NAS-tips, dags att få tummen ur!

Permalänk
Medlem

Som redan föreslagit DS420+ och för lite mer pengar DS920+

köpeNAS har i stort sett alltid använt intern filsystem baserat på ext3/ext4 och senare tid på de lite mer resursstarka NAS BTRFS då nästan alla köpenas sedan +10 år tillbaka _är_ baserad på Linux som operativsystem. Qsnap har också variant med ZFS men det är på premiumsidan prismässigt.

Detta påverkar inte med vad för OS du kör på din klientdator då överföring av filer sker via en nätverksprotokoll (SMB i windows-världen) - men filsystemen som används internt i en NAS är inget som Windows kan förstå sig på om du tar ut disk(arna) och tex. läser av dem via en diskdocka (medans troligen ubuntu förstår sig på dem)

BTRFS är en stor förbättring gentemot ext3/ext4 när det gäller hanterbarhet[1] och typiskt för nya generationens filsystem (som ZFS) också har checksummor på alla datasektorer utöver metadatat och filsystemet i sig - och det är för att i framtiden kunna täcka in väldigt stora volymer där fel rent statistikt kommer då och då när det är hundratal TB och PB-storlek, och det gäller att upptäcka dem när de kommer så att åtgärd kan göras och inte bli 'silent error' (det är inte nödvändigtvis disken som gör fel utan felen kan uppträda i transporter av data och påverkas av störningar både i chip och på ledningar).

Och det jag uppskattar allra mest med BTRFS är 'snapshot' [3] som i tex NAS möjliggör generationsbackup[2] av datat på dina utdelade nätverksenheter utan att det tar upp någon extra plats på disken (nåja 50 kbyte kanske upptas extra per backup för en nytt subvolymshuvud) - ja förutom de filer du lägger till och tar bort (som inte försvinner förrän sista snapshot som har filerna försvinner)

Tex. om du lade upp en massa kamerabilder på en utdelad nätverksenhet på NAS:en i förgår men någon annan i hushållet raderade dem idag - så finns det en 'shadow' kopia av gårdagens och förgårdagen på den utdelade nätverksenhetens data hur den såg ut då och man kan plocka tillbaka filer eller göra en rollback igen.

Eller om det härjar någon ransomware på någon (och snart flera) klientdatorer och även krypterar upp det som finns på utdelade lagring så är dessa tidigare 'shadow' backupper något som kan rädda dagen då dessa dels är dolda (om man inte gör dem synliga) och är skrivskyddade och inget i dem kan ändas.

Kruxet med er nya NAS är att ni faktiskt slår på funktionen i samband när ni skapar utdelningen och går i valen och klickar i för generationsbackup/snapshot/dataskydd eller vad det kallas då de i flesta fallen är avstängda default.

Det fins trådar här där användaren tagit bort filer ur sin NAS av misstag och efteråt försöker 'datarädda' fram filerna igen (vilket nästan inte går i många fall) och under processen upptäcker vi andra att denne använde en DSx20+ som _har_ BTRFS men inte slagit på denna funktion på sin utdelade share/nätverksenhet. Hade denne slagit på detta så hade det sparat enormt med jobb och bekymmer för personen i fråga.

Filer förlorar man inte bara för att saker går sönder oväntat - risken är minst lika stor pga. användarmisstag, ja nästan större.

Slutligen - NAS är ingen backup - NAS måste också ha backup med data av sina utdelade nätverksenheters data uppbackad på tex externa USB-diskar (som kopplas ur och läggs undan mellan backupsessionerna) då allt som är 'online' också kan påverkas av elaka program samtidigt - om man vill kan också en 3' backup göras mot en molntjänst också finns ofta färdiga Appar i NAS:en för resp molntjänst - dock med TB-mängder med data så kan det bli rätt dyrt månadsmässigt samt överföringen kan ta veckor/månader och lika lång tid vid eventuell dataräddning efter en haveri. Därför alltid backupdiskar lokalt också.

Sedan har vi nyligen också ett exempel på det som inte får hända som med Qsnaps NAS, ändå hände - Själva NAS:en blev hackad och man lät OS i själva nasen kryptera upp alla filer till 7-zip filer med kryptering och kräver förstås lösen för passordet till filerna. Därför kan man inte ha en extern USB-disk som backup vara inkopplad hela tiden med automatisk backup, utan denna _måste_ kopplas ut och läggas undan FYSISKT mellan varje _manuell initierad_ backupsession - annars blir den disken också krypterad... de flesta molnlagringstjänster har ingen generationshantering av filer (inte utan extra kostnad i alla fall - står det inget så finns det inte) - har NAS:en efter angreppet varit ifred innan det upptäcks, också hunnit synka dessa krypterade filer och tagit bort de gamla från molntjänsten, så är det sorry på riktigt...

[1]
ext3/ext4 är fortfarande bland de snabbaste filsystem man kan välja om det är skrivintensiva operationer - men alla filsystem som designades på 80 och 90-talet delar en gemensam last - de blir att de allt mer datamässigt osäkrare och risk för läsfel, hanteringsfel som inte upptäcks förrän det är försent ju större diskarna är i storlek och i en del fall också blir långsammare ju större disken är och ju mer välfylld den är med data (i familjen hör NTFS, ext3, ext4 - alla FAT-baserade filsystem, olika applefilsystem (kan inte namnen på dessa) i ext3/ext4 fick man i alla fall in checkvärden (CRC32C) på sin metadata och filsystemstruktur som upptäcker oönskade förändringar/läsfel men tex. NTFS har ingen sådan skydd alls)

[2]
och timeline-rensning av gamla backupper enligt plan (så att man inte får för många av dem över tiden - blir annars jobbigt med 365 backupper efter 1 år

