SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

En miljon och därunder ligger flera elbilar på idag så det är inget som sticker ut tyvärr. Fattiga har dock aldrig kunnat köpa det bästa så det är inget unikt för just elbilar.

Jo, men det är också ett väldigt hinder för att de ska kunna slå ut fossilbilar. Alltså gör S-klass elbilen varken till eller från. Räckvidd är ett överdrivet problem, fråga vem som helst med en elbil. Räckviddsångest däremot, men det handlar ju om en irrationell rädsla snarare än ett faktiskt problem.

Citat:

Mercedes filosofi har dock alltid varit att deras lyxsedan S-klasse får den senaste dyraste tekniken före alla andra Mercedes, sen vartefter tekniken blir billigare så vandrar den ner i modellserien.

Vill man följa bilinnovationer och bilteknik genom historien så är Mercedes S-klasse rätt bil att följa, fick t.ex ABS bromsar 1981. dubbelglas som kom i Tesla Model 3 nu fick Mercedes S-klasse redan 1991, samma år fick de självstängande dörrar, electronic stability programme (ESP) fick den 1995.

Jag vet. Samtidigt gäller det långt ifrån allt som lanseras i S-klass. Vi lär inte få massagestolar i A-klass på ganska länge exempelvis, eller i en Dacia för den delen, och självstängande dörrar är inte direkt vanliga idag trots att de har funnits i 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är också ett väldigt hinder för att de ska kunna slå ut fossilbilar. Alltså gör S-klass elbilen varken till eller från. Räckvidd är ett överdrivet problem, fråga vem som helst med en elbil. Räckviddsångest däremot, men det handlar ju om en irrationell rädsla snarare än ett faktiskt problem.
Jag vet. Samtidigt gäller det långt ifrån allt som lanseras i S-klass. Vi lär inte få massagestolar i A-klass på ganska länge exempelvis, eller i en Dacia för den delen, och självstängande dörrar är inte direkt vanliga idag trots att de har funnits i 30 år.

Det är ett hinder för dem som inte har råd. För dem som har råd så har det skapats en möjlighet som inte fanns tidigare. För vanligtvis så tillverkar man inte en bil själv, men nu har Mercedes gjort det för dem som har råd eller viljan. Dessutom kommer även en Mercedes S-klasse att en gång komma ut i begagnathandeln då till ett förmodligt lägre pris.

Massagestolar finns till Volkswagen ID3, elbil och därmed inte gratis den heller. Men absolut igen Mercedes S-klasse.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan finnas ett visst samband mellan att de som har elbilar inte tycker att det är ett problem och att de har elbilar...

Permalänk
Medlem

Framtiden är 12 dagar fram, då har EQS premiär. Hur ska InsideEV kunna jämföra med något de inte vet något om. De måste väl ändå gör en jämförelse mot något de känner till.

Så du menar att det du kallar "nya Tesla Model S" har ny bottenplatta? Så de har gjort en ny bottenplatta men bilen i övrigt ser nästan likadan ut utvändigt, måste vara första gången i världshistorien man bygger en ny bottenplatta men man behåller den gamla karossen, brukar snarare vara så att man gör förändringar på karossen på gamla bottenplattan. en ny bottenplatta brukar kosta några miljarder att utveckla.

Vissa tycker att Polestar ligger för Tesla tack vara infountamentet från Google, vilken tillverkare som helst kan lägga in Googles system, det skulle Google bara bli glada för. Ligger fördelen för Tesla på den sköra tråden då förstår jag ännu mindre dagens aktiekurs.

Ja bottenplattan är mer eller mindre ny, de verkar gjuta stora delar istället för att ha många smådelar och batteripacket är det ny design på. Bilen är ju i stora delar ny, bara den övergripande exteriöra designen som är samma.

