Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan se vettiga argument från båda sidor, men jag är faktiskt villig att ge Apple en poäng i att det på ett sätt går att kontrollera säkerheten till högre grad när appar "tvingas" köra betalningar genom App Store. Delvis bör det ju rimligtvis minska risken för att få sina betalningsuppgifter kapade, men jag tänker även på saker som exempelvis barnspärrar och reklamationsmöjligheter. Via App Store är jag rätt säker på att det finns möjlighet att reklamera/ångra köp (länge sedan jag själv körde det, men hjälpte en familjemedlem med det för något år sedan), och det går att stoppa så att barn inte typ handlar diamanter i ett spel för hela månadslönen för att de inte förstår bättre.

Sen huruvida avgiften de tar är skälig eller inte är en annan sak, men förflyttas perspektivet från "IOS-marknaden" till "spelmarknaden" tror jag att Epic potentiellt kan få svårt att bevisa åtminstone konkurrensbiten iom att Apple inte har någon direkt motsvarighet till deras produkt, som jämfört med Spotify vs Apple Music. Oavsett blir det väldigt intressant att följa, resultatet lär bli vägledande för många liknande beslut i framtiden.

Fast nu konkurrerar Apple med Apple Arcade – så visst säljer Apple spel mot en återkommande prenumerationskostnad. Visst kommer Arcade påverka vilka tjänster de tillåter sköta betalningar själv, för det finns flera exempel på appar där Apple tillåter att de använder egna betaltjänster.

Apple har ingen poäng, det går att granska och de tillåter det för andra typer av företag/tjänster utan att ta något ansvar för dessa köp.

I Epics fall har redan alla deras kunder betaluppgifterna registrerade i Epic Games Store.

Såg din andra kommentar, men nej det är inte riktigt så enkelt att det handlar om fysiska varor motsatt digitala. Speltjänster som Svenska Spel tillåts gå förbi Apples avgifter, där tillåts du köpa med Swish o.s.v. Däremot så är det förbjudet på Play Store med appar som spelar om pengar! (Med vissa undantag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja och idag betalar jag 59kr. Ingen av er svarar på frågan varför jag ska betala lika mycket i valutaväxling som moms när jag inte har möjligheten att betala i något annat än SEK.

För att Apple ska ha en chans att erbjuda ett fast pris utan att gå back på t.ex. fluktuerande valutakurser. Jag undrar dock hur du betalat eftersom inte ens bankerna erbjuder några särskilt bra växelkurser på småbelopp.

Permalänk
Medlem

Apple har verkligen lyckats få sin kunder att anamma den Jobs gamla devis om att Apple ska berätta för sina kunder vad de vill ha, snarare än tvärtom. Det visar sig i tråden när vissa försvarar Apple med att hävda att de vill ha kvar en del saker som inte ens påverkas av att appar är bundna till App Store och deras betalning.

Medan jag inte bryr mig om att vissa med ren glädje böjer sig för att företag tar ut enorma vinstmarginaler på uppåt 80% så glädjer det mig ändå att det finns instanser som kan hålla företagen i schack, åtminstone till en viss del. Det gäller självklart inte bara Apple utan det finns gott om företag som försöker utnyttja konsumenter mer och mer.

Jag tycker det är otroligt mycket mer konstruktivt och hållbart än att bara säga "köp något annat" när man får dåliga villkor, något inte fungerar, integriteten kränks, etc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

För att Apple ska ha en chans att erbjuda ett fast pris utan att gå back på t.ex. fluktuerande valutakurser. Jag undrar dock hur du betalat eftersom inte ens bankerna erbjuder några särskilt bra växelkurser på småbelopp.

Sedan är det ju inget ovanligt att man har lokal prissättning baserat på en regions genomsnittliga disponibla inkomst till exempel.

Om inkomsterna bokförs i det svenska bolaget så får man också anta att man ska räkna in vilka täckningsbidrag som behövs för lokala omkostnader. Något som också skiljer vilt mellan regioner.

I viss mån kan säkert sådan spela in en del, kanske på en så enkel faktor som om man avrundar upp eller ner som standard tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sedan är det ju inget ovanligt att man har lokal prissättning baserat på en regions genomsnittliga disponibla inkomst till exempel.

