Permalänk
Medlem

Förbereder automatisk reparation

Satt och spelade igår. Helt plötsligt bröts strömmen till datorn och när jag startade den igen så kommer jag bara till en bild där det står "Förbereder Automatisk Reparation".

Läste runt lite på google och det absolut populäraste svaret var att skapa ett usb-minne och reparera windows den vägen. Tyvär så fungerar det inte.

Jag lät datorn stå och förbereda sin automatiska reparation över natten och nu när jag vaknade så ser jag att den fortfarande står på samma bild.

Någon som har en lösning?
Specs:
RTX3080
i9-10900K
ASUS Z490-A

Såhär ser det ut när jag bootar som vanligt
Såhär ser det ut när jag försöker boota från ett USB

Jag kommer inte vidare på något sätt, det enda jag kan göra annars är att ta mig in i BIOS.

Permalänk
Medlem

Förutom att stoppa i usb med win 10 på behöver du trycka F8 när du startar om datorn för att kunna välja boota från usb.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Förutom att stoppa i usb med win 10 på behöver du trycka F8 när du startar om datorn för att kunna välja boota från usb.

Jo, det är det jag gjort, men då kommer bara ASUS-loggan upp utan att det står nått om en reparation. Sen sitter den bara där och gör inget. Lämnade den så i 30 minuter och inget hände.

Permalänk
Medlem

Visade sig att min processor var trasig och fick en ny på garanti. Nu fungerar det perfekt.

Permalänk

Tack för uppföljning, alltid trevligt att se när problem löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniom:

Visade sig att min processor var trasig och fick en ny på garanti. Nu fungerar det perfekt.

Härligt det löste sig 😀

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Har samma problem.

Har samma problem. Antingen så hönger sig datorn vid windows loggan. Eller så förbereder den automatisk reparation och skärmen blir svart med en stor muspekare.

Kan det vara så att min processor gett upp?

Hur kontrolerar jag det?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Det är ganska ovanligt att en CPU går sönder såvida man inte överklockar den ganska hårt över en lång period eller har en mycket dålig/trasig CPU-kylare som låter CPU "throttla" på maxvärdet för temperaturen hela tiden.

Med tanke på vilka komponenter du har listade i inläggsfoten så skulle jag snarare gissa på SSD, PSU eller moderkort.

Om du har möjlighet, ladda ner en "Linux LiveCD" och lägg på en USB-sticka.
Med denna kan du sedan starta upp datorn i en grafisk linux-miljö.
Om det startar upp utan problem så är det mycket mer troligt att det är SSD:n som är problemet.

Vill minnas att Linux Mint startar upp i "Live-miljö" och att man från denna miljö sedan får välja att installera det om man så önskar. (Vilket du inte vill göra.)
Linux Mint: https://linuxmint.com/download.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är ganska ovanligt att en CPU går sönder såvida man inte överklockar den ganska hårt över en lång period eller har en mycket dålig/trasig CPU-kylare som låter CPU "throttla" på maxvärdet för temperaturen hela tiden.

Med tanke på vilka komponenter du har listade i inläggsfoten så skulle jag snarare gissa på SSD, PSU eller moderkort.

Om du har möjlighet, ladda ner en "Linux LiveCD" och lägg på en USB-sticka.
Med denna kan du sedan starta upp datorn i en grafisk linux-miljö.
Om det startar upp utan problem så är det mycket mer troligt att det är SSD:n som är problemet.

Vill minnas att Linux Mint startar upp i "Live-miljö" och att man från denna miljö sedan får välja att installera det om man så önskar. (Vilket du inte vill göra.)
Linux Mint: https://linuxmint.com/download.php

Tack mycket bra tips. Lyckats få liv i den men den fastnar i samma läge emellanåt. Bytte precis psu. Ssd har ju strulat ibland. Datorn har lättare att starta om jag tarbort de båda sata hårddiskarna. Men linux tippset var bra ska skaffa mig en sticka ifall problemet fortsätter.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400