Dator för bild- / filmbehandling, 10K

Permalänk
Medlem

Dator för bild- / filmbehandling, 10K

Hej
Får se om det är samma styrka i detta forum som för 10 år sedan då jag också bad om råd och hjälp, den datorn som då kom fram och senare inköptes och monterades, verkar som om den har börjat ge upp tyvärr, då den prestandamässigt fortfarande levererade.
Följande finns sedan tidigare:
- Låda, rejäl gott om plats för det mesta.
- Lagring, både SSD och Traditionell, dock inte främmande om någon har något förslag som gör att man vinner i prestanda
- Skärmar, dubbla
- Mus & Tangentbord
- Brännare

Så finns det någon vänlig själ där ute som har lust och möjlighet att föreslå något passande, har fotografering som hobby, blir även en del film genom kameran som kan behöva redigeras, dock inga långfilmer utan mer för vardagsbruk på när och kära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Hej
Får se om det är samma styrka i detta forum som för 10 år sedan då jag också bad om råd och hjälp, den datorn som då kom fram och senare inköptes och monterades, verkar som om den har börjat ge upp tyvärr, då den prestandamässigt fortfarande levererade.
Följande finns sedan tidigare:
- Låda, rejäl gott om plats för det mesta.
- Lagring, både SSD och Traditionell, dock inte främmande om någon har något förslag som gör att man vinner i prestanda
- Skärmar, dubbla
- Mus & Tangentbord
- Brännare

Så finns det någon vänlig själ där ute som har lust och möjlighet att föreslå något passande, har fotografering som hobby, blir även en del film genom kameran som kan behöva redigeras, dock inga långfilmer utan mer för vardagsbruk på när och kära.

Jag köpte en Mac Mini M1 av just denna anledningen. Editerar 4:2:2 i UHD/4K (3840*2160) i Final Cut Pro och RAW-bilder i Adobe Camera RAW/Photoshop. Lattjar en del i Logic Pro, ibland samtidigt som jag renderar 4K. Datorn är tyst och sval. Hörs ingenting.
Så nöjd. Sedan att den knappt tar någon plats är ju bara ett plus.
Jag köpte till en 8 TB SSD från Samsung som jag kopplat till via en dockningsstation USB4/Thunderbolt 4 Hub.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K