Epic Games Store blöder pengar – väntas backa hundratals miljoner år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jo precis, Kina har ett järngrepp över produktionen till den grad att man får välja mellan att en dator eller inte ha en dator. Ha en mobiltelefon eller inte ha en mobiltelefon. Låter som en lysande idé att helt lägga sig som en dörrmatta för deras kontroll över speldistribution här i västvärlden. Särskilt när de redan visat hur man med endast drygt 5% ägarandel i Activision-Blizzard lyckats pressa dem till att censurera spelare och helt ersätta spelinnehåll med sådant som är "kompatibelt" med Kinas krav.

Du menar inte att man ska kapitulera för Kina, bara att man helt okritiskt ska lägga sig för deras intåg för att "höhö gratis spel är najjs".

(Nu när du redan kört med argumentet "Läget är hopplöst" passar det säkert med argumentet "Du kan inte göra någonting som ensam konsument", bara spotta ut de generiska svaren som en välfungerande Kinesisk bot )

Det har nog mindre med ägarandelen att göra än att Kinesiska staten kontrollerar vilka spel som är tillåtna i landet och att Kina är en så stor marknad.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Jo precis, Kina har ett järngrepp över produktionen till den grad att man får välja mellan att en dator eller inte ha en dator. Ha en mobiltelefon eller inte ha en mobiltelefon. Låter som en lysande idé att helt lägga sig som en dörrmatta för deras kontroll över speldistribution här i västvärlden. Särskilt när de redan visat hur man med endast drygt 5% ägarandel i Activision-Blizzard lyckats pressa dem till att censurera spelare och helt ersätta spelinnehåll med sådant som är "kompatibelt" med Kinas krav.

Du menar inte att man ska kapitulera för Kina, bara att man helt okritiskt ska lägga sig för deras intåg för att "höhö gratis spel är najjs".

(Nu när du redan kört med argumentet "Läget är hopplöst" passar det säkert med argumentet "Du kan inte göra någonting som ensam konsument", bara spotta ut de generiska svaren som en välfungerande Kinesisk bot )

Olyckligt att du känner att du måste ta till keyboard-warrior attityden och försöka dig på förolämpningar.
Kina behöver inte längre andelar i företag för att tvinga dem, eller länder för den delen, att anpassa sig till deras totalitariska krav. Det torde vara uppenbart vid det här laget. Jag påpekade endast att hata-epic klubben inte agerar konsekvent, eftersom du och andra uppenbarligen "lägger sig som en dörrmatta" i andra sammanhang så ser konstigt ut när ni raljerar mot just EGS. Nästan som att ni köpt en annan typ av propaganda. Att jag använder EGS innebär inte att jag agerar mot kinesiskt inflytande på andra, kanske till och med på mer verkningsfulla sätt, vad vet du?

På tal om dörrmattor, du kan väl kika på vad Valve gjort i Kina den senaste tiden, i samband med den officiella lanseringen av Steam i Kina.

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Åh, en Epic-relaterad tråd som snabbt övergår i vem som kan hata Epic mest. Tråkigt att se, hade varit mer intressant med en diskussion kring hur realistiskt det är att EGS går med vinst redan 2023. Det är irriterande, spenderar här några ord för att belysa de vanligaste argumenten som brukar anföras mot Epic och EGS.

"De ägs delvis av kinesiska staten" Det är problematiskt såklart, men se er om, den Kinesiska staten har sina fingrar i allt möjligt som ni tycker om och som ni definitivt använder. Jag är t.ex. tveksam till att Epic-hatarna är lika kritiska till att köpa datorkomponenter, chassin och tillbehör som helt eller delvis tillverkas i Kina av bolag som är mer eller mindre helt ägda av den Kinesiska staten. Det är nog få av dem som tvekar inför att skriva "HATA EPIC" på sidor/forum där t.ex. Tencent som har tydliga band till kinesiska staten är delägare. Bojkottar ni Reddit? LoL? Activision/Blizzard spel (inkl. COD och Diablo)? Path of Exile? Hoppas ni inte gillar Genshin Impact. Jag menar inte att man ska kapitulera inför den kinesiska statens inflytande, men var konsekventa om detta är argumentet som ni skriver först. Annars är låter du som en vegetarian som äter kyckling, och en nice stek ibland. Eller klimathjälten som pantar alla burkar, återvinner allt rätt, men kör en SUV.

