RTX 3080 Orolig Memory Temp / 100C / Mining

Permalänk
Inaktiv

RTX 3080 Orolig Memory Temp / 100C / Mining

Hej,

Minar med en RTX Asus TUF 3080 i OC lägge, får följande TEMP och undrar vad som är felet.

CPUID HWMonitor
GPU=36c
Memory= 100c
HotSpot=48c

100c I memory ser inte friskt ut...

Här är mina OC settings / Får runt 102.5 Mh/s

CoreClock -150
Memory Click +1500 <---- Är detta orsaken?
Power Limit 69
Fan Speed 70%

Testade sänka Mem clock till +700 nu är det på 96-98 men GPU temp är på 35c.

Gör jag något fel?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3...

kanske intressant tråd för dig, men annars så är det ganska standard att de ligger runt 100c, memory junction tempen alltså. Riktigt kassa thermal pads från fabrik på de flesta 3080 verkar det som,

Permalänk
Medlem

Riktigt flummigt att dubbla priset på grafikkorten, samtidigt som de tar bort alla tillbehör och snålar in på de billiga delarna. Bäst kanske att byta kylkuddar?

Permalänk
Medlem

Öppet chassi och en bordsfläkt som blåser bort luften ger bäst effekt, kompisen gick ifrån 100c till 72c.
Men visst, det är varken snyggt eller tyst.

Tänk till riktigt innan du öppnar och byter kylpasta/kuddar, det bryter din 3 års garanti.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeoplesMC:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3...

kanske intressant tråd för dig, men annars så är det ganska standard att de ligger runt 100c, memory junction tempen alltså. Riktigt kassa thermal pads från fabrik på de flesta 3080 verkar det som,

Tack för du tog dig tiden och letade upp länken. De exakt samma problem jag har.

Tänkte doppa mina Gpu:s i Mineral olja och kyla ner dem på de sättet, inför sommaren menar jag. Luftkylning kommer nog inte hjälpa mot 100c.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkorutansteN:

Riktigt flummigt att dubbla priset på grafikkorten, samtidigt som de tar bort alla tillbehör och snålar in på de billiga delarna. Bäst kanske att byta kylkuddar?

Ja sant men vad som förvånar mig är att det står 35c, men egentligen är det 100c. De liksom lyras med tempen, tror starkt vissa tillverkare systematiskt programmerar sina produkter att gå i sönder efter garanti tiden. Hörde något om att LG gjorde det innan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Öppet chassi och en bordsfläkt som blåser bort luften ger bäst effekt, kompisen gick ifrån 100c till 72c.
Men visst, det är varken snyggt eller tyst.

Tänk till riktigt innan du öppnar och byter kylpasta/kuddar, det bryter din 3 års garanti.

Hur kan de veta att jag har öppnat Grafikkortet?

Jag har mitt 3080 installerat på Fönstret med 4 andra GPU. En fläkt sitter riktad mot baksidan där jag tror är hot spoten.
Den är kal när jag känner med handen, och har just nu 36-37c.... Men inte Memory, den är på 96c-100c.

Tror att Mineral kylning blir ända lösningen för detta. Så slipper jag också ljudet och värmen inför sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Ja sant men vad som förvånar mig är att det står 35c, men egentligen är det 100c.

Fast det är ju olika sensorer på olika delar av grafikkortet?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

100c är inte samma sensor eller komponent som 35c - uppenbarligen. Har inget med att tillverkarna försöker lura dig. Tvärtom, på lägre kort än 3080 finns inte ens dessa sensorer, så om något, så är tillverkarna extra tydliga i ditt fall.

Sluta oroa dig, korten du har tjänar pengar och skulle dom gå sönder så har du garanti. Du slösar bara pengar på att sätta fyra grafikkort under vattenkylning.

Om du ändå är orolig, sätt fläktarna på 100% så kanske fläktarna går sönder inom tre år. Men bara kanske. Mycket möjligt att dom håller längre. Om tre år är dina kort återbetalda sedan länge ändå och fläktarna kan bytas ut för under 200kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

100c är inte samma sensor eller komponent som 35c - uppenbarligen. Har inget med att tillverkarna försöker lura dig. Tvärtom, på lägre kort än 3080 finns inte ens dessa sensorer, så om något, så är tillverkarna extra tydliga i ditt fall.

Sluta oroa dig, korten du har tjänar pengar och skulle dom gå sönder så har du garanti. Du slösar bara pengar på att sätta fyra grafikkort under vattenkylning.

Om du ändå är orolig, sätt fläktarna på 100% så kanske fläktarna går sönder inom tre år. Men bara kanske. Mycket möjligt att dom håller längre. Om tre år är dina kort återbetalda sedan länge ändå och fläktarna kan bytas ut för under 200kr.

Ju de sant, jag va bara orolig när jag såg 100c, liksom smälter inte komponenterna vid denna temperaturen....

Undrar hur tempen kommer se ut på sommaren då, tror ändå att mineral olja är lösningen. Finns liksom 25 liter för 450 Euro.
Men jag slipper ljudet och ständigt ändra något. Samtidigt som jag säkert kan få bättre prestanda också.