Apple Airpods intäkter större än Nvidia och AMD – tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och snart kommer det kanske nya: https://wccftech.com/airpods-3-launch-may-18/
Jag har dock svårt att förstå att Apple skulle släppa nya grymma hörlurar som de inte har någon hårdvara som klarar av att spela upp dem. Så om Apple släpper airpods-3 redan nu så lär det bli gamla Bluetooth Classic (dvs innan version 5.2).
Om jag känner Apple rätt så kanske de utvecklar en egen codec som de påstår är överlägsen, det kanske den är. Men såvida inte ej Apple prylar stöder codecen så blir den inte precis överlägsen för alla.

*edit*
Angående Airpods. Så är min uppfattning att de ändå är rätt prisvärde emot alternativen. Och har man redan Appleprodukter så förstår jag att få väljer motsvarande produkt från annat märke.

Varför behövs överlägsna codecs till hörlurar av en kvalitet som gör att man inte drar nytta av dessa codecs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag skrev ju om du har behovet

Det finns inga som är bättre för apple telefon än Airpods Pro, jag testat 10 + och för ju Apple funktionerna ska funka krävs apple lurar.

Jag tycker dom är värda alla pengarna och jag betala 3200kr använder dom hela tiden och då kör jag även XM4 och feta studio lurar hemma för 10k+^

"när dom inte ens kanske har behovet av dom."

Jag skrev inte att du INTE har behovet jag skrev kanske inte har det....

Har du testat Jabra Elite 85t, och hur tycker du dom står sig?
Står i valet och kvalet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tanax:

Har du testat Jabra Elite 85t, och hur tycker du dom står sig?
Står i valet och kvalet.

Dom är bra, jag tycker dom är svin fula haha men annars bra produkt, dom har jag rekommenderat till flera

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara jag som reagerade på Teslas massiva inkomst?

Kanske deras toppnoterade aktiepris på 900 USD inte är helt övervärderat ändå

En inte obetydlig del av Teslas inkomst består i att sälja utsläppsrätter till andra bilmärken eftersom alla teslor är "0 utsläpp"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gick att köpa liknande kinaprylar prylar för 40 kr, naturligtvis bli marginalerna skyhöga och deras kultföljare ger dem glatt sina pengar i stället för att lämna sekten.

Skrivet av gonace:

Känns som att det alltid automatiskt blir två läger när det kommer till nyheter som röra Apple, de som nitiskt hatar dem och de som nitiskt älskar dem.

Vart är vi rationella som håller oss utanför de två lägrena?

Tycker "kvalitets"-frågan många verkar falla på, oftast utav den negativa karaktären, är rätt ointressant med tanke på att den frågan ofta är väldigt subjektiv.

Oavsett vad man tycker om produkten så säljer de ju som smör.

Jo, precis. Det är ganska uppenbart att det finns ett Applelag som tar till klorna direkt när det kommer sund kritik. Det gör det väldigt svårt att föra en vettig diskussion kring om de faktiskt är värda det eller inte. Troligen nej eftersom jag inte fått några starka vettiga argument för det mer än att de är kompatibla med mac. Det kallar jag för artificiellt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Helheten är värd det.
Dom är helt par on par med andra truewirelss i samma prisklass annars vet du några bättre true-wireless köper jag dom dirr.

Måste inte skaffa men jag vill ha funktionerna dom är guld värda.

Varenda person jag rekommenderat testa dom är helt sålda och tycker dom är galet nice och då sa jag även 3-4 andra produkter i samma prisklass men sluta med Apple för dom har en sån telefon.

Jo jag förstår att man vill ha det för att de är bekvämt när det bara funkar. Synd att det inte finns ett bredare utbud som fungerar lika smidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Hur klarade vi oss förr?

Nej men seriöst, 2k för ett par lurar är extremt.

Japp, inte ens mina studiohörlurar kostar så mycket.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Varför behövs överlägsna codecs till hörlurar av en kvalitet som gör att man inte drar nytta av dessa codecs?

Kortare responstid som nya codec har, skulle man märka av på 49kr trådbundna hörlurar om deras lagg skulle ökas till att ha som gamla BT.

