Vilken chromebook ska man välja.

Permalänk
Medlem

Vilken chromebook ska man välja.

Hejsan ska köpa en chromebook till min gamla farfar men kan inte riktigt bestämma mig för vilken har tre stycken jag slängt ett extra öga på

budgeten ska vara absolut MAX 5000 gärna högst 4000

https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

Permalänk
Medlem

De chromebooks jag testat lite snabbt, ingen. Köp en iPad istället.
Vet inte hur gammal din farfar är men min dotter 2 1/2 år behärskar paddan bättre än svärfar 85 med sin.
Chromebook till någon av dom skulle vara katastrof

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

De chromebooks jag testat lite snabbt, ingen. Köp en iPad istället.
Vet inte hur gammal din farfar är men min dotter 2 1/2 år behärskar paddan bättre än svärfar 85 med sin.
Chromebook till någon av dom skulle vara katastrof

nja jag tror det blir för problematiskt med touch och sånt lättare för han med ett tangentbord och musplatta eller mus därför jag tror att en chromebook är bättre inte så avancerat

Permalänk

Chromebook reas det ut hela tiden och om man ska köpa budget så handlar det om se vad som är rea just då för att få mest för pengarna. Och folk prioriterar olika, vissa vill lägga mer pengar på bättre tangentbord, skärm eller snabbare, mer minne etc.
En bra chromebook 15,6" får man för runt 5000kr, en bra macbook på samma storlek går säkerligen på över 15000kr och de flesta gör inget som chromebooken ej klarar av.

Jag billig köpte själv en och blev överraskad hur simpel den var och ska köpa fler chromebooks till bekanta nu. Detta med att man i chrome kan välja att importera alla lösenord är guld värt och det känns som om åldringarna har legat före oss där.

Jag vet inte hur många äldre som jag har köpt en dator åt, där de har kommit med idiotiska frågor som om lösenord redan från fabrik är inlagt till alla deras sidor, om släktforskningsprogrammet och annat redan är installerat med deras data redan finns i.
Jag svarar nej. Sedan går det någon vecka och de klagar på att något ej fungerar, som att de inte hittar något som de aldrig har lagt in på datorn.

Jag själv jobbar för fult i azure med megastora servrar från min Chromebook och det går alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att chromebooks är helt värdelösa. De är alldeles för dyra med tanken på vad man får. Jag själv skulle köpt en 1-2 år gammal windows dator istället. Visst, det är till din farfar, men om det var min farfar så skulle jag ändå köpt en windows dator

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Själv så tycker jag att chromebooks är helt värdelösa. De är alldeles för dyra med tanken på vad man får. Jag själv skulle köpt en 1-2 år gammal windows dator istället. Visst, det är till din farfar, men om det var min farfar så skulle jag ändå köpt en windows dator

Har du använt chromebook?
Jag själv älskar dem, har en +40 000kr laptop i jobbet och en billig chromebook privat.
Fördel chromebook, startar skitsnabbt, bara fungerar superbra batteritid. Jag kan i princip göra allt genom denna fast jag lägger då lasten på en server.

En windows pc så varför ska man köra ett sådant bloatad os om man ej behöver?

*edit*
Skulle jag köpa en ny laptop idag privat i 8000kr klassen hade det för mig blivit en chromebook idag. Jag själv valde en av de billigaste mer för att chansa.

Hårdvara så ska man ej jämföra behovet pc emot chromebook. Men visst saknar jag lite flyt i min och hade gått upp i pris om jag hade vetat att de fungerade så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har du använt chromebook?
Jag själv älskar dem, har en +40 000kr laptop i jobbet och en billig chromebook privat.
Fördel chromebook, startar skitsnabbt, bara fungerar superbra batteritid. Jag kan i princip göra allt genom denna fast jag lägger då lasten på en server.

En windows pc så varför ska man köra ett sådant bloatad os om man ej behöver?

*edit*
Skulle jag köpa en ny laptop idag privat i 8000kr klassen hade det för mig blivit en chromebook idag. Jag själv valde en av de billigaste mer för att chansa.

Hårdvara så ska man ej jämföra behovet pc emot chromebook. Men visst saknar jag lite flyt i min och hade gått upp i pris om jag hade vetat att de fungerade så bra.