Om inkomsterna bokförs i det svenska bolaget så får man också anta att man ska räkna in vilka täckningsbidrag som behövs för lokala omkostnader. Något som också skiljer vilt mellan regioner.

I viss mån kan säkert sådan spela in en del, kanske på en så enkel faktor som om man avrundar upp eller ner som standard tex.

Har du missat att vi är en del av EU? Man behöver inte köra inkomsterna genom sin svenska firma för att momsdeklarera.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Petterk:

Har du missat att vi är en del av EU? Man behöver inte köra inkomsterna genom sin svenska firma för att momsdeklarera.

Därav ”OM”
Min kommentar var en generell observation, inte Apple-specifik.

Men det går givetvis att säga det samma om EU som helhet också.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Rikare föräldrar perhaps?

Förmodligen även för att om du ska "gamea" på telefon (alltså mer seriöst) så vill man ju ha dom snabbaste och iPhone/iPad är alltid i topp vad gäller prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Får en dålig smak i munnen när flera redaktörer väljer att dryfta sitt tycke i ämnet Apple/Epic, hur är det med journalistiska principer här på SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Förklarade det redan i mitt förra svar. Sa inget att jag försvarar den nuvarande prissättningen (som för övrigt innebär ett påslag på ca. 35-40% med den nuvarande kursen snarare än 50%) utan snarare att den nya kursen på 55kr känns ganska rimlig.

Sedan som Sysop skrev:
Du kanske vill läsa den artikeln igen då den i princip också svarar inte bara på varför det är som det är utan även att ändringen kommer ske troligen inom en vecka eller två. Så då slipper du klaga efter det

Kan tillägga för övrigt att växelkurser inte är huggna i sten. De ändras inte bara från dag till dag utan varierar även med vem som faktiskt växlar pengarna. Googlar du på det får du ett ungefärligt medelvärde, men den faktiska kursen är i regel nästan alltid annorlunda.

Vill du ha något att klaga på ordentligt, kolla t.ex. på vilka kurser som Forex ger dig. Går du till dem och försöker växla dina kronor till dollar så åker du på en kurs på nästan 9.2 SEK per dollar.

...Med den kursen så ger det att $4.99 + moms skulle kosta dig närmare 57 SEK.

Ja Forex ger dig väl den sämsta växelkurs du kan hitta i princip. Betalar man via tex PayPal i usd så får du en mycket bättre kurs än Apple eller för den delen Forex erbjuder. Det är det som är felet med Apple. De säger att de ger dig val men om du bara har ett val är det då ett val? Det finns ingen möjlighet att betala i annan valuta och de bestämmer godtyckligt växelkursen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

De säger att de ger dig val men om du bara har ett val är det då ett val?

Sist jag kollade så fanns inte Apple-produkter i Maslows behovstrappa, men det kanske har ändrats nu.

Permalänk
Medlem

Android > Apple
Dom som vet, dom vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karen Dunn:

Epic wants us to be Android, but we don’t want to be. And our consumers don’t want that either. They want the choice.

Som kund har jag inte blivit tillfrågad och jag håller inte med.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Som kund har jag inte blivit tillfrågad och jag håller inte med.

Du valde när du köpte en apple produkt istället för något annat

Permalänk
Medlem

Känns så att många här vill har sin kaka men äta den också och har kakan kvar. Ni kanske få vända er till Android tillverkana istället och se till att dem gör en telefon och upplevelse som är lika bra som Apple's .
Väldigt roligt att man se så mycket folk som klanta ner Appple för att dem har hittat "sin grej" och kör på med det men sen berömma Nvidia när dem gör samma sak och då är det plötsigt bra och dem kommer med fri marknad och alla dessa argument.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Förmodligen även för att om du ska "gamea" på telefon (alltså mer seriöst) så vill man ju ha dom snabbaste och iPhone/iPad är alltid i topp vad gäller prestanda.

Spelar inte en skärm med hög hz in om du ska gamea mer seriöst? Eller har jag missat något.
Om nu hz spelar in... så borde det också betyda att där är de i BOTTEN i förhållande till telefoner i samma prisklass.