Polestars infotainmentsystem är ju dock riktigt dåligt i jämförelse faktiskt, tar nog ett tag för Google att få till det. Går ju inte ens att få vettiga laddförslag i navigatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja bottenplattan är mer eller mindre ny, de verkar gjuta stora delar istället för att ha många smådelar och batteripacket är det ny design på. Bilen är ju i stora delar ny, bara den övergripande exteriöra designen som är samma.

Polestars infotainmentsystem är ju dock riktigt dåligt i jämförelse faktiskt, tar nog ett tag för Google att få till det. Går ju inte ens att få vettiga laddförslag i navigatorn.

"Mer eller mindre" och "verkar" var precis de ord jag sökte. Likadan platta men man har ändrat tillverkningstekniken med andra ord. Lite uppdateringar på en nu rätt gammal bil med andra ord och tyvärr ganska långt ifrån den "nya Teslan" du önskar.

Finns ju till och med omtyckta A Better Routeplanner att använda direkt i Polestars infountainment:

https://www.polestar.com/global/press/press-release/polestar-...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

"Mer eller mindre" och "verkar" var precis de ord jag sökte. Likadan platta men man har ändrat tillverkningstekniken med andra ord. Lite uppdateringar på en nu rätt gammal bil med andra ord och tyvärr ganska långt ifrån den "nya Teslan" du önskar.

Finns ju till och med omtyckta A Better Routeplanner att använda direkt i Polestars infountainment:

https://www.polestar.com/global/press/press-release/polestar-...

Vad skall till för att bli en ny platta enligt dig då? Om du byter ut tillverkningstekniken helt och går från typ 70 delar till 2 bara i bakänden kallar iaf jag det en ny platta. Lägger du till ett nydesignat batteripack är det ingen fråga längre. Bra mycket större förändring än när VW Group eller BMW kommit med sina nya bottenplattor som de skrutit om under åren.

Det är precis den nya Teslan jag vill ha, vilket är varför jag beställt en Model S igen. Det mesta är nytt med den sen min gamla från 2018 jag hade, förutom stylingen på utsidan. Men det stör inte mig för den var snygg innan och nu med svart istället för krom och lite fetare runt hjulen blir den bara snyggare.

Ja men du får inte upp ABPR på skärmen framför föraren i Polestar, alltså måste man använda bilens nav för det så det blir bökigt. Men Google går nog till det med tiden.

Permalänk
Avstängd

Det är ett hinder för dem som inte har råd. För dem som har råd så har det skapats en möjlighet som inte fanns tidigare. För vanligtvis så tillverkar man inte en bil själv, men nu har Mercedes gjort det för dem som har råd eller viljan. Dessutom kommer även en Mercedes S-klasse att en gång komma ut i begagnathandeln då till ett förmodligt lägre pris.

Jag vet inte vad du pratar om här riktigt, men att S-klass kommer med längre räckvidd än tidigare elbilar betyder inte att det kommer till andra bilar. Det är inte en funktion, någon ny teknik eller något revolutionerande utan det handlar om att man har stoppat i större/flera batterier, att bilen är stor och dyr och det möjliggör det.

Citat:

Massagestolar finns till Volkswagen ID3, elbil och därmed inte gratis den heller. Men absolut igen Mercedes S-klasse.

Nej, det är inte massagestolar. Svankstödet kan köras konstant för att massera men det är rätt långt från en massagestol. Men det var bara ett exempel. S-klass (eller 7-serie eller A8) är inte alltid en föraning om framtidens bilar, en del funktioner är sådana som sprider sig mer eller mindre snabbt, andra är lyxfunktioner som inte kommer i andra klasser av bilar på lång tid om alls. Mer batteri är varken eller dock, bara följden av en stor bil där kostnaden inte spelar så stor roll. Att cD-värdet är lågt är ju jättebra men det är bara ena halvan av ekvationen. Fint att de inte bara bygger stora SUV:ar som elbilar förstås men det är de knappast ensamma om.

Skrivet av ztenlund:

Kan finnas ett visst samband mellan att de som har elbilar inte tycker att det är ett problem och att de har elbilar...