Jag har ägt en chromebook förut och lånat ett flertal från mina kompisar. När jag pluggade förut så hade jag en chromebook i skolan, den var värdelös. Ändå så kostade en sån att köpa ny typ 6 tusen...De var dock några år gamla. Chromebooks kanske har blivit mycket bättre, jag vet faktiskt inte . Jag gillar dock heller inte systemet men det är väl en preferens. Dessutom så tycker jag att dem är så förbannat långsamma

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan ska köpa en chromebook till min gamla farfar men kan inte riktigt bestämma mig för vilken har tre stycken jag slängt ett extra öga på

budgeten ska vara absolut MAX 5000 gärna högst 4000

https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

Hej, såg idag när jag var på netonnet att de sålde en 14" chromebook med touchskärm, 8GB ram, 128GB SSD samt chassi i aluminium, bakgrundsbelyst tangentbord, stor touchpad med gorilla glas för 3995kr, så jag slog till.
Processorn är en Pentium Gold som känns rapp, och batteritiden utlovas vara upp till 12,5timma enligt en sticker på framsidan,
så jag räknar med ca 7-8 timmar normal användning.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/chromeboo...

Enda nackdelen är väl att den saknar en riktig hdmi-port, men har display över usb-c, så jag kan ansluta den till min lenovo skärm med usb-c iaf, men tvn blir värre utan adapter

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hej, såg idag när jag var på netonnet att de sålde en 14" chromebook med touchskärm, 8GB ram, 128GB SSD samt chassi i aluminium, bakgrundsbelyst tangentbord, stor touchpad med gorilla glas för 3995kr, så jag slog till.
Processorn är en Pentium Gold som känns rapp, och batteritiden utlovas vara upp till 12,5timma enligt en sticker på framsidan,
så jag räknar med ca 7-8 timmar normal användning.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/chromeboo...

Enda nackdelen är väl att den saknar en riktig hdmi-port, men har display över usb-c, så jag kan ansluta den till min lenovo skärm med usb-c iaf, men tvn blir värre utan adapter

Har själv tittat på den men velar fortfarande. Du får gärna ge en liten review på den.
Känns lite dåligt med chromebooks i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Har själv tittat på den men velar fortfarande. Du får gärna ge en liten review på den.
Känns lite dåligt med chromebooks i Sverige

Kan försöka, men är ingen expert på reviews.
Det jag har att jämföra med är min Windows laptop, som är en Lenovo X1 2-in-1 som har en 8250u processor, samt min andra Chromebook som är en Acer R11.

Har själv läst lite reviews för denna dator, och sett att många tycker att utseendet på laptopen är mediokert.
Och att skärmen är sisådär.

Jämför jag skärmen med min Lenovo som har en 14" IPS 1440P skärm, så tycker jag faktiskt att Chromebooken ger en något skarpare bild.
Upplever ofta att min Lenovo känns grumlig i skärpa (vilket dock kan bero på att jag kör 200% zoom i Windows för att kunna läsa texten och färgerna är ganska "gråa".
Touchskärmarna fungerar bra på båda, dock så blev jag överraskad att Googles variant av windows whiteboard är sjukt mycket snabbare.
Använder jag whiteboard på lenovon tillsammans med pennan, så hinner inte skärmen med för snabba rörelser, vilket Chromebooken inte har några problem med. Allt jag har försökt med registreras direkt.
Det beror nog dock mer på Windows än själva touchskärmen antar jag
Lenovon har ju dock en stor fördel att man kan vinkla skärmen 360 grader, vilket inte går på Chromebooken.
Lenovon har även en sensor för belysningen i rummet så den kan själv ändra bakgrundsbelysning vilket inte är någon nödvändighet, men en liten skön extrafunktion.

Går vi över till tangentbord, så känns Chromebookens tangentbord lite mekaniskt, medans Lenovon känns mer "membranigt".
Men inga av dessa två tangentbord är dåliga på något sätt. Båda är sköna att skriva på.
Backlighten på knapparna på Chromebooken än på lenovon, dock så går båda tangentborden att se bra i mörker.
Vet inte om det är en bugg eller om jag missat något, men normalt sett när man gör en ny uppstart av Chromebooken så släcker sig backlighten av sig själv efter några sekunder när man skrivit något.
Men ändrar jag bakgrundsbelysningen till starkare eller svagare (ALT+skärmbelyisningsknapparna) så är bakgrundsbelysningen på hela tiden?. Vet inte om det är en bugg eller om jag missar någon inställning någonstans.