"De betalar för exklusivitet" Det är omöjligt att slå sig in på en marknad som är så totalt dominerad av en enda aktör utan att investera kraftigt i åtgärder för att locka till sig kunder. Folk vill köpa spel, så de köper exklusiva rättigheter, som dessutom ofta endast är tidsbegränsade. Inget konstigt med det, de gör vad som krävs för att bryta vad som i praktiken är ett monopol. Monopol är sällan till fördel för konsumenter. Det är inte "anti-konsument" att försöka låsa in folk i en plattform som är gratis, särskilt inte när de dessutom regelbundet ger bort spel. Valve gör samma sak, men de uppfattas som schystare eftersom de har tillgång till andra medel pga deras storlek, t.ex. kan de dumpa priser på spel mer ofta än EGS.

"EGS saknar viktiga funktioner" De kommer nog, med tiden. Steam har funnits ett bra tag, och gått med vinst ganska länge, det ser ändå för jäkligt ut. Den viktigaste funktionen finns.

Bra att Epic:s prognos visar på vinst så snart inpå launch, det bådar gott för kunder som har ett genuint intresse av inte låta en marknadsaktör diktera villkoren för handel med spel på nätet, och för utvecklare som får större del av vinsten via EGS. Prognosen känns dock lite orealistisk i min mening, men det är tydligen en separat diskussion.

Jag tycker det är konstigt att stå och heja för konkurrens och oja sig över hur Steam har "monopol" och hur dåligt det är. När det i själva verket endast är EGS som sysslar med fulspel och exklusivitet. Dvs, det vi absolut inte vill ha på PC-marknaden, är precis vad dom sysslar med. Lite som att klaga över nedskräpning samtidigt som man kastar ut sopor i skogen.

Dina argument håller inte heller. Bara för att man ogillar Kina och inte vill stödja en diktatur så betyder inte det att man släpper allt som har med Kina att göra. Med tanke på hur mycket tillverkning och annat som sker i Kina så är det praktiskt omöjligt att hålla sig helt undan. Men man kan fortfarande visa sitt missnöje och välja andra alternativ så ofta det går. På samma sätt som du kan gå på diet men unna dig godis på lördagar, eller vara miljökämpe men ta bilen ibland. Det är sällan "antingen eller" som gäller och det är precis samma sak här. Att EGS ägs av Kina är bara ytterligare en av deras dåliga kvalitéer och ytterligare en anledning att inte ta i skiten ens med tång.

Givetvis kan EGS inte konkurrera med Steam när man inte ens försöker? Först och främst måste man ju ha en fungerande och fulländad produkt. Det går inte att släppa en produkt som är 100 gånger sämre, för att sedan stå och gapa om hur det är "omöjligt att konkurrera". Hur bra tror du det hade gått för Google att konkurrera med Apple på mobilsidan ifall man släppte ett OS som hade en bråkdel av funktionerna som iOS har? Nej, givetvis måste konkurrens ske på lika villkor, annars är det inte konkurrens. Eller för att ta ett exempel som fungerar här på Sweclockers. Kolla på striden mellan Intel och AMD. Inte fan är det exklusivitet som gjort att AMD klivit upp i täten och blivit prestandafavorit? Och hur skulle du reagera om Intel köpte upp massa spel och program exklusivt? "När sorry, du har fel processor för att kunna köra Spotify". Tänker man ett steg längre så inser man hur extremt dåligt exklusivitet är.

Det Epic sysslar med är endast negativt för oss konsumenter, tro inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Bara att hålla tummarna för Epic. Vi behöver mer konkurrens på mobile & PC.

Tyvärr så är ju det som Epic pysslar med "mindre konkurrens" när dom kör med sina exklusivitets avtal.
Det är mindre kul att behöva vänta ett år på en titel bara för att devs valde att köra med Unreal Engine, och en påse pengar från Epic.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara bra att Epic kommer och ruckar på Valves semi-defacto-monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tyvärr så är ju det som Epic pysslar med "mindre konkurrens" när dom kör med sina exklusivitets avtal.
Det är mindre kul att behöva vänta ett år på en titel bara för att devs valde att köra med Unreal Engine, och en påse pengar från Epic.

Men du menar att det är okej för GOG, HumbleBundle, Steam att göra så eller?
Lägg av med det där. Vill du så gärna lira spelet, ladda hem det eller vänta tills det kommer till din valda plattform.
Jag gnäller inte över att FF7 Remake kommer till konsol bara (kanske pc sen) men vet inte när.
Dessutom handlar det om pengar för EPIC i slutändan. Även för de som säljer sina produkter där.

Permalänk
Medlem

Och om man jämför detta mot de summor de sparat på deras egna titlar (som annars hade dammsugits upp av Steam's ocker-hyror), hur ser det ut då?

