Borde det finnas lag mot scalping?

Permalänk

Borde det finnas lag mot scalping?

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Komigen... TRE stycken PS5or? Och jag vet inte hur många grafikkort.

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Varför finns det ingen lag mot detta

Hur skulle en sådan lag utformas för att kunna upprätthållas och få genomslag i praktiken?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hur ska lagen implenteras? Får alla bara köpa 1 av varor som har dåligt lager, vart gränsen för det?
Tror implenteringen kan bli diffus och lagen svår att genomföra.
Vem ska följa upp de många fallen av "mina 4 polare ångrade sig"?
Extremt mycket tid och arbete kommer behöva läggas på detta som kommer sätta stor press på ett redan ansträngt rättsystem?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja flytta till Soviet om du inte gillar en öppen marknad.

Permalänk
Medlem

Köp inte i andrahand bara...

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Komigen... TRE stycken PS5or? Och jag vet inte hur många grafikkort.

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

I Sverige kan man ju spela fult.

Tipsa skatteverket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Japanesen:

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Komigen... TRE stycken PS5or? Och jag vet inte hur många grafikkort.

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

Är väl egentligen inga problem, han har fått bud på ca 30% av prylarna och ps5:orma är väl mer eller mindre ikapp med ordrar om någon månad eller så.
Han riskerar att bli sittande med en drös av prylar där han kanske får underpriser för.

Håller med i stort att man på något sätt borde stoppa scalpers men tyvärr blir det nog svårt då mycket går att automatisera med lite programmering som automatbeställer när produkter släpps. Se bara på hur många som använder destill här på swec, även om de inte automatbeställer så är det på ett sätt fusk.

Samma sak ser man inom aktiehandel där robotarna tar över mer och mer, de automatläser en släppt rapport och två tiondelar senare har de köpt eller sålt. En normal människa kan inte tävla mot detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Svensktiger:

I Sverige kan man ju spela fult.

Tipsa skatteverket!

Ja, ska man titta på scalping för vad det är så blir det ju en ekonomisk verksamhet, och då ska det betalas skatt och redovisas. Att sälja något man köpt för att själv använda någon gång ibland brukar inte Skatteverket ha något emot, men när man köper enbart för att sälja vidare blir det något annat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Komigen... TRE stycken PS5or? Och jag vet inte hur många grafikkort.

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

Vi lever i en marknadsekonomi, till största delen i alla fall.
Tillgång och efterfrågan styr priset.
Vad är det du vill reglera i lag? Specifika lagar för just grafikkort eller gäller det även andra produkter som just du vill köpa?

Inte direkt en ny förekomst, för konsertbiljetter och liknande har det varit vanligt förekommande länge.

Är väl i slutänden upp till tillverkare och återförsäljare att reglera hur de vill göra sina produkter tillgängliga på marknaden.

Permalänk
Medlem

Enda sättet det vore hållbart är om det infördes ett sånt system liksom varje produkt brukar ha en kod som identifierar varan så vore det obligatoriskt för tillverkaren att även ge ett rekommenderat pris som kan användas för att jämföras mot. Sen kan det ju diskuteras hur mycket överpris är godkänt som en privat person får utöva, snackar vi 10% 20% osv? Själv tycker jag inte privata personer ska ägna sig att hålla på köp och sälj endast för vinst för att en tillfällig stor efterfrågan och liten tillgång tillåter det, men vi lever ju i en demokrati så behövs ett demokratiskt beslut där majoriteten får säga sitt men tror knappast det är något ärende som anses som akut just nu iallafall.

Personligen kommer jag känna avsky mot alla personer som sysslar med sånt, det är ett onödig mellanhand som bara förvärrar situationen för alla andra. Mer skada än nytta. Skulle gärna se bra argument varför scalping ska vara tillåtet? Vad tjänar samhället på detta då personer som utövar detta dessutom slinker undan beskattning i alla flesta fallen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skatta för vinsten, hantera garantin, om man gör business av det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pirum:

Skatta för vinsten, hantera garantin, om man gör business av det.

