Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hmm vi kan ju köra stockfish mot ryssem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Hmm vi kan ju köra stockfish mot ryssem

tror det blir bättre att tvåan i gruppen med ryssen får spela mot vinnaren i den andra gruppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

tror det blir bättre att tvåan i gruppen med ryssen får spela mot vinnaren i den andra gruppen

Blir spännande och se ifall någon lyckas slå honom. Jag tror nog att det går att slå honom.
Här är nuvarande ställning för turnering nr 1
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering/...
Fortsatt ledning för Kryddost med 4 W / 2 L / 1 D.

Permalänk
Medlem

https://pasteboard.co/JVaZwqk.png

Någon som kan ana vad som händer om bonden på d5 tar en pjäs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

https://pasteboard.co/JVaZwqk.png

Någon som kan ana vad som händer om bonden på d5 tar en pjäs?

Ni tradear drottningar?
Saknar analys funktionen som finns på chess där man kan testa och flytta runt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ni tradear drottningar?

Nej det blir mer spännande än så
Kungen är den som skyddar drottningen, går det att tvinga kungen att flytta därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nej det blir mer spännande än så

Ah du schackar han med löparen eller hästen och sen tar hans drottning?
Nf6 eller Bf7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ah du schackar han med löparen eller hästen och sen tar hans drottning?
Nf6 eller Bf7

Exakt!

"Overload the defender", för den som sitter och tar schacklektioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Exakt!

"Overload the defender", för den som sitter och tar schacklektioner

Åhh jag gjorde en väldigt intressant lektion, men kommer inte ihåg vad den hette men det var i början på matchen. Du ger fienden din drottning och sen gör du schackmatt med hästarna. Kommer inte ihåg exakt hur det gick till men det var en rätt fräck sekvens och är nog väldigt svårt för fienden att motstå frestelsen att ta drottningen om man lirar Blitz eller Bullet.

Jag tror det var denna https://www.chess.com/article/view/legal-trap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Åhh jag gjorde en väldigt intressant lektion, men kommer inte ihåg vad den hette men det var i början på matchen. Du ger fienden din drottning och sen gör du schackmatt med hästarna. Kommer inte ihåg exakt hur det gick till men det var en rätt fräck sekvens och är nog väldigt svårt för fienden att motstå frestelsen att ta drottningen om man lirar Blitz eller Bullet.

https://images.chesscomfiles.com/uploads/game-gifs/90px/green/neo/0/cc/0/0/bUMwS2d2NVFmQVpSYnM2RXZLRWRBMTgwc0o,/cm5icWtibnIvcHBwcHBwcHAvOC84LzgvOC9QUFBQUFBQUC9STkJRS0JOUiB3IEtRa3EgLSAwIDE,.gif

Den var ju riktigt snygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

https://images.chesscomfiles.com/uploads/game-gifs/90px/green/neo/0/cc/0/0/bUMwS2d2NVFmQVpSYnM2RXZLRWRBMTgwc0o,/cm5icWtibnIvcHBwcHBwcHAvOC84LzgvOC9QUFBQUFBQUC9STkJRS0JOUiB3IEtRa3EgLSAwIDE,.gif

Efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4 d6 4. Sc3 Lg4 5. Sxe5 kan svart helt enkelt spela 5...Sxe5, som skyddar löparen på g4 och därmed vinner pjäs och parti.

Vit bör istället lägga in 5. h3 och först om svart väljer 5...Lh5 spela 6. Sxe5.

På 6...Lxd1 följer då den demonstrerade matten (7. Lxf7+ Ke7 8. Sd5#).
På 6...Sxe5 (om istället 6...dxe5 så 7. Dxh5 med merbonde för vit) följer 7. Dxh5 Sxc4 (på 7...Sf6 med hot på damen så följer 8. De2 som skyddar löparen på c4) 8. Db5+ och sedan 9. Dxc4 och vit leder med en bonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4 d6 4. Sc3 Lg4 5. Sxe5 kan svart helt enkelt spela 5...Sxe5, som skyddar löparen på g4 och därmed vinner pjäs och parti.

Vit bör istället lägga in 5. h3 och först om svart väljer 5...Lh5 spela 6. Sxe5.

På 6...Lxd1 följer då den demonstrerade matten (7. Lxf7+ Ke7 8. Sd5#).
På 6...Sxe5 (om istället 6...dxe5 så 7. Dxh5 med merbonde för vit) följer 7. Dxh5 Sxc4 (på 7...Sf6 med hot på damen så följer 8. De2 som skyddar löparen på c4) 8. Db5+ och sedan 9. Dxc4 och vit leder med en bonde.

Oj vad tungt det blev att läsa för en nybörjare.
Men jag tror att det ena exemplet finns med om man klickar på länken för de analyserade det lite mer än gif-bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Oj vad tungt det blev att läsa för en nybörjare.
Men jag tror att det ena exemplet finns med om man klickar på länken för de analyserade det lite mer än gif-bilden.

Som nybörjare är det lämpligt att ha ett bräde tillgängligt när man läser om schack, då det inte är enkelt att navigera i ett s.k. variantträd i huvudet.

