Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk

AMD fx 6100, för ca 10 år sedan 😊

Permalänk
Medlem

AMD 64 opteron i jämförelse med p4 som jag hade innan presterade precis lika typ i allt blev lurad av amd fanboys men nvidia moderkortet var ok i övrigt för den plattformen (var samma tid som intel utpressade nvidia att få del av deras patent för grafikkort & tekniker ) amd s egna moderkort sög. precis som nu fast var än värre förut.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

På PC sidan har det inte varit några totala tågurspårningar men ett rätt så billigt ljukort a la creative soudblaster xxx, inköpt nån gång runt 2008, med osannolikt dåliga drivisar gav inte tillvaron någon guldkant direkt.

Permalänk
Medlem

AMD Opteron 144 - köptes i övertro på att jag kunde klocka.

Nvidia 7800GTX - extremt mycket pengar för mig då, gav cirka 6-7000. Spelade ingenting i princip och processorn ovan flaskade ju rejält.

Xtreamers + Xtreamer NAS - dåliga på allt..

Div NAS lösningar - tidskrävande, omständigt...slutar alltid med att jag kastar ut och köper en stationär dator och använder på samma sätt efter en period.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Peregrine Glove. En gaming-handske, jag och en kompis köpte varsin. Helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Radeon 4870x2 -- dubbelmacka som var åt helvete för varm, dyr och crossfire var komplett värdelöst.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Är detta ironi eller vad är det?
Asus Strix RTX 2080Ti som visserligen gör det jag vill men priset på 13 000 kr var nog ett vansinnesköp när likvärdiga RTX 3070 släpptes, enligt lanseringen, för "5 000 kr" 8 månader senare. Så hade jag väntat 8 månader hade det bara varit att host, host "vandra ner till butiken och plocka hem ett likvärdigt kort" och sparat 8 000 kr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Ett trådlöst Logitech-headset á 2008. Bra ljud och mick men vägde ett halvt ton på huvudet så kunde inte använda det i mer än 15 minuter utan huvudvärk och ont i tinningen. Aldrig mer ett trådlöst headset.

Jag måste bara slänga mig in här och säga att väldigt mycket hänt på den fronten. Jag kan varmt rekommendera trådlöst headset nu, tex. Steelseries arctic 7 (dock inte arctis Pro som jag uppgraderade till på rea).

Permalänk

ATI 2900XT utan tvekan

Permalänk
Medlem

1. Minidisc-spelare år 2002. Hade ett sketet kommunalt sommarjobb för 30kr/timman bara för att köpa mig en sådan och vart i princip omodärn direkt.

2. Testade köpte mig ett par trådlösa lurar på black friday 2019. Tror det var Skullcandy Crusher. De hade någon bassboost-funktion med fjädrar inuti så det lät "boing boing" hela jävla tiden, även med skiten på lägsta inställning. Lämnade tillbaks direkt.

3. Coolermaster Aero 7+ socket a-kylare till min första dator som var "best-in-test". Bestod av en koppar-bas med hål för 80mm-fläkt, men den var en s.k centrifugalfläkt på ~45dB. Satte dit en vanlig mycket tystare 80mm-fläkt och har för mig det t.o.m kylde bättre.

EDIT: lyckades identifiera styggelsen till cpu-kylaren ovan:

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

En 300 Mbit/s wifi-routerjävel. Den hade endast 100 Mbit/s på wan-porten. 😡

Permalänk
Medlem

Va säkert nåt under sent 90 tal eller tidigt 2000 tal när man inte kunde nåt.

Men nåt som jag är väldigt säker på att jag ångrar är min:
Corsair H100i platinum AIO.
Leds har pajat på pumpen så jag har den släckt. Pumpen måste gå full speed för att inte låta. O fläktarna som följde med är högljudda.
1600spänn som jag kunde lagt på en bättre AIO.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Skulle köpa mera ramminne för en massa år sen till min stationära dator och råkade beställa laptopminnen som blev liggande i garderoben. Inte hela världen men de är min sämsta komponentaffär.
Annars ångrar jag att jag intalade mig själv att jag inte behövde mer än en i5a när jag köpte nuvarande dator och inte krystade ur mig dom extra hundringarna för en i7a.

