Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att jag nu har kört Ubuntu i några dagar. Verkar funka helt ok men det känns rätt ovant fortfarande.
Beror nog på att om jag ska göra något som exempelvis skapa en bootbar USB så måste jag
google på hur man gör då jag inte kan kommandot utantill.
Spenderar en hel del i Google sökande efter diverse how-to. (Mindre roligt)
Tänkte jag skulle testa Fedora senare idag och se hur den nya v34 funkar.

Permalänk
Medlem

Om du använder gnome vilket jag gissar så har du gnome-multi-writer förinstallerat. Har fungerat utmärkt för mig. Det gäller bara att veta att det finns

På vilket sätt känns det ovant? Jag själv gillar inte gnome alls men det finns ju folk som gör. Är du kanske en sån som gillar LXDE eller XFCE?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ville bara meddela att jag nu har kört Ubuntu i några dagar. Verkar funka helt ok men det känns rätt ovant fortfarande.
Beror nog på att om jag ska göra något som exempelvis skapa en bootbar USB så måste jag
google på hur man gör då jag inte kan kommandot utantill.
Spenderar en hel del i Google sökande efter diverse how-to. (Mindre roligt)
Tänkte jag skulle testa Fedora senare idag och se hur den nya v34 funkar.

Jag tror det bästa hade varit om du kunde beskriva vilka besvär du har. I sådana fall kanske folk redan har lösningar för dessa. Jag tror inte att du kommer märka jättestora skillnader mellan Ubuntu och Fedora, om båda kör Gnome. Skillnaderna är i princip:

- Olika företag bakom de båda distributionerna, Fedora drivs av Red hat medans Ubuntu drivs av Canonical.
- Pakethanterarna: Fedora använder dnf/rpm medans Ubuntu använder apt/dpkg.
- Ljudhanteringsdaemonen: Fedora 34 använder pipewire medans Ubuntu använder pulseaudio.
- Rootfilsystemet: Fedora 34 använder btrfs medans Ubuntu använder ext4.

En stor del av att byta till Linux är att skapa konfigurationer för en rad applikationer som man sedan sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tror det bästa hade varit om du kunde beskriva vilka besvär du har. I sådana fall kanske folk redan har lösningar för dessa. Jag tror inte att du kommer märka jättestora skillnader mellan Ubuntu och Fedora, om båda kör Gnome. Skillnaderna är i princip:

- Olika företag bakom de båda distributionerna, Fedora drivs av Red hat medans Ubuntu drivs av Canonical.
- Pakethanterarna: Fedora använder dnf/rpm medans Ubuntu använder apt/dpkg.
- Ljudhanteringsdaemonen: Fedora 34 använder pipewire medans Ubuntu använder pulseaudio.
- Rootfilsystemet: Fedora 34 använder btrfs medans Ubuntu använder ext4.

En stor del av att byta till Linux är att skapa konfigurationer för en rad applikationer som man sedan sparar.

Jag har inga besvär alls just nu i Ubuntu faktiskt. Men det finns ju en uppsjö av olika distar
så jag försöker bara testa olika för att se vilket som känns bäst.
Har ju sållat bort en hel del redan

Permalänk
Inaktiv

Om du ska testa hundratals distros och inte vill "bränna" ett usb minne hundra gånger, så kika på Ventoy https://www.ventoy.net/en/doc_start.html
Med det behöver du bara skapa stickan en gång, sedan kopierar du bara in den ISO fil du vill ha eller byta ut på minnet utan att behöva bränna om det igen.
Jag kör det på en extern hårddisk och jag har nog runt 20iso filer på disken o sedan har man en bootmeny man väljer vilken iso den ska boota med,

Bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Om du ska testa hundratals distros och inte vill "bränna" ett usb minne hundra gånger, så kika på Ventoy https://www.ventoy.net/en/doc_start.html
Med det behöver du bara skapa stickan en gång, sedan kopierar du bara in den ISO fil du vill ha eller byta ut på minnet utan att behöva bränna om det igen.
Jag kör det på en extern hårddisk och jag har nog runt 20iso filer på disken o sedan har man en bootmeny man väljer vilken iso den ska boota med,

Bara ett tips

Ah grymt!
Nu är min helg förstörd igen känner jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Ah grymt!
Nu är min helg förstörd igen känner jag

hahaha Det var så lite så.. Det är alltid skojigt att vara stygg. hahaha

Permalänk
Medlem

Jag har provat top 11 distros på distrowatch och det är Manjaro och Ubuntu som har fungerat bäst out of box.
Dem andra funkar säkert lika bra men krävs nog en del pill tills man fått nvidia drivisar att lira bra.
Jag har fått för mig att det bästa sättet att installera drivisar är genom varje distros pakethanterare
om möjligt för att det ska fungera även efter en större uppdatering av systemet men jag vet inte
det kanske är helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag har provat top 11 distros på distrowatch och det är Manjaro och Ubuntu som har fungerat bäst out of box.
Dem andra funkar säkert lika bra men krävs nog en del pill tills man fått nvidia drivisar att lira bra.
Jag har fått för mig att det bästa sättet att installera drivisar är genom varje distros pakethanterare
om möjligt för att det ska fungera även efter en större uppdatering av systemet men jag vet inte
det kanske är helt fel.

Testa pop_os, det ska tydligen ha extra stöd för Nvidia som man väljer under installationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Testa pop_os, det ska tydligen ha extra stöd för Nvidia som man väljer under installationen

Jag testade den redan i helgen men den föll bort på något. Måste läsa tillbaka vad det var.
Det jag är mest rädd för med Ubuntu är att det skiter sig vid en större uppdatering så som det
hänt ganska nyligen på en maskin jag har hemma. Några få paket uppdaterades. Hann inte ens kolla vilka.
Omstart och jag kunde inte boota längre. Kom till en blinkande _ efter grub.
Googlar man lite på det så ser det inte roligt ut.
Sen vet jag inte hur det funkar nu. Jag ser att den skapar någon form av avbild efter varje
installation/uppdatering och lägger till i GRUB så det kanske går att rulla tillbaka systemet efter ett sånt haveri?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag testade den redan i helgen men den föll bort på något. Måste läsa tillbaka vad det var.
Det jag är mest rädd för med Ubuntu är att det skiter sig vid en större uppdatering så som det
hänt ganska nyligen på en maskin jag har hemma. Några få paket uppdaterades. Hann inte ens kolla vilka.
Omstart och jag kunde inte boota längre. Kom till en blinkande _ efter grub.
Googlar man lite på det så ser det inte roligt ut.
Sen vet jag inte hur det funkar nu. Jag ser att den skapar någon form av avbild efter varje
installation/uppdatering och lägger till i GRUB så det kanske går att rulla tillbaka systemet efter ett sånt haveri?

Det är därför jag undviker vissa distros
xubuntu är ganska okej, men det är något med ubuntu-familjen som jag inte riktigt gillar och jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är.
Men testa Mints LMDE4 där får du stabilitet som är från Debian. Vanliga mint har vägen Debian-ubuntu-mint så det är gaffel på gaffel.. LMDE har raka vägen Debian-mint så den skippar ubuntudelen. Om du lessnar på cinnamon iLMDE så är det bara installera xfce, kde osv o byta ut skrivbordet. LMDE är typ tråkig, för den bara går och går o typ inget underhåll. Steget när du får kläm på det är att gå rakt på Debian, men då bör du samlat lite kunskaper först, för den är inte så out of the box vänlig. Dock med nvidia måste du ta ISO'n med non-free för att få nvidia support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är därför jag undviker vissa distros
xubuntu är ganska okej, men det är något med ubuntu-familjen som jag inte riktigt gillar och jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är.
Men testa Mints LMDE4 där får du stabilitet som är från Debian. Vanliga mint har vägen Debian-ubuntu-mint så det är gaffel på gaffel.. LMDE har raka vägen Debian-mint så den skippar ubuntudelen. Om du lessnar på cinnamon iLMDE så är det bara installera xfce, kde osv o byta ut skrivbordet. LMDE är typ tråkig, för den bara går och går o typ inget underhåll. Steget när du får kläm på det är att gå rakt på Debian, men då bör du samlat lite kunskaper först, för den är inte så out of the box vänlig. Dock med nvidia måste du ta ISO'n med non-free för att få nvidia support.

LMDE 4 Cinnamon håller på och installeras.
Tack för alla tips!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

LMDE 4 Cinnamon håller på och installeras.
Tack för alla tips!

Distrohoppar gör alla antingen i början eller om de hamnar i en ond cirkel o inte kommer ur den.
Det man till slut konstaterar är att distros har ingen betydelse, då arch går att få att se ut som ubuntu och fedora går att få att se ut som något annat osv.. Det är pakethanterare o det som skiljer rot systemen åt. Redhat, arch, debian..... Men är man gui galen som jag är, så är ju vissa distros o skrivbordsmiljöer att föredra före andra om man inte vill tweaka systemet i timmar.

Permalänk
Medlem

Jag körde cinnamon rätt länge! Väldigt trevligt. Enkelt, snabbt, resurssnålt och lagom med funktioner. Några år sedan och det är väl förhoppningsvis bättre nu. Ingen erfarenhet av mint i sig då jag bara ogillar ubuntu utan anledning. LMDE är ju intressant men kan tänka mig att paketen som tillhandahålls inte är de färskaste. Vad ger "uname -r" för output?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Jag körde cinnamon rätt länge! Väldigt trevligt. Enkelt, snabbt, resurssnålt och lagom med funktioner. Några år sedan och det är väl förhoppningsvis bättre nu. Ingen erfarenhet av mint i sig då jag bara ogillar ubuntu utan anledning. LMDE är ju intressant men kan tänka mig att paketen som tillhandahålls inte är de färskaste. Vad ger "uname -r" för output?

Ja det är allt annat än färskt kan man säga. Kernel 4.19 som är väl stable i Debian nu tror jag.
Kan inte sätta min skärm på att köra 165Hz. I inställningarna hittar jag inte var jag sätter
det och i nvidia settings finns det men efter omstart så är jag tillbaka på 60Hz äver efter att jag sparat xorg.conf
Provade både "Merge" alternativ och utan.

Permalänk
Medlem

Fedora 34 hade inte ens svenska som språk, konstigt. Danska och norska fanns med...
Och klickar man på Time & Date vid installationens början så krashar installationeprogrammet direkt.
Testade flera gånger. Inte för att jag behövde ändra men knappen orsakar krashen

Edit: Provade även att kryptera installationen. Valde svensk tng layout och även om det stod SV vid booten
sen så tog den inte lösenordet. Skrev jag den dock som om jag hade eng layout så funkade lösen.

Sen vid start när man ska skapa en användare var det liknande fel med lösen.
Det kanske blev nåt galet eftersom installationsprogrammet krashade några gånger då jag 'klickade på Time & Date knappen

Permalänk
Medlem

Hmm, Mer förvirrad än vanligt nu.. 😅
Man kan tydligen säga att äldre Kernels har färre buggar/dörrar/stabilare än en ny? samtidigt som man kan tycka att nyare Kernels är on "Top of things" med att täppa till, hmm, tankar? 😎
Alla distro maintainers lägger till patchar oavsett Kernel helt enkelt? hmm

MvH - Orädd frågare 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Hmm, Mer förvirrad än vanligt nu.. 😅
Man kan tydligen säga att äldre Kernels har färre buggar/dörrar/stabilare än en ny? samtidigt som man kan tycka att nyare Kernels är on "Top of things" med att täppa till, hmm, tankar? 😎
Alla distro maintainers lägger till patchar oavsett Kernel helt enkelt? hmm

MvH - Orädd frågare 😜

Du är ute på hal is

Permalänk
Medlem

Ubuntu har både bra och dåligt i mitt tycke. Det som är bra med Ubuntu-familjen är dess stora programbibliotek och vanligtvis vänliga och hjälpsamma community. Det som gör att jag undviker Ubuntu (även distros som bygger på Ubuntu) är det som hände i version 12.10 där sökningar som folk gjorde i sin DE skickades till Canonical och detta användes av Amazon. Nu är det inte så längre, men de har bränt skeppet och till och med varvet i min bok.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är att eftersom TS håller på att avfärda distros, kanske detta hjälper till att avfärda något ytterligare
Det är synd att Debian inte fungerade för TS, annars så är det oerhört stabilt, och man behöver inte oroa sig för att det ska gå sönder vid uppdateringar, i alla fall inte om man håller sig till Stable.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du är ute på hal is

Råkade vara på ett forum medans jag tänkte, attans, lär mig aldrig 😜😎
I shall now discipline myself, bbl 😅

MvH - Bambi'no

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

MvH - Orädd frågare 😜

I debians fall så tror jag det beror på att det ska fungera klanderfritt på all hårdvara förutom ny. Debian testing skulle nog jag kört om något.
Nya kärnor har ibland prestandaförbättringar och annat smått och gott. Även buggfixar och tilltäppningar av hål vilket ger lite feelgood även om man kanske inte märker något. Min hårdvara började fungera bra vid 5.9 och ännu bättre nu nyss vid 5.11. Skulle inte vilja gå miste om det.

Ang foss nvidiastöd så kan man kika på https://nouveau.freedesktop.org
Det är väl inte tänkt att spelas på men den drivrutinen ska åtminstone fungera så pass bra att man kan installera nvidias egna med gui och inte ge en svart skärm.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Hmm, Mer förvirrad än vanligt nu.. 😅
Man kan tydligen säga att äldre Kernels har färre buggar/dörrar/stabilare än en ny? samtidigt som man kan tycka att nyare Kernels är on "Top of things" med att täppa till, hmm, tankar? 😎
Alla distro maintainers lägger till patchar oavsett Kernel helt enkelt? hmm

MvH - Orädd frågare 😜

Man kan säga att ny funktioner läggs till i nyare kärnor samtidigt som gamla LTS-kärnor får fixar i några år.
Den officiella kernel 4.9 heter 4.9.268 nu. Dvs 268:e versionen av 4.9 releasen. Uppdaterades senast den 28 april 2021.
Källa kernel.org.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som provat MX Linux? Toppar distrowatch men den har jag helt missat.

Permalänk
Medlem

Har installerat den för att jag var lite nyfiken. Lättviktig och kör inte systemd som standard. Fastnade inte då jag f n inte kör linux på skrivbordet och redan körde devuan på filservern. Men var lättinstallerad och har bra dokumentation har jag för mig.

Och om du inte visste det så är DistroWatchs topplista bara en lista över vilka distar folk har tittat mest på på DistroWatch. Så det är inte någon topplista över användande eller nedladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Man kan säga att ny funktioner läggs till i nyare kärnor samtidigt som gamla LTS-kärnor får fixar i några år.
Den officiella kernel 4.9 heter 4.9.268 nu. Dvs 268:e versionen av 4.9 releasen. Uppdaterades senast den 28 april 2021.
Källa kernel.org.

Tack! glad jag fråga 🙂
Mest nyfiken, jag är fortfarande bekväm med Manjaro och den har varit snäll mot mig, änsålänge, och jag sitter med nyare stationär och vill ha det absolut senaste av Allt (och ett litet steg tillbaka) allt för spänningens skull och för att lyckas Tidigare med Linux om något *coolt* dyker upp 😎

Skrivet av Emrik:

I debians fall så tror jag det beror på att det ska fungera klanderfritt på all hårdvara förutom ny. Debian testing skulle nog jag kört om något.
Nya kärnor har ibland prestandaförbättringar och annat smått och gott. Även buggfixar och tilltäppningar av hål vilket ger lite feelgood även om man kanske inte märker något. Min hårdvara började fungera bra vid 5.9 och ännu bättre nu nyss vid 5.11. Skulle inte vilja gå miste om det.

Ang foss nvidiastöd så kan man kika på https://nouveau.freedesktop.org
Det är väl inte tänkt att spelas på men den drivrutinen ska åtminstone fungera så pass bra att man kan installera nvidias egna med gui och inte ge en svart skärm.

Jepp, och det går ju att ladda hem installera en Kernel manuellt om man känner för det, föredrar att distron jag är på gör sånt eller supportar ett uppdaterat system efter som dem är en aning mer Elite Pingviner än mig 😅😎😜

Skrivet av Superthug:

Är det någon av er som provat MX Linux? Toppar distrowatch men den har jag helt missat.

