Utforskaren i Windows 10 får nya ikoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Gamla kontrollpanelen och "inställningar" i win10...det är så sjukt att det är uppdelat..

Fast gamla kontrollpanelen ska väl också försvinna?

Permalänk
Medlem

Gillas starkt, önska bara de kunde fixa lite mer saker till explorer. Typ flikstöd, side-by-side vy, flertrådig kopiering/flytt och andra funktioner som saknas.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Gillas starkt, önska bara de kunde fixa lite mer saker till explorer. Typ flikstöd, side-by-side vy, flertrådig kopiering/flytt och andra funktioner som saknas.

Låter som du vill titta på Directory Opus som har allt detta, och miljoner andra smarta saker. Kopiering har t.om kösystem för stora kopieringar.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Fast gamla kontrollpanelen ska väl också försvinna?

Ja det ska den, och det sämtsta med det är att det inte kommer gå att ha 2 öppna sidor av nya "kontrollpanelen" samtidigt. Det blir alltså en jävla massa hoppande fram och tillbaks hela tiden. Microsoft har verkligen tänkt till här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ja det ska den, och det sämtsta med det är att det inte kommer gå att ha 2 öppna sidor av nya "kontrollpanelen" samtidigt. Det blir alltså en jävla massa hoppande fram och tillbaks hela tiden. Microsoft har verkligen tänkt till här.

APp-Panelen som ersättare till kontrollpanelen är ju de sorgligaste sen Windows ME Bluescreen Edition.

Jag saknar alla gulliga Teman man hade förut med roliga ikoner. Finns sånt kvar?

Permalänk

Möjligtvis mer estetiskt tilltalande men det är ju inte därför vi använder oss utav ikoner. Jag menar ren och minimalistisk design i all ära men att utesluta användartillgänglighet och symbolik i något så viktigt som ikonografi är att överge de grundläggande principerna bakom idéen till att börja med. Nej gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är en smärre förbannelse att nära nog allt jag använder från Microsoft har blåa ikoner.

Outlook, Sharepoint, Visio, Word, Skype, Internet Explorer samt Edge... Sedan blir det inte bättre av att även Jira, Mattermost och IBM Data Studio och kör blåa ikoner.

Glöm inte Powershell, OneDrive och VS Code. Allt ska vara blått!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det här ser så mycket sämre ut. Snälla bara låt bli Explorer, den är perfekt som den är.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag förstå inte varför Microsoft har så svårt för att hitta ett modernt och enhetligt interface. Det spretar åt alla håll och finns inte mycket logik i det hela. Det är som att Microsoft är så livrädda för reta upp folk att man bara lägger på nya saker och låter det gammla ligga kvar. Ett bra exempel är inställningarna i Windows som är ett fullständigt kaos, med gammalt och nytt om vartannat.

Blir det inte tvärtom som det ser ut nu?
Vi gamlingar blir irriterade på alla onödiga förändringar som hänt sen XP.
Medans ungdomarna blir irriterade på allt gammalt skräp som ligger kvar.

Skrivet av Slashgibber:

Stackars IT-tekniker som ska guida gamlingar och tekniska noviser i hur man hittar saker i framtiden. "Du ska öppna en mapp, ikonen ser ut som en mapp, nej vänta, dom ser inte ut som mappar längre, den är blå nu." "Eeedge, är det den jag ska trycka på?"

Först får du börja med att lista ut om dom har fått 210* uppdateringen. "Har du märk om din dator gick trögare än vanligt några dagar den senaste månaden?"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar't, särskilt om tanken är att få till ett enhetligt utseende. Det har sett ut så här för länge, och jag har inte varit särskilt överdrivet förtjust i vare sig Vista/7 eller W8/10 utseendet på ikonerna. Välkommen förändring!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Glöm inte Powershell, OneDrive och VS Code. Allt ska vara blått!

Fast Windows Terminal är inte blå i alla fall, och det är väl bättre att ha den pinnad än Powershell?

Men det handlar väl om deras grafiska profil. Blått ska indikera professionalism och liksom allvar, och förstås inte sticka ut. Photoshop har ju också blivit blått exempelvis. Andra som mer försöker signalera kreativitet kör mycket lila, orange och liknande. Exempelvis många av Adobes andra program i CS-sviten eller alla JetBrains program för utveckling och så (eller Paint 3D). Mer klara färger innebär att man försöker signalera lekfullhet, typ Chrome och de flesta av Googles appar, eller Slack.

Permalänk
Medlem

Ser fräscht ut. Det skadar inte med lite förändring!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut nu, men detta kan nog också bli bra. Får lite Linux vibbar över det på något vis.

SDD/HDD ikonen ser förvrigt ut som att det skulle vara någon oldschool lagring av något slag

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fräscht ut, har det på hemmadatorn Däremot vart jag lite rädd när någon skriver att gamla kontrollpanelen ska försvinna, mycket funktionalitet som jag inte lyckas via den nya kontrollpanelen..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterade till 21H1 men fick inga roliga ikoner

Håller dom fortfarande tillbaka, eller blir det kanske till andra halvan av året?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon297462:

Uppdaterade till 21H1 men fick inga roliga ikoner

Håller dom fortfarande tillbaka, eller blir det kanske till andra halvan av året?

