Köpte "Rooibos" te på amazon men smakar inte som Rooibos, blev jag lurad?

Permalänk
Medlem

Köpte "Rooibos" te på amazon men smakar inte som Rooibos, blev jag lurad?

Jag beställde ett te som skulle va Rooibos. Det stod 100 procent ekologisk Rooibos te från utvalda kontrollerade odlingar. När jag fick hem teet så liknade det Rooibos men smakade starkare och hade mer en smak av träd istället för fruktig som Rooibos ska smaka.

Det står inte på produkten var den odlas så jag ställde den frågan till säljaren. Jag fick snabbt ett svar att deras Rooibos är odlat i Kroatien. Kruxet är att Rooibos bara kan odlas i cederbergen i Sydafrika. Det har gjorts försök att odla den på andra ställen i Afrika men det går inte och knappast inte i Europa.

Frågan är vad man kan göra åt detta? Ska jag kontakta Amazon i Sverige och anmäla?

rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågan är vad man kan göra åt detta? Ska jag kontakta Amazon i Sverige och anmäla?

Ja, du har ju uppenbarligen inte fått vad du betalat för.

Permalänk
Medlem

Är Lipton African Rooibos te som finns på Ica/Willys tillverkat/odlat i Sydafrika?
Undrar bara då jag gillar det, men kanske inte får jag den riktiga smaken?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är Lipton African Rooibos te som finns på Ica/Willys tillverkat/odlat i Sydafrika?
Undrar bara då jag gillar det, men kanske inte får jag den riktiga smaken?

Ingen aning tyvärr men ska du ha äkta Rooibos som säljs i svenska mataffärer så köp khoisan.

Permalänk
Hedersmedlem

Amazon är ju knappast en seriös marknadsplats så att det är fejk ibland är att förvänta tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Amazon har bra claims rutiner. Bara anmäl där så händer det grejer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Amazon är ju knappast en seriös marknadsplats så att det är fejk ibland är att förvänta tycker jag.

Och jag som tänkte köpa ett par löparskor därifrån. Skorna har en massa positiva omdömen så man blir ju lite konfunderad.

Permalänk
Medlem

Jag skrev tillbaka till säljaren och sa att rooibos endast kan odlas i cederbergen i sydafrika så detta är inte rooibos. Jag fick följande svar:

Kära kund,
Tack för ditt svar. Ursprungligen kommer Rooibus från Sydafrika. Men som det är behöver det inte vara kultiveringsplatsen för alltid.

Buteljering i Tyskland
Organisk kontroll IMO Ecocert
Rooibos
Vanliga frågor
Var kommer rooibosna ifrån?
Våra Rooibos kommer från kontrollerad ekologisk odling i Kroatien och kontrolleras och tappas i Tyskland.
Har något gjorts mot rooibos?
Nej! Rooibos är 100% naturligt och utan tillsatser.

Jag ska kontakta amazon och anmäla detta bedrägeriet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag skrev tillbaka till säljaren och sa att rooibos endast kan odlas i cederbergen i sydafrika så detta är inte rooibos. Jag fick följande svar:

Kära kund,
Tack för ditt svar. Ursprungligen kommer Rooibus från Sydafrika. Men som det är behöver det inte vara kultiveringsplatsen för alltid.

Buteljering i Tyskland
Organisk kontroll IMO Ecocert
Rooibos
Vanliga frågor
Var kommer rooibosna ifrån?
Våra Rooibos kommer från kontrollerad ekologisk odling i Kroatien och kontrolleras och tappas i Tyskland.
Har något gjorts mot rooibos?
Nej! Rooibos är 100% naturligt och utan tillsatser.

Jag ska kontakta amazon och anmäla detta bedrägeriet.

Köp inget som ska brukas invärtes på såna sidor.. ett överlevnadstips.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har inte amazon någon form av kontroll på vad som säljs? Måste man inte uppfylla vissa krav?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Har inte amazon någon form av kontroll på vad som säljs? Måste man inte uppfylla vissa krav?

Svar nej, hur tror du de fick in nazi grejer och annat skoj?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Vem påstår att rooibos endast kan odlas på bergen i Sydafrika? Låter extremt konstigt om så verkligen är fallet.

Det är en sak att buskarna kanske inte växer vilt i andra delar av världen men att man inte kan odla m.h.a. växthus, bevattning m.m. tycker jag låter orimligt.

I mina öron låter det som att du precis upptäkt att smaker kan variera trots att bladen kommer från samma sorts buske. Inte skäl för att hålla på med bedrägerianmälningar och annat strunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Svar nej, hur tror du de fick in nazi grejer och annat skoj?

Tycker du det är dumt att köpa löparskor därifrån? Jag har funderat på dessa. Många som har gett bra omdömen men det kanske bara är bedrägeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast det är väl att ta i. Jag håller med om att man kanske inte bör köpa spännande kosttillskott från Kina som inte får några träffar av en googling. Men att köpa te känns måste ändå anses som riskfritt. Eller örtte från kända arter, som i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vem påstår att rooibos endast kan odlas på bergen i Sydafrika? Låter extremt konstigt om så verkligen är fallet.

Det är en sak att buskarna kanske inte växer vilt i andra delar av världen men att man inte kan odla m.h.a. växthus, bevattning m.m. tycker jag låter orimligt.

I mina öron låter det som att du precis upptäkt att smaker kan variera trots att bladen kommer från samma sorts buske. Inte skäl för att hålla på med bedrägerianmälningar och annat strunt.

Här kan du läsa lite.

Jag har druckit Rooibos i många år och har läst jättemycket om dess egenskaper mm. Det går bara att odla rooibos i cederbergen i Sydafrika.

Här är en annan bra länk. Citat: Rooibos only grows in the Cederberg region of the Western Cape. Although farmers have tried to grow it elswhere in the world, the climate, soil and conditions just aren't conductive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast det är väl att ta i. Jag håller med om att man kanske inte bör köpa spännande kosttillskott från Kina som inte får några träffar av en googling. Men att köpa te känns måste ändå anses som riskfritt. Eller örtte från kända arter, som i det här fallet.

Fast hur vet du vad teet faktiskt innehåller? Med tanke på att örtte är en inte helt ovanlig källa till leverskador så bör man nog helst vara försiktig med te från okända källor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Tycker du det är dumt att köpa löparskor därifrån? Jag har funderat på dessa. Många som har gett bra omdömen men det kanske bara är bedrägeri?

Hade du siktat in dig på Nike, Asics eller liknande kända märken, kan du alltid starta en claim om de är piratkopierade eller något annat än det som utlovats. De där skorna kan vara vad som helst. Det är i alla fall inget märke jag sett innan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Här kan du läsa lite.

Jag har druckit Rooibos i många år och har läst jättemycket om dess egenskaper mm. Det går bara att odla rooibos i cederbergen i Sydafrika.

Här är en annan bra länk. Citat: Rooibos only grows in the Cederberg region of the Western Cape. Although farmers have tried to grow it elswhere in the world, the climate, soil and conditions just aren't conductive.

Varför skulle de inte kunna odlas någon annan stans menar du?

Det är en buske vi pratar om, ge den rätt temperatur ljus och rätt jord så kommer den växa. Det finns ett fåtal växter på jorden som lever i symbios med bakterier men då kan man tillföra dessa bakterier i jorden.

En snabb googling ger mig flera butiker som säljer fröer (Aspalathus linearis) och ger instruktioner för hur de ska sås. Jag gissar/hoppas att inte alla de sidorna försöker bedra sina kunder.

Nu har jag visserligen inte dubbelkollat men jag gissar att klimatet i Kroatien inte är så väldigt extremt annorlunda från Sydafrika så med hjälp av växthus och annat går det rimligtvis att odla rooibosbuskar.

Men... det som dina källor eventuellt har rätt i är att det kanske är svårt att odla det kommersiellt utanför sydafrika. Men det har jag aldrig sagt något emot. Jag låter det med andra ord vara osagt om de verkligen odlar det i Kroatien men om det ser ut som rooibos, luktar rooibos, smakar som rooibos och företaget påstår att de odlar rooibos i Kroatien så ser jag ingen anledning att misstro dem.

Angående smaken så snubblade jag på denna artikel: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0254629916...
Observera att smaken skiljer mellan de olika batcherna samt att träig smak är något som är vanligt.

Jag blir gärna motbevisad, det vore intressant om de verkligen bara kan växa på ett ställe på jorden men för att jag ska tro det vill jag ha pålitliga källor som kan styrka det. Butiker som vill sälja "exklusivt och exotiskt" te samt en sida som vid en snabb överblick verkar vara ett Sydafrikanskt Aftonbladet är inte pålitliga källor.

För övrigt dricker jag också en del rooibos och att det har en träig smak håller jag med om.

Skrivet av perost:

Fast hur vet du vad teet faktiskt innehåller? Med tanke på att örtte är en inte helt ovanlig källa till leverskador så bör man nog helst vara försiktig med te från okända källor.

Du har inte fel men någon måtta får det vara i ens skepticism. Tycker jag i alla fall.

För övrigt finns det skäl att anta att rooibos har en viss skadlig verkar på levern. Googla "rooibos liver damage" eller dyl. och läs abstraktet i några av de artiklar som hamnar högt upp på träfflistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte så där billigt jämfört med som Lidl brukar sälja för ca 200:-.
En av världens mesta löpare brukar testa Lidls, är på G men ett nytt test. Scrolla ner lite.
Själv gillade jag de inte för sladdriga är en Hooka (bondi) fantast.

För att nämna topic köper jag mitt Roobi på Apotea

Permalänk
Medlem

Amazon är kända för att ha falska recensioner och falska produkter. De blev tvungna att starta en egen intern division som jagar bedragare på deras marknadsplats. En del stora företag väljer att inte sälja produkter på deras sida därför att de är oroliga att kopior kommer skickas till kunder. Eller så kräver de att de får ensamrätt att sälja produkter på Amazon för att undvika att tredjepartssäljare ska blanda kopior med deras äkta produkter på Amazons lager.

Jag personligen skulle undvika att köpa viktiga saker som mat, kosttillskott eller dryck från deras sida.

https://www.vox.com/recode/22443153/amazon-seller-supsensions...
https://www.theverge.com/2019/2/26/18242303/ftc-fake-amazon-r...
https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/amazon-counterfeit-fa...
https://www.zdnet.com/article/amazon-seized-destroyed-two-mil...
https://www.cnbc.com/2020/06/24/amazon-says-counterfeit-crime...
https://www.cnbc.com/2019/11/13/nike-wont-sell-directly-to-am...
https://www.wsj.com/articles/nike-reports-sales-gain-despite-...
https://www.cnet.com/news/apple-pumps-up-its-amazon-listings-...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Inte så där billigt jämfört med som Lidl brukar sälja för ca 200:-.
En av världens mesta löpare brukar testa Lidls, är på G men ett nytt test. Scrolla ner lite.
Själv gillade jag de inte för sladdriga är en Hooka (bondi) fantast.

För att nämna topic köper jag mitt Roobi på Apotea

Jag köper alltid detta rooibos te från apotea men det har varit tillfälligt slut i ca 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är en buske vi pratar om, ge den rätt temperatur ljus och rätt jord så kommer den växa. Det finns ett fåtal växter på jorden som lever i symbios med bakterier men då kan man tillföra dessa bakterier i jorden.

En snabb googling ger mig flera butiker som säljer fröer (Aspalathus linearis) och ger instruktioner för hur de ska sås. Jag gissar/hoppas att inte alla de sidorna försöker bedra sina kunder.

Nu har jag visserligen inte dubbelkollat men jag gissar att klimatet i Kroatien inte är så väldigt extremt annorlunda från Sydafrika så med hjälp av växthus och annat går det rimligtvis att odla rooibosbuskar.

Men... det som dina källor eventuellt har rätt i är att det kanske är svårt att odla det kommersiellt utanför sydafrika. Men det har jag aldrig sagt något emot. Jag låter det med andra ord vara osagt om de verkligen odlar det i Kroatien men om det ser ut som rooibos, luktar rooibos, smakar som rooibos och företaget påstår att de odlar rooibos i Kroatien så ser jag ingen anledning att misstro dem.

Angående smaken så snubblade jag på denna artikel: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0254629916...
Observera att smaken skiljer mellan de olika batcherna samt att träig smak är något som är vanligt.

Jag blir gärna motbevisad, det vore intressant om de verkligen bara kan växa på ett ställe på jorden men för att jag ska tro det vill jag ha pålitliga källor som kan styrka det. Butiker som vill sälja "exklusivt och exotiskt" te samt en sida som vid en snabb överblick verkar vara ett Sydafrikanskt Aftonbladet är inte pålitliga källor.

För övrigt dricker jag också en del rooibos och att det har en träig smak håller jag med om.

Du har inte fel men någon måtta får det vara i ens skepticism. Tycker jag i alla fall.

För övrigt finns det skäl att anta att rooibos har en viss skadlig verkar på levern. Googla "rooibos liver damage" eller dyl. och läs abstraktet i några av de artiklar som hamnar högt upp på träfflistan.

Här är en annan länk som kanske faller dig mer i smaken.

Visiting a rooibos tea farm.

Citat: "The Western Cape is the only place in the world where Rooibos grows. Rather special. I simply need to find out why it grows only here and I have to experience the rooibos farming process."

“No one has managed to grow the plant outside of South Africa. Australian farmers tried to plant the tea bush to no avail,”

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av landahl:

Här är en annan länk som kanske faller dig mer i smaken.

Visiting a rooibos tea farm.

Citat: "The Western Cape is the only place in the world where Rooibos grows. Rather special. I simply need to find out why it grows only here and I have to experience the rooibos farming process."

