Köpte "Rooibos" te på amazon men smakar inte som Rooibos, blev jag lurad?

Permalänk
Medlem

Biotiva är seriösa och det råder väl ingen tvekan om att det är odlat i Sydafrika, säljaren sa fel eller blandade ihop det helt enkelt. Att smaken skiljer mellan olika produkter är väl inte konstigt..

Permalänk
Medlem

Man är ju nyfiken på vad du egentligen fick levererat i påsen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Biotiva är seriösa och det råder väl ingen tvekan om att det är odlat i Sydafrika, säljaren sa fel eller blandade ihop det helt enkelt. Att smaken skiljer mellan olika produkter är väl inte konstigt..

Hur vet du att dom är seriösa? Jag har skrivit till företaget direkt så får se vad dom svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur vet du att dom är seriösa? Jag har skrivit till företaget direkt så får se vad dom svarar.

Tja, de har ju hållit på i 35 år, så man får väl anta att de är någorlunda seriösa. Ge dig nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite trollvarning på den här tråden nu tycker jag. TS har fått åtskilliga svar av hjälpsamma personer med länkar osv. Om han ej är villig att acceptera fakta, så tycker jag vi låter honom ha sina åsikter i fred.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimrood:

Tja, de har ju hållit på i 35 år, så man får väl anta att de är någorlunda seriösa. Ge dig nu.

Det är väl visserligen en rimlig fråga. Jag har själv inte hört talas om det företaget/märket innan så lite input från andra som kan vara mer familjära med märket kan ju vara en ganska bra forumfråga tänker jag mig.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Du har köpt rooibos du inte gillar, ursprunget är säkert Sydafrika. Köp från en annan tillverkare eller en annan variant nästa gång.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar från både företaget och säljaren.

Företaget:

Hello ,
Thank you for your request. Our rooibos tea comes from South Africa. Unfortunately, an error has crept in on our Amazon platform, this is Croatia. Please excuse the mistake.

Beste Grüße und bleiben Sie gesund,

Heike Pfeiffenbrück

Här är det nya svaret från säljaren från amazon:

Kära kund,
Jag kommer att kontakta dig för att fråga om rooibos te.
Vår marknadsavdelning har just informerat mig om att informationen om ursprunget / Kroatien är felaktig. Ett misstag har krypt in här. Teet kommer från Sydafrika. Ursäkta felet.

Jag skrev följande tillbaka till säljaren:

Hej.

Tack för ditt svar. Jag kastade teet när jag fick veta att det var odlat i Kroatien. Eftersom ni har gjort ett misstag vore jag tacksam om ni skickade en ny påse rooibos 250g till mig utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hej.

Tack för ditt svar. Jag kastade teet när jag fick veta att det var odlat i Kroatien. Eftersom ni har gjort ett misstag vore jag tacksam om ni skickade en ny påse rooibos 250g till mig utan kostnad.

Jag hoppas att du inte får en ny påse. Du kunde väl väntat någon dag på att du skulle få svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hoppas att du inte får en ny påse. Du kunde väl väntat någon dag på att du skulle få svar?

?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Nu har jag fått svar från både företaget och säljaren.

Företaget:

Hello ,
Thank you for your request. Our rooibos tea comes from South Africa. Unfortunately, an error has crept in on our Amazon platform, this is Croatia. Please excuse the mistake.

Beste Grüße und bleiben Sie gesund,

Heike Pfeiffenbrück

Här är det nya svaret från säljaren från amazon:

Kära kund,
Jag kommer att kontakta dig för att fråga om rooibos te.
Vår marknadsavdelning har just informerat mig om att informationen om ursprunget / Kroatien är felaktig. Ett misstag har krypt in här. Teet kommer från Sydafrika. Ursäkta felet.

Hej.

Vad spelar ursprungsland för egentlig roll efter du smakat på det? Antingen gillade du väl teet eller inte? Ser knappast att du har rätt till en ny påse.

Permalänk
Skrivet av landahl:

...Jag kastade teet när jag fick veta att det var odlat i Kroatien. Eftersom ni har gjort ett misstag vore jag tacksam om ni skickade en ny påse rooibos 250g till mig utan kostnad.

