Plombering på kartong för ASUS Crosshair VIII Dark Hero?

Permalänk
Medlem

Plombering på kartong för ASUS Crosshair VIII Dark Hero?

Jag beställde ett Crosshair VIII Dark Hero från @Komplett som anlände precis innan påsk. Har dock inte hunnit migrera övriga komponenterna till det än så det ligger fortfarande kvar i sin låda. Efter att folk nämnt hur svårt detta moderkort fortfarande är att få tag på i USA tittade jag runt lite på eBay och konstaterade då från folks bilder att dessa hade en plombering på kartongen (en liten klisterlapp) som mitt helt saknar.

Mitt exemplar av moderkortet ser helt nytt ut och all skyddsplast ser orörd ut men det känns lite lustigt att denna plombering saknas. Annonserna var dock mestadels från USA så möjligen kan det vara en skillnad mellan olika regioner, även om det känns lite osannolikt.

Ni som köpt detta moderkort i Sverige/Norden, var era moderkortskartonger plomberade?

Exempel på hur plomberingen ser ut (tagen från eBay):

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Min kartong från Inet har inte heller plombering (köpt vid lansering).

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Maximus Xiii Hero saknade också plombering.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Generellt sett så plomberas inte så mycket här i Sverige medans i USA vad jag vet plomberas typ allt.
Detta då de har helt andra lagar mot vad vi har här och köpare kan då komma undan med bra mycket mer där.

Så att det inte är någon plombering här är inget du behöver oroa dig över.
Jobbade inom elektronik detaljhandel med ansvar på returer i några år

Permalänk
Medlem

Tack för dessa snabba svar!

Det låter som att det är helt normalt att detta saknas för ASUS-moderkort här. Då lär allt vara i sin ordning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack för dessa snabba svar!

Det låter som att det är helt normalt att detta saknas för ASUS-moderkort här. Då lär allt vara i sin ordning.

Samma fråga ställdes i en annan tråd men om grafikkort. Varför kartongen inte var inplastad. Svaret var som ovan att det var andra regler här än i USA

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mitt Strix 3090 oc var dock plomberat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack för dessa snabba svar!

Det låter som att det är helt normalt att detta saknas för ASUS-moderkort här. Då lär allt vara i sin ordning.

Vinner du nåt på att ändra dina ram från 3200Mhz till 3600Mhz med sämre timings?
Funderar på att göra samma sak men kanske inte gör någon skillnad med intel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt annat moderkort i en annan prisklass, men lådan för mitt Asrock B550M Pro4 som jag köpte häromveckan var inte heller plomberad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Samma fråga ställdes i en annan tråd men om grafikkort. Varför kartongen inte var inplastad. Svaret var som ovan att det var andra regler här än i USA

Inplastning av kartonger håller jag med om är ganska ovanligt här, och i många fall ganska onödigt för annat än samlare. Produkter med en klisterlapp likt denna är ju dock ändå ganska vanligt.

Skrivet av jorgen69:

Mitt Strix 3090 oc var dock plomberat.

Ja, jag hade för mig att deras grafikkort var plomberade, precis som MSIs grafikkort åtminstone varit för några år sedan.

Skrivet av jorgen69:

Vinner du nåt på att ändra dina ram från 3200Mhz till 3600Mhz med sämre timings?
Funderar på att göra samma sak men kanske inte gör någon skillnad med intel.

Det jag vinner är högre klockfrekvens för Infinity Fabric med snarlik minnesprestanda i övrigt. Skillnaden är fömodligen liten för Intel. Anledningen att jag köpte detta kit är att jag hade en 1800X tidigare då 3200 MHz CL14 var det bästa man rimligen kunde räkna med för Dual Rank-stickor.

EDIT: Ser att du har en 11900KF. Då kan det möjligen spela lite mer roll än på tidigare generationer då du kan köra en högre frekvens på minneskontrollern i Gear 1. Har dock inte läst på helt om den plattformen än.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den senaste Asus-komponenten med plombering på produktkartongen är mitt TUF Gaming 3080 OC. Det var dock inget flashigt hologram eller ens någon text, utan bara en rund bit transparent tejp som eventuellt inte är ditsatt av Asus.