Kanske, samtidigt är det ju väldigt många som var oroliga för räckvidden innan de köpte elbil medan de allra flesta inte ser det som något problem efteråt. Och biljournalister uttrycker nästan unisont samma sak, räckvidden är inte problemet längre. Infrastrukturen däremot är ett problem, men det är väldigt beroende av i vilka områden man rör sig.

Permalänk
Medlem

Gmc visar upp suv-versionen av sin nya hummer, med en fruktansvärt amerikansk video!

Watts to freedom..

Lite mer skoj information:
https://jalopnik.com/2024-gmc-hummer-suv-here-it-is-184661364...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Att Mercedes går ut och säger att EQS ska klara 77 mil på en laddning, behöver ju inte nödvändigtvis vara förenligt med verkligheten. Tittar man på vad EQC och EQA har för uttalad räckvidd från Mercedes och sedan jämför det med vad riktiga personer uppger, så är det en väldigt stor skillnad. Utgår man då från tidigare erfarenheter, så skulle i alla fall jag, ta vad Mercedes säger med en skopa salt. Detta tills någon bevisar motsatsen. Behovet att komma över 60 mil på en dag är ju väldigt begränsad, men har man betalat för det, så vill man nog att det ska stämma överens.

Tveksamt om det kommer säljas fler EQS i Sverige 2021 än vad det såldes Taycan 2020 (44st) - så det drabbar inte speciellt många.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gmc visar upp suv-versionen av sin nya hummer, med en fruktansvärt amerikansk video!

https://youtu.be/HwLvqvcWEos

Watts to freedom..

Lite mer skoj information:
https://jalopnik.com/2024-gmc-hummer-suv-here-it-is-184661364...

Man måste nästan skratta åt det, det blir inte mer amerikanskt än så.
Tycker dock det är väldigt fel att stoppa batterier i denna typ av bil, låt dessa få vara dieselbilar eller liknande då dom inte kommer finnas så många av och inte röra sig i stadsmiljö. Eller i värsta fall, gör en hybrid av dom.

Samma med bussar, fylla bussar med en massa batterier känns lite bakvänt, där hoppas jag mer på vätgas eller att man kör biogas fortsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Man måste nästan skratta åt det, det blir inte mer amerikanskt än så.
Tycker dock det är väldigt fel att stoppa batterier i denna typ av bil, låt dessa få vara dieselbilar eller liknande då dom inte kommer finnas så många av och inte röra sig i stadsmiljö. Eller i värsta fall, gör en hybrid av dom.

Samma med bussar, fylla bussar med en massa batterier känns lite bakvänt, där hoppas jag mer på vätgas eller att man kör biogas fortsatt.

Kändes lite som domedagen när det ramlade en hummer fåpn himmelen!

Tycker också att de här bilarna känns lite onödiga överlag, dock så finns det säkert en hel del som "behöver" något i den här stilen för att göra hoppet till en elbil, och det finns idag inte jättemånga elbilar i det segmentet. Misstänker att det inte är samma personer som är intresserade av en hummer suv som av en model X

..och ska jag vara helt ärlig så finner jag den lite fräsig, dock gillade nog pickup-veesionen mer

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ja, man kan absolut tycka som är fräsiga och på många sätt så är ju varje bil ingenjörskonst.
När den kom ut så var den ju extrem och det förblir den ju även nu kan jag tycka.

Men hade ändå uppskattat om man skattar sönder denna typ av bil även om den har batterier. Slitaget på vägar är betydligt mindre från en VW up än från en hummer samt det slöseri av mineraler en sådan bil står för bör ju kännas även det.
Hade varit intressant längre fram att se hur man tänker sig att beskattning kommer att ske, kommer man gynna ägare av lite mindre och lättare bilar som inte har stora batteripack eller kommer det vara likadant för alla elbilar.

Permalänk
Medlem

Ja, man kan absolut tycka som är fräsiga och på många sätt så är ju varje bil ingenjörskonst.
När den kom ut så var den ju extrem och det förblir den ju även nu kan jag tycka.