[3]
BTRFS har snapshot utan generationsberoende, ZFS har inte samma frihet utan är ordningsföljdberoende inom dataseten, i BTRFS kan man radera vilken snapshot som helst i vilken ordning som helst - vilket gör att utglesning enligt plan/mönster (timeline) är lätt att implementera medans i ZFS är enorm jobbigt att utföra samma sak då man inte kan ta bort en snapshot i en tids-linje av snapshot för en data-set utan kopieringar och påslagen deduplicering (för att det skall få plats på disken under operationerna)

- Den dagen (open) ZFS någon gång implementerade "reflink" (som senare kommersiell och stängd ZFS har) så skulle det underlätta väldigt mycket för den här typen av backuputglesning, utan att man måste ha deduplicering påslagen (och gör filsystemet långsam och väldigt RAM-hungrig) och massiva datakopieringar för var generation, men just "reflink" har gurglat i open-ZFS i +10 år och ingen kommit till skott... vill man läsa hur 'jobbigt' det är att implementera timeline-backuputglesning av snapshot i ZFS, kan läsa om alla steg som måste företas i ZFS i manualen för 'Urbackup' samt man behöver en stor server för att orka med detta.

Permalänk
Medlem

Synology har grym kundsupport. Köpte en NAS på tradera som gick sönder långt efter garantin, men fick en sprillans ny skicka till mig på bara 1 månad. Kommer nog aldrig köra något annat ä än Synology framöver.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Filer förlorar man inte bara för att saker går sönder oväntat - risken är minst lika stor pga. användarmisstag, ja nästan större.

Håller absolut med om att detta är en större risk!

Tack för ett riktigt bra inlägg! Nu känner jag att jag har lite bättre förståelse än innan.
Generationsbackup låter som dessutom går att glesa ut låter ju kanon.

+66% på priset (3300kr --> 5500kr) jämfört med DS420j känns dock riktigt saftigt.
Men det är väl en långtidsinvestering i och för sig.

Vad finns det för prisvärda hårddiskar att plocka i en DS420+?

För SSD är väl overkill, mekaniska hårddiskar är fortfarande ok va?

EDIT: När jag har kikat runt lite så funderar jag på att börja med 2 st Seagate Ironwolf 4TB. Och så kanske en billig UPS också då. Så slutpriset hamnar just nu på 8257:- ( Lista: www.prisjakt.nu/list/nas-2--l4156618 )

Om jag skulle vilja komma undan billigare, vad ska jag då spara in på?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Betrakta NAS-hårddiskar från WD, Toshiba, Seagate med samma ögon - dvs. en disk kan gå sönder efter 14 dar oavsett märke och du hanterar det. Det som kan avgöra om man är större användare med större servrerpark är hur smidig returhanteringen är av diskarna.

är det butik-köpt så är det vanlig konsument-garanti.

dock är det lite skillnad mellan fabrikaten ändå.

WD har sabbat anseendet av WD-RED rejält när man blandade in SMR-diskar med PMR-diskar i de mindre storlekarna och trodde att det skulle klara sig ändå och sedan lurar man med varvtal på diskar etc. för de som ville ha långsamtsnurrande disk för tystnad men fick ändå en 7200 RPM-disk mätt akustiskt i handen fast i SMART säger 5400 RPM... och alla diskar som köps från WD är numera HGST-diskar - det är inget fel i det, HGST hade mycket bra diskar, bättre än någon annan tillverkare faktiskt, men som WD blandar korten under bordet så har man hamnat i ett läge att du beställer en viss disk men du får något annat...

Toshiba har fungerat bra för mig men har tydligen haft en sväng med diskar som fallerar tidigt men är förmodligen övergående batch, råkar man ut för dem får man använda sig av garantin - Toshiba-diskar har en gång i tiden varit HGST-fabrik så kvaliten i grunden bör fortfarande vara i HGST-klass, men alla disktillverkare har dåliga serie då och då

Seagate har för närvarande de sista åren fått minst 'skit' på sig och de har gjort en kvalitetsresa att närma sig HGST i felutfall för deras stordiskar nu när tandon-tillverkade WD-diskar (tidigare WD-RED mfl. innan de ersattes med hgst-diskar) nu försvann helt från WD:s repertoar. - tidigare låg Seagate och WD ganska jämt där och HGST lyst som en stjärna med halva felutfallstakten.

Om det inte är ljud som knack vid sökningar och annat som kan höras mer vid snabba diskar så skulle jag gå på Seagate eller Toshibas NAS-diskar (ta den billigaste du hittar för tillfället) då båda av dem är snabbare än WD-diskar i regel.

WD om man jagar tysta diskar (och därmed långsammare) men med reservationen för risken att du tror att du köper en långsammare 5400 RPM-disk men får en 7200RPM-disk i handen ändå... _om_ du skall köpa WD-RED så måste det vara WD-RED plus-diskar för diskar under 8 TB - annars får du SMR-diskar, och det vill du inte ha!

Permalänk
Inaktiv

Just nu är stora hårddiskar lite som grafikkort. Går dock att få tag på, men priserna har ju gått upp 50-60% på ett par veckor per disk.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Just nu är stora hårddiskar lite som grafikkort. Går dock att få tag på, men priserna har ju gått upp 50-60% på ett par veckor per disk.

Den jag kollat på verkar inte ha fått den prisökningen i alla fall ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3795752 )

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Den jag kollat på verkar inte ha fått den prisökningen i alla fall ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3795752 )

Vi som föredrar gamla Prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3795752

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Härligt

Nu är jag äntligen i beställar-fasen. Känner fortfarande inte att jag har så bra koll på UPS:erna.
Tänkte beställa allt från CDON (då jag hittat 2/3 komponenter där), men dom hade inte samma UPS som jag hittat.

Duger den här? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5326544 (eller https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5326544 för er som föredrar det )

EDIT:

Upptäckte just att den inte heller fanns.
Duger den här istället?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2804021 (alt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2804021 )

Verkar vara nån äldre version av den jag tänkte, så kanske är lika bra att bara beställa den från nåt annat ställe.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PigPillow:

Härligt

Nu är jag äntligen i beställar-fasen. Känner fortfarande inte att jag har så bra koll på UPS:erna.
Tänkte beställa allt från CDON (då jag hittat 2/3 komponenter där), men dom hade inte samma UPS som jag hittat.