Jag har köpt ett flertal moderkort och grafikkort från Asus, men kan inte komma ihåg vilket det senaste kan ha varit med en plombering på själva produktkartongen av typen i första inlägget, om någonsin. Kollade snabbt igenom några kartonger jag hade kvar här hemma, fanns inget på någon av dem.

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Strix x570-E har ingen plombering. Det borde den ha, så den kan ligga ensam och vara ledsen medans den väntar på sin processor som aldrig vill komma ut och leka.

Permalänk
Komplett.se

Som många här i tråden redan konstaterat så är kan det variera mellan tillverkare, modell och region om kartongen eller antistatpåsen är plomberad. Jag gjorde en snabbkoll på några ASUS-kartonger jag hade tillgängligt och ingen av dessa hade något spår av plombering. Avsaknad av plombering är inget som man behöver oroa sig över. Om man inte handlat ur vårt demo-sortiment så är alla produkter som regel nya och oöppnade.
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Som många här i tråden redan konstaterat så är kan det variera mellan tillverkare, modell och region om kartongen eller antistatpåsen är plomberad. Jag gjorde en snabbkoll på några ASUS-kartonger jag hade tillgängligt och ingen av dessa hade något spår av plombering. Avsaknad av plombering är inget som man behöver oroa sig över. Om man inte handlat ur vårt demo-sortiment så är alla produkter som regel nya och oöppnade.
//Erik

Ja, det visade sig variera per region i detta fall. Jag reagerade inte själv på det förrän jag såg bilderna från USA (lättare att hitta bilder på oöppnade retail-kort från USA då dessa moderkort tydligen scalpas för fullt där borta). Det kändes också hyfsat rimligt med något som höll ihop kartongen eftersom denna lite mer påkostade kartong inte har de extra flärpar som normalt håller ihop moderkortskartonger om man skulle vända dem upp och ner etc. ASUS verkar dock tycka att det är överflödigt i detta fall, vilket de säkert baserat på sin interna statistik för tidigare modeller med liknande kartong.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Som många här i tråden redan konstaterat så är kan det variera mellan tillverkare, modell och region om kartongen eller antistatpåsen är plomberad. Jag gjorde en snabbkoll på några ASUS-kartonger jag hade tillgängligt och ingen av dessa hade något spår av plombering. Avsaknad av plombering är inget som man behöver oroa sig över. Om man inte handlat ur vårt demo-sortiment så är alla produkter som regel nya och oöppnade.
//Erik

Jag antar att vissa produkter (t.ex. grafikkort) som säljs på postorder förses med den typ av försegling jag nämnde ovan (transparent, runt klistermärke) av ÅF för att det ska vara lättare att se om en returnerad vara är oöppnad?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att vissa produkter (t.ex. grafikkort) som säljs på postorder förses med den typ av försegling jag nämnde ovan (transparent, runt klistermärke) av ÅF för att det ska vara lättare att se om en returnerad vara är oöppnad?

Ja det kan förekomma men då vi har 60 dagars öppet köp utöver de lagstadgade ångerrätten på fjuttiga 14 dagar så är vi som regel inte supernitiska på att varan skall vara oöppnad //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

köpte tididagre kort som oxo saknade plombering. Då jag tyckte innehållet såg "ej nytt ut", så skickade jag tillbaks det på "öppet köp". Ville inte riskera att någon testkört/haft sönder brädan innan jag ens byggt med den

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

köpte tididagre kort som oxo saknade plombering. Då jag tyckte innehållet såg "ej nytt ut", så skickade jag tillbaks det på "öppet köp". Ville inte riskera att någon testkört/haft sönder brädan innan jag ens byggt med den

// LZ

I detta fall skulle i så fall en eventuell person som hade moderkortet tidigare ha varit en mästare på reverse-peeling av skyddsplast samt lyckats ta bort varje enskilt dammkorn från insidan av kartongen.

Hade det funnits tydliga spår som indikerade att produkten inte var ny hade jag övervägt att returnera den, åtminstone om jag kunde säkerställa att min prismatchning kunde appliceras igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte också en Dark Hero i januari som saknade plombering, inga tecken dock på att den hade på något vis brukats.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Köpte också en Dark Hero i januari som saknade plombering, inga tecken dock på att den hade på något vis brukats.

Tack för bekräftelsen. Det verkar mest vara USA som har denna plombering.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q