Men hade ändå uppskattat om man skattar sönder denna typ av bil även om den har batterier. Slitaget på vägar är betydligt mindre från en VW up än från en hummer samt det slöseri av mineraler en sådan bil står för bör ju kännas även det.
Hade varit intressant längre fram att se hur man tänker sig att beskattning kommer att ske, kommer man gynna ägare av lite mindre och lättare bilar som inte har stora batteripack eller kommer det vara likadant för alla elbilar.

Jo det kan man ju tycka överlag. Dock, skatten har väll helt gått ifrån tjänstevikt, och baseras idag helt på utsläpp? Iofs så kan vi nog räkna med att ett liknande system kommer att komma igen så fort det inte är lönsamt att skatta baserat på utsläpp längre. Det har ju även varit tal om att skatta bilar baserat på körsträcka: https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/kilometerska...

Visa signatur

Permalänk

Tror knappast vi är i närheten av att ha så pass stor del elbilar att kilometerskatt kommer vara på tal igen.

Den artikeln i teknikensvärld var ju bara fluff.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kommer något liknande kilometerskatt och att dom börjar gå på vikt igen, även det styr ju så att man väljer "klokare" fordon.
Kilometerskatten är ju ganska rättvis kan jag tycka och borde vara hyfsat enkelt att fixa idag rent tekniskt, integritetsmässigt är det väl en annan fråga.
Tror inte folk köper elbil för att köra hem det i rena pengar utan just för att det erbjuder många fördelar och är en annan typ av fordon.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kommer något liknande kilometerskatt och att dom börjar gå på vikt igen, även det styr ju så att man väljer "klokare" fordon.
Kilometerskatten är ju ganska rättvis kan jag tycka och borde vara hyfsat enkelt att fixa idag rent tekniskt, integritetsmässigt är det väl en annan fråga.
Tror inte folk köper elbil för att köra hem det i rena pengar utan just för att det erbjuder många fördelar och är en annan typ av fordon.

Kilometerskatt.. visst, men kommer slå hårt mot mig. Vikt, tror jag inte på.

För att folk ska byta till elbilar, så vill de att elbilen ska ha en bra räckvidd. För att den ska ha bra räckvidd, behövs stora batterier som väger mycket. Min bil väger 2,3-2,4 ton och den bil jag vill ha nästa gång jag byter väger över 3 ton.

Personligen köpte jag elbil för att:
1. Det är ett bättre miljöval av transport för min del och mindre cancerogena ämnen i luften för alla.
2. Bilen hade den räckvidd jag behöver, utan att påverka mitt liv med långa laddsessioner på andra orter allt för ofta.
3. Blev betydligt billigare per månad än den diesel-Volvo jag hade innan, då jag kör långa sträckor.
4. Mindre bök med service:ar och saker som går sönder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kilometerskatt.. visst, men kommer slå hårt mot mig. Vikt, tror jag inte på.

För att folk ska byta till elbilar, så vill de att elbilen ska ha en bra räckvidd. För att den ska ha bra räckvidd, behövs stora batterier som väger mycket. Min bil väger 2,3-2,4 ton och den bil jag vill ha nästa gång jag byter väger över 3 ton.

Personligen köpte jag elbil för att:
1. Det är ett bättre miljöval av transport för min del och mindre cancerogena ämnen i luften för alla.
2. Bilen hade den räckvidd jag behöver, utan att påverka mitt liv med långa laddsessioner på andra orter allt för ofta.
3. Blev betydligt billigare per månad än den diesel-Volvo jag hade innan, då jag kör långa sträckor.
4. Mindre bök med service:ar och saker som går sönder.