Ser hellre att dessa miljoner kommer spelutvecklare till gagn än att de hamnar i Valve's kassakista.

Men det är väl många, vars största problem i livet är att de måste klicka på en annan ikon på skrivbordet då och då, som gnuggar händerna när de läser rubriken.

Permalänk
Medlem

Jag kan acceptera tidsbegränsad exlusivitet och något färre funktioner då det samtidigt betyder att en större andel av försäljningspriset går till de som faktiskt skapat spelet.
Tidsberänsad exlusivitet av modell Epicgames påverkar visserligen konkurrens då det innebär sämre stöd för Linuxanvändare men går inte alls att jämföra hur Apple / Google Store, Intel, Nvidia och AMD påverkar marknaden.

Att butikerna tar ut 30% av försäljningspriset är ren och skär ocker och de funktioner som skiljer mellan Epicgames och Steam kan inte på något sätt motivera skillnaden.

Jag kan förstå de som faktiskt väljer att bojkotta handel med Kina men det förplikar också nån form av konsekvenstänk och att man inte bara drar Kina kortet som ett skäl för att kunna klaga på att spelet under en tid inte går att lägga till i samlingen på Steam.

Det Epicgames gör är i grunden bra, de oskäliga avgifter som tas ut av butikerna behöver utmanas och jag håller därför tummarna för att de skall vinna i domstolen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat att de går mycket back. De försöker köpa sig/stämma till sig en större bit av marknader som domineras av Steam, Google och Apple och att få kunder att byta butik är riktigt, riktigt svårt. Vi är förjäkla oflexibla i snitt, vi människor (se bara på hur sällan vi byter bank, trots att vi kan spara tiotusentals kronor över tid på att flytta lån).

Permalänk

Har köpt en handfull spel där och har fått över 40 gratis, vilket är ganske generöst.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Citat:

I den pågående tvisten menar Apple att de omöjligt kan vänta sig avkastning innan 2027, men Epic Games menar att det ska vända redan runt år 2023.

Det är inte så mycket att de har olika syn på läget som att de beskriver det olika. Epic planerar att gå med vinst för helår 2023, och har en plan för att de kommer att fortsätta gå med vinst varje år under åren som kommer. Runt 2027 så skall de ha gått med så mycket vinst att de har täckt förlusten från de tidigare åren, så att affären kan börja gå med vinst. Det är detta sista Apple fokuserar på i sin inlaga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Inte direkt oväntat att de går mycket back. De försöker köpa sig/stämma till sig en större bit av marknader som domineras av Steam, Google och Apple och att få kunder att byta butik är riktigt, riktigt svårt. Vi är förjäkla oflexibla i snitt, vi människor (se bara på hur sällan vi byter bank, trots att vi kan spara tiotusentals kronor över tid på att flytta lån).

Jag skulle lägga till utöver att folk är oflexibla att de skapat sig ett påtagligt PR-problem genom sitt eget agerande också. Personligen ogillar jag dem pga deras uttalanden som är ren konsumentfientlig bullshit.

Jag *hade* EGS men avinstallerade det pga hur förbannad jag blev på deras agerande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser inget egenvärde i fler plattformar för samma syfte. Reglera de factomonopolet Steam i stället.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att mycket av grunden till alla känslor och ställningstaganden i trådan varken handlar om steam eller epic i grunden.

Jag tror snarare att det är businessmodellen där vi skulle bli låsta till att ha spelet på samma ställe som vi köpte det är grunden till mycket av det vi ser idag.
När vi gick från skivor, CDkeys och manuella installationer till att istället använda en launcher som skötte allt det där så bytte vi bort något viktigt. Vi fick en hel hög av bekvämlighet där vi slapp patcha manuellt och allt det där. Det många ojade sig över då var att vi inte längre kunde låna eller sälja vidare spel.
Men ja, jag med många andra har väl tyckt att det var en rätt bra trade ändå.
Det som vi inte pratade så mycket om då var att den här nya distributionsmetoden där man klistrar ihop återförsäljaren med ens spelbokhylla också bäddar för en marknad där det är näst intill omöjligt att komma in som ny aktör.

Har man 150 spel på steam så känns det vääääldigt omotiverande att fortsätta fylla på spel på epic när man bara har 2-3 titlar där. Känslan blir automatiskt - en skitplattform man måste ha och en där man egentligen bara vill vara för där har man ju redan allt annat.
Inlåsningseffekten i den delen är i det närmsta total.

