Permalänk

CPU-sweetspot för gammalt R9 280X?

Kom över ett 280X billigt värre (300kr), Q9550 är givetvis en flaskhals men hur hittar man sweetspot? i5 4570? AMD är givetvis åsse intressant.

Permalänk
Medlem

Sweclockers körde med en Intel Core i7-4960X@ 4.4 GHz och den flaskade iaf inte
https://www.sweclockers.com/test/17729-radeon-r9-280x-fran-as...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Sweclockers körde med en Intel Core i7-4960X@ 4.4 GHz och den flaskade iaf inte
https://www.sweclockers.com/test/17729-radeon-r9-280x-fran-as...

Tack! Har fått ett erbjudande om en i3-7100, flaskar den ett R9 280X ordentligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deliciousdelux:

Tack! Har fått ett erbjudande om en i3-7100, flaskar den ett R9 280X ordentligt?

Spelar det någon roll? Köp den snabbaste processorn (sett till det totala priset) du har pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Spelar det någon roll? Köp den snabbaste processorn (sett till det totala priset) du har pengar till.

Håller med här.
Även om ett 280x är lastgallamt så finsn det ju ändå många situationer där en modernare CPU är trevligt.
Jag skulle t.ex. inte reka en 4c/4t eller 4c/8t som köp numera.
Upp på (minst) 6c/12t och din framtida plånbok tackar dig.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Spelar det någon roll? Köp den snabbaste processorn (sett till det totala priset) du har pengar till.

Skrivet av Svensktiger:

Håller med här.
Även om ett 280x är lastgallamt så finsn det ju ändå många situationer där en modernare CPU är trevligt.
Jag skulle t.ex. inte reka en 4c/4t eller 4c/8t som köp numera.
Upp på (minst) 6c/12t och din framtida plånbok tackar dig.

Det är ett budget-speldaator-projekt, spelar bara på den och har en Q9550 nu som flaskar duktigt.

Hittade även en i3-9100 på ebay och den är ju lite snabbare, hatar overkill.

Hela datorn (nu har jag sålt delar för lite mer än jag köpte dem (tradera) har kostat 800kr.

Provade googla lite men hittade ingen sida där man kunde välja CPU/GPU och se om det var overkill åt något av hållen - någon som känner till en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Det är ett budget-speldaator-projekt, spelar bara på den och har en Q9550 nu som flaskar duktigt.

Hittade även en i3-9100 på ebay och den är ju lite snabbare, hatar overkill.

Hela datorn (nu har jag sålt delar för lite mer än jag köpte dem (tradera) har kostat 800kr.

Provade googla lite men hittade ingen sida där man kunde välja CPU/GPU och se om det var overkill åt något av hållen - någon som känner till en sådan?

Om du snubblar över en bra deal så är det ju en annan femma

Vad som sätter lite krokben på modernare CPU'er är ju moderkort och minnen.
DDR4 har ju ett visst min värde då man ju kan jämföra med nya.
Och moderkorten är ju direkt kopplade till vilken CPU man väljer.

Spontant så tänker jag på Sandy/ivy bridge, och då framförallt i7 varianterna, även om t.o.m. i5'orna blir en redig uppgradering mot din Yorkfield.
2500K går ju för fickpengar numera då 4c/4t inte är gångbart i modernare spel.
Moderkort borde gå att hittas tämligen billigt.
Och DDR3 minnen är ju nästan gratis numera, även snabbare varianter.

En annan platform som dyker upp är ju äldre HEDT varianter.
T.ex. x79/x99, som ju ofta bundlas med en CPU (för att skydda sockeln får man anta).
Och mångkärniga Xeon's finns ju i drivor till extremt bra priser om man letar lite.
Prestandan kan bli modern till väldigt bra pris.

Håll utkik efter CPU/MB och RAM bundling.
Har själv hittat några där summan av delarna med råge överträffat priset på separata delar.

Intressant projekt.
Uppdatera gärna om/när du hittar något skojj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deliciousdelux:

Det är ett budget-speldaator-projekt, spelar bara på den och har en Q9550 nu som flaskar duktigt.

Hittade även en i3-9100 på ebay och den är ju lite snabbare, hatar overkill.

Hela datorn (nu har jag sålt delar för lite mer än jag köpte dem (tradera) har kostat 800kr.