Jo, kändes lite bloated men det är ju en Debian med kaffe i sig och den serverar lite mer uppdaterad mjukvara inkl Kernels som Val, sånt som kanske dem som kan Linux hade addat endå, backports och vad allt heter där? 🙂 den är ju Nerdig och jag har funderat Mycket på Debian eftersom den skriker ju Linux! och .deb som en del mjukvara har som första val att utvecka för (känns det som)
Men Flatpak/Appimages/Snap och vad har vi kommer ju mer o mer, senast var ju något för mig, Bitwig! 😎
Man vill ju helst dra ner från utvecklaren direkt om man kan, känner jag. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Tack! glad jag fråga 🙂
Mest nyfiken, jag är fortfarande bekväm med Manjaro och den har varit snäll mot mig, änsålänge, och jag sitter med nyare stationär och vill ha det absolut senaste av Allt (och ett litet steg tillbaka) allt för spänningens skull och för att lyckas Tidigare med Linux om något *coolt* dyker upp 😎

Jo, kändes lite bloated men det är ju en Debian med kaffe i sig och den serverar lite mer uppdaterad mjukvara inkl Kernels som Val, sånt som kanske dem som kan Linux hade addat endå, backports och vad allt heter där? 🙂 den är ju Nerdig och jag har funderat Mycket på Debian eftersom den skriker ju Linux! och .deb som en del mjukvara har som första val att utvecka för (känns det som)
Men Flatpak/Appimages/Snap och vad har vi kommer ju mer o mer, senast var ju något för mig, Bitwig! 😎
Man vill ju helst dra ner från utvecklaren direkt om man kan, känner jag. 🙂

Testade lite idag. Inget för mig.

Fick ett konstigt problem i Ubuntu dock.
Ubuntu Software visar helt plötsligt BARA rekommenderade program och inget annat.
Så kan inte installera nåt förutom dessa.
Delen under rekommendationerna som brukar visa olika grupperingar typ Utils Games ect.. den är helt puts väck.
Gjorde inget speciellt. Allt är vanilla.
Hatar sådana problem som dyker upp och jag googlade en hel del och självklart
är jag den enda i världen med detta. Hittade 0 så nu blir det ominstall :/

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny installation.
Startade om. Väntade tills Uppdateringarna kom. Lät den uppdatera.
Startade om. Loggade in och startade Ubuntu Software.
Möttes av detta Bild

Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Gjorde en ny installation.
Startade om. Väntade tills Uppdateringarna kom. Lät den uppdatera.
Startade om. Loggade in och startade Ubuntu Software.
Möttes av detta Bild

Vad gör man nu?

Så om du leker omkring och testar dem olika knapparna så ser du endå samma, kommer inte vidare? och om du söker efter GIMP eller annat så får du inga resultat?
What's app Ubuntu? huh? 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Så om du leker omkring och testar dem olika knapparna så ser du endå samma, kommer inte vidare? och om du söker efter GIMP eller annat så får du inga resultat?
What's app Ubuntu? huh? 😎

Söker jag på Gimp så får jag resultat men grupperingen är borta som på bilden.
Så ska man installera nåt måste man veta vad man söker efter.
Kan inte bläddra och leta.

Samma problem även om jag väljer minimal install.
Och under minimal install så verkar det som om den installerar massa skit under installationen sen tar bort.
Vilket resulterar att den inte tar bort allt så en ikon för LibreOffice finns i menyn men
klickar jag på Installerade program i Ubuntu Software så finns inget med LibreOffice installerat.
Känns ju rätt skräpigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Söker jag på Gimp så får jag resultat men grupperingen är borta som på bilden.
Så ska man installera nåt måste man veta vad man söker efter.
Kan inte bläddra och leta.

Samma problem även om jag väljer minimal install.
Och under minimal install så verkar det som om den installerar massa skit under installationen sen tar bort.
Vilket resulterar att den inte tar bort allt så en ikon för LibreOffice finns i menyn men
klickar jag på Installerade program i Ubuntu Software så finns inget med LibreOffice installerat.
Känns ju rätt skräpigt :/

Någon med Ubuntu får chippa in men om jag vore på Ubuntu, så hade det varit KDE, deras software "butiker" skiljer sig en aning, om nu det är GNOME som spökar eller Ubuntu, ingen aning.
Om du är nyfiken nog så kan du ju testa Kubuntu, aldrig haft liknande problem själv med, KDE, Cinnamon, eller Ubuntu Xfce.. Ubuntu MATE software har där emot gått sönder lätt hos mig efter ny installation, tyvärr och min GNOME erfarenhet är minimal hos Ubuntu