Men att större saker är bättre än mindre är ett klassisk argument som jag har hört sedan 90talet. Där folk har sagt dumt att köpa en dyr freestyle när en hifi låter bättre, samma med bilstereo. Runt år 2000 var det ett populärt argument emot laptops, köp en stationär istället. idag är det populärt emot mobiler, spela på en stor stationär dator istället.

När det gäller true wireless vs wireless med sladd, så är truewirless mindre och vissa föredrar detta. Jag själv äger många exemplar av de båda och använder dem lite olika. Med detta sagt, så finns det folk som värderar truewirless mycket och är beredd att offra lite för detta. När Bluetooth Late Audio kommer, så kommer batteriförbrukningen bli lägre och det blir standardiserat hur ljudet ska synkas till de båda enheterna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara jag som reagerade på Teslas massiva inkomst?

Kanske deras toppnoterade aktiepris på 900 USD inte är helt övervärderat ändå

Biltillverkare har hög omsättning men relativt låga marginaler, går inte jämföra med tech där många företag har skyhöga marginaler i jämförelse. Ta dig en titt på vad t.ex Toyota har i omsättning, då va inte Tesla mycket att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen helt galna priser för vad man får materialmässigt, och det är nog väldigt få produkter som har liknande marginaler.

MEN, det är av en anledning. Du kommer inte hitta ett par andra lurar som fungerar lika bra som iOS/macOS + AirPods-combon. För mig är smidigheten absolut värd pengarna, men ur en miljösynvinkel är det ju väldigt tråkigt med ohållbara produkter som man vet har en livslängd på ett par år. Hade gärna betalat 50% mer för samma produkt om den inte behövde slängas efter ett par år, eller om den åtminstone kunde återvinnas bra.

Permalänk
Skrivet av aejt:

Det är egentligen helt galna priser för vad man får materialmässigt, och det är nog väldigt få produkter som har liknande marginaler.

MEN, det är av en anledning. Du kommer inte hitta ett par andra lurar som fungerar lika bra som iOS/macOS + AirPods-combon. För mig är smidigheten absolut värd pengarna, men ur en miljösynvinkel är det ju väldigt tråkigt med ohållbara produkter som man vet har en livslängd på ett par år. Hade gärna betalat 50% mer för samma produkt om den inte behövde slängas efter ett par år, eller om den åtminstone kunde återvinnas bra.

Jag har också tänkt på återvinning av dessa. Samtidigt det är väldigt lite material i dem. Nu säljs de dock i extrema volymer.. Men det känns lite som att truewireless hörlurar skulle kunna kasseras som batterier, då det finns batterier som har mer elektronik, plast runt sig än dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jo, precis. Det är ganska uppenbart att det finns ett Applelag som tar till klorna direkt när det kommer sund kritik.

Vet inte om jag vill kalla din kritik för sund, när du själv säger att du inte vet något om ljudkvaliteten

Själv skaffade jag mig en Lightning till 3,5mm adapter, då jag är lite old school och gillar mina gamla lurar med sladd.

De enda in-ear lurarna jag själv använt är Jabra Elite Active 65t som lämnade en hel del att önska. Min sambo är mer nöjd med sina Sennheiser Momentum Free för 849:- (men som har galet högt riktpris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1-2 gånger i MÅNADEN? what the hell? dom kanske inte ska äga något med den hanteringen.

Lätt tappas bort är bara på enskild person inte produktens fel och går sönder? RMA rate på dom är inte hög.

Det är unga personer som jobbat 1-3 år, bor hos föräldrarna fortfarande och kan leka för hela sin lön. Inget fel i det, men dom har inte särskilt mycket respekt för materiella saker. Dom tappar dom i arbetet/träning, super bort dom mm.
En är brevbärare, kommer in från sin runda "Ojsan, har tydligen tappat ena luren. Märkte inte det."

Själv är man nojig och kollar sjuttioelva gånger att man har allt med sig hela tiden

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Musikälskare

Ja dom gör prisvärda produkter till det man får tycker jag, företaget i sig är som vilket annat företag som vill tjäna pengar imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Viking

AirPods 2 är nog ett av de bästa köpen jag gjort de senaste två åren.
Riktigt bra, smidiga och prisvärda!👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Så Intel med sina dryga $75 miljarder i intäkter räknas inte som ett tech-företag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Tag bort headphone jack och tvinga pöbeln köpa wireless lurar istället - helt jävla genialiskt.

