Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Kan bara svenska och engelska flytande. Sen kan jag nog med finska för att mucka gräl på en finlandskryssning oxå såklart.

De större spårken som franska och spanska samt tyska hade vart trevligt att kunna dock.

Man behöver inte kunna finska för att mucka gräl på en finlandskryssning, räcker med att man talar svenska så finns det alltid någon finne som flippar på en.

Permalänk
Medlem

Vill kunna teckenspråk.

Permalänk
Medlem

Kan svenska och engelska bra. Kan tyska rätt hyfsat fortfarande. Även om jag talar det mycket sällan, så klarar jag mig de gånger jag måste. Norska och danska förstår jag utmärkt om den som talar det är intresserad av att jag skall förstå det - kan absolut inte tjuvlyssna, och att se på TV med det är svårt. Norska från södra Norge går bra, men ju längre norrut dess värre.

Om det är något jag hade velat kunna något av så är det kinesiska. Där kan man inte räkna med att det finns någon som kan engelska i närheten. Sen har jag varit en hel del i Italien för jobbet, och hade jag vetat att det skulle fortsätta hade jag nog lärt mig grundläggande italienska för det är trevligt land. Även franska hade varit intressant av samma skäl, för där är man en del, men fransmännen är riktigt bra på engelska numer så ordnar sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan: svenska, göteborska, pitemål, engelska.

vill kunna: klingon 😋

Hhhmm, kan själv:
svenska, rikssvenska, stockholmska, norrländska, skånska, engelska.

Vill kunna: Quenya

Lite mer seriöst hade det varit roligt att kunna något av de större språken; Spanska och Mandarin

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan svenska, engelska, franska, tyska, spanska, danska och norska.

Mycket möjligt av olika skäl att det kan vara fördelaktigt i framtiden att kunna ryska och kinesiska... så dom då....

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag pratar Engelska och Svenska.

Hade gärna kunnat Spanska (för att kunna kommunicera i latinamerika) och Japanska (för att jag gillar anime).

Samma för mig typ

Modersmål svenska
professionell engelska

hjälplig skolspanska

skulle vilja kunna japanska för att jag gillar japan och dess kultur
skulle även vilja kunna tyska då jag skulle ha nytta av det i arbetet

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Svenska (Modersmål)
Engelska (Börjar sätta sig i Svenskan genom att kunna grammatiken)
Norska (Eftersom att mamma är från Norge)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Flytande:

  • Svenska

  • Finska

  • Engelska

  • Ryska

Vardagsnivå:

  • Tyska

  • Norska

Turistnivå:

  • Spanska

Vill lära mig isländska och fornnordiska.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kan idag (flytande):
- Svenska
- Engelska
- Franska

Vill kunna:
- Spanska
- Arabiska
- Ryska
- Mandarin

...dvs om jag hade fått knäppa med fingret och fått kunskapen direkt. Pallar inte lägga tid på att lära mig ett 4e språk.

Permalänk
Medlem

Språk man kan tala & skriva nästan helt flytande:
Svenska, Engelska

Språk man kan förstå och tala lite grand:
Spanska, Tyska

Språk man önskat man kunnat:
Kinesiska
Arabiska
Ryska

Språk som varit lite kul att svänga sig med:
Maori
Samiska
Khoisa
Qechua

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska, Engelska, Polska
Knackig: Tyska, Ryska

Vill kunna arabiska.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Kan:
Svensk
Engelska
Värmländska

Vill lära mig:
Ryska
Spanska
Arabiska

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Kan:
- Svenska
- Engelska
Kan till viss del:
- Finska
- Tyska

Skulle gärna vilja lära mig bättre Finska då det skulle underlätta en hel del här i landet men har försökt i typ 25 år så det lär inte hända.
Spanska och Franska skulle vara bra att kunna också när man reser runt.

Permalänk
Medlem

Kan Svenska, C# och Java
Vill lära mig latin

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan:
Finska, svenska och engelska

Kan lite (läsa är lättare samt jag förstår vad jag läser):
Franska, tyska, nederländska, spanska och italienska

Vill kunna prata:
Franska, tyska, spanska, italienska, serbokroatiska och japanska

Orkar inte lära mig:
Ryska (cyka blyat), polska (kurwa), kinesiska (xie xie)..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Kan:
Skånska
Engelska
Tyska (halvkasst)

Kandidater för att lära mig någon dag av olika anledningar:
Spanska, Portugisiska eller möjligen Italienska/Grekiska eller något sydvästslaviskt språk (flytta till värmen)
Mandarin (stort språk och kan nog bli mer av ett världsspråk i framtiden)
Arabiska (stort + vanligt modersmål här nu)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

I dag flytande norsk, engelska och svenska, skulle vilja lära mig ev. spanska.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spretcher:

Kan; engelska och någorlunda tyska
Vill kunna; ryska och japanska

Vill inte kunna; svenska, avskyr skiten

Tufft av dig du. Själv avskyr jag när folk försöker prata engelska med mig när jag är i länder där det inte talas engelska. Tycker svenska är ett grymt språk, är glad för att det är mitt modersmål.

