Skrivet av dukieee:
Har själv tittat på den men velar fortfarande. Du får gärna ge en liten review på den.
Känns lite dåligt med chromebooks i Sverige
Kan försöka, men är ingen expert på reviews.
Det jag har att jämföra med är min Windows laptop, som är en Lenovo X1 2-in-1 som har en 8250u processor, samt min andra Chromebook som är en Acer R11.
Har själv läst lite reviews för denna dator, och sett att många tycker att utseendet på laptopen är mediokert.
Och att skärmen är sisådär.
Jämför jag skärmen med min Lenovo som har en 14" IPS 1440P skärm, så tycker jag faktiskt att Chromebooken ger en något skarpare bild.
Upplever ofta att min Lenovo känns grumlig i skärpa (vilket dock kan bero på att jag kör 200% zoom i Windows för att kunna läsa texten och färgerna är ganska "gråa".
Touchskärmarna fungerar bra på båda, dock så blev jag överraskad att Googles variant av windows whiteboard är sjukt mycket snabbare.
Använder jag whiteboard på lenovon tillsammans med pennan, så hinner inte skärmen med för snabba rörelser, vilket Chromebooken inte har några problem med. Allt jag har försökt med registreras direkt.
Det beror nog dock mer på Windows än själva touchskärmen antar jag
Lenovon har ju dock en stor fördel att man kan vinkla skärmen 360 grader, vilket inte går på Chromebooken.
Lenovon har även en sensor för belysningen i rummet så den kan själv ändra bakgrundsbelysning vilket inte är någon nödvändighet, men en liten skön extrafunktion.
Går vi över till tangentbord, så känns Chromebookens tangentbord lite mekaniskt, medans Lenovon känns mer "membranigt".
Men inga av dessa två tangentbord är dåliga på något sätt. Båda är sköna att skriva på.
Backlighten på knapparna på Chromebooken än på lenovon, dock så går båda tangentborden att se bra i mörker.
Vet inte om det är en bugg eller om jag missat något, men normalt sett när man gör en ny uppstart av Chromebooken så släcker sig backlighten av sig själv efter några sekunder när man skrivit något.
Men ändrar jag bakgrundsbelysningen till starkare eller svagare (ALT+skärmbelyisningsknapparna) så är bakgrundsbelysningen på hela tiden?. Vet inte om det är en bugg eller om jag missar någon inställning någonstans.
Touchpaden är skön på båda, inga konstigheter. Touchpaden är dock något större på chromebooken då Lenovon även har fysiska musknappar överst på touchpaden.
Handflate-recognition funkar utmärkt på båda.
Ljudet är ok på båda laptops, inget man börjar gråta av glädje av, men heller inget man blir sådär jättebesviken på.
Bra ljudvolym när man drar upp volymen.
Jag kör dock med bluetooth-lurar mest, så jag använder inte högtalarna sådär jättemycket.
På tal om bluetooth, så har jag ingen aning om vilken wifi eller bluetooth-version den använder. Båda fungerar dock felfritt på båda datorerna.
Processorn låter ju jätteseg 4417u, men Ger ifrån sig skaplig prestanda. Känner ingen skillnad mot Lenovon med sin 8250u som på pappret ska vara betydligt snabbare.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-4417U-vs-...
Skillnaden syns dock bara på papper, i vanlig användning märker jag ingen skillnad melland dessa laptops i prestanda.
Kan ju vara så att ChromeOS har mindre bloatware igång i bakgrunden än vad Windows har, så processorn behöver inte
göra samma jobb som i Windows.
Även min gamla Chromebook som har en cpu i Atom-klass, känns rapp i ChromeOS.
Testade även Jetstream2 som är en javascripts-benchmark, och där fick min 4417u 56,930 poäng, min i5 9600k 151.768, och min 5600x 199.887 i poäng.
Har inte orkat testa lenovon i detta än då benchmarken tar så lång tid att utföra
Utseendemässigt så tycker jag personligen att både min Lenovo och min Chromebook ser ok ut. De är iaf inte silver-färgade, vilket bara ser billigt ut i mina ögon. Får sådana där "ellos-katalogs stereopryl ifrån 80talet-färg"-vibbar av silverfärgade laptops Tänker mest på reviews som klagade på designen på denna chromebook, medans de hyllade Asus som hade en billig-silverlook i mina ögon.
Men design är en smaksak Alla har olika smak, så där finns inga rätt eller fel egentligen
Lenvon har som en "gummi"beläggning över sig vilket känns rätt nice, dock så har den skrapats bort lite på sidorna vilket gör att det då istället ser lite tacky ut just där, då silverfärgen från chassit kommit fram.
Så nu är det batteritiden som egentligen är kruxet för mig. Känns som jag inte riktigt får samma batteritid som jag hade hoppats på, men som sagt har inte mätt tiden så det är svårt att säga.
Både min Lenovo och min gamla Chromebook går obekymmrat en hel dag utan att jag behöver ta fram laddaren.