Permalänk
Medlem

En tavla ifrån mig ( år 2000) var ett snabbt grafikkort för AGP-porten i förhoppning att få min gamla dator snabbare. Nej, upplevelsen av den lilla prestandaökningen var inte värd 1900 kr.
Senaste tavlan 2010 var en bärbar dator ifrån MSI. Efter 4 år så började den stänga av dig slumpmässigt, och efter Win 10 så blev det 10 ggr mer frekvent. Aldrig mer MSI.

Permalänk
Medlem

Första HTC VR som kom ut, jävligt coolt och så, vet inte varför man inte använt det mer egentligen, har använt det totalt 3 timmar. Kostade cirka 10 000

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Hårddisken IBM Deskstar (46GB-modellen) även för mig. En bitter dataförlust som svider än idag. Ändå något fint över att det blev en sorts gemenskap bland de Deathstar-drabbade

Nätagget Antec SmartPower 2.0 450w som dog efter bara cirka ett halvår. Levererades med chassit Antec Sonata II som i övrigt var ett rätt trevligt chassi.

Vill även minnas en Acer Aspire 5051-laptop anno 2006 där touchplattan oregelbundet började ghost-klicka och lägga av efter bara någon månad. Fick skicka laptopen på service till Tyskland och efter flera veckors väntan kom den äntligen tillbaka - utan att problemet var löst..

Permalänk
Medlem

En linksys router(~2008) som överhettade relativt ofta, man var tvungen att dra ut sladden och låta den kyla ner sig.

Routrar generellt är lite av ett lotto tycker jag

Annars måste jag nog säga att jag varit rätt nöjd med mina datorrelaterade köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

amd s egna moderkort sög. precis som nu fast var än värre förut.

Ironiskt att du nämner amd fanboys när du drar till med det här snacket...

För min del toppar nog den AMD FM2 processor jag köpte för under tusingen som inte dög till någonting. Den gick dessutom i backen när det skulle bytas ut så att alla pins blev böjda. Annars 7700K, inte för att den presterade dåligt utan för att det krävdes delid för att få vettiga temperaturer och att den klockade helt värdelöst. Hade också ett 1070 från Gigabyte som var rent jävla skräp, köpte produkten med samma namn fast 970 tidigare som var riktigt bra och tänkte att det skulle vara en till succé men dels fungerade mjukvaran aldrig som den skulle och sen gick fläktarna sönder inom 3 månader. Kommer nog aldrig köpa gigabyte igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag svurit mest över är helt klart vitvaror.

Jaja - jag vet att frågan inte gäller alla produkttyper och vitvaror är out of scope.
Men det är det där förbannade användargränssnittet som har varit problemet. Kretsar och dess input och skärmar för att styra dessa. Därför räknar jag in det här ändå.

Jag tror att den del känner igen det här från mikrovågsugnar. Man kan inte längre välja effekt och tid på dem utan det har bäddats in med "smarta funktioner". Och samma gift har numer spridit sig till ugnarna (och i viss mån spisen).
En gång i tiden kunde man knalla hem till någon annans hus och använda köksutrustningen rakt upp och ner. Två vred på ugnen - en för program och en för temperatur. Typ samma på mikrovågsugnen. Och plattan hade ett vred.
Nu för tiden får man fråga husägaren hur spisen och ugnen fungerar - för någon ingenjör som aldrig själv varit i ett kök fått för sig att trixa till fräcka gränssnitt och svåranvända touchpaneler.
Exempelvis behöver man välja både on och start (plus program och temperatur givetvis) för att min ugn ska starta. On på en ugn... why? Det har aldrig behövts tidigare. Ja inte start heller för den delen. Ugnen börjar lysa som om den var igång när man satt temperatur. Så man tror ju ugnsjäveln är igång - och den visar ju temperaturen man önskar ha. Men man har ju inte tryckt start och då håller den sig kall. Flera försenade middagar tack vare de geniala idéerna...

Så ja - jag kommer fortsätta svära över att jag inte lade mer tid över att kolla om användargränssnitten är bra för vitvarorna.
But who knew you would even need to do this shit?

Det här! När jag var i USA och bodde i hotellägenhet så skulle jag lista ut hur man gjorde havregrynsgröt i en sån där enorm microvågsugn som ser ut att rymma en hel (svensk) pizza.
Men det finns ett dussin olika program och de heter alla nåt i stil med "fry", "grill", "gratin" osv, dessutom kan man välja "high", "low" läge och ställa in vikten, som dessutom är i nåt så utomjordiskt som ounces och pounds, men det värsta är att inte fan kan man ställa in hur många minuter den ska gå!

2-3 minuter bara på 700-800W är allt man begär, men så ska man "reverseengineera" en micro för att lista ut hur en jänkare hade burit sig åt.

Den värsta produkten jag ägt, kan vara ett Creative soundblaster X-Fi Fatal1ty Pro. Snyggt men dyrt, det blockerade pcibanan med enorma spikar av latens, visserligen var det bara ett problem när det parades med ett D-link pci wifi kort, men det ledde till oregelbundna avbrott i ljud med tillhörande, öronbedövande explosioner när ljuden återvände.

Häftig produkt ändå som jag köpte begagnad för 999 kr, men inte värd pengarna.

Sen har jag en gammal Maxtor Onetouch4® som är den mest vibrerande och dova hårddisk jag ägt.
Jag fattar inte hur tysta diskar kan dö, men de högljudda lever och tickar på.

Och sist men inte minst en Razer Diamondback 3G som jag bytte till efter att jag inte begrep vad en Lachsesis skulle vara bra för.
DB3G för 599.
Den ger bluescreens i W10 när jag drar ur den, gamla drivare.
Kontakten är guldpläterad, är det därför razer är snordyra?
Jag köpte senare en Logitech G400 för 250kr.
Den gör allt bättre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Asus E200HA 1kilos 11,6 tum bärbar. Ett dumsnålt köp även om den var billig på rea.

Utrustad med ynkliga 2Gb Ram och en fastlödd 32Gb ej utbytbar disk.

Det löljigt låga utrymmet gör att det är ca 1-2Gb ledigt på C: trots mekande med att få över allt som går på SD-minneskortet såsom swapfiler och windows updateringar (med en massa trix med symboliska länkar och annat)

Med andra ord fast på en gammal windows 10 home då utrymmet inte ens räcker till att uppdatera säkerhetsfixarna längre.

Till det positiva, den är liten o lätt samt går 10-14 timmar på batteri, har lagt nästan allt inklusive portable apps på Sd-kortet men kör mest bara webläsare samt några små specialprogram på den.

Tyvärr behöver jag den ibland när jag vistas på platser utan nätström och nya mindre datorer med lång batteritid är dyrare än ekonomin tillåter nu.

Hade eländet åtminstone haft 4Gb Ram samt 64 eller 128Gb disk så hade den åtminstone gått att uppdatera windows på, en Chromebook är inget alternativ då jag har några små program som måste köras under windows dessvärre.

Permalänk
Avstängd

Ett chassi med en fläkt som täckte upp hela ena chassisidan. Kände mig smart när jag köpte 2 passiva snabba grafikkort i SLI som skulle kylas av den mastodontfläkten. Chassit var jättedåligt att montera i och efter typ 1,5 månader vart fläkten helt vinn och tog i kanterna på chassit så det skrek och tjöt som fan. Resultatet vart en obrukbar fläkt som det inte gick att byta ut och 2 passiva grafikkort i SLI i ett dåligt chassi som saknade adekvat kylning. Inte vad jag hade tänkt mig.

Dessutom microstuttrade SLI hela tiden, var aldrig nöjd med det.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat ljudkort häromdagen på Tradera... Tänkte inte på att PCI är en gammal standard som mitt Mobo inte stöder.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Helt klart ett par trådlösa hörlurar från Ellos

Permalänk
Medlem

Köpte ett grafikkort med stock-radial-kylare en gång. Det gör man inte om. (hårfön varianten)

Permalänk
Medlem

Hmm. phantek fan-controller. Ligger fortfarande ouppackad. Inte blivit av att använda den. Fast sett till pris så är det ingen större förlust.

De flesta andra saker som skulle kunna hamna här är ändå inte allt för dyra och åtminstone stillat min nyfikenhet kring produkterna.
T.ex Rift S, 3D skrivare, robot dammsugare. Inga fel på dom men används ej i den mån jag trodde.

Ex dammsugaren vågar jag ju inte köra när jag inte är hemma för det har hänt att det skett olyckor på golvet hälsningar hundar och jag vill verkligen inte ha det smetat i hela huset.

Jo, en drönare (billig dock) till grabben var väl dumt men inte en komponent direkt. Den blåser iväg så jävla lätt att jag inte vågar låta han leka med den.

Men renodlade komponenter är det inga direkta saker jag ångrar. Gör rätt gedigen research så jag blir nöjd nog. Brukar väl vara just veckan efter att jag får hem något jag sedan hittar något som är marginellt bättre till marginellt bättre pris och känner lite ånger.

Permalänk
Medlem

GeForce 4 Ti4200SE det strulade från dag ett med artifakter och blåskärmar i tusental. Men när det väl funkade var det så jävla trevligt. Hade jag vart mer ordentlig på den tiden hade jag givetvis reklamerat det men jag var oerhört dum i hövet.

Permalänk
Medlem

7700k (obs: gick från 6700k)

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Exempelvis behöver man välja både on och start (plus program och temperatur givetvis) för att min ugn ska starta. On på en ugn... why? Det har aldrig behövts tidigare. Ja inte start heller för den delen. Ugnen börjar lysa som om den var igång när man satt temperatur. Så man tror ju ugnsjäveln är igång - och den visar ju temperaturen man önskar ha. Men man har ju inte tryckt start och då håller den sig kall. Flera försenade middagar tack vare de geniala idéerna...

Hör att du har en ugn från Bosch eller Siemens... (Eller möjligen Neff). Bra ugnar men jag håller med om att de borde hoppat över startknappen.

Helt ärligt, jag kan inte komma på något teknikköp som jag gjort till mig själv och som jag upplevt som riktigt dåligt. Men det finns ett köp, det var dock inte till mig utan till min kära fru och från lite olika närstående när hon fyllde 35. Jag var dock i allra högsta grad ansvarig. Hon jobbade (och jobbar fortfarande) som lärare. En till dator i hemmet vore trevligt, gärna en bärbar. Detta var 2010 och Netbooks var hett, nu började folka skriva att de var användbara på riktigt... Så en sådan blev det. Den var slö, särskilt med Office på. Hon gjorde säkerligen en handfull presentationer och förberedde några prov men det var plågsamt seg. Försökte uppgradera den med en SSD, det gick inte trots uppdatering av BIOS. Fattade aldrig varför den vägrade boota med SSD-disken. En klen tröst var att fler på nätet hade samma problem. Datorn blev sig aldrig lik efter att jag öppnat den ett par gånger - den var inte riktigt gjord för att skruvas med. Sedan blev den liggande... Tills den hamnade på återvinningen för något år sedan. Saknad av ingen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

Hör att du har en ugn från Bosch eller Siemens... (Eller möjligen Neff). Bra ugnar men jag håller med om att de borde hoppat över startknappen.

You are right!
Bosch!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Något ATI Rage kort!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.