TSMC kan hinna ikapp fordonsindustrins kretsbehov till juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Hoppas att ni får rejäl ersättning för detta. Då det är lag på att ha rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden jun-aug.

Kollektivavtal är inte lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Kollektivavtal är inte lag.

Sant.

Men förläggandet ÄR lagsatt... 4 veckor under jun-aug. Med möjlighet att förändra efter kollektivavtal. Kommer man inte överrens i ett avtal, så gäller lagen.

Semesterlag 1977:480

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Sant.

Men förläggandet ÄR lagsatt... 4 veckor under jun-aug. Med möjlighet att förändra efter kollektivavtal. Kommer man inte överrens i ett avtal, så gäller lagen.

Semesterlag 1977:480

Tack för länken. Finns tydligen "särskilda skäl" som kan föranleda det också, vad det nu betyder.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tack för länken. Finns tydligen "särskilda skäl" som kan föranleda det också, vad det nu betyder.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Japp, och då Volvo har kollektivavtal så ska detta förhandlas med facket (Vilket de verkar ha gjort, då erbjudande om 15000kr och att det är frivilligt ligger på bordet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jo, jag gjorde en snabb sökning på den lagen, men fick inte upp nåt. Var lite nyfiken på de där skälen, så jag tror jag gör ett nytt försök.