Säljaren informerade dig nu om att produkten du har köpt är bättre än du själv trodde, och därför begär du att säljaren ska kompensera dig?

Jag förstår att du känner dig som att du har blivit av med 250 g te, men det var på ditt eget initiativ du kastade det. Om vi försöker vara objektiva och bortse från din besvikelse, kan jag inte se att säljaren har gjort något fel.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad spelar ursprungsland för egentlig roll efter du smakat på det? Antingen gillade du väl teet eller inte? Ser knappast att du har rätt till en ny påse.

Det vore ju trevligt om jag fick en ny påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du frågade ju tillverkaren om var teet kom ifrån. Det hade väl varit naturligt att avvakta det svaret innan du kastade varan? Du misstänkte ju att informationen som säljaren hade var fel då allt rooibos tee enligt din utsaga kommer från cederbergen i sydafrika.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ännu ett svar från säljaren.

Kära kund,

Självklart vill vi kompensera dig med en ny påse. Vi skickar den fraktfritt till samma adress. Ha en bra dag.

Då löste allt sig tillslut och jag är nöjd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du frågade ju tillverkaren om var teet kom ifrån. Det hade väl varit naturligt att avvakta det svaret innan du kastade varan? Du misstänkte ju att informationen som säljaren hade var fel då allt rooibos tee enligt din utsaga kommer från cederbergen i sydafrika.

Det var efter att jag fick ett andra liknande svar som jag slängde påsen. Först skrev jag till säljaren var deras rooibos växer och fick följande svar:

"Kära kund,
Tack för din förfrågan. Våra Rooibos kommer från kontrollerad organisk odling i Kroatien och kontrolleras och tappas i Tyskland. "

Då skrev jag tillbaka att rooibos odlas endast i cederbergen i Sydafrika. Senare fick jag följande svar:

"Kära kund,
Tack för ditt svar. Ursprungligen kommer Rooibus från Sydafrika. Men som det är behöver det inte vara kultiveringsplatsen för alltid.

Buteljering i Tyskland
Organisk kontroll IMO Ecocert
Rooibos
Vanliga frågor
Var kommer rooibosna ifrån?
Våra Rooibos kommer från kontrollerad ekologisk odling i Kroatien och kontrolleras och tappas i Tyskland."

Efter det svaret kastade jag påsen och kontaktade amazon. Ursprungslandet för deras te skrevs in på amazons sida efter att jag kontaktat amazon.

Även om någon skulle lyckats odla rooibos utanför sydafrika så får man inte använda namnet eftersom det är ett skyddat namn och det innebär att det måste komma från Sydafrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Tja, finns ju knappast företag som existerat i >35 år och gjort något tveksamt. Verkligen.

"Varför skulle Volkswagen fuska med utsläpp? De har ju funnits i massor utav år!!1!!one!!!1"

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det vore ju trevligt om jag fick en ny påse.

Du gillade ju inte drycken?

Ha det kul med att dricka något du inte tycker smakar bra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du gillade ju inte drycken?

Ha det kul med att dricka något du inte tycker smakar bra

Jo men du förstår nu när den faktiskt är från Sydafrika blir det ju annan smak!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Shimonu:

Ellen hur! Som klippen där folk testar cola o tycker det e jättegott. Sen säger personen bakom testet att det var Pepsi….då plötsligt var det inte gott längre….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Exakt nu kommer det smaka rena drömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Exakt nu kommer det smaka rena drömmen

Så det var alltså placebo att det smakade dåligt förra gången? Eller är det placebo att det smakar bra nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Så det var alltså placebo att det smakade dåligt förra gången? Eller är det placebo att det smakar bra nu?

Det behövs nog ett blindtest för att avgöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det behövs nog ett blindtest för att avgöra det.

Det kan ha varit placebo. Först tyckte jag det smakade helt ok men när säljaren sa att det var odlat i Kroatien så började jag undra vad det var jag drack och då smakade det helt plötsligt konstigt.