Ja, reklamationsrätt och konsumentköplagarna i övrigt blir ju också gällande om det drivs som företag. Så egentligen finns nog många mekanismer som kan stoppa scalpers, men de känner väl antingen inte till det eller struntar i det och chansar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

"Borde det finnas lag mot scalping?" Svar generellt sett Nej
"Komigen... TRE stycken PS5or?" Ja det kan sticka i ögonen men man kan leva ett schysst liv utan ps5

Börjar det skalperas produkter som medicin, boende, mat då är det ett betydligt större problem och där kan det vara rimligt med någon lag/reglering ifall det sker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

"Borde det finnas lag mot scalping?" Svar generellt sett Nej
"Komigen... TRE stycken PS5or?" Ja det kan sticka i ögonen men man kan leva ett schysst liv utan ps5

Börjar det skalperas produkter som medicin, boende, mat då är det ett betydligt större problem och där kan det vara rimligt med någon lag/reglering ifall det sker.

Turing pharmaceuticals.
Drug Goes From $13.50 a Tablet to $750, Overnight
https://www.nytimes.com/2015/09/21/business/a-huge-overnight-...
Det är så man tjänar pengar genom att ge ett erbjudande patienten inte kan säga nej till om de vill överleva, man behöver inte alltid hota med att använda våld och sälja "beskydd" utan det räcker med att helt lagligt ge sig in i läkemedelsbranschen och tala om för patienterna att läkemedlen just stigit i pris.

Det är inte så olikt att köpa datordelar och sälja dyrt men viljan att betala för medicinerna är troligen mycket högre när de används för att behandla en livshotande sjukdom.
En bra affärside för de med rymligt samvete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ja flytta till Soviet om du inte gillar en öppen marknad.

Var ligger Sovjet ?

Permalänk
Medlem

Inga lagar behövs, folk behöver bara sluta vara så jävla desperata och köpa det "nyaste" utan att veta varför de köper det i princip...

Jag skulle aldrig köpt dessa scalpade prylar eftersom det med största sannolikhet kommer bli strul vid eventuellt garantiärende.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man gör det olagligt att scalpa grafikkort så kommer bara kriminella scalpa grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ja, det borde förbjudas. Giriga små grisar är vad scalpers är.

Permalänk
Medlem

Det finns redan lagar mot ocker och lagar kring skatt på förtjänst.

Vet inte riktigt hur du skulle utforma en lag mot specifikt scalping? Får folk inte lov att sälja vidare saker de har köpt till vilket pris de vill? Gäller detta även återförsäljare eller bakluckeloppisar?

Skrivet av Elektron:

"Borde det finnas lag mot scalping?" Svar generellt sett Nej
"Komigen... TRE stycken PS5or?" Ja det kan sticka i ögonen men man kan leva ett schysst liv utan ps5

Börjar det skalperas produkter som medicin, boende, mat då är det ett betydligt större problem och där kan det vara rimligt med någon lag/reglering ifall det sker.

Då heter det ocker och är redan förbjudet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det finns redan lagar mot ocker och lagar kring skatt på förtjänst.

Vet inte riktigt hur du skulle utforma en lag mot specifikt scalping? Får folk inte lov att sälja vidare saker de har köpt till vilket pris de vill? Gäller detta även återförsäljare eller bakluckeloppisar?

Då heter det ocker och är redan förbjudet.

Om jag lägger ut ett gäng grafikkort på tradera till auktion för 1:-
Om jag då får hutlöst mycket betalt av personer som budar, är det scalping då?

Är inte riktigt med här. En sak om jag köper 20 kort och lägger ut dem till ett fast pris på det dubbla eller tredubbla, men auktion är ju auktion tänker jag?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Nej.

Det blir för invecklat.

Bästa man kan göra är att ha is i magen till man kan köpa från butik.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Nej, men däremot en lag/skatt mot överdriven elenergianvändning.

Edit: Skrev först privatpersoner, men ska ju såklart gälla för företag också. Men företags energianvändning skulle kunna granskas av myndigheter, huruvida den är skälig.
Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om jag lägger ut ett gäng grafikkort på tradera till auktion för 1:-
Om jag då får hutlöst mycket betalt av personer som budar, är det scalping då?

Är inte riktigt med här. En sak om jag köper 20 kort och lägger ut dem till ett fast pris på det dubbla eller tredubbla, men auktion är ju auktion tänker jag?