“No one has managed to grow the plant outside of South Africa. Australian farmers tried to plant the tea bush to no avail,”

Källan ifråga är alltså en turist som återger vad turistguiden berättat. Måttligt övertygande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan i tråden så påverkar klimat, jordmån och andra växtplatsparametrar smaken i olika riktningar.
Jämför gärna med handplockade svenska hallon, där smaken kan variera kraftigt mellan olika hyggen om du är finsmakare.
Om du fortsätter att leta/chansa efter ett bra Rooibos-te så kan du ju ha tur och hitta något godare odlat utanför Sydafrika?
Annars är det bara att lämna ett omdöme, androm till varnagel!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

....

Nu påstår jag inte att det är så i fallet med Roobios, men ett känt exempel på en produkt som endast kan odlas på en begränsad geografisk yta och få kallas ett specifikt namn är champagne.

Även om druvor är av samma sort, jorden (vid analys av mineraler etc.), tillverkningssätt, lagring, tunnor osv. får inte ett mousserande vin som inte är från ett specifikt område kallas champagne. Även om odlingen bara ligger en mil "fel".

Jag säger som sagt inte att det är så i det här fallet, utan mer en reflektion över att även om något går att odla på en plats finns det exempel på när produkten inte får kallas vid samma namn.

Roobios kommer ursprungligen från Sydafrika där det använts länge, i det påståendet råder det inga tvivel. Frågar man en "te-nörd" (jag var tvungen att testa med två personer i min bekantskapskrets) var roobios odlas / kommer från blir svaret snabbt (dock enbart baserat på två personer) att det är från Sydafrika "äkta Roobios" kommer och odlas. Deras ord, inte mina.

Det var bara en lite "rolig" reflektion. I sakfrågan har jag ingen åsikt.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Här är en till länk som kan va värd att läsa för intresserade.

Citat "Very few plants can survive in the dry, sandy terrain but rooibos thrive in this area, living in symbiosis with micro-organisms in the soil. Farmers have tried to grow rooibos in Australia, the United States, even China — each time they’ve failed."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag köper alltid detta rooibos te från apotea men det har varit tillfälligt slut i ca 2 månader.

Tack för tipset, satte upp mej på en bevakning.

På tal om Apotea och deras bevakningar. Fick i förra veckan ett @ att deras 1000ml handsprit (29:- i åratal, nu prishöjd med ca 300%) har utgått, den har stått som "tillfälligt slut" i 18 månader innan de själva fattade. Påtalade ordvalet för deras kundtjänst men de begrep inte min invändning dock haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tack för tipset, satte upp mej på en bevakning.

På tal om Apotea och deras bevakningar. Fick i förra veckan ett @ att deras 1000ml handsprit (29:- i åratal, nu prishöjd med ca 300%) har utgått, den har stått som "tillfälligt slut" i 18 månader innan de själva fattade. Påtalade ordvalet för deras kundtjänst men de begrep inte min invändning dock haha.

Du behöver en väldigt tät sil för att inte få små partiklar i munnen. Rooibos har många små smulor.

Denna silen är bäst och släpper inte igenom några partiklar över huvud taget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nordis:

Nu påstår jag inte att det är så i fallet med Roobios, men ett känt exempel på en produkt som endast kan odlas på en begränsad geografisk yta och få kallas ett specifikt namn är champagne.

Även om druvor är av samma sort, jorden (vid analys av mineraler etc.), tillverkningssätt, lagring, tunnor osv. får inte ett mousserande vin som inte är från ett specifikt område kallas champagne. Även om odlingen bara ligger en mil "fel".

Jag säger som sagt inte att det är så i det här fallet, utan mer en reflektion över att även om något går att odla på en plats finns det exempel på när produkten inte får kallas vid samma namn.

Roobios kommer ursprungligen från Sydafrika där det använts länge, i det påståendet råder det inga tvivel. Frågar man en "te-nörd" (jag var tvungen att testa med två personer i min bekantskapskrets) var roobios odlas / kommer från blir svaret snabbt (dock enbart baserat på två personer) att det är från Sydafrika "äkta Roobios" kommer och odlas. Deras ord, inte mina.

Det var bara en lite "rolig" reflektion. I sakfrågan har jag ingen åsikt.

Skrivet av landahl:

Här är en till länk som kan va värd att läsa för intresserade.

Citat "Very few plants can survive in the dry, sandy terrain but rooibos thrive in this area, living in symbiosis with micro-organisms in the soil. Farmers have tried to grow rooibos in Australia, the United States, even China — each time they’ve failed."

Rooibos är skyddat inom EU, så spelar ingen roll om dom lyckats odla det i Kroatien, det får inte kallas det.

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/world/2014/ju...