Duger den här? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5326544 (eller https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5326544 för er som föredrar det )

EDIT:

Upptäckte just att den inte heller fanns.
Duger den här istället?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2804021 (alt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2804021 )

Verkar vara nån äldre version av den jag tänkte, så kanske är lika bra att bara beställa den från nåt annat ställe.

Viktigaste är att den har en USBport som du kopplar ihop med NASen. Har en starkare modell och funkar med Synology.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PigPillow:

Den jag kollat på verkar inte ha fått den prisökningen i alla fall ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3795752 )

Det är de med 8TB eller större som blivit dyrare pga Chia farming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fast SHR går på den minsta storleken på diskarna. Så om du kör 8TB, så även om du slänger in en 18TB i samma array så kommer du endast få 16TB användbart, trots att du har 8+8+18.

Skrivet av zablot:

Du har helt rätt att det blir så med första disken. Men när det är två stycken 14tb i och två 8tb så blir det, enligt deras sida, 30TB tillgängligt. Hur det fungerar rent praktiskt eller hur det påverkar prestandan vet jag inte.

Dom har ett verktyg så man kan se var kapaciteten hamnar.
SHR är rätt bra på att ta till vara på utrymme om man kör med olika diskar.
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Viktigaste är att den har en USBport som du kopplar ihop med NASen. Har en starkare modell och funkar med Synology.

"Gränssnitt för administration: USB". Så står det på prisjakt. Det duger va?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PigPillow:

"Gränssnitt för administration: USB". Så står det på prisjakt. Det duger va?

Japp.. det fungerar. Dock följer det inte med en USB-A till USB-B-kabel. Så en sån måste man beställa separat om du inte redan har en sån hemma.

https://www.inet.se/produkt/8906083/deltaco-usb-2-0-kabel-a-b...

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Japp.. det fungerar. Dock följer det inte med en USB-A till USB-B-kabel. Så en sån måste man beställa separat om du inte redan har en sån hemma.

https://www.inet.se/produkt/8906083/deltaco-usb-2-0-kabel-a-b...

Hade planerat att gå ut och köpa en, men det följde visst med
Sitter nu och försöker fixa all setup med UPS och grejer.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara informera om att jag beställde hem en "PowerWalker VI 800 SW " https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625799
.. Och den upptäcktes av Synology enheten utan problem. Står som en generisk enhet men den visar procent kvar batteriet korrekt så jag köper det.
Nu får vi väll se hur bra det funkar vid nästa strömavbrott. Har elektriker som ska jobba i bostadshuset nästa vecka så det lär inte dröja i alla fall

PS. Det följde med en USB-kabel

Permalänk
Medlem

Sitter på en Netgear RN204, RN2100, två ZyXEL NSA326, en Synology DS216j och en DS418. Synologyn spöar allt utan någon som helst konkurrens. Att det är någorlunda normalt OS i bakgrunden skadar inte heller om man vill pilla lite.
Seriöst, köp en så dyr Synology du har råd med. Om jag haft råd med en 9xx hade den varit köpt för lääääängesedan.
Har även en kvaddad 20 TB BTRFS R5 som antagligen aldrig kommer att gå att rädda om jag inte vinner på lotto.
Tack Netgear, beta-BTRFS som uttryckligen INTE skulle köras i R5 men likfan gjorde flera tillverkare det ändå, och tillsammans med prisvinnande idioter till hantverkare i synergi som lekte med säkringar som om de försökte jonglera var det bara nästintill allt från 2004-2016 som försvann där.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Sitter på en Netgear RN204, RN2100, två ZyXEL NSA326, en Synology DS216j och en DS418. Synologyn spöar allt utan någon som helst konkurrens. Att det är någorlunda normalt OS i bakgrunden skadar inte heller om man vill pilla lite.
Seriöst, köp en så dyr Synology du har råd med. Om jag haft råd med en 9xx hade den varit köpt för lääääängesedan.
Har även en kvaddad 20 TB BTRFS R5 som antagligen aldrig kommer att gå att rädda om jag inte vinner på lotto.
Tack Netgear, beta-BTRFS som uttryckligen INTE skulle köras i R5 men likfan gjorde flera tillverkare det ändå, och tillsammans med prisvinnande idioter till hantverkare i synergi som lekte med säkringar som om de försökte jonglera var det bara nästintill allt från 2004-2016 som försvann där.

f*n. Jag lider med dig. Kör som sagt en Synology DS920+. Den tuffar på och gör inget väsen av sig. Precis som man vill att den ska vara. Man ska inte behöva krångla med den. Fått igång docker på den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

f*n. Jag lider med dig. Kör som sagt en Synology DS920+. Den tuffar på och gör inget väsen av sig. Precis som man vill att den ska vara. Man ska inte behöva krångla med den. Fått igång docker på den med.

Ingen av mina gör något väsen förutom den rackmonterade (RN2100), men med tanke på att den har 6 x 40 mm baktill som ventilation är det ganska naturligt.
Det gör dock att man kan köra den på quiet vilket galet nog stämmer rätt så bra, alla fläktarna ligger under 1000 RPM.

52-portarsswitchen och Supermicrotowern överröstar minsta tillstymmelse till tankeverksamhet så man hör inte ett dyft av någon av de 6 trots att hälften körs på högsta varvtal.
80 mm-fläktarna i den lilla Synologyn och båda Zyxlarna har jag dock bytt ut mot gråa Noctua vilket gjort stor skillnad. Stänger man av towern och switchen så visst hör man NASarna men en ensam "märkesdator" överröstar samtliga med god marginal.
Är man känslig för ljud kanske man stör sig på det men då jag har tinnitus skulle jag snarare ha problem om jag INTE hade lite sus bakom skrivbordet.

Docker är en svordom som inte kommer i närheten av någonting jag äger, den enda x86-NASen jag har är den rackmonterade och den har mycket bättre saker för sig än sån skit

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

....
Docker är en svordom som inte kommer i närheten av någonting jag äger, den enda x86-NASen jag har är den rackmonterade och den har mycket bättre saker för sig än sån skit

Docker är ju väldigt smutt speciellt när man vill köra saker som PiHole, TeamSpeak och annat. Tråkigt att sätta upp en hel maskin för sånna ganska enkla serveraktiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har även en kvaddad 20 TB BTRFS R5 som antagligen aldrig kommer att gå att rädda om jag inte vinner på lotto.
Tack Netgear, beta-BTRFS som uttryckligen INTE skulle köras i R5 men likfan gjorde flera tillverkare det ändå,

med så många NAS borde du också veta att även NAS behöver backup...

netgear mfl använder inte BTRFS inbyggda RAID-funktion utan var en singelvolym liggande på en mdadm-RAID som skötte RAID-hanteringen - så svär inte om att man nyttjade oprövade funktioner, för det gjorde man inte.

Men fel fanns ändå och Netgear (och även andra NAS-tillverkare) spärrade inte att volumerna får vara max 16TB stora om det är 32-bitars ARM i burken - generellt har man denna rekommendation för alla 32-bitars OS om man läser lite då man inte lyckats debugga alla libbar från 32-bitars gräns och wrap-over risk (ger 16 TB med 4096 bytes sektorer)

Det du förmodligen råkat på är att lite över 16 TB-fyllnad så började det att skriva på början av partitionen igen pga. 32-bitars wrap-over och buggiga diskdrivrutiner och det upptäckte BTRFS väldigt snabbt då checksummor plötsligt inte stämde och gick i readonly-mode - på en ext4 hade det förmodligen skrivit sönder mycket mer på disken innan det upptäckte att något var galet vid samma typ av bug...

I det läget skall man absolut inte stänga av nasen utan man gör backup på allt på diskarna då det som finns i RAM-minnet för filsystemet fortfarande är korrekt i NAS:en, det är när man startar om och all data i RAM har försvunnit som man får sin förlorade volym då överskrivning - även om den inte hann så mycket ändå skrev sönder viktiga filsystem-sektorer i BTRFS och bootprocessen hitta ingen när volymen skulle monteras.

Dock har jag för mig med lite olika prov att man kunde få tillbaka > 99% av datat med 'btrfs restore' - det fungerade för mig när jag hade hamnat i ovanstående situation och analyserade vad som hänt och konstaterade att det var en 32-bitars wrap-over-problem - nu hade jag backup på precis allt men provade ändå och jämförde fil för fil med rmlint och det var inga filer som var korruperade och nästan alla filer fanns utom just de sista som inte skrivits färdigt när det krashade, det jag missade på var att skicka med flaggor för tidsstämplar och rättigheter vid btrfs restore och iddes inte köra om allt igen då det tar en stund att hantera dryga 16 TB.

Vid den tiden var 8 TB-diskar väldigt nytt och NAS-tillverkarna hade inte hängt med i svängarna att folk faktiskt kunde skapa 16 och 20 TB-volymer på en 4-disk NAS med 32-bitars- ARM-propp (mycket mindre debuggad än intel-propp) och riskera 32-bitars wrap-over bug och dessvärre heller inte prova det själva och det blev användarna som blev försökskaniner.

Senare versioner av OS klarar volymer > 16 TB utan missöden men det tog ett tag då NAS-tillverkarna som vanligt väntar på varandra att någon annan skulle göra jobbet och leech:a på detta och inte bidra med något själva (det var samma historia med ext4 på tidigare modeller - att det blev tvärstopp när man fyllde diskarna en bit över 80% fyllnad och det tog flera år innan det fixades och alla samtidigt när det skedde och samma dag i stort sett på samtliga NAS-tillverkare - vilket de som bytte NAS-tillverkare i affekt snabbt upptäckte att det var samma skit på buffalo och Qsnap samt Synologys billigare modeller där också - för att alla använde samma Linux-OS generation med samma buggar i sig!!! i det här fallet att hantera journalen men knappt har någon RAM-minne alls för att göra jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

med så många NAS borde du också veta att även NAS behöver backup...

netgear mfl använder inte BTRFS inbyggda RAID-funktion utan var en singelvolym liggande på en mdadm-RAID som skötte RAID-hanteringen - så svär inte om att man nyttjade oprövade funktioner, för det gjorde man inte.

Men fel fanns ändå och Netgear (och även andra NAS-tillverkare) spärrade inte att volumerna får vara max 16TB stora om det är 32-bitars ARM i burken - generellt har man denna rekommendation för alla 32-bitars OS om man läser lite då man inte lyckats debugga alla libbar från 32-bitars gräns och wrap-over risk (ger 16 TB med 4096 bytes sektorer)

Det du förmodligen råkat på är att lite över 16 TB-fyllnad så började det att skriva på början av partitionen igen pga. 32-bitars wrap-over och buggiga diskdrivrutiner och det upptäckte BTRFS väldigt snabbt då checksummor plötsligt inte stämde och gick i readonly-mode - på en ext4 hade det förmodligen skrivit sönder mycket mer på disken innan det upptäckte att något var galet vid samma typ av bug...

I det läget skall man absolut inte stänga av nasen utan man gör backup på allt på diskarna då det som finns i RAM-minnet för filsystemet fortfarande är korrekt i NAS:en, det är när man startar om och all data i RAM har försvunnit som man får sin förlorade volym då överskrivning - även om den inte hann så mycket ändå skrev sönder viktiga filsystem-sektorer i BTRFS och bootprocessen hitta ingen när volymen skulle monteras.

Dock har jag för mig med lite olika prov att man kunde få tillbaka > 99% av datat med 'btrfs restore' - det fungerade för mig när jag hade hamnat i ovanstående situation och analyserade vad som hänt och konstaterade att det var en 32-bitars wrap-over-problem - nu hade jag backup på precis allt men provade ändå och jämförde fil för fil med rmlint och det var inga filer som var korruperade och nästan alla filer fanns utom just de sista som inte skrivits färdigt när det krashade, det jag missade på var att skicka med flaggor för tidsstämplar och rättigheter vid btrfs restore och iddes inte köra om allt igen då det tar en stund att hantera dryga 16 TB.

Vid den tiden var 8 TB-diskar väldigt nytt och NAS-tillverkarna hade inte hängt med i svängarna att folk faktiskt kunde skapa 16 och 20 TB-volymer på en 4-disk NAS med 32-bitars- ARM-propp (mycket mindre debuggad än intel-propp) och riskera 32-bitars wrap-over bug och dessvärre heller inte prova det själva och det blev användarna som blev försökskaniner.

Senare versioner av OS klarar volymer > 16 TB utan missöden men det tog ett tag då NAS-tillverkarna som vanligt väntar på varandra att någon annan skulle göra jobbet och leech:a på detta och inte bidra med något själva (det var samma historia med ext4 på tidigare modeller - att det blev tvärstopp när man fyllde diskarna en bit över 80% fyllnad och det tog flera år innan det fixades och alla samtidigt när det skedde och samma dag i stort sett på samtliga NAS-tillverkare - vilket de som bytte NAS-tillverkare i affekt snabbt upptäckte att det var samma skit på buffalo och Qsnap samt Synologys billigare modeller där också - för att alla använde samma Linux-OS generation med samma buggar i sig!!! i det här fallet att hantera journalen men knappt har någon RAM-minne alls för att göra jobbet)

Partitionen på 4 GB du nämner är fullständigt intakt på så sätt att den inte är korrupt.
Detta var flera år sedan och jo, hela problemet var att Netgear använde BTRFS när det var ENORMT känt att de tidigare versionerna INTE skulle användas tillsammans med R5 i det tidiga betastadie det då var i. Det tillsammans med Netgears proprietära RAID-lösning orsakade detta problem - eller ja det gjorde hantverkaren som upprepade gånger fuckade med strömmen på kort tid men om Netgear hållt kvar ext4 eller något annat beprövat filsystem hade det varit löjligt enkelt att rädda allt eftersom jag väldigt snabbt upptäckte att allt var åt helvete. Inte heller ställde den sig i read-only utan försökte reparera sig vilket då innebar att den aktivt arbetade så snabbt som möjligt med att förstöra data som det inte var något fel på.
Inget ovan var något som användaren informerades om och det var inte något man kunde välja/avstå från som end user. Därför hade jag inte backup på mycket av datan förutom det absolut mest väsentliga, men det kan ungefär jämföras med att huset brann upp och jag har kvar ett fotoalbum på släkten och mina identitetshandlingar.

Som sagt, det var inte jag som bröt strömmen repeterade gånger på kort tid och jag kunde således inte påverka situationen förrän den uppstått och var i full fart. Jag har gjort en miljard olika saker genom terminalen och det har antingen inte gjort någon skillnad eller blivit värre. Images av diskarna har gjorts innan men jag har inte permanent plats för att lagra images av alla fyra samtidigt så de grövsta labbarna har jag inte kunnat utföra. En del data har trots allt gått att rädda med t.ex. TestDisk eller PhotoRec eller vad det nu heter, för trött för att minnas det just nu.

Och sen seriöst, måste du verkligen hälla salt i såren? Var ett rövhål nån annanstans, ska jag ska stå och skratta den dag ditt hus brinner ner och du inte har kopior på dina fotoalbum och peka ut att det borde du haft, eller?

Skrivet av zablot:

Docker är ju väldigt smutt speciellt när man vill köra saker som PiHole, TeamSpeak och annat. Tråkigt att sätta upp en hel maskin för sånna ganska enkla serveraktiviteter.

Naah, jag gillar fysiska maskiner som är designerade till sina uppgifter. Nu nämner du faktiskt vettiga saker man kan använda containers till men det används sällan till aldrig till något vettigt utan har bara blivit en fluga som förhoppningsvis dör snart. Containers i all ära men de flesta Docker-projekt borde slängas i en fysisk sådan istället. Bara för att man KAN använda Docker betyder det inte att man MÅSTE/SKA göra det. Men det är likadant med ramverk, folk sätter sig inte in i vad de egentligen gör utan tar genvägar som ser till att de inte har den blekaste aning om hur man faktiskt sköter saker bakom kulisserna och det kan bita en i arslet om det skiter sig - samtligt ovanstående absolut inte ämnat mot dig personligen utan generella kommentarer och åsikter.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

OK, det var inte meningen att riva i gamla svidande dataförlust-sår där man lär sig att backup är viktigt den hårda vägen, utan mer indikera en väg att det kanske finns en chans för att rädda ut filer ur BTRFS-volymen om du råkat på samma bekymmer som jag råkade ut för i inledningen när BTRFS var nytt och oprövat med just stora volymer över 16 TB på 32-bitars ARM-proppar (och netgear var inte ensamt då alla som försökte på det i ARM-miljö hade samma fel då det i grunden berodde på använda linux-kärna som också var lika hos alla NAS-tillverkare).

Och problemet med 32-bitars 'wrap over' vid den tiden gäller inte för hela disken utan gäller för data inom partitionen/volymen över 16 TB storlek som innehöll BTRFS, därför var den inledande 4 GB-partitionen och swap-partitionen oskadad - om felet skapades av själva mdadm-RAID eller av BTRFS själv vet jag inte, och det fixades också senare - det jag vet av Netgears enheter (då jag har sådana själv) inte nyttjade någon av BTRFS egna olika RAID-moder utan det var en enkelvolym liggande på en RAID och man lät mdadm-RAID sköta själva RAID-delen, och så är det än idag för det flesta köpeNAS med eller utan BTRFS som filsystem. (Synology använder numera LVM istället för mdadm-RAID för sin RAID-byggade vilket knappast gör det enklare vid en RAID-haveri)

---

Du skrev nu att det var hantverkare som bröt strömmen hela tiden till NAS och mdadm-RAID (som singelvolym BTRFS ligger ovanpå), som används av nära alla köpe-NAS, är inte tålig mot strömavbrott medans det skriver data och har man diskarna med write cache aktiv (vilket numera är default och tom. svårt att hitta var man stänger av den och drabbar diskprestandan _mycket_) så blir skadorna än värre.

KöpeNAS idag skall idag alltid köras via en UPS och kontrollerad nedtagning när batteriet i UPS tar slut bl.a just för att man har diskarnas skrivcache aktiva.

Har mdadm-RAID:en dessutom varit i synkning när nästa strömavbrott kommer så har troligen skadorna blivit ännu värre då det läser och skriver sektorer hela tiden och därmed massa uppdaterad data i diskarnas write-cache som inte hinner ut på diskytan när nästa strömavbrott kommer och det ökar på inkonsistensen på RAID:en och slår igenom som datakorruption på den ovanförliggande filsystemet och beroende hur långt det hunnit i resynkningen sedan förra avbrottet och håller det på upprepande så kan det hacka sönder hela volymen fullständigt - och det är mdadm-RAID som hackar sönder just för att resynkningen hela tiden startar igen var gång NAS:en startar - inte filsystemet ovanpå oavsett om det är ext4 eller BTRFS!!!

Jag skulle säga att majoriteten av alla köpeNAS RAID-haverier är i grunden beroende av att man använder mdadm-RAID för att bygga sina volymer och sedan utsatts för strömavbrott medans det skriver, och mycket dåligt med verktyg att sedan försöka reparera den och läsa ut det som är oskadat i efterhand tyvärr. Kort sagt är det mer eller mindre dumförklaring när man läser kommandon för mdadm och när man försöker rädda data ur en mdadm-RAID med minimalt/icke existerande metod att få ut loggar eller debugg-kod (skrivs inte ens något vettigt i dmesg) på vad som felar när man inte får ihop sin RAID...

- man rödflaggade BTRFS RAID5/6 för att den ibland inte klarade strömavbrott och att disk havererar samtidigt och tycker det är skandalöst - med samma kriterium så skulle jag sätta minst 3 stora vajande rödflaggor för mdadm-RAID då det haverera ofta även när diskarna är friska efter strömavbrottet! men det får man ju inte prata högt om då mdadm-RAID är sååå respekterat trots att det smäller här och där i olika NAS och ofta i samband med just oplanerade strömavbrott.

I ditt fall om du har image kvar av diskarna så är grundproblemet troligen att din mdadm-RAID har kraschat av strömavbrotten - inte BTRFS (dock kan fått skador av det som konsekvens av skador i den underliggande RAID:en).

Kan du få ihop denna till en läsbar volym igen med att bråka med mdadm-RAID verktygen så att på mdadm-RAID liggande BTRFS-volymen går att läsa ut som en stor fil (brukar vara /dev/md127 om man fått ihop mdadm-RAID) - så finns det en chans att kunna rädda ut data - kanske direkt med att montera den (om du kopierar ut BTRFS-filsystemet direkt i RAW från första sektorn mot en tom och tillräckligt stor extern USB-disk) eller med btrfs restore-funktionen extrahera ut filerna. Gör det på en modern linuxdist då verkygen för att hantera och läsa BTRFS-filsystem också förbättrats med tiden.

Själva BTRFS är relativt tålig mot plötsliga strömavbrott även mitt under skrivning av anledningen att den är transaktionshanterande och heller inte skriver över redan skrivna sektorer som är valida inom filsystemet (COW-funktionen) - det gäller också metadatat. Transaktionernas mellanrum brukar vara var 30 sekund och tätare vid mycket skrivning - så, ja man kan missa de sista 30 sekunderna skrivning vid plötslig strömavbrott, men inte mer än så.

Därmed kan den göra en rollback i samband med montering efter strömavbrottet till senaste valida fullt skrivna transaktion i fallen där skrivningen avbröts av tex strömavbrott (eller glapp eller ur-ryck av i USB-sladd som allt för ofta sker med externa USB-lagring) och checksummorna på sektorerna har koll om skrivningen är valid eller inte. I de fallen kan monteringen ta lite mer tid än normalt men man skall inte ge upp hoppet och få panik även om det kanske tar minuter, då det alltid hittar ut med en monterad disk och alla filer åtkomliga.

Jag använder BTRFS (och med dubbel metadata) för alla mina backupper idag på extern media av den anledningen och hittills aldrig någonsin råkat ut för att en extern disk med BTRFS-filsystem inte är monterbar eller att det inte går att läsa filer ur den - det kan jag inte säga om NTFS och på den filsystemet haft mycket svidande dataförluster som inte ens R-studio lyckades plocka fram något vettigt i kvalitet utöver ren datascrape - och detta bara för att bara 2 sektorer blev överskrivna med slumpvärden (USB-SATA-chippet i den externa USB-disken av WD gjorde det när avstängningskommandot för enheten kom för tätt på efter sista sektorerna skulle skrivas - första sektorn i $MFT och $MFT_mirr... de två viktigaste sektorerna i hela NTFS-filsystemet som alltid skrivs om sist när filsystemet stängs och läses först när filsystemet monteras och är grundbulten där allt rasar utan dem!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

OK, det var inte meningen att riva i gamla svidande dataförlust-sår där man lär sig att backup är viktigt den hårda vägen, utan mer indikera en väg att det kanske finns en chans för att rädda ut filer ur BTRFS-volymen om du råkat på samma bekymmer som jag råkade ut för i inledningen när BTRFS var nytt och oprövat med just stora volymer över 16 TB på 32-bitars ARM-proppar (och netgear var inte ensamt då alla som försökte på det i ARM-miljö hade samma fel då det i grunden berodde på använda linux-kärna som också var lika hos alla NAS-tillverkare).