Är du ett företag som betalar skatt och sociala avgifter då? För säljer du 20 kort för över 10k börjar det bli problematiskt annars.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Var ligger Sovjet ?

I våra hjärtan ❤️

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Är du ett företag som betalar skatt och sociala avgifter då? För säljer du 20 kort för över 10k börjar det bli problematiskt annars.

Nej, jag har inget företag, men finns det regler för privatförsäljning för privatpersoner?

Frågan är alltså hypotetisk. Jag har inga 20 grafikkort, bara ett skruttigt 1080 ti och ett 2080 ti jag inte använder jag tänkte lägga ut för en krona på just tradera och se hur mycket jag får.
Är det fel eller omoraliskt? Förstår inte detta riktigt. Jag kan ha missförstått

E: Läste på lite

Vad innebär detta i praktiken?

Om du säljer dina personliga tillgångar på Blocket eller Tradera blir du i regel skattepliktig för eventuell reavinst som uppkommer. Du skattar då 30 % på vinsten till den del du tjänat mer än 50.000 kronor under året.
Oftast går du dock med förlust om du säljer dina personliga tillgångar, dvs att du säljer den till ett lägre pris än inköpspriset. Denna förlust är inte avdragsgill.
Om du säljer i en tillräckligt stor omfattning till en större skara människor och helt enkelt gör det på ett yrkesmässigt sätt kan din försäljning istället klassas som näringsverksamhet, varpå andra skatteregler blir aktuella.
OBS! Dessa punkter är generella och ska inte ses som några strikta garantier. Avvägningar i det enskilda fallet kan behöva göras!

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/samlare-salde-pa-tradera...

Så om reavinsten uppgår till mer än 50.000:- per år så är jag skyldig att betala reavinstskatt.

Tror inte jag behöver oroa mig.

Avdraget blir ju vad jag betalat för produkten/produkterna.

Ex. Betalade jag runt 9000:- för mitt 1080 ti när det begav sig. Skulle någon galning buda 15000:- för det (yea right) så är alltså min reavinst 6000:- Så säljer jag båda kortet med en reavinst på ca 10.000:- (yea right) så är man safe.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka att blocket och tradera förbjuder försäljning av bristvaran grafikkort, precis som blocket gjorde med munskydd förra året.

Tyvärr så tror jag det inte medför någon märkbar skillnad på tillgängligheten på normala butiker. (Kolla t.ex. när Webhallen precis sålt ut ca 50 stycken av en modell hur många av dessa som dyker upp på Blocket och Tradera efter några dagar. De kommer upp, men bara ett par stycken...)

Däremot så kommer alla de som gärna vill ha ett kort bli mycket besvikna på att ingen säljer, hur mycket man än är villig att betala. Underskatta inte hur lyckliga alla Cortisons köpare är som lyckats få tag i ett PS5 även fast de är i princip omöjliga att få tag i. Jag själv köpte ett 3080 TUF OC på blocket i januari och betalade antagligen historiens högsta pris för ett 3080 kort fram tills dess, men jag var grymt nöjd redan då, kunde till och med hämta det på direkten utan att vänta ett dygn på frakt ^^

Ibland tycker jag nästa synd om alla scalpers som sålde ut sina 3080-kort för "3070-priser" i december och januari...

Permalänk
Medlem

Överhetens kontroll över marknaden är välbeprövad och värre än den fria marknaden även om den knappast lyckats mätta den stora massan behov i dessa underligga tider.

För de som vill ha reglering så är detta slutstationen för tåget:
https://www.bbc.com/news/world-asia-56685356

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ja flytta till Soviet om du inte gillar en öppen marknad.

Det är svårt att flytta till något som inte längre existerar.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att flytta till forna Sovjet om man inte gillar frihandel och öppna marknader.

Permalänk
Medlem

Självklart inte, det är ingen som behöver ett PS5 för att överleva, det är ju lyxkonsumtion.

Jag kan kan däremot tycka att tillverkarnas makt över butikerna är för stor. Låt butikerna höja priserna istället så blir tillgänligheten större. Jag tror de flesta hellre köper direkt av butik för garanti osv istället för på blocket.