Nu finns det väldans massa ytterligare argument kring varför man gillar eller ogillar steam och epic store. Mängder av bättre och sämre argument ;).
Men om vi bortser från att de aktörerna finns så är hela distibutions/handelsmodellen att knyta ihop återförsäljare med att också hålla i biblioteket ett upplägg som knappast borgar för en konkurrenssatt marknad.

Hade vi kunnat välja i vilken bokhylla (eller alltså launcher) som vi vill förvara våra köpta spel fritt så tror jag känsloläget kring det hela hade varit ganska annorlunda i nuläget. Mer avspänt.

Det finns säkerligen rimliga skäl att tycka illa om respektive tjänst ändå. Men betänk att hela situationen dikteras av att vi har inlåsningsupplägg för våra bokhyllor som stadard idag. Något vi inte hade för ett gäng år sedan. Det här har följder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt att det är ok att ta betalt för att låta bli att sälja sitt spel till folk.. Att betala för att göra en titel exklusiv borde räknas som olagliga konkurrenshämmande åtgärder.

Om en utvecklare inte vill publicera på flera plattformar är det upp till dem, men det ska inte vara upp till plattformen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle lägga till utöver att folk är oflexibla att de skapat sig ett påtagligt PR-problem genom sitt eget agerande också. Personligen ogillar jag dem pga deras uttalanden som är ren konsumentfientlig bullshit.

Jag *hade* EGS men avinstallerade det pga hur förbannad jag blev på deras agerande.

De har absolut skapat sig ett PR-problem. Men vad jag tror mest i en relativt liten grupp: klassiska (äldre) spelnördar som har behållit spelintresset över tid och som läser om spelindustrin.

När jag frågar runt bland vänner och bekanta som är lite äldre och spelintresserade är reaktionen oftast: "Meh, vem bryr sig?" När jag frågar yngre är reaktionen oftast: "Vadå för kontrovers?", dvs de har noll koll på att Epic ens gjort något som kan ses som omoraliskt.

Inget representativt sample, men min upplevelse är att det är en storm i ett nischat vattenglas. Vi är en relativt liten grupp personer som har intresset för både spel och spelindustrin över så lång tid att vi eventuellt bryr oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Helt vansinnigt att det är ok att ta betalt för att låta bli att sälja sitt spel till folk.. Att betala för att göra en titel exklusiv borde räknas som olagliga konkurrenshämmande åtgärder.

Om en utvecklare inte vill publicera på flera plattformar är det upp till dem, men det ska inte vara upp till plattformen...

Det är inte upp till plattformen. Det är upp till utvecklaren om de vill teckna exklusivitetsavtal. Epic har inte så stor makt att de kan pressa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

När vi gick från skivor, CDkeys och manuella installationer till att istället använda en launcher som skötte allt det där så bytte vi bort något viktigt. Vi fick en hel hög av bekvämlighet där vi slapp patcha manuellt och allt det där. Det många ojade sig över då var att vi inte längre kunde låna eller sälja vidare spel.

Digital distribution ökade tillgängligheten rejält, plötsligt kunde man få sitt spel direkt istället för att åka till en butik. Visst hade det sin charm att stå och köa mitt i natten utanför spelbutiker för att hämta ut sina förhandsbokningar, men det är något de flesta vill slippa i vuxen ålder.

Den ökade tillgängligheten tog antagligen udden av en hel del av piratkopieringen också, då det i glappet mellan interneterans och den digitala distributionens början var lättare att bara ladda hem spelen.

Skrivet av Söderbäck:

Men betänk att hela situationen dikteras av att vi har inlåsningsupplägg för våra bokhyllor som stadard idag. Något vi inte hade för ett gäng år sedan. Det här har följder.

Hur skulle man ha gjort för att få digital distribution att fungera i praktiken om man inte låst spelen till individuella konton?

Apropå att utvecklare tjänar lite; hur var det förr i tiden när hela den fysiska distributionskedjan med massa mellanhänder, CD-fabriker och fraktbolag skulle ha en del av pengarna som spelet kostade i butik? Om det vore en så dålig deal att lägga ut sina spel på Steam och "bara" få 70% av utpriset till kund så hade Steam aldrig blivit den succé vi ser idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Digital distribution ökade tillgängligheten rejält, plötsligt kunde man få sitt spel direkt istället för att åka till en butik. Visst hade det sin charm att stå och köa mitt i natten utanför spelbutiker för att hämta ut sina förhandsbokningar, men det är något de flesta vill slippa i vuxen ålder.

Den ökade tillgängligheten tog antagligen udden av en hel del av piratkopieringen också, då det i glappet mellan interneterans och den digitala distributionens början var lättare att bara ladda hem spelen.

