Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk

ASUS RT-AX92U AiMesh AX6100 2-P Strul

Hej! Jag bor i villa och har fiber från Telia och köpte ett paket ASUS RT-AX92U AiMesh AX6100 2-Pack för någon månad sedan. Jag kör AiMesh där ena är huvud nod och ena är en nod vilket har funkat väldigt bra fram tills förra veckan då helt plötsligt slutade tv:n fungera. Kollade på Asus appen i mobilen och ser att noden alltså inte huvudnoden har tappat anslutning helt. Nu är det varje dag flera grr per dag. Har reserat allt till fabriksinställningarna men funkar inte. Något tips vad som jag kanske har missat eller vad som kan göras?

Mvh // shqiptari

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej! Jag bor i villa och har fiber från Telia och köpte ett paket ASUS RT-AX92U AiMesh AX6100 2-Pack för någon månad sedan. Jag kör AiMesh där ena är huvud nod och ena är en nod vilket har funkat väldigt bra fram tills förra veckan då helt plötsligt slutade tv:n fungera. Kollade på Asus appen i mobilen och ser att noden alltså inte huvudnoden har tappat anslutning helt. Nu är det varje dag flera grr per dag. Har reserat allt till fabriksinställningarna men funkar inte. Något tips vad som jag kanske har missat eller vad som kan göras?

Mvh // shqiptari

Kör du med kablat LAN mellan burkarna?

Permalänk
Skrivet av Networker:

Kör du med kablat LAN mellan burkarna?

Jag har satt in lan kabel i noden som tappar uppkoppling. Men de finns ingen lan kabel mellan noderna men som sagt det har funkat väldigt bra fram tills för ett par dagar sedan...

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Jag har satt in lan kabel i noden som tappar uppkoppling. Men de finns ingen lan kabel mellan noderna men som sagt det har funkat väldigt bra fram tills för ett par dagar sedan...

Testa flytta noden till huvudnoden(routern), inom 3 meter och kör därefter en reset på noden och se ifall den inte hittar tillbaka in i meshsystemet igen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Har kört "wifi" mellan burkarna. Funkar sådär, alltså halvkasst. 400Mbit/s som max, vilket är kasst tycker jag. Enklast och bäst är att du kör LAN (trådat) mellan burkarna. Gå därefter in i routern/"routrarna" och sätt den ena, den som är närmast "internet" som router, den andra som AP. Fixas enklast genom ASUS GUI.

Kör gärna cat6 mellan routrarna, men 5e duger det också, även om 5e är "Åsa-Nesse-lösning" idag..