Det här är från Insider Preview, alltså betaversionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det här är från Insider Preview, alltså betaversionen.

Det är den jag installerade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon297462:

Det är den jag installerade

Ok, men inte dev channel då. De har ju flera nivåer av mer eller mindre publika betaversioner, vanliga insider är typ RC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ok, men inte dev channel då. De har ju flera nivåer av mer eller mindre publika betaversioner, vanliga insider är typ RC.

Attans det ligger så pass långt in? Så modig är jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hellre det där än moderna skit platta 2d modeller där du inte ens kan avgöra vad som går att klicka på i UI eller inte.

Permalänk
Medlem

AI

Lite AI* i Utforskaren kunde ju underlätta min vardag i alla fall
Jobbar i mängder av Mappar, sparar och hämtar, klistrar in osv, mängder av onödiga klick och navigering

*Allmän intelligens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Låter som du vill titta på Directory Opus som har allt detta, och miljoner andra smarta saker. Kopiering har t.om kösystem för stora kopieringar.

Aah har två andra program som ger mig några av funktionerna så det är lugnt, menar mest att det är dags att dessa bakas in i oset. Framförallt flertrådig kopiering nu när SSD blivit normen.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Har tydligen inte fått den nya bilden än. Men men på den jag fick tidigare i veckan har de ändrat avståndet mellan mappar och filer i Explorer. Gansk irriterande att förlora en massa rader.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Aah har två andra program som ger mig några av funktionerna så det är lugnt, menar mest att det är dags att dessa bakas in i oset. Framförallt flertrådig kopiering nu när SSD blivit normen.

Förstår inte hur folk ens orkar använda Explorer för att hantera filer. Kör själv Director Opus här och det känns över 10 ggr snabbare om man kopierar stora mängder med filer.

Sökfunktionen är också ljusår snabbare.

När jag ser bilden på Windows 95 (som postades tidigsre i tråden), så undrar jag vad som egentligen blivit snabbare i Windows 10. Många program tar fortfarande lika lång tid att starta (och ibland även långsammare i form av UWP-appar).

Allt känns väldigt segt och trött i Windows efter stt jag nu har en MacBook M1 där även tyngre program startar snabbare än miniräknaren i Windows!

Idiotiska beslut som detta bidrar också till segheten:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/uwp/launch-resume/sp...

Varför ska miniräknaren ha en splash-screen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag förstå inte varför Microsoft har så svårt för att hitta ett modernt och enhetligt interface. Det spretar åt alla håll och finns inte mycket logik i det hela. Det är som att Microsoft är så livrädda för reta upp folk att man bara lägger på nya saker och låter det gammla ligga kvar. Ett bra exempel är inställningarna i Windows som är ett fullständigt kaos, med gammalt och nytt om vartannat.

Håller helt med dig.
Förut hade man kontrollpanelen men nu känns det som att kontrollpanelen ligger i botten sedan har man spdridit ut vissa funktioner till höger och vänster.
Väldigt svårt att veta vart man skall söka ibland.

Jag har inget emot att man vill ändra på kontrollplanen men se då till att ändra så allt allt flyttas.

Permalänk
Medlem

Alltid stört mig på och tycker det är konstigt att papperskorg ikonen fortfarande bara har 2 lägen. Så det räcker att man slänger en text fil och ikonen visar att den är full som att man slängt en hel bunt med dokument. Borde vara betydligt fler lägen så ikonen visar hur full papperskorgen är.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Jag använder dom. Men då har jag pekat om till den mapp där jag t.ex. vill ha mina bilder. Till en annan disk än på c:\ som är default.

Samma här, pekar Pictures och Music till mappar på min NAS så jag får automatisk backup/redundans, samt att jag slipper lagra stora bilder och musikfiler på C: som bara är 500 GB.

För Documents lade jag till NAS:en som en extra Location, men behöll också standardmappen. Vissa spel envisas med att lagra innehåll som moddar, sparade spel och annan appdata under Documents istället för AppData, så det blir segt att ladda det från en mekanisk disk, över nätverket.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Alltid stört mig på och tycker det är konstigt att papperskorg ikonen fortfarande bara har 2 lägen. Så det räcker att man slänger en text fil och ikonen visar att den är full som att man slängt en hel bunt med dokument. Borde vara betydligt fler lägen så ikonen visar hur full papperskorgen är.

När är den full då? När den tar upp all ledig plats på disken utöver alla andra filer?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast Windows Terminal är inte blå i alla fall, och det är väl bättre att ha den pinnad än Powershell?

Men det handlar väl om deras grafiska profil. Blått ska indikera professionalism och liksom allvar, och förstås inte sticka ut. Photoshop har ju också blivit blått exempelvis. Andra som mer försöker signalera kreativitet kör mycket lila, orange och liknande. Exempelvis många av Adobes andra program i CS-sviten eller alla JetBrains program för utveckling och så (eller Paint 3D). Mer klara färger innebär att man försöker signalera lekfullhet, typ Chrome och de flesta av Googles appar, eller Slack.

Det är nog bara en tidsfråga innan Windows terminal också är blå ska du se.

Sen tycker jag inte vi ska börja prata om Googles appar för fy tusan alltså, deras nya utseende är bara kaos!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker dagens stil är lite platt och tråkigt. Ikonerna från Windows 7 tycker jag fortfarande är bäst.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.