Om vi nu ska prata topp och botten

Permalänk
Medlem

Epic går bara Tencents/Kinas ärenden med denna stämning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatabasePrevious:

Du valde när du köpte en apple produkt istället för något annat

Lite som att säga; det du köpte var valet nu får du inte klaga eller tycker illa om något runt det.
Att kunna tycka att saker fungerar dåligt eller borde ändras är positivt för marknaden som helhet oavsett produkt. Det betyder inte att produkten är dålig.

Att vilja kunna installera appar (valet) på en iphone utanför appstore att inget konstigt.
Inte att man kan utan att man vill. Finns nog en del del saker som kommit till iPhone just för att folk velat ha det och tjatat.
Widegts eller deras variant av app drawer t.ex.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333637:

Får en dålig smak i munnen när flera redaktörer väljer att dryfta sitt tycke i ämnet Apple/Epic, hur är det med journalistiska principer här på SweClockers?

Eftersom oberoende journalistik är en utopi så tycker jag det är väldigt bra att SweClockers redaktörer och journalister vädrar sina åsikter.

Sen leder det ju oftast till en givande diskussion vilket är SweClockers stora styrka när det kommer till nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att Apple ska ha en chans att erbjuda ett fast pris utan att gå back på t.ex. fluktuerande valutakurser. Jag undrar dock hur du betalat eftersom inte ens bankerna erbjuder några särskilt bra växelkurser på småbelopp.

Håller helt med om fluktuerande valutakurser men vill påpeka att när man köper med kort så brukar man ta kortets växelkurs + bankens valutaväxlingspåslag.

Just nu (2021-05-06) så kostar en dollar:
1 USD = 8.508191492 SEK hos Visa
1 United States Dollar = 8.547863 Swedish Krona hos Mastercard

Korten kan ta mellan 0% (Santander, Klarna) till 2,5% (Preem) i valutaväxlingspåslag så för den teoteriska USD 4,99 kan priset variera mellan SEK 53,08 (inkl moms, Klarna eller Santander Visa) och SEK 54,65 (inkl moms, Preem Mastercard) om nu handlaren faktiskt lägger till moms på priset. I min erfarenhet iaf så brukar denna kalkyl stämma när jag köper på utländsk valuta och kollar vad jag får betala i SEK i efterhand. Det blir förstås dyrare att handla på detta sätt om dollarn skulle gå upp mot 10 SEK igen (Mars 2020).

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

En Iphone är ju känd för att vara lika snabb och ha samma batteritid år ut och år in, eller hur ? Eller var det så att de programmerade telefonerna så att batteritiden skulle minska oavsett om batteriet var utslitet eller ej, sedan så går det inte att byta utan att lämna in på deras egna servicebutiker. Jo man vet vad man ger sig in i - att bli grundlurad.

Permalänk
Medlem

Vilken avledning av Apple, att Epic försöker tvinga dem bli som Android, vild anklagelse. Poänget är att skifta fokus helt och hållet i debatten som förs från både Apple och Epic, och bort från sakfrågan till en ny fråga men men...

Som nämnts tidigare, enkla lösningen är att om användaren vill så kan man installera från andra källor än app store (advanced system setting typ). Det förstör inte för någon. Man måste alltså göra ett aktivt val för att bli påverkad. Eller att Apple också tillåter in-app-purchases för mer än bara fysiska varor via en lösning som berättar för Apple när en sådant köp görs och man får sin "store-avgift". Men men det är så klart pengar, alla app-store köps görs går via Apple, och det är inte lite pengar...

Jag gillar inte IOS, MacOS är bra men jag håller mig långt undan Apple produkter pga deras mentalitet. Android gillar jag bara som ett måste i brist på likvärdiga val, men Android Play Store är undermålig med tanke på vad för pengar Google/Alphabet sitter på.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Daniel75:

En Iphone är ju känd för att vara lika snabb och ha samma batteritid år ut och år in, eller hur ? Eller var det så att de programmerade telefonerna så att batteritiden skulle minska oavsett om batteriet var utslitet eller ej, sedan så går det inte att byta utan att lämna in på deras egna servicebutiker. Jo man vet vad man ger sig in i - att bli grundlurad.