Permalänk
Medlem

Ryssen är besegrad grabbar
Jag vann mot han, fast det känns inte som en riktigt vinst för han resignade.
https://www.chess.com/analysis/game/daily/322756372?tab=analy...

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag leder bara ena gruppen för att de andra inte är klara med lika många partier, har tappat flera poäng

Permalänk
Medlem

Magnus Carlsen slutar med schack https://www.youtube.com/watch?v=_jx_jySDkN0. En dag före 1:a april så är måhända legit

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kul att turnering 2 är igång!
Av 4 partier känns det som om jag har 2 i hamn (dom är inte färdigspelade), jag ledde 3 partier igår men jag fortsatte spela trots att jag nog var färdig i huvudet för dagen och brände iväg ett av dom åt skogen

Det känns som att i dessa långa partier borde man kanske ha en strategi i att spela ut dom som är solklart vunna först så att man inte behöver hoppa mellan så många partier åt gången.
I dag har jag lagt mitt fokus på att kamma hem ett "redan vunnet" parti för att slippa flytta fokus så mycket. Känns som en bra strategi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ryssen är besegrad grabbar
Jag vann mot han, fast det känns inte som en riktigt vinst för han resignade.
https://www.chess.com/analysis/game/daily/322756372?tab=analy...

Bra gjort! Där fick ryssen smaka

Men att det inte skulle kännas som en riktig vinst för att han resignade?
Tycker det låter konstigt, när man har ett ointagligt övertag anses det på en schackklubb iallafall som att man är en dålig förlorare om man ändå envisas med att spela till sista draget

Men klart, en riktigt snygg forcerad matt är ju det roligaste sättet att vinna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Bra gjort! Där fick ryssen smaka

Men att det inte skulle kännas som en riktig vinst för att han resignade?
Tycker det låter konstigt, när man har ett ointagligt övertag anses det på en schackklubb iallafall som att man är en dålig förlorare om man ändå envisas med att spela till sista draget

Men klart, en riktigt snygg forcerad matt är ju det roligaste sättet att vinna på

Ah kanske det men det är ju om man är lite bättre. Eftersom jag är nybörjare så är ju sannolikheten stor att jag tabbar mig, så då är det långt ifrån över även om man har en extra "piece", vad nu det heter på svenska. Så jag hoppas att ni inte ser mig som en dålig förlorare om jag spelar till slutet. För även om man har övertag så behöver man ju även ro det iland. 2ggr på sweclockers turnering har jag tabbat bort en piece men ändå lyckats komma tillbaka.

Iaf nu måste jag vila huvudet efter dagens schackmatcher, herregud vilken hjärngympa detta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Magnus Carlsen slutar med schack https://www.youtube.com/watch?v=_jx_jySDkN0. En dag före 1:a april så är måhända legit

Satsa på Tetris istället? Denna postades nog ändå första april, men i en annan tidszon skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

Skulle ge M.D hans titlar också Agadmator är väl från europa har jag för mig?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Generellt ja, men om exempelvis motståndaren har en snygg matt eller kombination på gång kan det anses vara hyggligt att låta den utföras.

Man får också ha i åtanke att tillfället när det anses kört är olika för olika spelare (en bra spelare inser det generellt klart tidigare än en sämre), och beror inte bara på ställningen på brädet men också på vem man möter (mot en bra spelare kan en bonde under vara kört, mot en dålig spelare kan dam under vändas till vinst).

Egentligen tycker jag det är onödigt att ha synpunkter på sådant som att motståndaren inte gav upp "i tid"...så länge reglerna tillåter honom att spela vidare så är det ok i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ah kanske det men det är ju om man är lite bättre. Eftersom jag är nybörjare så är ju sannolikheten stor att jag tabbar mig, så då är det långt ifrån över även om man har en extra "piece", vad nu det heter på svenska. Så jag hoppas att ni inte ser mig som en dålig förlorare om jag spelar till slutet. För även om man har övertag så behöver man ju även ro det iland. 2ggr på sweclockers turnering har jag tabbat bort en piece men ändå lyckats komma tillbaka.

Iaf nu måste jag vila huvudet efter dagens schackmatcher, herregud vilken hjärngympa detta är.

Nej det du säger låter ändå rimligt ur ditt perspektiv. Det är klart att det är sådan skillnad på schackklubbar att alla vet när det är över, samma resonemang kan såklart inte användas bland gemene man.

Kan man kanske applicera mitt resonemang på ryssen, att han alltså är en klubbspelare?

Skrivet av PeCe:

Generellt ja, men om exempelvis motståndaren har en snygg matt eller kombination på gång kan det anses vara hyggligt att låta den utföras.

Man får också ha i åtanke att tillfället när det anses kört är olika för olika spelare (en bra spelare inser det generellt klart tidigare än en sämre), och beror inte bara på ställningen på brädet men också på vem man möter (mot en bra spelare kan en bonde under vara kört, mot en dålig spelare kan dam under vändas till vinst).