Touchpaden är skön på båda, inga konstigheter. Touchpaden är dock något större på chromebooken då Lenovon även har fysiska musknappar överst på touchpaden.
Handflate-recognition funkar utmärkt på båda.

Ljudet är ok på båda laptops, inget man börjar gråta av glädje av, men heller inget man blir sådär jättebesviken på.
Bra ljudvolym när man drar upp volymen.
Jag kör dock med bluetooth-lurar mest, så jag använder inte högtalarna sådär jättemycket.

På tal om bluetooth, så har jag ingen aning om vilken wifi eller bluetooth-version den använder. Båda fungerar dock felfritt på båda datorerna.

Processorn låter ju jätteseg 4417u, men Ger ifrån sig skaplig prestanda. Känner ingen skillnad mot Lenovon med sin 8250u som på pappret ska vara betydligt snabbare.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-4417U-vs-...

Skillnaden syns dock bara på papper, i vanlig användning märker jag ingen skillnad melland dessa laptops i prestanda.
Kan ju vara så att ChromeOS har mindre bloatware igång i bakgrunden än vad Windows har, så processorn behöver inte
göra samma jobb som i Windows.

Även min gamla Chromebook som har en cpu i Atom-klass, känns rapp i ChromeOS.

Testade även Jetstream2 som är en javascripts-benchmark, och där fick min 4417u 56,930 poäng, min i5 9600k 151.768, och min 5600x 199.887 i poäng.
Har inte orkat testa lenovon i detta än då benchmarken tar så lång tid att utföra

Utseendemässigt så tycker jag personligen att både min Lenovo och min Chromebook ser ok ut. De är iaf inte silver-färgade, vilket bara ser billigt ut i mina ögon. Får sådana där "ellos-katalogs stereopryl ifrån 80talet-färg"-vibbar av silverfärgade laptops Tänker mest på reviews som klagade på designen på denna chromebook, medans de hyllade Asus som hade en billig-silverlook i mina ögon.
Men design är en smaksak Alla har olika smak, så där finns inga rätt eller fel egentligen
Lenvon har som en "gummi"beläggning över sig vilket känns rätt nice, dock så har den skrapats bort lite på sidorna vilket gör att det då istället ser lite tacky ut just där, då silverfärgen från chassit kommit fram.

Så nu är det batteritiden som egentligen är kruxet för mig. Känns som jag inte riktigt får samma batteritid som jag hade hoppats på, men som sagt har inte mätt tiden så det är svårt att säga.
Både min Lenovo och min gamla Chromebook går obekymmrat en hel dag utan att jag behöver ta fram laddaren.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sjukt tacksam för din review, och känns som det skulle kunna vara min nästa laptop
Utseendet spelar inte så stor roll för mig, hade dock velat ha Samsung Galaxy chromebook's utseende.

Hur är kameran? Duger den till konferenser eller bör man flytta med sin webbkamera från den stationära? (Har någon gammal Microsoft live kamera som säkert hängt med i 10 år)

Permalänk
Medlem

Kameran upplever jag som lite mer brusig i dåliga ljusförhållanden än Lenovons.

Har även precis jämfört nu med min Logitech C920 webcam (Den första varianten, icke pro etc) och den ger i stort sett en helt brusfri bild i 1080P i samma låga ljus. (Chromebookens interna webcam är bara 720P kan jag tillägga)
Men summan är väl att den duger till websamtal även om ingen kommer ge komplimanger för bildkvaliteten

Nu har jag gjort ett första batteritest i allafall 8h40minuter in, och har 7% kvar av batteriet.
Har dock inte använt den till något som egentligen drar mycket ström då, har mest kollat på twitch och youtube och surfat runt på olika sidor.

Ska göra ett nytt test där jag använder Linux samtidigt, och kör Visual Studio Code och koda lite.

Är dock fortfarande lite sådär velande och funderar på att gå upp till en i3:a istället men då är det 3500kr-4500kr mer också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har beslutat mig för att behålla den i allafall
Även om jag inte får 12h batteritid, så ligger den på över 8h i allafall, och mer än så använder jag inte datorn på ett dygn ändå.

Visa signatur