Ja visst var det så. Förändringen har givit en hel del extra komfort för oss. Det var min tanke att förmedla det i förra inlägget också

Skrivet av Sveklockarn:

Hur skulle man ha gjort för att få digital distribution att fungera i praktiken om man inte låst spelen till individuella konton?

Förstå mig rätt här. Jag är inte emot digital distribution av spel.
Min poäng är väl snarare att jag ser att det skylls mycket på befintliga aktörer. Antingen slängs det skit på epic för att de försöker ta sig in på marknaden vilket rimligen är jättesvårt. Eller så kritiseras steam för att de har monopol.
Jag tänker bara att det kanske egentligen inte handlar så mycket om befintliga aktörers enskilda val så mycket utan den faktor som satt rådande spelregler är den digitala distributionen vilket alla parter dras med idag. Utgivare såväl som återförsäljare och även kunder.

Så jag tänker väl att en del av missnöjet kanske är lite orättvist riktat mot företagen som ändå måste förhålla sig till rådande omständigheter.
Ska man alls kunna konkurrera med en cementerad bokhylla av spel på en konkurrents plattform så behövs antagligen extraordinära insatser för att kunna få ett existensberättigande. Jag har svårt att klandra företag för att försöka vara med och konkurrera. Det i grunden blir fel. Och spelreglerna på befintliga marknaden ser ut som de gör. Jag gillar inte exklusivitetstänket, men det tror jag inte epic valt för att de gillar det heller. De är snarare rådande marknadsförutsättningar som kräver den typen av åtgärder.
Och steam - de har rimligen inte... jo de har faktiskt varit med och utformat plattformsinlåsningen för PCspel hehe. Svårt att säga att de inte var med när den här övergången skedde.
Men det är precis som du är inne på i din fråga ovan. Hur tusan skulle steam gjort det här på annat sätt? Digitaliseringen av distribution/sälj är komplext och inlåsningen har antagligen varit i det närmsta oundviklig. Högst naturligt steg.

Skrivet av Sveklockarn:

Apropå att utvecklare tjänar lite; hur var det förr i tiden när hela den fysiska distributionskedjan med massa mellanhänder, CD-fabriker och fraktbolag skulle ha en del av pengarna som spelet kostade i butik? Om det vore en så dålig deal att lägga ut sina spel på Steam och "bara" få 70% av utpriset till kund så hade Steam aldrig blivit den succé vi ser idag.

Sure.
Det jag tror många tänker på är att distributionskostnaderna gått ner ofantligt mycket tack vare digitaliseringen - men i brist på konkurrens har det inte riktigt fått det genomslag i prissättningen som det skulle kunna få. Det är väl i sig en ganska rimlig fundering i sammanhanget.
Jag kan bara svara för mig själv här egentligen. Jag missunnar verkligen inte steam sin framgång och sina vinster. De har satsat rätt och fått utdelning.
Men det hade varit gött med en konkurrenssatt marknad - också. Och ja, dagens distribution/sälj hämmar den typen av marknad i nuläget. Så ser det ut - like it or not.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag tror många tänker på är att distributionskostnaderna gått ner ofantligt mycket tack vare digitaliseringen - men i brist på konkurrens har det inte riktigt fått det genomslag i prissättningen som det skulle kunna få. Det är väl i sig en ganska rimlig fundering i sammanhanget.

Fast dataspelspriserna är ju en konsekvens av att folk/marknaden är villiga att betala så mycket, så det har väl i så fall snarare skett en omfördelning på distributionssidan där 70% plötsligt går till utvecklaren. Det är ju inte svårt att räkna ut att andelen av priset som kom utvecklaren till del antagligen inte var många procent av konsumentpriset per såld kopia förr i tiden, och det verkar ju framförallt vara där skon klämmer angående rättviseargumentet om varför Steam inte ska få ta 30% avgift för att distribuera via dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast dataspelspriserna är ju en konsekvens av att folk/marknaden är villiga att betala så mycket, så det har väl i så fall snarare skett en omfördelning på distributionssidan där 70% plötsligt går till utvecklaren. Det är ju inte svårt att räkna ut att andelen av priset som kom utvecklaren till del antagligen inte var många procent av konsumentpriset per såld kopia förr i tiden, och det verkar ju framförallt vara där skon klämmer angående rättviseargumentet om varför Steam inte ska få ta 30% avgift för att distribuera via dem.

Ja visst hänger spelpriser ihop med vad användarna vill betala. Och det kan säkerligen ha blivit bättre marginaler för utgivare.

