SweClockers drop!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Missade punkten med behov av lastutrymme. Ja då skulle jag kolla på privatleasing istället, t.ex Kona eller e-Niro

Mg Zs Ev 44.5 Kwh är nästan lika stor som Kia E-Niro & betydligt mer prisvärt alternativ.

Saic Motors har tillverkat bilar till Vw & GM på kontrakts tillverkning i många år & bilen har 5 stjärnor i krock tester.

Hedin bil i Sverige som blivit återförsäljare för Mg.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Du täpper regering till luckan för förmånsbilar https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/202...

Bara att gratta dom som får sin förmånsbil innan den 1 juli.

och även grattis till alla programmerare som behöver justera system hos skatteverk och bokföringsprogram osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mg Zs Ev 44.5 Kwh är nästan lika stor som Kia E-Niro & betydligt mer prisvärt alternativ.

Saic Motors har tillverkat bilar till Vw & GM på kontrakts tillverkning i många år & bilen har 5 stjärnor i krock tester.

Hedin bil i Sverige som blivit återförsäljare för Mg.

Coolt.
MG Zs Ev är så mycket mer prisvärd för den kostar.....?

Finner absolut inga priser eller indikationer på den i Sverige.
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Coolt.
MG Zs Ev är så mycket mer prisvärd för den kostar.....?

Finner absolut inga priser eller indikationer på den i Sverige.
Någon som vet?

Svenska priserna har inte släppts ännu men i Danmark med 25% moms kostar den 219 999 DK.
https://mgmotors.dk/biler/mg-zs-ev/

Du får väll kontakta Hedin bil så lär dom kunna svara dig om priset hos dom.
https://www.hedinbil.se/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Svenska priserna har inte släppts ännu men i Danmark med 25% moms kostar den 219 999 DK.
https://mgmotors.dk/biler/mg-zs-ev/

Du får väll kontakta Hedin bil så lär dom kunna svara dig om priset hos dom.
https://www.hedinbil.se/

Borde kunna anta att man ligger kring 300tkr +/-30tkr.
Låter billigt för en ny bil, ska definitivt kika på den när den släpps om några dagar.

Permalänk
Medlem

Mercedes EQB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provkörning bokad på tisdag för Skoda Enyaq, dock redan beställt en iV80 Sportline men kan vara roligt att veta vad man har köpt. Är det något ni vill veta så skriv i tråden eller PM så ska jag ta med det till provkörningen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om Mercedes elbilar hittills. De känns ganska lågspecade på själva elbilssidan med inte särskilt märkvärdig räckvidd, och hyfsat trångt byggda. Men det kanske är för att befintliga Mercedes-ägare ska känna igen sig?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av joabor:

Provkörning bokad på tisdag för Skoda Enyaq, dock redan beställt en iV80 Sportline men kan vara roligt att veta vad man har köpt. Är det något ni vill veta så skriv i tråden eller PM så ska jag ta med det till provkörningen.

Jag är framförallt intresserad av hur ljudnivån upplevs. Motorn är ju tyst tack vare att den är eldriven. Men hur upplevs vindbrus och däckbuller? Förstår att det blir väldigt subjektivt såklart, men det är ändå intressant att höra folks tankar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om Mercedes elbilar hittills. De känns ganska lågspecade på själva elbilssidan med inte särskilt märkvärdig räckvidd, och hyfsat trångt byggda. Men det kanske är för att befintliga Mercedes-ägare ska känna igen sig?

Mercedes Elbilar är byggd på fossila plattformar & när bilen inte är byggd från grunden som Elbil så blir inte innerutrymmen & förbrukning lika bra tyvärr.

Volvo XC40 Recharge är ett praktexempel på samma sak som lider av detta.

Många personer är märkestrogna & sedan att dom är van vid en speciell modell som du säger & då är det lättare att få över dessa personer till elbilar.

Men för mig själv så bryr jag mig inte ett dugg vilket märke det är utan kollar på tekniken istället.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Mercedes Elbilar är byggd på fossila plattformar & när bilen inte är byggd från grunden som Elbil så blir inte innerutrymmen & förbrukning lika bra tyvärr.

Volvo XC40 Recharge är ett praktexempel på samma sak som lider av detta.

Många personer är märkestrogna & sedan att dom är van vid en speciell modell som du säger & då är det lättare att få över dessa personer till elbilar.

Men för mig själv så bryr jag mig inte ett dugg vilket märke det är utan kollar på tekniken istället.