Skrivet av Yatagarasu:

Språk jag kan:

  • Svenska

  • Engelska

Språk jag vill kunna:

  • Tyska

  • Latin

  • Japanska

  • Mandarin

Språk jag kastat in handduken på:

  • Spanska

  • Finska

Framförallt Japanska och Tyska är språk jag vill lära mig, har dabbat i någon enstaka kurs här och var, samt suttit med Duelingo lite - Men känner inte att jag kommer någon vart, trots att jag har relativt lätt för språk... För dålig självdisciplin för att föra studier på egen hand tror jag

Du ska nog inte ge dig på Japanska och Kinesiska om du kastat in handuken på spanska
Räkna med att du kan lära dig spanska 5 gånger om på den tiden det tar att bli någorlunda flytande på kinesiska.

Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska & Engelska
Kan hjälpligt: Tyska, Ungerska, Spanska
Några fraser: Finska, Norska, Danska, Turkiska, Bosniska, Polska, Franska.
Programmeringsspråk som jag kan: Java, Javascript, C++,C-sharp, HTML, Razor, CSS.
Kan lite: Basic, arduino, C, Angular JS.

Vore kul att lära sig: Mandarin, Japanska, Ryska, Python, Typescript & Delphi.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Flytande: Svenska & Engelska

Vill lära mig: Klingonska
Alvspråk(LotR)
Japanska
Spanska
Tyska
Skriftspråket Aurebesh från Star Wars.
Ancient från Stargate

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Bosniska
Svenska
Engelska
Spanska

Vore kul med franska också..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon56869:

Tufft av dig du. Själv avskyr jag när folk försöker prata engelska med mig när jag är i länder där det inte talas engelska. Tycker svenska är ett grymt språk, är glad för att det är mitt modersmål.

Du ska nog inte ge dig på Japanska och Kinesiska om du kastat in handuken på spanska
Räkna med att du kan lära dig spanska 5 gånger om på den tiden det tar att bli någorlunda flytande på kinesiska.

Haha, kastade inte in handduken för att spanska/finska i sig visade sig svårt - Utan mer för att jag såg inte något mervärde att kunna dem i slutet av dagen, samt att jag har lätt trauma gällande spanskan sedan barnsben (har det visat sig)

Både Mandarin och Japanska är språk som för egen del kommer bli matnyttiga dock, åtminstone på en basal nivå för att kunna ta sig fram. Läste mandarin men bytte till japanska på gymnasiet, men har typ glömt allt ärligt talat.

Det finns flertalet resor planerade både till Kina, Japan och Taiwan framöver - Skadar därmed inte att kunna lite av språken då Engelska kan bli svårt att föra sig framåt med utanför de större städerna. Latin vill jag kunna bara av rena nördigheter och Tyska för att hänga med i alla metal-låtar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska
Franska
Polska
Tyska (några fraser dvs långt ifrån den skoltyska jag iaf kunde konversera med)

Skulle vilja kunna:
Japanska (hoppas kunna åka dit på smekmånad och då vore det coolt att kunna prata)
Tyska (har ingen användning för Tyskan men det vore kul att återställa den till sin forna glans)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Duolingo är skit. Man pluppar runt och översätter ord men du lär dig inte hur språket fungerar och hur det talas.

Kolla på Fluent Forever. Kostar en slant men man lär sig språket på riktigt istället. Lätt värt det.
https://fluent-forever.com/app/

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, engelska och mumla.

Önskar kunna: Gruvengelska.

Permalänk
Inaktiv

Svenska, finska och engelska men skulle gärna prata bättre finska än vad jag gör i och med att jag bor i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan svenska och engelska bra. Kan tyska rätt hyfsat fortfarande. Även om jag talar det mycket sällan, så klarar jag mig de gånger jag måste. Norska och danska förstår jag utmärkt om den som talar det är intresserad av att jag skall förstå det - kan absolut inte tjuvlyssna, och att se på TV med det är svårt. Norska från södra Norge går bra, men ju längre norrut dess värre.

Norska kan vara så sjukt olika. Nu har jag bara varit i norra delarna men vissa är hur lätta som helst att prata med medan andra är omöjliga.
Generellt tycker jag dock det går bra att prata med norrbaggarna. Danskjävlarna däremot... helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan svenska räcker med ett språk.

Orka inte lära mig andra språk då jag inte ser någon nytta med det.

Men annans kan jag även php, C#, och en del Java/javascript.

Måste vara handikappande att inte kunna engelska.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, spanska och engelska

Skulle vilja lära mig: Kinesiska eller japanska

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska och Tyska.

Skulle vilja kunna Spanska och Latin.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"