Det förtar emellertid inte frågan om hur bra konkurrensmöjligheterna ser ut för en marknad där det finns starka inlåsningseffekter för att användarnas mediebibliotek är ganska låsta.

Eller med andra ord.
Det ena utesluter inte det andra.

Återigen - jag kritiserar inte riktigt rådande upplägg. Det kanske man kan tro - men min poäng är snarare att rådande marknadsupplägg en del knixiga förutsättningar för de aktörer som agerar på marknaden.,

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är inte upp till plattformen. Det är upp till utvecklaren om de vill teckna exklusivitetsavtal. Epic har inte så stor makt att de kan pressa någon.

Har ju inte bara med möjligheten att pressa någon att göra. Faktumet att plattformen över huvud taget tillåts att ha inflytande i hurvida en oberoende utvecklare säljer sitt spel på andra plattformar är vansinnigt i min mening. Oavsett om det handlar om påtryckningar eller mutor (aka betala för det).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Har ju inte bara med möjligheten att pressa någon att göra. Faktumet att plattformen över huvud taget tillåts att ha inflytande i hurvida en oberoende utvecklare säljer sitt spel på andra plattformar är vansinnigt i min mening. Oavsett om det handlar om påtryckningar eller mutor (aka betala för det).

Helt upp till utvecklaren att finansiera sina egna produkter. Ingen aktör kommer vilja betala för att någon konkurrent tjänar på deras investering. Ingen utvecklare har pressats eller tvingats att ta Epics erbjudande, de har gjort det själva då de ekonomiskt tjänar på det. Utvecklaren bestämmer.

Det är dyrt att utveckla spel idag, utvecklarna behöver alltid pengar. Hur tycker du att man ska finansiera spelutveckling för att göra spelen oberoende?

Kom ihåg att Epic inte bara erbjuder pengar mot tidsexklusivitet utan också erbjuder lägre avgifter för att sälja i butiken. Vilken konkurrent som helst kan förbättra sina villkor och sitt erbjudande men ingen är intresserade.

För dig som kund är det i slutändan ingen riktig exklusivitet att göra, både Epic Game Store och Steam finns på Windows. Att ha ena spelklienten installerad utesluter inte att den andra kan vara installerad. Att ha sina spel i samma klient är ingen mänsklig rättighet. Tyvärr inte ens att spelen ska vara tillgängliga på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Helt upp till utvecklaren att finansiera sina egna produkter. Ingen aktör kommer vilja betala för att någon konkurrent tjänar på deras investering. Ingen utvecklare har pressats eller tvingats att ta Epics erbjudande, de har gjort det själva då de ekonomiskt tjänar på det. Utvecklaren bestämmer.

Det är dyrt att utveckla spel idag, utvecklarna behöver alltid pengar. Hur tycker du att man ska finansiera spelutveckling för att göra spelen oberoende?

Kom ihåg att Epic inte bara erbjuder pengar mot tidsexklusivitet utan också erbjuder lägre avgifter för att sälja i butiken. Vilken konkurrent som helst kan förbättra sina villkor och sitt erbjudande men ingen är intresserade.

För dig som kund är det i slutändan ingen riktig exklusivitet att göra, både Epic Game Store och Steam finns på Windows. Att ha ena spelklienten installerad utesluter inte att den andra kan vara installerad. Att ha sina spel i samma klient är ingen mänsklig rättighet. Tyvärr inte ens att spelen ska vara tillgängliga på PC.

Steam fungera utmärkt på Linux, så jo det gör faktiskt skillnad för mig som konsument.

Visst finns det värre exempel med exklusivitet för en viss kondoll etc. Jag ifrågasätter egentligen hela affärsmodellen.

Kan vara intressant att jämföra med vad intel blev bötfälla för. Om jag minns rätt så handlade det om rabatter som var villkorad mot att oem-tillverkare inte sålde modeller med andra processorer än intel.

För att vara tydlig så försöker jag inte säga att detta är samma sak, utan vill fråga: hur annorlunda är det att en plattform som erbjuder en rabbaterad tjänst villkorat mot att utvecklaren inte nyttjar konkurrerande tjänster? Jag tycker de är tillräckligt lika för att falla i samma katogeri.

Sedan håller jag med om att det blir en gråzon när ett spel är delvis finansierat av en plattform. Klart ska ett företag få något att säga till om när de är "delägare" i projektet. Men det kanske vore en bättre lösning för oss konsumenter att de får en del av vinsten istället för att göra spelen exklusiva.