Mina iphones har inte plötsligt blivit långsamma medan jag har använt dom, men hinner kanske byta upp mig innan det inträffar. Däremot blir batteriet sämre... för det är så batterier fungerar.
Jag vet exakt vad jag ger mig in i med iphones och är inte alls grundlurad, väldigt nöjd faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Eller att Apple också tillåter in-app-purchases för mer än bara fysiska varor via en lösning som berättar för Apple när en sådant köp görs och man får sin "store-avgift". Men men det är så klart pengar, alla app-store köps görs går via Apple, och det är inte lite pengar...

Apple tillåter spelbolag som Svenska Spel att gratis använda plattformen för att sälja spel utan att pengarna går via Apple (kort och Swish) – det finns ingen uppdelning mellan fysiska varor och digitala varor och tjänster på det sättet du ställer upp.

Permalänk
Medlem

Apple och Google bör sträva efter att ge sina användare friheten att använda sina enheter som de vill. Att låsa dem till specifika tjänster är oetiskt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kenneth:

Mina iphones har inte plötsligt blivit långsamma medan jag har använt dom, men hinner kanske byta upp mig innan det inträffar. Däremot blir batteriet sämre... för det är så batterier fungerar.
Jag vet exakt vad jag ger mig in i med iphones och är inte alls grundlurad, väldigt nöjd faktiskt.

Min iPhones sänks batteriet hela tiden helt sjukt fattar ingenting
(iPhone 12 Pro Max 100% batteri kvalité kvar och haft sedan release)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Apple och Google bör sträva efter att ge sina användare friheten att använda sina enheter som de vill. Att låsa dem till specifika tjänster är anti-frihet.

Men vi som vill ha ett låst och sammanhängande system då? Vad ska vi köpa?
Därför jag har en iPhone, allt funkar så bra ihop.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apple tillåter spelbolag som Svenska Spel att gratis använda plattformen för att sälja spel utan att pengarna går via Apple (kort och Swish) – det finns ingen uppdelning mellan fysiska varor och digitala varor och tjänster på det sättet du ställer upp.

Så vad är då Apples problem med in-game purchases för Epic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apple tillåter spelbolag som Svenska Spel att gratis använda plattformen för att sälja spel utan att pengarna går via Apple (kort och Swish) – det finns ingen uppdelning mellan fysiska varor och digitala varor och tjänster på det sättet du ställer upp.

Likaså Bingolotto - tar Swish, kort och internetbank, icke fysisk vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men vi som vill ha ett låst och sammanhängande system då? Vad ska vi köpa?
Därför jag har en iPhone, allt funkar så bra ihop.

Håll dig till Apples egna app-butik i så fall, använd de inbyggda tjänsterna. Ingen hade tvingat dig att installera alternativ. Jag har aldrig förstått hur friheten att välja kan vara negativ?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag betraktar Apple som jag betraktar konsolerna, så som de fungerat sedan NES släpptes.
Det vill säga att hårdvaruleverantören har full kontroll över sin plattform.

Ett Xbox eller Playstation utan den kontrollen är ju i princip bara vilken dator som helst. Det som ger dem ett mervärde är paketeringen av plattformen, kvalitetssäkringen av mjukvara och tillbehör och så vidare.

Jag förstår att det inte passar alla men för dem som inte gillar det finns det alternativ. Så jag tycker inte personligen att det är ett befängt påstående från Apple i det sammanhanget.

Fast detta är ju precis de villovägar som Apple vill att diskussionen ska gå, vilket missar grundproblemet.
Tänk såhär istället då, berätta för mig varför Apple ska ha 30% av alla köp, jag tycker det är väldigt svårt att motivera den anledningen, dom kommer klara sig fint med 15, 10 eller vad det nu kan landa på.
Det finns vääääldigt många som "måste" använda en apple av olika anledningar, och speciellt yngre som huvudsakligen spelar fortnite så är en iPhone något väldigt coolt att äga, om du äger en Android så ser tyvärr klassen på dig som en fattig bonlurk.

Apple menar att det är för säkerheten?
Då tänker jag mer på gamla maffia gäng som gick från butik till butik och tog pengar från butikerna för att hålla dom "säkra".