SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det betyder att ID.4 och Enyaq får 170 kW laddning från 125 kW, ganska najs.

Aha! Så det går snabbare att ladda ute på stan tex?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Aha! Så det går snabbare att ladda ute på stan tex?

Japp, det som också spelar in är kapaciteten på laddaren som ska klara av 170 kW samt hur pass aggressiv laddningskurvan ser ut. Man kan se det som att du betalar för 125 kW laddning men får 170 kW;)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av borz:

Har bara kört 230 mil på 3 veckor.
Temperaturen har legat i snitt runt 5C.
Dock är inte smekmånaden över så det har gasats till och från 🙄
Nu när jag tänker efter så är det kanske inte så illa ändå.

Ja, körstilen påverkar ordentligt, liksom vädret. Kolla gärna snittförbrukningen om någon månad igen, det är lätt att förbruka mycket med tung högerfot.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Japp, det som också spelar in är kapaciteten på laddaren som ska klara av 170 kW samt hur pass aggressiv laddningskurvan ser ut. Man kan se det som att du betalar för 125 kW laddning men får 170 kW;)

Precis, snabbaste laddaren i Umeå är 50kW om man inte köper en tesla. Så att betala för snabbladdning till bilen är rätt menlöst idag iaf. (norr om Sundsvall tror jag inte det finns snabbare än 50kW.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Precis, snabbaste laddaren i Umeå är 50kW om man inte köper en tesla. Så att betala för snabbladdning till bilen är rätt menlöst idag iaf. (norr om Sundsvall tror jag inte det finns snabbare än 50kW.)

Exakt, närmaste snabbare laddare är en Ionity station i Sundsvall. Hittar du en 50 kW i inlandet har du tur, oftast är det 11 kW destinationsladdning tyvärr. Så rejäl räckvidd är ett nödvändigt krav om man inte vill spendera timmar på laddare.

Tittar jag ut genom fönstret med den snö som faller idag tror jag inte ens räckvidd är särskilt imponerande på någon bil tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, närmaste snabbare laddare är en Ionity station i Sundsvall. Hittar du en 50 kW i inlandet har du tur, oftast är det 11 kW destinationsladdning tyvärr. Så rejäl räckvidd är ett nödvändigt krav om man inte vill spendera timmar på laddare.

Tittar jag ut genom fönstret med den snö som faller idag tror jag inte ens räckvidd är särskilt imponerande på någon bil tyvärr.

Jo men förhoppningen är väl att det ska bli bättre, eller? Om ett år så lär det finnas fler snabbladdare överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men förhoppningen är väl att det ska bli bättre, eller? Om ett år så lär det finnas fler snabbladdare överallt.

Jag tror inte riktigt du förstår hur dåligt det är med infrastrukturen här uppe tyvärr.
Det privata bygger självklart hellre söderut och staten bygger också söderut pga mer befolkning även om det finns privata intressen söderut.

Nu pekade ju trafikverket ut vissa orter här som vita sträckor/fläckar men det är ganska tydligt från trafikverkets egna karta att det finns en rejäl brist på infrastruktur. Sist jag tittade är alla punkter med minst 50 kW på den kartan just 50 kW och inte något mer.

https://www.trafikverket.se/contentassets/861812e11ce74c61afd...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag tror inte riktigt du förstår hur dåligt det är med infrastrukturen här uppe tyvärr.
Det privata bygger självklart hellre söderut och staten bygger också söderut pga mer befolkning även om det finns privata intressen söderut.

Nu pekade ju trafikverket ut vissa orter här som vita sträckor/fläckar men det är ganska tydligt från trafikverkets egna karta att det finns en rejäl brist på infrastruktur. Sist jag tittade är alla punkter med minst 50 kW på den kartan just 50 kW och inte något mer.

https://www.trafikverket.se/contentassets/861812e11ce74c61afd...

Det finns en 175kW-laddare i Luleå, och i stödomgången för Vita sträckor som beslutades i december 2020 ska de här platserna få 150kW-laddare. Jag har försökt hitta när de måste vara färdiga, men det verkar svårt. Förhoppningsvis börjar de dyka upp under sommaren.

Skrivet av Trafikverket:

Lägsta effekt på laddstationerna är två stycken laddningspunkter med 22 kW AC , samt två stycken laddningspunkter med 150 kW DC med tillåten lastbalansering. Kablaget i mark förbereds för 350 kW.

