Den tv hade ingen texttvminne, så kollade han var på sidan 100 och skulle till sidan 101 så kunde man max få vänta en 10 sekunder eller vad det nu var. Detsamma saknades informationen på tvn att man höjde volymen och vilken nivå den var på osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror faktiskt jag aldrig ägt nått från LG.
Förr länge sen var det väll ett "budgetmärke"? men det har väll iofs många varit.
Har som aldrig lockats av nån produkt dom haft. En gång tänkte jag köpa en TV som var bra pris, men när man väl såg den i butik och bildkvaliten var rejält urvattnad jämfört med en strax under 1000kr dyrare samsung då så blev valet enkelt.

På 90-talet var både LG och Samsung här de "nya" budgetmärkena.
TV-apparaterna är fina men vitvarorna känner jag mig inte direkt lockad av, alldeles för mycket fokus på att det ska vara "smart"...

Inser förövrigt att jag ägt 3 LG-TVs genom tiderna, 28" tjock-tv ca -97 (budget), 42" 1080p Platt-tv -08 (budget), 55" Nuvarande OLED.

Edit: men mobildivisionen så som de skött den så är det inte konstigt att det gått utför, som många andra har jag goda erfarenheter av G2an gick sen på G4an som var ännu mer vågad sett till konkurrensen fin telefon om det inte vore för produktionsfelen den led av. Efter G4an gick de tillbaka till att bli en mer generisk tillverkare och det har de fått sota för sen dess..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hade LGs flipmobil som kunde även rotera skärmen. Sämsta mjukvaran som man bara kunde tänka sig på denna. Tror den köptes omkring 2005... Efter ett tag så lossnade skärmen på den om jag minns rätt. Så mycket dåligt i denna fick mig att lova att aldrig köpa något mer från LG. O det har jag inte gjort sen dess.

Något vaknade upp och blev glatt när jag såg att dom ev. ska lägga ner. Det har jag väntat på länge

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

haft 2st lg androider genom åren och dom har varit fruktansvärda, borde lagt ner för längesen. mjukvaran gör mej fortfarande arg när jag tänker på den.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Testade LGs mobiler med G3an men kan säga att det inte var någon angenäm upplevelse och bytte därmed illa kvickt tillbaka till Samsung. Kommer inte sakna LGs mobiler.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som att LG har lyckats betydligt bättre på deras TV och vitvarumarknad!
Aldrig själv ägt en LG-telefon då dom alltid haft något som gjort att man avstått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde dom redan givit upp för 4-5 år sedan? 😁

Permalänk

Har inte ägt något av LG sedan konsolideringen (Lucky och Goldstar dvs). Och då var det en Goldstar-tv med inbyggd VHS som var ok men knappast mer. Ingen text-tv eller stöd för NTSC (som ändå inte var ovanligt i mitten på 90-talet) så min bild av LG har alltid varit ganska så blandad. Deras mobiler kanske inte är direkt dåliga men något direkt sug av att köpa en LG-mobil kan jag inte erinra mig jag haft...

Permalänk
Medlem

Nokia och Apple har varit de enda som sålt mobil till mig. Eller just ja, hade en Sony ett kort tag, men det var en Kent-mobil som mest var samlarobjekt. Men om LG skulle lägga ned skulle jag inte sörja direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

LG G2 kommer nog ändå vara den mobil jag varit överlägset nöjdast med.

Ja jag älskade min G2!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Inte jätteförvånad. Kommer inte ihåg att jag sett en enda person med en LG telefon på hur länge som helst.

För att de sedan ett par år tillbaka inte längre säljer telefoner i norden.

Skrivet av RVX:

Kommer inte vara saknade, min G4 har jag skivat om otaliga gånger. Och det negativa med telefonen skulle lätt kunna göras en bok utav.

Tråkigt är det, den definitiva om än mycket forcerade döden för 3.5 uttaget på telefoner kommer ett steg närmare med det här. Tycker också att LG tog ett steg i en annan riktning med sina produkter, en av de huvudsakliga anledningarna till att jag överhuvudtaget inte känner för att uppgradera i nuläget är för att alla flagskepp är samma skräp utan vettiga uttag och med korta batteritider. Med både Huawei och LG borta ser det faktiskt ganska dystert ut för den som inte vill ha en copy paste av senaste dåliga designuttryck och idéer från Apple (snyggt där med laddaren Samsung...).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hade den modulära G5:an till skärmen gick åt fanders i ett betonggolv.

Den modulära gimmicken var väl ingen hit, men mobilen var rapp och höll måttet i de dryga två år jag hade den
skärmen var grymt bra, bästa skärmen jag haft då mobilen efter är den jag har nu en Xiami Redmi Note 7 som
börjar bli till åren men duger gott trots att den var budget som ny.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Synd att en så pass stor aktör försvinner från mobilmarknaden. En gång i tiden låg de i framkant när det kom till telefoner, men på senare år så vet jag inte vad de har sysslat med. Det har varit flopp efter flopp. Man får hoppas att de letar sig tillbaka, på samma sätt som Sony, men lyckas det inte så är det förståeligt att de lägger ner verksamheten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

För att de sedan ett par år tillbaka inte längre säljer telefoner i norden.

Hehe ja om det stämmer så var det verkligen inte konstigt att jag inte sett några.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

De har ju helt misslyckats med i princip allt i produktutvecklingskedjan, förutom kanske själva hårdvaran.

Tycker denna video summerar det bra:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Trist, LG gör bra telefoner vad gäller hårdvaran men dom faller på mjukvaran. Hade en LG V20 i strax över 3 år och det är en av de bästa mobiler jag ägt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V