Återigen, för att vara tydlig, detta är frömst spekulationer från min sidan, kan inte säga att detta definitivt är rätt ställe att dra gränsen på. Men jag är ganska övertygad om att den inte heller är dragen på rätt ställe idag.

Det jag främst vill uppnå med detta är att flytta makten från de stora plattformarna, till mindre utvecklare som inte har en egen plattform, och konsumenter. Då utsätts plattformarna för mer konkurrens från både vilka plattformar konsumenter väljer att använda, och vilka plattformar utvecklare väljer att använda (pga deras villkor). Då skulle alla utvecklare få bättre villkor istället för att ett fåtal stortitlar får jättebra villkor medan de andra utvecklarna får betala för plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har ju inte bara med möjligheten att pressa någon att göra. Faktumet att plattformen över huvud taget tillåts att ha inflytande i hurvida en oberoende utvecklare säljer sitt spel på andra plattformar är vansinnigt i min mening. Oavsett om det handlar om påtryckningar eller mutor (aka betala för det).

Menar du att det bör lagstiftas mot att spelutvecklare väljer att finnas på endast en plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tyvärr så är ju det som Epic pysslar med "mindre konkurrens" när dom kör med sina exklusivitets avtal.
Det är mindre kul att behöva vänta ett år på en titel bara för att devs valde att köra med Unreal Engine, och en påse pengar från Epic.

Har 10x hellre flera launchers än att marknaden kontrolleras av en primär aktör som har total pricing power. Tycker också Tim Sweeney har en sund syn där tanken är att göra så mycket som möjligt öppet. Att utvecklare får pengar av Epic är väl inget dåligt? Det har ju gynnat deras utveckling och resulterat i bättre produkter -> pro consumer.
Dags att folk växer upp och inser att konkurrens är bra och gynnar i stort sätt alltid konsumenten. GOG, Epic.. båda dessa är viktiga komponenter för att vi ska se en bättre miljö för digital distribution inom PC.
Den stora elefanten i rummet är snarare att Epics plattform fortfarande är mycket sämre än Steam och jag tycker det går väl långsamt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Har 10x hellre flera launchers än att marknaden kontrolleras av en primär aktör som har total pricing power. Tycker också Tim Sweeney har en sund syn där tanken är att göra så mycket som möjligt öppet. Att utvecklare får pengar av Epic är väl inget dåligt? Det har ju gynnat deras utveckling och resulterat i bättre produkter -> pro consumer.
Dags att folk växer upp och inser att konkurrens är bra och gynnar i stort sätt alltid konsumenten. GOG, Epic.. båda dessa är viktiga komponenter för att vi ska se en bättre miljö för digital distribution inom PC.
Den stora elefanten i rummet är snarare att Epics plattform fortfarande är mycket sämre än Steam och jag tycker det går väl långsamt..

Fast rent effektivt så har vi nu 10x fler launchers som alla har total pricing power. Så i princip helt förvärrat problemet. Går från ett effektivt monopol pga att ingen har en tjänst bra nog, men det finns alternativa tjänster med delat utbut, t.ex GOG, vissa titlar på origin, UPLAY etc men Steam har fortfarande mesta marknadsandelar för de andra är för de flesta rätt skit. Till ett oligopol där det finns 0 chans att påverka för att en aktör (Epic) köpt ut titlar från den öppna marknaden till egen kontrollerad miljö.
Finns inget bra konsumentmässigt med epics beteende. Inte på det sättet de har gjort det iallfall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Men du menar att det är okej för GOG, HumbleBundle, Steam att göra så eller?
Lägg av med det där. Vill du så gärna lira spelet, ladda hem det eller vänta tills det kommer till din valda plattform.
Jag gnäller inte över att FF7 Remake kommer till konsol bara (kanske pc sen) men vet inte när.
Dessutom handlar det om pengar för EPIC i slutändan. Även för de som säljer sina produkter där.

Mig veterligen så pysslar inte GOG, Humblebundle, Steam, eller någon av de andra med att muta devs med exklusivitetsavtal, Epic games gör det. Vilket är vad jag påpekade. Det Epic pysslar med = mindre konkurrens.
Vad som händer på andra plattformar är ju liksom lite irrelevant, då dom är faktiska monopol, och är på en annan platform.