Nästa laddning med beslut ska komma i juni, och då tas även mindre vägar med. Orter som Junosuando (yay!) och Vittangi har pekats ut som intressanta.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Hade helt missat att det var krav på 150 kW om nätet tillät det måste jag erkänna, förhoppningsvis blir det någorlunda vettigt och med ett slutförandekrav innan slutet på 2021 kan man väl drömma om.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Hade helt missat att det var krav på 150 kW om nätet tillät det måste jag erkänna, förhoppningsvis blir det någorlunda vettigt och med ett slutförandekrav innan slutet på 2021 kan man väl drömma om.

Minst 150kW sammanlagd effekt på DC-sidan verkar vara ett absolut krav. Stödet ges ju med 100 procent av kostnaderna, inklusive eventuell förstärkning av elnätet som behövs på stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Minst 150kW sammanlagd effekt på DC-sidan verkar vara ett absolut krav. Stödet ges ju med 100 procent av kostnaderna, inklusive eventuell förstärkning av elnätet som behövs på stället.

150kW sammanlagd effekt kan ju betyda 3x50kW?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

150kW sammanlagd effekt kan ju betyda 3x50kW?

Nej, 150 kW med tillåten lastbalansering. Laddar du ensam ska den kunna ge minst 150kW. Och texten är utformad som "två laddningspunkter", inte tre som får dela på 150kW om båda används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nja, undantaget finns.

"Undantag från kravet på effekter
Om det befintliga distributionsnätet inte kan leverera efterfrågad effekt enligt Trafikverkets
grundkrav på någon plats inom tätorten/småorten/byn och inom Trafikverkets
stödgivningsperiod (laddstationen ska vara i drift senast den 31 oktober 2022) kan stöd ges
till en snabbladdstation med högsta möjliga effekt som distributionsnätet kan leverera, dock
minst två laddningspunkter på 22 kW AC med lastbalansering och två laddningspunkter på
50 kW DC med lastbalansering.
Om distributionsnätet kan leverera mer effekt än för två laddningspunkter på 22 kW AC
med lastbalansering och två laddningspunkter på 50 kW DC med lastbalansering, men inte
upp till grundkraven, är kravet fortfarande två laddningspunkter på 22 kW AC med
lastbalansering och därefter så hög effekt som möjligt i två DC-laddningspunkter med
lastbalansering. Ett krav är dock att DC-laddningspunkterna alltid ska vara förberedda för
att klara Trafikverkets grundkrav på 150 kW.
"

Verkar som att man får bygga stationer som levererar 150 kW sålänge man har dimensionerat så att det går att höja effekten i framtiden.

Ser också att ett datum när det ska vara driftsatt fanns i den meningen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja, undantaget finns.

"Undantag från kravet på effekter
Om det befintliga distributionsnätet inte kan leverera efterfrågad effekt enligt Trafikverkets
grundkrav på någon plats inom tätorten/småorten/byn och inom Trafikverkets
stödgivningsperiod (laddstationen ska vara i drift senast den 31 oktober 2022) kan stöd ges
till en snabbladdstation med högsta möjliga effekt som distributionsnätet kan leverera, dock
minst två laddningspunkter på 22 kW AC med lastbalansering och två laddningspunkter på
50 kW DC med lastbalansering.
Om distributionsnätet kan leverera mer effekt än för två laddningspunkter på 22 kW AC
med lastbalansering och två laddningspunkter på 50 kW DC med lastbalansering, men inte
upp till grundkraven, är kravet fortfarande två laddningspunkter på 22 kW AC med
lastbalansering och därefter så hög effekt som möjligt i två DC-laddningspunkter med
lastbalansering. Ett krav är dock att DC-laddningspunkterna alltid ska vara förberedda för
att klara Trafikverkets grundkrav på 150 kW.
"

Verkar som att man får bygga stationer som levererar 150 kW sålänge man har dimensionerat så att det går att höja effekten i framtiden.

Ser också att ett datum när det ska vara driftsatt fanns i den meningen.

Det där såg jag inte tidigare faktiskt, men det innebär ju samtidigt att om det finns möjlighet att förstärka nätet innan 31 oktober 2022 så är det ett krav att det ska ha gjorts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det där såg jag inte tidigare faktiskt, men det innebär ju samtidigt att om det finns möjlighet att förstärka nätet innan 31 oktober 2022 så är det ett krav att det ska ha gjorts.

Nätförstärkning är ju tyvärr väldigt trögt med avskrivningsplaner upp till 50 år som elnätsägare inte gärna pillar i om de absolut inte måste.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Nätförstärkning är ju tyvärr väldigt trögt med avskrivningsplaner upp till 50 år som elnätsägare inte gärna pillar i om de absolut inte måste.

Nu har ju inte nätägaren nödvändigtvis möjlighet att säga nej annat än om det verkligen inte går. Att byta en transformatorstation eller dra fram en ny högspänningskabel brukar gå att lösa, det är ju trots allt bara knappt 200 kW effekt det handlar om, med andra ord som ett industrigarage eller butik.

I fallet med Teslas stora Superchargerbyggen förstår jag att det handlar mer om att hitta rätt ställe.

Missade två ord
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Polestar 2 breddar sitt utbud med lägre priser.

Long range Dual motor

78 kWh
408 hk
19.5-20.3 kWh/100 km
450-480 km
589.000 kr

660 Nm

Long range Single motor

78 kWh
231 hk
17.1-18.3 kWh/100 km
515-540 km
539.000 kr

330 Nm

Standard range Single motor
64 kWh
224 hk
17.1-18.0 kWh/100 km
420-440 km
489.000 kr

330 Nm

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210413/p...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ju dock inte säkert att den som bygger laddstationen bygger distributionsnätet. Så det är en ganska stor fallgrop i min värld. Jag hade varit väldigt nöjd om det fanns 150 kW laddare på alla dessa vita sträckor till 31a Oktober 2022 däremot. Då finns det inga hinder mot en elbil för mig men det är långt bort ändå.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är ju dock inte säkert att den som bygger laddstationen bygger distributionsnätet. Så det är en ganska stor fallgrop i min värld. Jag hade varit väldigt nöjd om det fanns 150 kW laddare på alla dessa vita sträckor till 31a Oktober 2022 däremot. Då finns det inga hinder mot en elbil för mig men det är långt bort ändå.

Nej, men du har rätt att begära anslutning från elnätsbolaget, det regleras i lag. Om det krävs byte av exempelvis transformatorstation åker du som kund på kostnaden. https://www.vattenfalleldistribution.se/globalassets/elinstal...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när MKBHD med flera fått tag på en EQS och testat den så verkar den inte alls speciellt intressant för mig alls faktiskt. Hade hoppats på att de skulle moderniserat sig lite men infotainmentsystemet verkar fortfarande vara gjort för 15 år sedan och laggigt. Trist när de ändå satsar så mycket marknadsföring på sin “Hyperscreen”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nej, men du har rätt att begära anslutning från elnätsbolaget, det regleras i lag. Om det krävs byte av exempelvis transformatorstation åker du som kund på kostnaden. https://www.vattenfalleldistribution.se/globalassets/elinstal...

Men om trafikverket skall börja bekosta byten av transformatorstationer så försvinner de där 150 miljonerna ganska snabbt.

För övrigt så hoppas jag att vildmarksvägen får en vettig laddpunkt så att man kan ta sig runt den utan att vara tvungen att ladda från någons 2kW uttag.

(Och jag trodde aldrig att jag skulle se någon från Junosuando förutom min kollega och hans bror.)

Permalänk
Medlem

64 kWh
224 hk
17.1-18.0 kWh/100 km
420-440 km
489.000 kr

Så, 419k efter bonus. F--n att man inte har råd, hade lätt köpt en annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu när MKBHD med flera fått tag på en EQS och testat den så verkar den inte alls speciellt intressant för mig alls faktiskt. Hade hoppats på att de skulle moderniserat sig lite men infotainmentsystemet verkar fortfarande vara gjort för 15 år sedan och laggigt. Trist när de ändå satsar så mycket marknadsföring på sin “Hyperscreen”.

Får hoppas att de har tillräckligt med hårdvara för att kunna uppdatera infotainmentsystemet.
Samtidigt de som har en s-klass kanske sitter i baksätet?
Sen var det lite märkligt att de hade en samsung tab 4 som är sju år gammal.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Men om trafikverket skall börja bekosta byten av transformatorstationer så försvinner de där 150 miljonerna ganska snabbt.

För övrigt så hoppas jag att vildmarksvägen får en vettig laddpunkt så att man kan ta sig runt den utan att vara tvungen att ladda från någons 2kW uttag.

(Och jag trodde aldrig att jag skulle se någon från Junosuando förutom min kollega och hans bror.)

En lokal nätstation kostar inte så fasligt mycket. Det kostade runt 100 000 kronor om jag minns rätt när vi behövde byta, då till 100 kVa, men lågspänningssidan är inte en så stor kostnad om den behöver uppgraderas till 200 kVa. Det är ju tänkbart att Vattenfall inte tar ut hela kostnaden för den, men så var det i alla fall här. För anslutning av kabel som klarar 250A så fick vi betala 55 000 kronor, och då var det ganska lång sträcka ändå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Polestar 2 breddar sitt utbud med lägre priser.

Long range Dual motor

78 kWh
408 hk
19.5-20.3 kWh/100 km
450-480 km
589.000 kr

660 Nm

Long range Single motor

78 kWh
231 hk
17.1-18.3 kWh/100 km
515-540 km
539.000 kr

330 Nm

64 kWh
224 hk
17.1-18.0 kWh/100 km
420-440 km
489.000 kr

330 Nm

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210413/p...