Med tanke på vad en diesel i samma storlek kostar så bör ju elbilarna kosta ungefär likadant på sikt, det finns ju egentligen ingen anledning att dom ska kosta mindre mer än att motivera folk just nu att just välja el. Dom sliter ju minst lika mkt på vägarna om inte mer då dom väger mer än en fossilbil, det underhållet ska ju betalas.
Sen kan jag tycka att någon som köper en bil och inte kör så mkt inte ska betala lika mkt, så kilometerskatt tycker jag känns rättvist.
När det gäller vikt så är det ju som du säger, folk vill ha bilar som har lång räckvidd. Samtidigt så hade en viktskatt kunnat styra folk något så att dom funderar på om dom verkligen behöver en bil som går 50 mil på en laddning när dom bara kör 3 mil till affären då och då.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på vad en diesel i samma storlek kostar så bör ju elbilarna kosta ungefär likadant på sikt, det finns ju egentligen ingen anledning att dom ska kosta mindre mer än att motivera folk just nu att just välja el. Dom sliter ju minst lika mkt på vägarna om inte mer då dom väger mer än en fossilbil, det underhållet ska ju betalas.
Sen kan jag tycka att någon som köper en bil och inte kör så mkt inte ska betala lika mkt, så kilometerskatt tycker jag känns rättvist.
När det gäller vikt så är det ju som du säger, folk vill ha bilar som har lång räckvidd. Samtidigt så hade en viktskatt kunnat styra folk något så att dom funderar på om dom verkligen behöver en bil som går 50 mil på en laddning när dom bara kör 3 mil till affären då och då.

Jo det är inte helt enkla frågor. Idag behövs ju ingen km-skatt för vi kan beskatta drivmedlet specifikt, men det kan man inte med el då det hade slagit ganska snett på övrig elkonsumtion. Man kan ju tänka sig någon form av beskattning på batterikapacitet, eller ännu hellre miljöpåverkan från batteritillverkningen. Men syftet med vägskatt är ju att ge pengar för underhåll av vägar och liknande så det hade förstås varit mer rättvist att ha en skatt baserat på hur långt man kör. Samtidigt borde ju elbilarna betala mindre skatt då de orsakar mindre utsläpp.

Sen vill ju staten gärna att vi går mot mer elbilar och då, eftersom elbilar fortfarande är rätt mycket dyrare, behövs någon form av subvention för att det ska vara genomförbart. I många länder är bilar rätt hårt beskattade vid inköpet, exempelvis våra nordiska grannar som alla har en skatt runt 100% på inköp av en ny bil, då är det ju ganska lätt att sänka eller ta bort den skatten på elbilarna som ett incitament, men vi har ingen extraskatt på nya bilar utan bara vanlig moms så det finns liksom inte så mycket att sänka där. Man hade ju kunnat ha en lägre momssats på elbilar, som vi har på böcker exempelvis, men samtidigt hade det ju gett mer pengar till de som köper dyrare bilar, vilket inte riktigt stämmer överens med målet. Alltså känns dagens system med elbilsbidrag mer rättvist, köper man en liten, snål och billig elbil så utgör det en ganska stor del av priset men för en Taycan på två miljoner så är det knappt märkbart. Sen kan man förstås diskutera om det ens behövs några incitament på de prisnivåerna, Norge har ju exempelvis börjat trappa ner elbilssubventioner för dyrare bilar, men här är det ju snarare regel än undantag att ge subventioner till de som redan har mest så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Geelys nystartade Zeekr första bil.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela Skoda Enyaq visning av bilen dock mer promotion sidan på denna.

Nybilstester i Norge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hämtade hem min Elgrill med min Elmoped idag fast besluten att det borde gå men detta är verkligen gränsen vad som är möjligt. 😁

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Hämtade hem min Elgrill med min Elmoped idag fast besluten att det borde gå men detta är verkligen gränsen vad som är möjligt. 😁

https://i.imgur.com/7zffFhb.jpg

Jag vill ha så mycket eldrivet som möjligt, men grillen kommer jag nog fortsätta använda kol i .
Trevlig elmoped dock! Är du nöjd?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag vill ha så mycket eldrivet som möjligt, men grillen kommer jag nog fortsätta använda kol i .
Trevlig elmoped dock! Är du nöjd?

