När bör ett garantiärende bli ett byte istället för reperation?

Permalänk
Medlem

När bör ett garantiärende bli ett byte istället för reperation?

Hej,

Jag köpte för ett tag sedan en Roborock Mace H6. Supernöjd men efter några dagar insåg jag att "mode"-knappen slutade fungerar, något som resulterar i att man inte kan ändra "sug"-förmågan.

En vecka efter inköp fick jag därav göra en reklamation. Jag gick in till butiken med kvitto och de verifierade problemet, snabbt och enkelt tog de emot den trasiga produkten och skickade iväg det på reperation där de nämnde att jag ska räknade med att de tar minst 2-3 veckor.

Till frågeställningen... nu tog jag inte det då när jag var i butiken. Men i efterhand känns det lite småsurt att köpa en ny produkt som man sedan får skicka på reperation efter i principt 0 användning (en vecka).

Är det inte mer rimligt i en sådan situation att man får en ny ersättare? Butiken hade flera på hyllan så det borde inte varit något problem.

Edit: För övrigt har priset gått ner med 400 kr nu med... vilket gör det ännu tråkigare med tanke på att jag har köpt något som jag inte kan använda. (något orelaterat... men ändå )

Edit 2: Bytte rubriken från "Reklamation" till Garantiärende. Det de nog är mer korrekt formulerat.

Permalänk
Medlem

Ja man kan tycka att det hade varit rimligare med ett utbyte här. Men butikerna har sina "rutiner" som de följer hur dumt det än är. det enda sättet att komma runt det är att vara en jobbig kund och gnälla, gapa och kräva att få prata med en chef.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Om felet var dör från början så är det en DOA (dead on arrival) och då brukar tillverkare/leverantörer/distributörer ha annorlunda regler som just innebär direkt utbyte istället för reparation.
Så till nästa gång något inte funkar direkt vid köp så brukar det gå att få till ett utbyte om man påpekar att produkten var DOA.

Permalänk
Medlem

Nej, de har rätt att reparera varan.

Permalänk
Medlem

Butiken har väl rätt att göra två reparationsförsök så när den går sönder den tredje gången så har du rätt att få en ny vara istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Om felet var dör från början så är det en DOA (dead on arrival) och då brukar tillverkare/leverantörer/distributörer ha annorlunda regler som just innebär direkt utbyte istället för reparation.
Så till nästa gång något inte funkar direkt vid köp så brukar det gå att få till ett utbyte om man påpekar att produkten var DOA.

DOA är frivilligt o erbjuda och det är upp till tillverkaren om de har DOA regel eller inte. Vad jag vet så har Apple inte det för att ta ett exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Sätesvärmen slutar att fungera på en ny bil, får man en ny bil då?

-Nä men det är annat, den är ju jättedyr!

-Okej vart går jättedyr-gränsen?

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag håller med delvis. Det är därav jag inte ville vara en jobbig kund och gick direkt med på att skicka iväg den till service.

Det är dock i min mening mer ”snyggt” att erbjuda en ny produkt vid en DOA efter såhär kort tid. Jag köpte för länge sedan en datorskärm med alldeles för mycket backlight bleed, fick då en ny skärm direkt.

Det är skillnad på om jag hade haft den i flera månader. Men nu handlar det om att det var fel direkt vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Sätesvärmen slutar att fungera på en ny bil, får man en ny bil då?

-Nä men det är annat, den är ju jättedyr!

-Okej vart går jättedyr-gränsen?

En väldigt bra poäng. Men jämför man med liknande produkter i liknande prisklass så har andra leverantörer hanterat det bättre i min mening.

Men jag är inte bitter... xD och jag beskyller verkligen inte återförsäljaren då de förmodligen följer riktlinjerna från tillverkarna. Som är helt rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Tack för svar! Jag håller med delvis. Det är därav jag inte ville vara en jobbig kund och gick direkt med på att skicka iväg den till service.

Det är dock i min mening mer ”snyggt” att erbjuda en ny produkt vid en DOA efter såhär kort tid. Jag köpte för länge sedan en datorskärm med alldeles för mycket backlight bleed, fick då en ny skärm direkt.

Det är skillnad på om jag hade haft den i flera månader. Men nu handlar det om att det var fel direkt vid leverans.

Allt blir ju goodwill från butiken, jag kan också hålla med om att det hade varit snyggt att byta efter så kort tid.

Men rent tekniskt hade du ju inte en doa, det var ju något som gick sönder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

När man råkat ut för dylikt och handlat från någon av de stora ladorna så är det lättare att bara utnyttja öppet köp å lämna tillbaks skiten. Inget krångel med reparationer osv.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

När man råkat ut för dylikt och handlat från någon av de stora ladorna så är det lättare att bara utnyttja öppet köp å lämna tillbaks skiten. Inget krångel med reparationer osv.

Ja! Man är lite Svensson så vill ändå göra rätt för sig. Så skrev till supporten via chatt där de skrev, ”ta med dig allt i kartongen så löser vi det”. Jag tolkade det som att jag skulle få en ny.

Men eh... jag ska sluta gnälla. Det här är definitionen på ett ”first world problem”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Om du gick direkt med på att skicka iväg den utan att säga emot får du faktiskt skylla dig själv i min bok.
Om du köpt den online så kan du använda dig av dina två veckors ångerrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du gick direkt med på att skicka iväg den utan att säga emot får du faktiskt skylla dig själv i min bok.
Om du köpt den online så kan du använda dig av dina två veckors ångerrätt.

Trodde jag var ganska tydlig i tråden att jag inte kritiserar butiken i sig utan mer en ventilering av tankar.

Det var mer en öppen fråga om vad som är mest rimlig i en sådan situation.

”Skyll dig själv” är en ganska dryg kommentar.