Nya varianterna finns redan i konfiguratorn på Polestar's hemsida. 👍
Grymt bra att utbudet breddas! Lite synd på utrustningen dock (tycker jag). Vad jag kan se är det Pilot-paket som krävs för adaptiv farthållare (40kkr) och sedan Plus-paketet för värmepump (50kkr). Nu får man ju såklart mer grejer också men just dessa två anser jag borde vara standardutrustning. 🤨

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Får hoppas att de har tillräckligt med hårdvara för att kunna uppdatera infotainmentsystemet.
Samtidigt de som har en s-klass kanske sitter i baksätet?
Sen var det lite märkligt att de hade en samsung tab 4 som är sju år gammal.

Ja de lär ju garanterat kunna uppdatera infotainmentsystemet men skulle inte hoppas på några stora saker. Bara av att de släpper den såhär efter att ha slagit på stora trumman över skärmen med mera så visar det på deras fokus. Som teknikintresserad kan jag bara inte gå tillbaka till sådana gammeldags system, har vant mig för mycket vid en stor surfplatta med ett responsivt system.

Ja det kanske är det som är planen för dem, sälja bilen till människor som har råd med chaufför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja de lär ju garanterat kunna uppdatera infotainmentsystemet men skulle inte hoppas på några stora saker. Bara av att de släpper den såhär efter att ha slagit på stora trumman över skärmen med mera så visar det på deras fokus. Som teknikintresserad kan jag bara inte gå tillbaka till sådana gammeldags system, har vant mig för mycket vid en stor surfplatta med ett responsivt system.

Ja det kanske är det som är planen för dem, sälja bilen till människor som har råd med chaufför.

Tyvärr - eller beroende på hur man ser det - så lär det bli som med telefonerna, alla fungerar likadant och har typ samma UI. Android över hela brädet kanske.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ebmaister:

Nya varianterna finns redan i konfiguratorn på Polestar's hemsida. 👍
Grymt bra att utbudet breddas! Lite synd på utrustningen dock (tycker jag). Vad jag kan se är det Pilot-paket som krävs för adaptiv farthållare (40kkr) och sedan Plus-paketet för värmepump (50kkr). Nu får man ju såklart mer grejer också men just dessa två anser jag borde vara standardutrustning. 🤨

Ja, 589 000 kronor låter ju ganska attraktivt, men som du påpekar springer det iväg när man börjar lägga till lite utrustning. Jag hoppas på att vi kan börja komma ner till runt 500 000 för en motsvarande bil med värmepump och adaptiv farthållare. Men det krävs nog mer konkurrens innan det händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, körstilen påverkar ordentligt, liksom vädret. Kolla gärna snittförbrukningen om någon månad igen, det är lätt att förbruka mycket med tung högerfot.

Menar du generellt körstilsmässigt eller att elbilar faktiskt är mindre effektiva under hög last?

För en ICE har jag alltid tänkt att det inte nödvändigtvis som så att det kostar lika mycket bränsle att accelerera från x till y över olika tidsintervall, eftersom att t.ex. bränsle/luft-mixen ändras så kan rimligtvis motorn ha olika effektivitet per bränsle beroende på last, även då om man växlar upp vid samma hastigheter.

För en elbil borde det väl vara detsamma oberoende på hur mycket man gasar (dvs "bränsleeffektiviteten" handlar mer om att minimera inbromsningar, alternativt helt enkelt köra långsammare)?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Menar du generellt körstilsmässigt eller att elbilar faktiskt är mindre effektiva under hög last?

För en ICE har jag alltid tänkt att det inte nödvändigtvis som så att det kostar lika mycket bränsle att accelerera från x till y över olika tidsintervall, eftersom att t.ex. bränsle/luft-mixen ändras så kan rimligtvis motorn ha olika effektivitet per bränsle beroende på last, även då om man växlar upp vid samma hastigheter.

För en elbil borde det väl vara detsamma oberoende på hur mycket man gasar (dvs "bränsleeffektiviteten" handlar mer om att minimera inbromsningar, alternativt helt enkelt köra långsammare)?

Nja, en ICE har generellt en högre verkningsgrad under belastning, en elbil är mer linjar dvs du upplever betydligt större skillnad i förbrukning på en elbil om du belastar den hårt.

Min e-tron kan dra hutlösa mängder energi vid hård körning kombinerat med blött väglag och hård vind.

Med det sagt så har ju dock en elmotor ALLTID högre verkningsgrad än en ICE-motor, bara det att ICE är så kassa på låg belastning:-)