Provade googla lite men hittade ingen sida där man kunde välja CPU/GPU och se om det var overkill åt något av hållen - någon som känner till en sådan?

Finns inte därför att det är helt och hållet beroende på vad du spelar/gör. Kom ned i Dwarf Fortress-träsket och grafikkort är helt betydelselöst.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om du snubblar över en bra deal så är det ju en annan femma

Vad som sätter lite krokben på modernare CPU'er är ju moderkort och minnen.
DDR4 har ju ett visst min värde då man ju kan jämföra med nya.
Och moderkorten är ju direkt kopplade till vilken CPU man väljer.

Spontant så tänker jag på Sandy/ivy bridge, och då framförallt i7 varianterna, även om t.o.m. i5'orna blir en redig uppgradering mot din Yorkfield.
2500K går ju för fickpengar numera då 4c/4t inte är gångbart i modernare spel.
Moderkort borde gå att hittas tämligen billigt.
Och DDR3 minnen är ju nästan gratis numera, även snabbare varianter.

En annan platform som dyker upp är ju äldre HEDT varianter.
T.ex. x79/x99, som ju ofta bundlas med en CPU (för att skydda sockeln får man anta).
Och mångkärniga Xeon's finns ju i drivor till extremt bra priser om man letar lite.
Prestandan kan bli modern till väldigt bra pris.

Håll utkik efter CPU/MB och RAM bundling.
Har själv hittat några där summan av delarna med råge överträffat priset på separata delar.

Intressant projekt.
Uppdatera gärna om/när du hittar något skojj

Till saken hör att jag har fått en jävligt bra deal (!!!) på ett mobo (1151), 16 GB DDR4 samt 256 GB SSD men utan CPU så jag letar frenetiskt efter en CPU nu. Hittat en i5 7400 för 700kr men tycker det är i överkant, 6400 som bara är marginellt sämre går mycket billigare på Ebay.

Hittade en intressant sida!

https://pc-builds.com/calculator/Core_i3-7100/Radeon_HD_7970-...

Hur väl stämmer den tro? Coolt att de tar upp många spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Till saken hör att jag har fått en jävligt bra deal (!!!) på ett mobo (1151), 16 GB DDR4 samt 256 GB SSD men utan CPU så jag letar frenetiskt efter en CPU nu. Hittat en i5 7400 för 700kr men tycker det är i överkant, 6400 som bara är marginellt sämre går mycket billigare på Ebay.

Hittade en intressant sida!

https://pc-builds.com/calculator/Core_i3-7100/Radeon_HD_7970-...

Hur väl stämmer den tro? Coolt att de tar upp många spel...

Kolla in Xeon varianterna.
Om ditt moderkort stöder dom.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_processors#K...
Ser en E3-1230 för under 60:- (plus frakt såklart) på ebay.
E3-1230 är 4c/8t och boostar till 3.9GHz, så i princip en i7'a med lite lägre TDP

Permalänk

Är en i5-7400 för 400kr ok?

Permalänk

Det lutar åt en i3-9100 om priset blir rätt (Ebay)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Det lutar åt en i3-9100 om priset blir rätt (Ebay)

Den kan väl inte fungera i ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort med sockel 1151 eller 1151-2? CPU:er för den ena är inte kompatibla med den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Är en i5-7400 för 400kr ok?

Kör på det om du redan har moderkort och minnen.

Själv skulle jag nog satsat på en Sandy Bridge i5. De brukar vara mer än tillräckligt för ett 7970/280X i de spel där den typen av grafikkort är lämpligt. Om man ska köra typ Battlefield 5 krävs givetvis en starkare processor, men man vill nog också ha ett bättre grafikkort för den sortens spel.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Har du ett moderkort med sockel 1151 eller 1151-2? CPU:er för den ena är inte kompatibla med den andra.

Det är ett MSI z370 gaming plus, således 1151.

Skrivet av TMG:

Kör på det om du redan har moderkort och minnen.

Själv skulle jag nog satsat på en Sandy Bridge i5. De brukar vara mer än tillräckligt för ett 7970/280X i de spel där den typen av grafikkort är lämpligt. Om man ska köra typ Battlefield 5 krävs givetvis en starkare processor, men man vill nog också ha ett bättre grafikkort för den sortens spel.