Egentligen tycker jag det är onödigt att ha synpunkter på sådant som att motståndaren inte gav upp "i tid"...så länge reglerna tillåter honom att spela vidare så är det ok i min bok.

Ja nu skrev jag ju enbart hur man resonerar på en schackklubb, på en schackklubb vet man ju desto bättre vilken förmåga den andre besitter och kan genom att ge upp påbörja en ny runda snabbare, där det ger båda parterna något att istället börja om.

Bra poäng det du skriver om en snygg matt, helt klart är det så. Det fanns helt klart luckor i det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nej det du säger låter ändå rimligt ur ditt perspektiv. Det är klart att det är sådan skillnad på schackklubbar att alla vet när det är över, samma resonemang kan såklart inte användas bland gemene man.

Kan man kanske applicera mitt resonemang på ryssen, att han alltså är en klubbspelare?

Ja nu skrev jag ju enbart hur man resonerar på en schackklubb, på en schackklubb vet man ju desto bättre vilken förmåga den andre besitter och kan genom att ge upp påbörja en ny runda snabbare, där det ger båda parterna något att istället börja om.

Bra poäng det du skriver om en snygg matt, helt klart är det så. Det fanns helt klart luckor i det jag skrev.

Du har absolut rätt i att det anses att man skall "ge upp i tid". Men det finns inte en strikt defintion på vad det innebär, utan brukar tolkas ungefär som "ge upp när du känner/inser att du är förlorad".

Det som alla brukar vara relativt överens om är att man inte skall hålla på med sådant som "hämndschackar" (schackar som bara fördröjer, inte förändrar ngt, när man exempelvis står inför ogarderbar matt) eller liknande.

Annars brukar toleransen vara rätt stor, det brukar väl mest bli ngt i stil med en kommentar som "Jag tycker gott han kunde gett upp lite tidigare, men skitsamma, jag vann ju ändå". Man ser det alltså som lite onödigt snarare än osportsligt.

Permalänk
Medlem

Tidigare så var det fint att spela till matt. Det är väl inte fel heller fast i det här formatet med 3 dagar per drag kan det ju bli lite drygt måhända.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tidigare så var det fint att spela till matt. Det är väl inte fel heller fast i det här formatet med 3 dagar per drag kan det ju bli lite drygt måhända.

Ja om man garanterat kommer förlora och väntar maxtid för varje drag. Fast oftast spelar man ju flera drag per drag. De jag brukar sega lite mer med är när det är svårt och jag inte vet vad jag ska göra eller vilket drag som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du har absolut rätt i att det anses att man skall "ge upp i tid". Men det finns inte en strikt defintion på vad det innebär, utan brukar tolkas ungefär som "ge upp när du känner/inser att du är förlorad".

Det som alla brukar vara relativt överens om är att man inte skall hålla på med sådant som "hämndschackar" (schackar som bara fördröjer, inte förändrar ngt, när man exempelvis står inför ogarderbar matt) eller liknande.

Annars brukar toleransen vara rätt stor, det brukar väl mest bli ngt i stil med en kommentar som "Jag tycker gott han kunde gett upp lite tidigare, men skitsamma, jag vann ju ändå". Man ser det alltså som lite onödigt snarare än osportsligt.

Jag har dock råkat ut för det i en tredagarsturnering, där någon i sista partiet för dagen, vid solklar förlust, sitter kvar till schackmatt, vilket fördröjde hemfärd med tre timmar för båda när det var solklart att inga misstag så pass stora att det skulle ändra utgången kunde ske. Där och då tyckte jag att det var solklart osportsligt.
I alla andra kortare spelformer har jag inga problem med att man sitter kvar, gränsen är definitivt luddig och om man anser att man fortfarande har en chans att ta en remi så finns där ingen anledning att ge upp heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag har dock råkat ut för det i en tredagarsturnering, där någon i sista partiet för dagen, vid solklar förlust, sitter kvar till schackmatt, vilket fördröjde hemfärd med tre timmar för båda när det var solklart att inga misstag så pass stora att det skulle ändra utgången kunde ske. Där och då tyckte jag att det var solklart osportsligt.
I alla andra kortare spelformer har jag inga problem med att man sitter kvar, eller där nivån är sådan att man aldrig kan räkna med att lyckas kamma hem en vinst som du säger

Mmm, klart löjligt. Precis som de idioter online som, när de är förlorade, låter tiden rinna ut trots att det är mycket tid kvar...vi blir ju båda lika mycket fördröjda, och jag väntar på en vinst medan de väntar på en förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Mmm, klart löjligt. Precis som de idioter online som, när de är förlorade, låter tiden rinna ut trots att det är mycket tid kvar...vi blir ju båda lika mycket fördröjda, och jag väntar på en vinst medan de väntar på en förlust.

Verkligen!

Appropå något helt annat: Turneringen, är det två partier per motståndare man spelar i gruppspelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Verkligen!

Appropå något helt annat: Turneringen, är det två partier per motståndare man spelar i gruppspelen?

Ja det ska det vara, ett parti som vit och ett som svart.