Det trista är att andra tillverkare tar efter Apples korkade upptåg. Vi som inte tillhör den vita sekten drabbas också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Biltillverkare har hög omsättning men relativt låga marginaler, går inte jämföra med tech där många företag har skyhöga marginaler i jämförelse. Ta dig en titt på vad t.ex Toyota har i omsättning, då va inte Tesla mycket att hänga i julgranen.

Volvo cars verkar ligga i samma land med 263 miljarder sek net revenue, vilket då är i princip samma 31.5B$ som tesla.
Toyota är ish 260-270B$ motsvarande (redan glömt exakta siffran).
Men tesla går med förlust om det inte vore för utsläppsrättigheter, så får se hur länge de tar innan de vänder runt och kan tjäna pengar utan de.. för de lär sina inom några år när alla andra tillverkare har något elektriskt att komma med som iallfall drar ner deras behov av att köpa sig in i utsläppspooler.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Grejer är inte skit bara för de är populära. Apples ljudprodukter är bra grejer även om de är lite överprisade.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Gillar inte Apple i det stora hela, men just telefonerna och airpods PRO, notera pro, är helt magiska, både brusreduceringen, ljudet, funktioner. helt magiskt. Det bästa köpet jag någonsin gjort, även om de var väldigt dyra.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1-2 gånger i MÅNADEN? what the hell? dom kanske inte ska äga något med den hanteringen.

Lätt tappas bort är bara på enskild person inte produktens fel och går sönder? RMA rate på dom är inte hög.

Liknande reaktion från min sida. Hur kan man vara så slarvig? Eller bryr dom sig inte då dom lyckas proppa igen meshen med vax efter två veckor?

Själv har jag ett par bose quietcomfort earbuds som jag inte har tappat ens i golvet dom 6 månader jag haft dom, föreutom en gång när jag cyklade på vintern och skulle dra över luvan och högra ploppade av till min förskräckelse. Lyckligtvis var det snö så dom var helt skadefria.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

AirPods PRO är min absoluta favoritprodukt från Apple alla dagar i veckan. Inget trassel, inget krångel.

Alltid med mig vart jag än går, ingen irriterande ”pairing” mellan mobil, tablet, Apple TV, dator och klocka. ”Det bara funkar”

Hade lätt betalat det dubbla för denna smidighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag minns första året med airpods, fanns inte många i sverige. Helt omöjliga att få tag i de första 6månaderna. Jag lyckades hitta ett par i en audio-video butik i någon förort, ca 4månader efter release. Idag ser man ju dom överallt.

Är ju en sann vardagsförbättring att slippa den där jävla sladden på traditionella hörlurar dock. Edit: Skulle inte förvåna mig om jag lagt minst en hel dag av mitt liv på att trassla ut hörlurssladdar.

Min sambo instämmer, eller ja har inte frågat men var och varannan dag är en evig kamp mot trasslande lurar för hennes del

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så Intel med sina dryga $75 miljarder i intäkter räknas inte som ett tech-företag?

Nej. Dom är Lifestyle

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

1-2 gånger i MÅNADEN? what the hell? dom kanske inte ska äga något med den hanteringen.

Lätt tappas bort är bara på enskild person inte produktens fel och går sönder? RMA rate på dom är inte hög.

Fast airpods har så usel passform att man faktiskt kan misstänka att det handlar om planned misplacement. Den dyrare pro-versionen är ju designad att sitta kvar, som alla andra in-ear lurar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gonace:

Känns som att det alltid automatiskt blir två läger när det kommer till nyheter som röra Apple, de som nitiskt hatar dem och de som nitiskt älskar dem.

Vart är vi rationella som håller oss utanför de två lägrena?

Tycker "kvalitets"-frågan många verkar falla på, oftast utav den negativa karaktären, är rätt ointressant med tanke på att den frågan ofta är väldigt subjektiv.

Oavsett vad man tycker om produkten så säljer de ju som smör.

Den där fighten har funnits i alla tider. SEGA vs Nintendo, Intel vs AMD, AMD vs Nvidia, Apple vs allt annat typ.

I grunden har det en mycket enkel psykologisk förklaring i bekräftelsejävighet och våran mänskliga önskan till tillhörighet. Har man själv lagt pengar på saker så tenderar man att vara mer positiv till sina egna val samtidigt som man vill tillhöra en grupp.

Sen spelar en massa fler underbara faktorer in som att vi människor gärna inte vill bli bevisade att ha fel, med mera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jo, precis. Det är ganska uppenbart att det finns ett Applelag som tar till klorna direkt när det kommer sund kritik. Det gör det väldigt svårt att föra en vettig diskussion kring om de faktiskt är värda det eller inte. Troligen nej eftersom jag inte fått några starka vettiga argument för det mer än att de är kompatibla med mac. Det kallar jag för artificiellt värde.

Ptjae.
För mig är fördelarna...
...att ljudet är helt OK. Jag har inte testat några lurar med bättre ljud, men å andra sidan inte testat överdrivet många.
...att du kan använda samma hörlurar till flera enheter utan att behöva gå in i inställningar. Bara att ha på sig lurarna och trycka på play på den enhet du vill lyssna från
...att batteritiden är bra
...att ANC är underbart i exempelvis tunnelbanan
...spatialt ljud (jag är dock inte helt övertygad än, men har å andra sidan inte testat så mkt material som har stöd för det).

Och det gäller airpods pro.

Sedan tycker jag inte att de är särskilt dyra. Det är nog en av de mest prisvärda produkterna som Apple har idag. Men visst. Om man tycker att 2000 kr inte är värt det så bör man ej köpa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den där fighten har funnits i alla tider. SEGA vs Nintendo, Intel vs AMD, AMD vs Nvidia, Apple vs allt annat typ.

I grunden har det en mycket enkel psykologisk förklaring i bekräftelsejävighet och våran mänskliga önskan till tillhörighet. Har man själv lagt pengar på saker så tenderar man att vara mer positiv till sina egna val samtidigt som man vill tillhöra en grupp.

Sen spelar en massa fler underbara faktorer in som att vi människor gärna inte vill bli bevisade att ha fel, med mera.

Så sant, tråkigt bara att det måste vara så infekterat annars är ju ofta diskussionen i sig väldigt intressant!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gonace:

Känns som att det alltid automatiskt blir två läger när det kommer till nyheter som röra Apple, de som nitiskt hatar dem och de som nitiskt älskar dem.

Vart är vi rationella som håller oss utanför de två lägrena?

Tycker "kvalitets"-frågan många verkar falla på, oftast utav den negativa karaktären, är rätt ointressant med tanke på att den frågan ofta är väldigt subjektiv.

Oavsett vad man tycker om produkten så säljer de ju som smör.

Skrivet av Balconette:

Jo, precis. Det är ganska uppenbart att det finns ett Applelag som tar till klorna direkt när det kommer sund kritik. Det gör det väldigt svårt att föra en vettig diskussion kring om de faktiskt är värda det eller inte. Troligen nej eftersom jag inte fått några starka vettiga argument för det mer än att de är kompatibla med mac. Det kallar jag för artificiellt värde.

Skrivet av Spelaspel:

Grejer är inte skit bara för de är populära. Apples ljudprodukter är bra grejer även om de är lite överprisade.

Det är ett stort tekniskt problem med samtliga produkter av denna typ, de är byggda så att de är självförstörande och går inte att renovera, de har fasta batterier och kommer inte att fungera om några år och de är också ganska svåra att återvinna så det är tekniskt en skitprodukt oavsett vilket företag som gör dem men Apples är dessutom en extremt överprissatt skitprodukt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Bara jag som reagerade på Teslas massiva inkomst?

Kanske deras toppnoterade aktiepris på 900 USD inte är helt övervärderat ändå

eeeh... 40% mer än ipods?? Du är medveten om att ipods är apples varriant av bluetooth hörlurar och inte deras totala mobil/dator försäljning?