Ja, det är säkert som du säger. Men visst är EQS byggd på en dedikerad elbilsplattform?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, det är säkert som du säger. Men visst är EQS byggd på en dedikerad elbilsplattform?

Stämmer korrekt

EQS är Mercedes första Elbil på en dedikerad elbilsplattform men då lär priset inte passa många.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Stämmer korrekt

EQS är Mercedes första Elbil på en dedikerad elbilsplattform men då lär priset inte passa många.

Å andra sidan är väl planen att det ska börja komma fler modeller på den dedikerade plattformen inom kort. På ett sätt är det ju intressant att se Mercedes "spänna musklerna" med en uppvisning vad plattformen klarar av sett till batteristorlek, snabbladdning och effekt, och sedan släppa enklare modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är framförallt intresserad av hur ljudnivån upplevs. Motorn är ju tyst tack vare att den är eldriven. Men hur upplevs vindbrus och däckbuller? Förstår att det blir väldigt subjektivt såklart, men det är ändå intressant att höra folks tankar

Noterat, jag tar med med detta och provar att göra en inspelning på telefonen och kollar om det blir bra.

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli lite off-topic
Tror ni elflyg kommer ta stor fördel av all teknisk utveckling vi håller på med ang. elbilar?
Eller är det helt olika tekniker?

Jag är nyfiken, just nu säger folk att det är för tungt att flyga runt på ett massivt batteri, och man kanske tar sig 20-30 mil max.

Men om man skulle få ner vikten på batteriet på något sätt, vad skulle hända då? Någon sorts revolution? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror ni elflyg kommer ta stor fördel av all teknisk utveckling vi håller på med ang. elbilar?

Jag är nyfiken, just nu säger folk att det är för tungt att flyga runt på ett massivt batteri, och man kanske tar sig 20-30 mil max.
Men om man skulle få ner vikten på batteriet på något sätt, vad skulle hända då?

Lätta elflygplan med korta distanser finns väl redan?
Inrikesflyg bör fungera och kortare resor inom Europa lär ju funka perfekt. Förhoppningsvis inom tio år.
Däremot tror jag inte långflyg kommer finnas på väldigt lång tid just pga att tekniken inte är mogen.
Men hoppas går ju att det kommer något genombrott så vi slipper oljan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men om man skulle få ner vikten på batteriet på något sätt, vad skulle hända då?

Små flygplan som rymmer några personer, för sträckor på ett tiotal mil så är tekniken användbar, det finns väl redan en del flyg av den här typen att köpa idag om jag inte minns fel.
Men om vi pratar jumbojet så är det inte i närheten gångbart.
Om man fyllde ett Boeing 737-300 till max med 100kWh tesla-batterier (20 ton som är cirka bränslekapaciteten) så skulle man kunna flyga en halvtimme. Om man fyller lastutrymmet med 20 ton så kommer man ytterligare en halvtimme 😀

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Små flygplan som rymmer några personer, för sträckor på ett tiotal mil så är tekniken användbar, det finns väl redan en del flyg av den här typen att köpa idag om jag inte minns fel.
Om man fyllde ett Boeing 737-300 till max med 100kWh tesla-batterier (20 ton som är cirka bränslekapaciteten) så skulle man kunna flyga en halvtimme. Om man fyller lastutrymmet med 20 ton så kommer man ytterligare en halvtimme 😀

Oj oj va tungt!
Spännande att följa utvecklingen, tack för ditt svar!

Var det inte någon franskman som flög jättelångt med något plan med solpaneler? Vad hände med det där, skrevs mycket men sen försvann det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Att tillägga är att jag hörde Elon Musk prata om just flygplan. Det verkar som att det enda alternativet idag för eldrivna flygplan är att vid start åka spikrakt uppåt tills du kommer tillräckligt högt för att kort och gott glida hela vägen runt jorden iom minskat luftmotstånd, till destinationen. Det är möjligt idag, frågan är väl bara vem, när och hur detta ska gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Att tillägga är att jag hörde Elon Musk prata om just flygplan. Det verkar som att det enda alternativet idag för eldrivna flygplan är att vid start åka spikrakt uppåt tills du kommer tillräckligt högt för att kort och gott glida hela vägen runt jorden iom minskat luftmotstånd, till destinationen. Det är möjligt idag, frågan är väl bara vem, när och hur detta ska gå till.

Vad som avgör är hur många WH/kg man kan få ut av ett batteri. Än så länge är det för lite, för flygplanstrafik i större skala.

https://www.flightglobal.com/business-aviation/the-magic-numb...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DaBone:

Vad som avgör är hur många WH/kg man kan få ut av ett batteri. Än så länge är det för lite, för flygplanstrafik i större skala.

Ja, för stora long haul-trafikflyg behöver absolut energitätheten bli bättre. Troligen kommer vi ha en övergångsperiod med biobränslen innan vi har kommit dit.

Det känns som att det behövs en ny generation batterier snarare än de procentuella framsteg som har skett de senaste åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

På Jumbo jet på långa sträckor som du säger lär det inte hända på ett tag.

Men inrikes flyg finns det redan ett företag i Göteborg Sverige som kommit ganska långt för 15-30 passagerare med propeller plan.
https://heartaerospace.com/

Vet att Umeå-Östersund som redan använder detta idag kommer bli en av dom första i Sverige som testar dessa Elflygplan.

2026 senaste jag hörde men lär märkas om målet klaras eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, för stora long haul-trafikflyg behöver absolut energitätheten bli bättre. Troligen kommer vi ha en övergångsperiod med biobränslen innan vi har kommit dit.

Det känns som att det behövs en ny generation batterier snarare än de procentuella framsteg som har skett de senaste åren.

Just stora flygplan har Vätgas kommit ganska långt & säkert detta som kommer användas & räknas som miljöflyg på längre sträckor då det inte tagit fart på personbilar eller lastbilar finns stort intresse att satsningar på vätgas används i Flyg & Sjöfarten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prisvärd Familjebuss som Elbil från Maxus

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Prisvärd Familjebuss som Elbil från Maxus

https://youtu.be/dsQlfAeesVA

Jag har inte riktigt tid att titta på klippet nu, men hur ser förbrukningen ut? Den rätt boxiga formen gör att det känns som att den kan ligga ganska högt. EQV låg väl runt 3,0 kWh i snitt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

A6 E-Tron ser ganska nice ut, lär väl dröja ett tag dock (och borde förstås heta A7):
https://arstechnica.com/cars/2021/04/this-electric-fastback-i...

Angående elflyg så behövs det lättare batterier på något sätt för att det ska funka för mer än korta sträckor och små plan. Man kan ju hoppas på exempelvis denna tekniken med kolfiberbatterier som liksom blir en del av en bärande konstruktionen. Jag misstänker att det kommer att vara lite för dyrt för vanliga bilar i alla fall till en början, men för flyg så kanske det kan bli jättebra. De säger ju att dessa batterier ska kunna vara starkare än aluminium till en lägre vikt, och flygplan byggs ju generellt av aluminium, med en kapacitet på ungefär 75 Wh/kg. Men kolfiber är ju redan dyrt och det lär inte bli billigare av att integrera batterier liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

A6 E-Tron ser ganska nice ut, lär väl dröja ett tag dock (och borde förstås heta A7):
https://arstechnica.com/cars/2021/04/this-electric-fastback-i...

Angående elflyg så behövs det lättare batterier på något sätt för att det ska funka för mer än korta sträckor och små plan. Man kan ju hoppas på exempelvis denna tekniken med kolfiberbatterier som liksom blir en del av en bärande konstruktionen. Jag misstänker att det kommer att vara lite för dyrt för vanliga bilar i alla fall till en början, men för flyg så kanske det kan bli jättebra. De säger ju att dessa batterier ska kunna vara starkare än aluminium till en lägre vikt, och flygplan byggs ju generellt av aluminium, med en kapacitet på ungefär 75 Wh/kg. Men kolfiber är ju redan dyrt och det lär inte bli billigare av att integrera batterier liksom.

Finns en Svensk artikel också om någon föredrar detta på Audi E6 Etron.
https://t.co/Q9GAufiocK?amp=1

Visa signatur

Permalänk

Finns det någon elbil som är så framtidsskapande som Tesla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Beror ju på vad som menas med framtidsskapande. Men det är väl de enda av de som finns tillgängliga här i Sverige som jag ser som teknikpryl också istället för bara en bil.

Just det som jag har problem med andra elbilar, de blir rätt tråkiga när de bara är där för transport A till B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av Aktsu:

Beror ju på vad som menas med framtidsskapande. Men det är väl de enda av de som finns tillgängliga här i Sverige som jag ser som teknikpryl också istället för bara en bil.

Just det som jag har problem med andra elbilar, de blir rätt tråkiga när de bara är där för transport A till B.

Jag förstår inte riktigt vad ni menar här. Alla bilar är ju en teknikpryl liksom och Tesla står visserligen ut på ett par områden men ligger efter på andra.