Sandybridge är ju inte i närheten av ex i3-9100

Nu fick jag mobo/16GB DDR4/256GB SSD billigt så, så blir det

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Den kan väl inte fungera i ditt moderkort?

För att? Fuck det är för ett -2 sockel, TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Det är ett MSI z370 gaming plus, således 1151.

Sandybridge är ju inte i närheten av ex i3-9100

Nu fick jag mobo/16GB DDR4/256GB SSD för några hundralappar så, så blir det

Z370 är ett 1151-2! Då skulle ett i3 9100 alltså fungera bra, men i5 7400 kommer inte att fungera.

EDIT:
OBS: det kan behövas en bios-uppdatering för att starta 9:e generationens CPU:er i ett z370, då detta chipset släpptes för Intels 8:e generation av CPU:er från början.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Z370 är ett 1151-2! Då skulle ett i3 9100 alltså fungera bra, men i5 7400 kommer inte att fungera.

EDIT:
OBS: det kan behövas en bios-uppdatering för att starta 9:e generationens CPU:er i ett z370, då detta chipset släpptes för Intels 8:e generation av CPU:er från början.

Se svar ovan, nu blev jag lite förvirrad men bra så.

Permalänk

Lite förvirrad nu, vilken propp i 700 klassen skulle ni rekommendera till ett z370? Ebay kryllar av CPUs

På förhand tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Lite förvirrad nu, vilken propp i 700 klassen skulle ni rekommendera till ett z370? Ebay kryllar av CPUs

På förhand tack.

Exakt vilket moderkort handlar det om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Det är ett MSI z370 gaming plus, således 1151.

Sandybridge är ju inte i närheten av ex i3-9100

Nu fick jag mobo/16GB DDR4/256GB SSD billigt så, så blir det

För det moderkortet behöver du en processor från 8000-serien. Även 9000-serien kan fungera om BIOS är uppdaterat.

Jag menar att jag hade kört på Sandy Bridge för att det är billigare. I de flesta spel har de processorerna tillräckligt bra prestanda för ett 280X. Annan sak om du redan har moderkort och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

För det moderkortet behöver du en processor från 8000-serien. Även 9000-serien kan fungera om BIOS är uppdaterat.

Jag menar att jag hade kört på Sandy Bridge för att det är billigare. I de flesta spel har de processorerna tillräckligt bra prestanda för ett 280X. Annan sak om du redan har moderkort och minne.

Japp precis:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z370-GAMING-PLUS#supp...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Exakt vilket moderkort handlar det om?

https://www.msi.com/Motherboard/Z370-GAMING-PLUS.html

Permalänk
Skrivet av TMG:

För det moderkortet behöver du en processor från 8000-serien. Även 9000-serien kan fungera om BIOS är uppdaterat.

Jag menar att jag hade kört på Sandy Bridge för att det är billigare. I de flesta spel har de processorerna tillräckligt bra prestanda för ett 280X. Annan sak om du redan har moderkort och minne.

Jag gav 300kr minus en Q9500 för moderkortet + 16 GB + 256 SSD så det är vad jag utgår från

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Jag gav 300kr minus en Q9500 för moderkortet + 16 GB + 256 SSD så det är vad jag utgår från

Det är inte dåligt då. Samma pris som ett Sandy Bridge-paket för 600 kr och en SSD för 200 om du hittar en i5:a för 500 kr, men bättre prestanda.

Permalänk

Nu behöver jag en passande CPU runt 700kr

Permalänk
Skrivet av TMG:

Det är inte dåligt då. Samma pris som ett Sandy Bridge-paket för 600 kr och en SSD för 200 om du hittar en i5:a för 500 kr, men bättre prestanda.

Förutom att att SB är 8 år äldre då och 16 GB DDR4 är värt nästan 1000kr

Permalänk

Kan någon vänlig själ rekommendera mig en beggad CPU runt 700kr som passar z370?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Kan någon vänlig själ rekommendera mig en beggad CPU runt 700kr som passar z370?

700 kr verkar svårt att nå, det verkar som att alla begagnade modeller med 4 kärnor eller fler går för cirka 1000kr och uppåt på ebay. Då kan du lika gärna köpa en sån här som verkar kosta lika mycket som 9100f: https://www.ebay.com/itm/154436012749?hash=item23f51a8acd:g:Q...