Och ja, det handlar om pengar, pengar som Epic betalar vilket nyheten handlar om. Utan att gå in på varför jag tror Epic är en osäker platform i min föregående kommentarer, så är det ganska relevant att dom bränner pengar på att monopolisera nya releaser.
Att välja en platform för spel är väl ok om man köper ett spel man spelar igenom på några dagar och sedan aldrig spelar mera, men om man vill ha ett spel som man kan spela igen efter några år, så är det lite dumt att välja en platform som kanske säljer ut sina tillgångar efter ett par år, när lönsamheten sjunker. (inte för att dom har någon) Det är objektivt.

Subjektivt så anser jag att Epic kör med fula metoder, och jag vill inte vara med och finansiera det. Allt från hur dom kopierade PubG, som vid det tillfället var deras kund, (och det var verkligen en kopia i början), till hur man försöker dra in devs i deras stämning mot apple och hur man hanterar kunder i epic gamestore. Aggressiv prissättning är ju ok, men i princip allt annat som skrivits om Epic de senaste åren har ju handlat hur Epic försöker köra fulspel. Förutom den morala ståndpunkten jag har mot det, så finns det anledning att tvivla på att Epic kommer vara en säker platform. Om några år när pengarna tryter så tror jag dom kommer sälja till högsbjudande, med allt vad det innebär. Det är vad jag tror. Så därför väljer Jag bort Epic.

Men min förra post handlade inte om vad jag tror, utan om objektiva fakta. Epic blöder pengar, och monopoliserar nya releaser. Visst är det bra med konkurrens, men det Epic pysslar med är inte konkurrens, tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Menar du att det bör lagstiftas mot att spelutvecklare väljer att finnas på endast en plattform?

Tror du får läsa mitt inlägg en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Har 10x hellre flera launchers än att marknaden kontrolleras av en primär aktör som har total pricing power. Tycker också Tim Sweeney har en sund syn där tanken är att göra så mycket som möjligt öppet. Att utvecklare får pengar av Epic är väl inget dåligt? Det har ju gynnat deras utveckling och resulterat i bättre produkter -> pro consumer.
Dags att folk växer upp och inser att konkurrens är bra och gynnar i stort sätt alltid konsumenten. GOG, Epic.. båda dessa är viktiga komponenter för att vi ska se en bättre miljö för digital distribution inom PC.
Den stora elefanten i rummet är snarare att Epics plattform fortfarande är mycket sämre än Steam och jag tycker det går väl långsamt..

Absolut inte. Det är ju en av de största fördelarna med att ha sina spel på Steam. Att man slipper jonglera 14 olika launchers som alla ska vara installerade och uppdaterade etc. Så jäkla nice att kunna formatera datorn, installera Steam och veta att i princip hela spelbiblioteket finns där. Samma sak gäller ju såklart oavsett vilken launcher man använder som primär. Om du kör EGS och har alla dina spel där så har du precis samma fördel. Samma sak med exempelvis Spotify. (Förstå vad drygt att ha 10 olika musiktjänster bara för att någon fått för sig att ett splittrat utbud är lika med konkurrens).

Sedan så är det inte Steam som sätter priserna på spelen som säljs där utan det är utvecklaren. Så att Steam skulle ha någon form av "total pricing power" stämmer ju inte. Dessutom har spelpriser aldrig varit så bra som de är idag. Steams reor på över 70% är ju helt galet. Hur många spel har man inte idag bara för att priserna är så himla bra?

Tim Sweeney har inga planer på att göra något öppet. Du har ju gått på lögnen han försöker sprida. Han ser bara till sitt företag, och att dom ska tjäna så mkt pengar som möjligt. Vilket givetvis är helt normalt för ett företag, skillnaden här är att man försöker göra det genom osund konkurrens via exklusivitet som är 100% anti oss konsumenter. Du kan inte sitta och säga att konkurrens är bra samtidigt som du tycker det Epic sysslar med är positivt. Det går ju två helt skilda saker.

Om ett spel säljs på 10 plattformar och du som konsument själv får bestämma vart du vill köpa spelet och gör en bedömning utifrån exempelvis funktioner plattformen erbjuder eller dyl så är det konkurrens. Dessa 10 olika företag kommer göra allt för att bygga något som är positivt för konsumenten (alltså konkurrera med varandra). Det är så konkurrens fungerar och varför det är så positivt.

Men om samma spel istället köps upp exklusivt av Epic så finns helt plötsligt ingen konkurrens. Du som konsument blir tvingad att antingen avstå spelet eller använda en plattform du inte gillar. Det finns samtidigt inget incitament för Epic att bygga en bättre plattform, eftersom de vet att kunderna ändå inte har något annat val än att köpa spelet hos dem. Vilket också är precis vad vi ser med EGS som är en skrattretande dålig plattform och som du själv skriver förbättras i ytterst långsam takt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX