3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Vad bör man egentligen satsa på? 3060/3060Ti/3070, vad är mest bang for buck på dagens marknad? Är det stor diff mellan 3060Ti eller 3070? Jag har googlat men det mesta är grekiska för mig. 9 lax är svettigt för plånboken men om ni säger att det är värt det är jag svag, svag, svag.

Vill gärna spela roliga spel som jag inte kunnat köra på mitt nuvarande 1060 3gb. Jobbar en del Blender också.

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte 3070 8GB EAGLE OC (7499kr) den 2a mars från Inet och fick beräknad leverans 1a april.

Den blev tyvärr försenad men den 22a mars (alltså en vecka sedan nu) fick jag ett email med erbjudande att byta till ett Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8GB för 6999kr i specialpris?? Jag accepterade på studs och kortet kom fram en dag senare på posten.

Verkar som jag sprungit på någon slags jackpot med en mindre upgrade till billigare pris!

EDIT: Bör tilläggas att den påstådda anledningen att jag fick byteserbjudandet var att jag var en av de första i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeeZ:

Beställde ett Gigabyte 3070 8GB EAGLE OC (7499kr) den 2a mars från Inet och fick beräknad leverans 1a april.

Den blev tyvärr försenad men den 22a mars (alltså en vecka sedan nu) fick jag ett email med erbjudande att byta till ett Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8GB för 6999kr i specialpris?? Jag accepterade på studs och kortet kom fram en dag senare på posten.

Verkar som jag sprungit på någon slags jackpot med en mindre upgrade till billigare pris!

Jag har en sån beställning liggandes sen gud vet när, men har inte fått nått sånt erbjudande.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad bör man egentligen satsa på? 3060/3060Ti/3070, vad är mest bang for buck på dagens marknad? Är det stor diff mellan 3060Ti eller 3070? Jag har googlat men det mesta är grekiska för mig. 9 lax är svettigt för plånboken men om ni säger att det är värt det är jag svag, svag, svag.

Vill gärna spela roliga spel som jag inte kunnat köra på mitt nuvarande 1060 3gb. Jobbar en del Blender också.

3070 runt 8-8,5 och 3060 för 7-7,5 är väl bra.

Helt sjukt att man blir avundsjuk på dom som klippte rtx3060ti rog strix nyss för 7699.. Betalade 8490 för mitt 3070 så är väl snarlikt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad bör man egentligen satsa på? 3060/3060Ti/3070, vad är mest bang for buck på dagens marknad? Är det stor diff mellan 3060Ti eller 3070? Jag har googlat men det mesta är grekiska för mig. 9 lax är svettigt för plånboken men om ni säger att det är värt det är jag svag, svag, svag.

Vill gärna spela roliga spel som jag inte kunnat köra på mitt nuvarande 1060 3gb. Jobbar en del Blender också.

3070 presterar som ett 2080 ti (förra generationens flaggskepp).
3060ti ligger väl ca 10% under 3070 i prestanda.

Hade det gått att få 3060ti med en 1000-1500:- rabatt mot 3070 så hade det väl varit ett alternativ, 3060ti har väl dock knappt funnits i lager senaste 2 månaderna? 3070 kommer ut ibland och går att fånga om du är snabb.

3060 (ej ti) för 6000:- är inte riktigt värt det så länge som det bara skiljer 2500:- upp till ett 3070.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara 10 lök! kom och köp!

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa 3070-korten som bara har två fläktar? Är det någon slags budgetvariant med kass kylning?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vågar man köpa 3070-korten som bara har två fläktar? Är det någon slags budgetvariant med kass kylning?

Äh. Låter väl lite mer, kanske. Typiskt är det ingen skillnad i prestanda mer än gamla hederliga silicon lottery.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vågar man köpa 3070-korten som bara har två fläktar? Är det någon slags budgetvariant med kass kylning?

Ja, bara att undervolta lite så blir det tyst

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk

Jag har ett budgetkort från MSI, Ventus 2X OC eller något (3070 då). Med defaultkurvan låter kortet ganska mycket, men har sänkt till 50% och då är det väldigt tyst. Ligger på ca 77c full load.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag har ett budgetkort från MSI, Ventus 2X OC eller något (3070 då). Med defaultkurvan låter kortet ganska mycket, men har sänkt till 50% och då är det väldigt tyst. Ligger på ca 77c full load.

Inte funderat på sätta 1800mhz och 0.850 mv istället? sänker temp och fancurve rejält.
mitt kort ligger på under 55 grader i load, iofs inte samma kort men gjorde 6-7 grader för mig att sätta 1835mhz och 0.850mv, tappade exakt 0 fps i spelen jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeeZ:

Beställde ett Gigabyte 3070 8GB EAGLE OC (7499kr) den 2a mars från Inet och fick beräknad leverans 1a april.

Den blev tyvärr försenad men den 22a mars (alltså en vecka sedan nu) fick jag ett email med erbjudande att byta till ett Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8GB för 6999kr i specialpris?? Jag accepterade på studs och kortet kom fram en dag senare på posten.

Verkar som jag sprungit på någon slags jackpot med en mindre upgrade till billigare pris!

EDIT: Bör tilläggas att den påstådda anledningen att jag fick byteserbjudandet var att jag var en av de första i kön.

Har samma beställning fast från 4e mars. Önskar jag fått en liknande deal. Grattis

Permalänk
Skrivet av weenan:

Har samma beställning fast från 4e mars. Önskar jag fått en liknande deal. Grattis

Har också en beställning på det kortet från 2:e.
Jag har inte fått något erbjudande om att få ett annat kort.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zidious G:

Vågar man köpa 3070-korten som bara har två fläktar? Är det någon slags budgetvariant med kass kylning?

Beror givetvis en del på vilket kort men ja, finns bra kylare med två fläktar.
Nu överdriver jag rejält men nästan vanligare att kort med 3 fläktar blåser utanför kretskortet och med sisådär verkan på heatpipes än att de gör mycket mer nytta än två.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tydligen är 3060 ti lika bra på mining som 3070 så därför priserna är löjliga på dom atm...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag har ett budgetkort från MSI, Ventus 2X OC eller något (3070 då). Med defaultkurvan låter kortet ganska mycket, men har sänkt till 50% och då är det väldigt tyst. Ligger på ca 77c full load.

Jag har Ventus 3x och låter inte så mycket, men en viss skillnad mot mitt 1070 gaming x som inte lät alls, kördes passivt hela tiden typ, även i spel.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag har ett budgetkort från MSI, Ventus 2X OC eller något (3070 då). Med defaultkurvan låter kortet ganska mycket, men har sänkt till 50% och då är det väldigt tyst. Ligger på ca 77c full load.

SKumt jag har msi mech 2x rx 6700 xt som har ungefär samma kylare om inte samma och mitt kort är knäpptyst all spel och även när jag minar på kortet. och temperaturen ligger på cs 60c under full load.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero^:

Vad kan man räkna med att det är för kort i denna?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Är det Nvidias referenskort eller kan det vara precis vad som?

Skrivet av drakbane:

Har googlat järnet men hittar f-n inget om den datorn.(HP Pavilion TG01-1064no)
Bild på baksidan hade varit bra!

Är det ett separat kort som man kan plocka ur, tänkte byta med mitt 1050ti o sen sälja av HPn..

Mest så det inte är nått inbyggt crap.

Ser ut som en blowerstyle card. Det duger nog

Hittade en 3060 ti dator ifrån HP, (8pin + 6pin)
https://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/Product.aspx?id=3...

Googlade lite och alla HP OEM kort som har mer än 8pin är blowerstyle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeeZ:

Beställde ett Gigabyte 3070 8GB EAGLE OC (7499kr) den 2a mars från Inet och fick beräknad leverans 1a april.

Den blev tyvärr försenad men den 22a mars (alltså en vecka sedan nu) fick jag ett email med erbjudande att byta till ett Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8GB för 6999kr i specialpris?? Jag accepterade på studs och kortet kom fram en dag senare på posten.

Verkar som jag sprungit på någon slags jackpot med en mindre upgrade till billigare pris!

EDIT: Bör tilläggas att den påstådda anledningen att jag fick byteserbjudandet var att jag var en av de första i kön.

Mitt sånt står det sista maj på.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Mitt sånt står det sista maj på.

Mitt står fortfarande 1:a april, men undrar om det stämmer. Jag ska kolla med kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vågar man köpa 3070-korten som bara har två fläktar? Är det någon slags budgetvariant med kass kylning?

Här är en bra video som rankar många olika 3070 kort.
https://www.youtube.com/watch?v=N3lfXsa08CY

Överlag kommer 2 fläktars längre ner, men det beror inte bara på färre fläktar utan även som du skrev "budget" lösning. Men det ligger flera 2 fläktars i mitten också.

En anledning att du har tre fläktars högre upp är för att de olika tillverkarnas dyrare kort har upplåst strömbudget och då behöver en kylare som klarar av att föra bort värmen. Det gör också att om man inte pushar kortet har den bättre kapacitet att föra bort värme vid normala förhållanden vilket gör att den kommer gå tystare och kallare.

Så med ett tvåfläktars så kanske du kommer ha lite högre ljud eller värme samt inte kunna klocka lite mycket men det är fortfarande ett 3070 kort. Jag skulle gå på ett 2 fläktars 3070 över t.ex strix 3060.
Däremot hade jag kunnat få ett 3060ti med trefläktar till en billigare slant hade jag nog övervägt den istället men det skulle också bero på bygget i övrigt.

Permalänk
Inaktiv

Priserna gå åt ett håll och det är uppåt!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av psilobe:

Här är en bra video som rankar många olika 3070 kort.
https://www.youtube.com/watch?v=N3lfXsa08CY
[..]

Jag har sågat den där förr och kommer att fortsätta göra det. Det är en video, det är inte en bra video.
Sitta och gissa kan man göra på egen hand.

Se på riktiga omdömen och tester istället är min rekommendation.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

3070 runt 8-8,5 och 3060 för 7-7,5 är väl bra.

Helt sjukt att man blir avundsjuk på dom som klippte rtx3060ti rog strix nyss för 7699.. Betalade 8490 för mitt 3070 så är väl snarlikt antar jag.

Betalade 8,999kr för mitt 3080😁

Permalänk
Medlem

På vissa kort hos webhallen står det antal kundbokningar, betyder detta att kort utan denna info saknar kö?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Betalade 8,999kr för mitt 3080😁

Jag köpte mitt 3080 för 9200

Permalänk
Avstängd

Jag har varit på jakt länge efter ett MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO.
Har missat två tillfällen i tips tråden, jag jobbar 8-17 och kan inte sitta och titta där hela tiden
Har valt "bevaka" på nettonet men ingen tur där heller-

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag har varit på jakt länge efter ett MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO.
Har missat två tillfällen i tips tråden, jag jobbar 8-17 och kan inte sitta och titta där hela tiden
Har valt "bevaka" på nettonet men ingen tur där heller-

Jag klickade i att få mail på följa trådar här men det funkar ju inte. Ska man inte få ett vid varje inlägg då?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zidious G:

Jag klickade i att få mail på följa trådar här men det funkar ju inte. Ska man inte få ett vid varje inlägg då?

Det finns lite olika inställningar för mailutskick, har du kollat att du har rätt?

Inte rätt inställningar men de som finns.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.