Riktigt nöjd med Elmopeden min är jag.

Super Soco Cux är det dom har fräna Mc modeller också för dom som inte behöver en laståsna som en annan.

Elgrillen är en Napoleon Pro 285 & bor i lägenhet & endast de jag får använda på balkongen less när man bor på översta våningen & hade Kolgrill i förrådet i källaren som sedan ska ut & in på gården på gräsmattan varje gång jag ska grilla samtidigt passa tillbehören inomhus.

Wow va smidigt det kommer bli snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Riktigt nöjd med Elmopeden min är jag.

Super Soco Cux är det dom har fräna Mc modeller också för dom som inte behöver en laståsna som en annan.

Elgrillen är en Napoleon Pro 285 & bor i lägenhet & endast de jag får använda på balkongen less när man bor på översta våningen & hade Kolgrill i förrådet i källaren som sedan ska ut & in på gården på gräsmattan varje gång jag ska grilla samtidigt passa tillbehören inomhus.

Wow va smidigt det kommer bli snart

Elgrill är så jäkla nice, köpte precis en Weber Pulse 2000, har sedan tidigare en Weber gasgrill och Weber kolgrill. Kan bara säga att Weber elgrill är minst lika bra som gasgrillen och kommer att användas konstant. Kollade även på Napoleon, rapportera gärna tillbaka om den fungerar bra så kanske jag köper en till landet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Elgrill är så jäkla nice, köpte precis en Weber Pulse 2000, har sedan tidigare en Weber gasgrill och Weber kolgrill. Kan bara säga att Weber elgrill är minst lika bra som gasgrillen och kommer att användas konstant. Kollade även på Napoleon, rapportera gärna tillbaka om den fungerar bra så kanske jag köper en till landet:)

Återkommer i tråden när jag testat den ett tag.

Nu i April när den höjda Bonus beloppet på 70 000 kommit på plats har försäljningen varit bra 1-8 April har mer Elbilar sålts en samma månad förra året.

Volkswagen ID 4 är den populäraste modellen med 439 sålda under denna veckan.
https://alltomelbil.se/forsaljningen-av-elbilar-aterhamtar-si...

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Återkommer i tråden när jag testat den ett tag.

Nu i April när den höjda Bonus beloppet på 70 000 kommit på plats har försäljningen varit bra 1-8 April har mer Elbilar sålts en samma månad förra året.

Volkswagen ID 4 är den populäraste modellen med 439 sålda under denna veckan.
https://alltomelbil.se/forsaljningen-av-elbilar-aterhamtar-si...

Ja, det känns som att det hållits tillbaka en del köp i väntan på bonushöjningen. Just nu väntar jag mest på offentliga priser på Ioniq 5, som tydligen ska släppas runt 27 april. Priserna i andra EU-länder verkar ju vara tämligen vettiga, men det är svårt att säga hur det blir här.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Denna var rätt intressant om hur effektiva bilarna är på en dagstur och laddtider för att ta sig hem igen, även om det var både lite äldre bilar och nya som testades.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID4 1000 KM Challenge.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen ID4 1000 KM Challenge.

https://youtu.be/dwRtevTuXf0

ID4 verkar inte alls vara en pjåkig bil faktiskt. Jag tror dock att jag skulle vänta på fyrhjulsdrivna versionen och se hur den blir. Jag såg att en del på Facebook upplever den som betydligt slöare än ID3 (vilket ju är ganska naturligt, med samma effekt), men med lite mer hästar och fyrhjulsdrift tror jag att den blir riktigt trevlig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

ID4 verkar inte alls vara en pjåkig bil faktiskt. Jag tror dock att jag skulle vänta på fyrhjulsdrivna versionen och se hur den blir. Jag såg att en del på Facebook upplever den som betydligt slöare än ID3 (vilket ju är ganska naturligt, med samma effekt), men med lite mer hästar och fyrhjulsdrift tror jag att den blir riktigt trevlig.

Synd att den är så ful bara.