Ursäkten godtages, tack för visad respekt. Jag är ganska trött ATM så du får inte ett lika utförligt inlägg som du gav.
Netgear ANVÄNDE BTRFS, det är mina diskar bevis på. Ovanpå detta använde de något proprietärt skit som gjorde saker mycket värre. Som sagt, jag har fått ut enstaka saker men vi snackar enstaka bilder och låtar och inga gigabyte direkt. Jag har antagligen även fuckat till det mer med mdadm även om jag varit helt obeskrivligt noga med att bara köra icke-destruktiva kommandon, men jag var och är ganska uppgiven och räknar med att sådär 200 papp till IBAS är det enda som är en eventuell räddning. Synology gör numera till och med reklam för att de använder BTRFS på sina större NASar så jo, det gör de faktiskt visst.
Däremot har BTRFS mognat en hel del men jag skulle aldrig köra det igen om jag fick ett val, men det säger ju sig själv iom empiriska bevis och dylikt. MDADM gillade jag inte ens innan detta hände men jag trodde att så stora företag var ganska mycket bättre på att sätta upp dessa lösningar än jag själv gjorde med min 12-diskars Windows Server-maskin några år tidigare.

Skrivet av xxargs:

Och problemet med 32-bitars 'wrap over' vid den tiden gäller inte för hela disken utan gäller för data inom partitionen/volymen över 16 TB storlek som innehöll BTRFS, därför var den inledande 4 GB-partitionen och swap-partitionen oskadad - om felet skapades av själva mdadm-RAID eller av BTRFS själv vet jag inte, och det fixades också senare - det jag vet av Netgears enheter (då jag har sådana själv) inte nyttjade någon av BTRFS egna olika RAID-moder utan det var en enkelvolym liggande på en RAID och man lät mdadm-RAID sköta själva RAID-delen, och så är det än idag för det flesta köpeNAS med eller utan BTRFS som filsystem. (Synology använder numera LVM istället för mdadm-RAID för sin RAID-byggade vilket knappast gör det enklare vid en RAID-haveri)

Okej, du skrev att de bytte ut MDADM, inte BTRFS, my bad. Helt rätt av dem.
Däremot hade jag tre volymer på min, nämna 4 GB, de andra minns jag inte men X TB förstår du ju av naturliga skäl

---

Skrivet av xxargs:

Du skrev nu att det var hantverkare som bröt strömmen hela tiden till NAS och mdadm-RAID (som singelvolym BTRFS ligger ovanpå), som används av nära alla köpe-NAS, är inte tålig mot strömavbrott medans det skriver data och har man diskarna med write cache aktiv (vilket numera är default och tom. svårt att hitta var man stänger av den och drabbar diskprestandan _mycket_) så blir skadorna än värre.

KöpeNAS idag skall idag alltid köras via en UPS och kontrollerad nedtagning när batteriet i UPS tar slut bl.a just för att man har diskarnas skrivcache aktiva.

Har mdadm-RAID:en dessutom varit i synkning när nästa strömavbrott kommer så har troligen skadorna blivit ännu värre då det läser och skriver sektorer hela tiden och därmed massa uppdaterad data i diskarnas write-cache som inte hinner ut på diskytan när nästa strömavbrott kommer och det ökar på inkonsistensen på RAID:en och slår igenom som datakorruption på den ovanförliggande filsystemet och beroende hur långt det hunnit i resynkningen sedan förra avbrottet och håller det på upprepande så kan det hacka sönder hela volymen fullständigt - och det är mdadm-RAID som hackar sönder just för att resynkningen hela tiden startar igen var gång NAS:en startar - inte filsystemet ovanpå oavsett om det är ext4 eller BTRFS!!!

Jag skulle säga att majoriteten av alla köpeNAS RAID-haverier är i grunden beroende av att man använder mdadm-RAID för att bygga sina volymer och sedan utsatts för strömavbrott medans det skriver, och mycket dåligt med verktyg att sedan försöka reparera den och läsa ut det som är oskadat i efterhand tyvärr. Kort sagt är det mer eller mindre dumförklaring när man läser kommandon för mdadm och när man försöker rädda data ur en mdadm-RAID med minimalt/icke existerande metod att få ut loggar eller debugg-kod (skrivs inte ens något vettigt i dmesg) på vad som felar när man inte får ihop sin RAID...

...oooooch det är nästintill exakt vad som hänt. Men jag hade inte behövt UPSen om idioten sagt till före, och inte heller om han inte upprepade gånger på så snabb tid att jag inte hann stoppa honom hann flippa säkert tre gånger.
(Klart att man ska ha en UPS men behovet hade inte funnits vid det tillfället om hantverkaren visat normal jävla hyffs. Vi satt dessutom i tävlingsmatcher båda två vilket man MYCKET TYDLIGT såg från köket så det var extremt uppenbart att man inte bara bör bryta strömmen utan att säga till. En vanlig TV kan dö av det med otur för sjutton.
Han hade åkt genom fönstret från tredje våningen om jag vetat vad han orsakat.
Jag säger inte att du har 100% fel angående filsystem men jag förstår mig på nästintill "alla" andra moderna sådana och anser därför att mina odds vore exponentiellt högre om det vore ett av de systemen.

Skrivet av xxargs:

- man rödflaggade BTRFS RAID5/6 för att den ibland inte klarade strömavbrott och att disk havererar samtidigt och tycker det är skandalöst - med samma kriterium så skulle jag sätta minst 3 stora vajande rödflaggor för mdadm-RAID då det haverera ofta även när diskarna är friska efter strömavbrottet! men det får man ju inte prata högt om då mdadm-RAID är sååå respekterat trots att det smäller här och där i olika NAS och ofta i samband med just oplanerade strömavbrott.

I ditt fall om du har image kvar av diskarna så är grundproblemet troligen att din mdadm-RAID har kraschat av strömavbrotten - inte BTRFS (dock kan fått skador av det som konsekvens av skador i den underliggande RAID:en).

Kan du få ihop denna till en läsbar volym igen med att bråka med mdadm-RAID verktygen så att på mdadm-RAID liggande BTRFS-volymen går att läsa ut som en stor fil (brukar vara /dev/md127 om man fått ihop mdadm-RAID) - så finns det en chans att kunna rädda ut data - kanske direkt med att montera den (om du kopierar ut BTRFS-filsystemet direkt i RAW från första sektorn mot en tom och tillräckligt stor extern USB-disk) eller med btrfs restore-funktionen extrahera ut filerna. Gör det på en modern linuxdist då verkygen för att hantera och läsa BTRFS-filsystem också förbättrats med tiden.

Själva BTRFS är relativt tålig mot plötsliga strömavbrott även mitt under skrivning av anledningen att den är transaktionshanterande och heller inte skriver över redan skrivna sektorer som är valida inom filsystemet (COW-funktionen) - det gäller också metadatat. Transaktionernas mellanrum brukar vara var 30 sekund och tätare vid mycket skrivning - så, ja man kan missa de sista 30 sekunderna skrivning vid plötslig strömavbrott, men inte mer än så.

Därmed kan den göra en rollback i samband med montering efter strömavbrottet till senaste valida fullt skrivna transaktion i fallen där skrivningen avbröts av tex strömavbrott (eller glapp eller ur-ryck av i USB-sladd som allt för ofta sker med externa USB-lagring) och checksummorna på sektorerna har koll om skrivningen är valid eller inte. I de fallen kan monteringen ta lite mer tid än normalt men man skall inte ge upp hoppet och få panik även om det kanske tar minuter, då det alltid hittar ut med en monterad disk och alla filer åtkomliga.

Det är avsaknad av något träd (eller vad det heter) som omöjliggör det och samtliga kopior visas även de som korrupta. Återigen har jag försökt läsa löjligt mycket om varenda tecken jag matat in för att inte utföra destruktiva åtgärder men vem vet. Intakta kopior finns inte längre iaf, diskarna är för sjutton dyrare nu än nästan fyra år sedan när jag köpte dem och jag är arbetslös.
md127 låter mycket bekant ja

Skrivet av xxargs:

Jag använder BTRFS (och med dubbel metadata) för alla mina backupper idag på extern media av den anledningen och hittills aldrig någonsin råkat ut för att en extern disk med BTRFS-filsystem inte är monterbar eller att det inte går att läsa filer ur den - det kan jag inte säga om NTFS och på den filsystemet haft mycket svidande dataförluster som inte ens R-studio lyckades plocka fram något vettigt i kvalitet utöver ren datascrape - och detta bara för att bara 2 sektorer blev överskrivna med slumpvärden (USB-SATA-chippet i den externa USB-disken av WD gjorde det när avstängningskommandot för enheten kom för tätt på efter sista sektorerna skulle skrivas - första sektorn i $MFT och $MFT_mirr... de två viktigaste sektorerna i hela NTFS-filsystemet som alltid skrivs om sist när filsystemet stängs och läses först när filsystemet monteras och är grundbulten där allt rasar utan dem!!!)

Jag har faktiskt diskarna stående i vaggor här och ska testa R-Studio vilket är typ det enda jag inte testat tidigare, men avvaktar tills det inte är nästan 30 grader inomhus. Måste även sätta fläktar i närheten av diskarna om jag ens vill ha chans att få dem att snurra länge nog att läsa all data

Diskarna monteras, arrayer hittas men datan är FUBAR.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Ok, jag är inte så värst insatt i filsystem, men utifrån vad jag googlat så verkar BTRFS vara en linuxgrej. Stämmer det?
Och om det stämmer och jag endast tänker köra Windows, är det fortfarande viktigt? Vad är det bra för?

Och igen, angående korrupt skrivande. Tänker du ifall den blir korrupt när jag skriver över från datorns hårddisk till NASen? För annars är det väl inget problem ifall den kopierar "inom sig" (med RAID), för då är det väl bara att skriva om? Och om det blir korrupt när den skriver över och originalet fortfarande finns på datorn, då är det väl inget problem heller? Eller kan andra filer bli korrupta?
Ajja, oavsett kanske jag skaffar en billig UPS, bara för att vara säker

Nu när jag börjar närma mig ett val, något tips på hårddiskar att fylla NASen med?

Det stämmer att BTRFS är en "Linux-grej". Å andra sidan är nästan alla NAS Unix/Linux i botten. Det här syns dock inte eftersom datorn ser din NAS som en hårddisk som är ansluten via nätverket.

Sedan vill du garanterat köra BTRFS då det är ett modernt filsystem som har inbyggd felhantering, journalföring, rättigheter på användarnivå samt inbyggd checksumma på filer.

Just journalföringen är intressant då den kan rulla tillbaka en ändring av en fil, alternativt köra den en gång till. Vilket skyddar vid strömavbrott. Däremot är en UPS ändå ett bra skydd eftersom den skyddar mot mer än bara strömavbrott och ger en renare el (beror mycket på märke / kvalité dock).

Journalföringen fungerar kort förklarat som att ändringen i en fil skrivs till en journal, journalen verifieras. Sedan görs ändringen i filen. Filen verifieras. Journalen tas bort/markeras som slutförd.

Om ett strömavbrott inträffar så kan man göra om dessa steg. Skulle filen inte verifieras så kan man göra om hela processen. Skulle felet inträffa tidigt i journalen så anses ändringen inte finnas som om filen aldrig sparats. Med andra ord får man aldrig en fil som är någonstans mitt emellan.

I princip körs allt sådant här automatiskt så inget man behöver oroa sig för. Senast jag behöver göra något sådant manuellt var när jag hade en disk som var fysiskt trasig, för över åtta år sedan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon