ARM visar upp sina första ARMv9-arkitekturer

Permalänk
Melding Plague

ARM visar upp sina första ARMv9-arkitekturer

Med tre nya processor- och grafikarkitekturer utlovar ARM prestandaförbättringar om upp till 30 procent för nästa generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kretsar baserade på ARM:s arkitekturer uppskattas ha levererats i över 100 miljarder enheter under de gångna fem åren.

Sjuk mängd e-waste det där är / kommer bli

Permalänk
Medlem

Sjukt kul. Vem gör första vettiga CPUn för PC-lägret?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Sjuk mängd e-waste det där är / kommer bli

Kan du utveckla? Är nybörjare men är nyfiken varför du tycker så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Kan du utveckla? Är nybörjare men är nyfiken varför du tycker så

Don't feed the troll?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sjukt kul. Vem gör första vettiga CPUn för PC-lägret?

Efter Apples M1-lansering tycker jag det är en väldigt relevant fråga, men jag har ingen kläm alls på hur realistiskt / långt bort det skulle vara. Det vill ju till att det finns en bra x86-emulering samtidigt.

Så... någon som har något initierat att säga?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Att ha hög procentuell ökning är inte å svårt om man man ej har toppresterande produkter. Och det är intressant och veta vad dessa står sig emot andra cpuer.

Sedan går utvecklingen emot att datorprestanda på klientsidan blir mindre viktig för varje år utan folk vill bara att det de ska göra fungerar. Tyvärr börjar windows gå idag att man behöver ha mer än 8GB ram endast för enklare surf och ordbehandling.

Vi får se vad som händer. Jag själv tror självklart att något kommer att hända, vi kommer ej sitta kvar där med krävande x86 windows på alla våra laptops. Frågan är bara när detta händer? 5, 10 eller 20år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Don't feed the troll?

Nä men det finns säkert en sund tanke bakom! Reduce, reuse, recycle! Tänkte om det var något specifikt kring ARM som var särskilt miljöovänligt eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får se vad som händer. Jag själv tror självklart att något kommer att hända, vi kommer ej sitta kvar där med krävande x86 windows på alla våra laptops. Frågan är bara när detta händer? 5, 10 eller 20år?

Laptops kommer gå fort så snart någon har tagit fram en vettig CPU eftersom det för laptops kommer vara drivet av batteritid och det får man inte med strömslukande CPU:er. Stationära kan nog ta längre tid, där är det nog mer styrt av leagacy-applikationer, så det hänger mest på när ISV:erna hoppar på tåget på allvar, står de kvar vid stationen så kommer vi förstås fortsätta sitta med x86 i våra datorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peonsson:

Nä men det finns säkert en sund tanke bakom! Reduce, reuse, recycle! Tänkte om det var något specifikt kring ARM som var särskilt miljöovänligt eller så?

Jag slänger en vild gissning på att det syftas till att det är 100 miljarder enheter som har eller kommer att bli utbytta mot något annat nyare inom något år. Mycket skräp som behöver gå på på retur helt enkelt. Inget specifikt mot just ARM, bara mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Efter Apples M1-lansering tycker jag det är en väldigt relevant fråga, men jag har ingen kläm alls på hur realistiskt / långt bort det skulle vara. Det vill ju till att det finns en bra x86-emulering samtidigt.

Så... någon som har något initierat att säga?

Finns redan, men inte lika bra som Apples Rosetta2, men det är lite hönan och ägget, vi behöver få fram bra CPU:er på Windows-sidan, så mjukvarubolagen vaknar på allvar och inser att x86 är en död åsna och vi borde sluta piska den.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2020/12/10/introduc...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Efter Apples M1-lansering tycker jag det är en väldigt relevant fråga, men jag har ingen kläm alls på hur realistiskt / långt bort det skulle vara. Det vill ju till att det finns en bra x86-emulering samtidigt.

Jag tror folk i allmänhet (Gemene man menar jag nu) underskattar den enorma effekten just M1orna kommer att ha på framtiden...
Rosetta har vadå, 85% effektivitet i att köra x86 på ARM? Det är mer än nog för en övergångsperiod helt och hållet till ARM, frågan är vilken sida som har mest tryck, ARM eller Intel/AMD med eftersläntaren Microsoft som inte riktigt verkar ha bestämts sig vilken häst man ska satsa på...

Personligen hade jag hellre sett RISC-V än ARM, men man får väl ta det man får, kan vara nyttigt även om jag inte riktigt är bekväm med att det handlar om ett enda företag som hanterar en så stor del av kontrollen (Speciellt nu när Nvidia visat intresse för uppköp, även om diverse konkurrensinstanser verkar ha stoppat det (?))

Edit*
Jag pratar nu enbart om personliga eller arbetsdatorer med lättare belastning. Speciella tillämpningar, beroende på beräkningar, har nog lättare för en övergång när chipen väl finns eftersom man redan utvecklar sin egna mjukvara från grunden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Sjukt kul. Vem gör första vettiga CPUn för PC-lägret?

Skrivet av Horvendile:

Efter Apples M1-lansering tycker jag det är en väldigt relevant fråga, men jag har ingen kläm alls på hur realistiskt / långt bort det skulle vara. Det vill ju till att det finns en bra x86-emulering samtidigt.

Så... någon som har något initierat att säga?

Processorn finns väl egentligen redan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30513-microsoft-uppdaterar-...

Och vill man ha det i en liten nuc/mac mini-format så har qualcomm en ny liten box på gång för det. Fast ja - för utvecklare.
https://www.qualcomm.com/news/releases/2021/05/24/qualcomm-en...

En fråga är hur "vettig CPU" definieras i sammanhanget.
Det som behövs är antagligen en hårdvaruplattform (tänker jag mig iaf). Så att mer än CPUn finns på plats. Alltså hela koncept för en färdig dator. Standarder för moderkort, strömförsörjning, storlek, minne, lagringsgränssnitt och allt det där.

Och som du är inne på Horvendile - samt fler i tråden. Hur bra funkar emulering och hur ser mjukvarustödet ut?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En fråga är hur "vettig CPU" definieras i sammanhanget.
Det som behövs är antagligen en hårdvaruplattform (tänker jag mig iaf). Så att mer än CPUn finns på plats. Alltså hela koncept för en färdig dator. Standarder för moderkort, strömförsörjning, storlek, minne, lagringsgränssnitt och allt det där.

Lite fart och bra batteritid för bärbara enheter, som Apples M1... Surface Pro X med SQ2 CPU:n har jag förstått är en halvsorglig historia. Det måste nog upp en CPU som konkurrerar med top-of-the-line x86 för att folk ska vakna till och tycka att det ball och vilja byta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

För mig personligen tänker jag på något som ersätter x86 över hela brädet, alltså även i min stationära dator där jag vill ha så mycket prestanda som möjligt i Lightroom Classic och Flight Simulator 2020. Och poängen skulle då vara ifall man får mer prestanda ur en alternativ arkitektur, som Apple nu - om jag inte missförstått - verkar få ur sin nya.

En x86-emulering behöver vara nästintill heltäckande, så att i princip alla aktuella program går att köra, tänker jag mig. Man får givetvis vara beredd på att tappa prestanda jämfört med native-läge för ny arkitektur, men om den nya arkitekturen nu är snabbare, vilket ju var poängen med den, så kanske det ena kan ta ut det andra. Samma prestanda som förr i gamla program och mer prestanda i nya program låter dumt att tacka nej till tycker jag.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Återigen så är ARM bland det mest intressant i hårdvaruvärlden just nu. Jag hoppas vi får den breda massan av tillverkare och produktutformningar som ARMs licensstruktur kan medföra. Tanken på att ha en desktopdator med en rejäl MediaTekprocessor eller ett komplett Nvidia CPU+GPU system känns bara mysigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Den som har rejält med cache-minne

Skrivet av Horvendile:

Efter Apples M1-lansering tycker jag det är en väldigt relevant fråga, men jag har ingen kläm alls på hur realistiskt / långt bort det skulle vara. Det vill ju till att det finns en bra x86-emulering samtidigt.

Så... någon som har något initierat att säga?

Liten kärna utan out-of-order duger nog inte. Men den stora skillnaden mellan olika ARM är mängden cache-minne.
Där ligger Apple långt före! 8 MB L2 eller L3 ser ut att krävas....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns redan, men inte lika bra som Apples Rosetta2, men det är lite hönan och ägget, vi behöver få fram bra CPU:er på Windows-sidan, så mjukvarubolagen vaknar på allvar och inser att x86 är en död åsna och vi borde sluta piska den.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2020/12/10/introduc...

Men vem kan pusha ARM på PC sidan?
Intel/AMD: Nej, de vill behålla sit x86 monopol till varje pris.
Mjukvaruföretag: Nej, varför lägga tid och resurser på att maintaina två arkitekturer om man inte måste.
Microsoft: Nej, Microsoft skulle aldrig ta i med hårdhandskarna och säga ARM or bust i Win11. Alla försök att slopa bakåtkompatibilitet har misslyckats. Och finns möjligheten att stanna kvar på x86 så kommer väldigt få att lägga resurser på ARM.

Så jag ser inte hur det skulle ske inom en överskådlig framtid, såvida ARM inte fullständigt krossar x86 så att ingen konsument är intresserad av en x86 dator.

Permalänk
Medlem

Läst på en del på andra sidor om det här, och det är inte riktigt så stora nyheter som ARM vill få det att framstå som. Bra att det går framåt iofs, men de skriker lite högt. Framförallt är alla prestanda-siffror baserade på att man dubblar åtminstone L3 och i något fall också L2, så det är inte lika mot lika.

X2 är en rak uppdatering av X1. Lite kortare pipeline, lite småfix med branch predictorn, och struket stöd för 32-bitars ARM. Finns lite tecken på att det här är en nödlösning för att den kärnan de skulle släppa nu inte är klar än.

A710 är en uppdatering av A78. Det ser ut som att den är mer ordentligt designad mot att vara "mellanklassen", för den är faktiskt lite smalare än A78 - sannolikt för att spara plats och energi. Behåller stöd för 32-bitarskod, som enda chip i det här gänget.

A510 är mer intressant. För det första så är det två kärnor i ett komplex som delar på flyttalsbiten, vektorenheterna och L2. Om det är någon som tycker att det luktar som Bulldozer så ligger det något i det, men det här är i så fall mest Steamroller (den där som gjorde om så att avkodningen var separat igen). Heltalspipelinerna är vad det verkar helt oberoende av varandra. Att L2 är delad visar sig vara ganska smart - eftersom L3-komplexet fortsatt bara kan ha 8 "klienter" (alltså kärnor) innebär detta att två A510-kärnor bara tar upp en plats. Man kan alltså ha 2st X2, 4 st A710 och 4st A510 till exempel.

För det andra så är det fortfarande in-order. ARM vägrar ge upp på den idén, verkar det som. Kanske är därför som A710 är lite smalare, de räknar nog med att aktivera den kärnan lite oftare än vad exempelvis Apple med sina kompetentare småkärnor gör.

För det tredje så är den 3-issue. Inte vanligt för in-order, de är oftast bara 2 breda.

Annars är det viktigaste DSU, som kan bli basen för ARM SOCer en tid framöver, när de får ut sina nya designer i ersättare för X2 och X710.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men vem kan pusha ARM på PC sidan?
Intel/AMD: Nej, de vill behålla sit x86 monopol till varje pris.

Min förhoppning hade varit Nvidia. Qualcomm har ju sina, med lite mer fokus skulle de kanske få fram något bra o.s.v., så nej Intel/AMD kommer bli akterseglade innan de vaknar upp och luktar kaffet och vi kommer se andra spelare på för PC CPU:er framöver.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att ha hög procentuell ökning är inte å svårt om man man ej har toppresterande produkter. Och det är intressant och veta vad dessa står sig emot andra cpuer.

Sedan går utvecklingen emot att datorprestanda på klientsidan blir mindre viktig för varje år utan folk vill bara att det de ska göra fungerar. Tyvärr börjar windows gå idag att man behöver ha mer än 8GB ram endast för enklare surf och ordbehandling.

Vi får se vad som händer. Jag själv tror självklart att något kommer att hända, vi kommer ej sitta kvar där med krävande x86 windows på alla våra laptops. Frågan är bara när detta händer? 5, 10 eller 20år?

Vad man måste komma ihåg är att sett till mängd arbete som utförs per cykel är inte bara Apple, utan även Arm förbi Intel/AMD.

Arm designar inte CPUer, de designar IP-block som andra kan bygga kretsar med. En sak som Arm därför måste fokusera långt mer på jämfört med Apple, AMD och Intel är designer som relativt många rent tekniskt och ekonomiskt kan lyfta in i egna designer.

Trots dessa begränsningar utför faktiskt redan Cortex A78 i stort sätt samma mängd arbete per cykel som Zen3/Willow Cove för heltalsberäkningar (i flyttal ligger A78 efter). Cortex X1 ligger klart före Zen3/Willow Cove i mängd utfört arbete per cykel oavsett om man kikar på heltal eller flyttal.

Arm ligger fortfarande klart efter Apple i mängd utfört arbete per cykel och efter high-end x86 i mängd utfört arbete per tidsenhet. Men perf/W och perf/$ är klassledande (Apples "små" kärnor lär leda perf/W, men Arm lär leda perf/$).

Att uppvisa relativt stora procentuella ökningar givet ovan, det med vad som är sista revisionen av samma grundläggande design som används sedan Cortex A76, är rätt imponerande. Fokus denna gång var ARMv9, nästa år kommer en större lyft sett till mikroarkitektur (och förhoppningsvis inser man också att det behövs mer på de "små" kärnorna, man är hjälplöst efter Apple här för tillfället).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men vem kan pusha ARM på PC sidan?

Det känns väl som om apple pushar rätt hårt på pc-sidan nu?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Feeku:

Men vem kan pusha ARM på PC sidan?
Intel/AMD: Nej, de vill behålla sit x86 monopol till varje pris.
Mjukvaruföretag: Nej, varför lägga tid och resurser på att maintaina två arkitekturer om man inte måste.
Microsoft: Nej, Microsoft skulle aldrig ta i med hårdhandskarna och säga ARM or bust i Win11. Alla försök att slopa bakåtkompatibilitet har misslyckats. Och finns möjligheten att stanna kvar på x86 så kommer väldigt få att lägga resurser på ARM.

Så jag ser inte hur det skulle ske inom en överskådlig framtid, såvida ARM inte fullständigt krossar x86 så att ingen konsument är intresserad av en x86 dator.

Finns en hel del rykten kring att Microsoft jobbar på en egen ARMv9 design. Om det stämmer lär "egen" i detta fall i praktiken betyda att man bygger något med Arms IP, då de flesta av dessa rykten pekar på att Microsoft primärt fokuserar på HW för Azure lär det handla om Arm Neoverse N2 och/eller Neoverse V1 (som i princip är server-varianterna av Cortex A710 resp. Cortex X2).

För Windows-desktop är ett problem att Arms IP för GPU, Mali, helt saknar drivrutinsstöd för Windows. Personligen har jag lite svårt att se varför Samsung skulle lägga så mycket krut på att integrera AMDs Radeon GPU i deras kommande Arm-systemkretsar om inte ett av huvudmålen är kretsar designar för Windows-laptops. Så möjligen blir det Samsung och inte Qualcomm Microsoft väljer att samarbete med runt kommande Arm-baserade Surface produkter.

Skulle säga att Apples Arm implementation redan befinner sig i positionen "fullständigt krossar x86", förutsatt att man begränsar jämförelsen till specifika segment.

AMD/Intel har helt klart kretsar med samma peak-prestanda per kärna som Apple, men det krävs att de förra använder sina desktop-kretsar -> effekten som utvecklas är åtskilliga heltalsfaktorer högre. Ställer man bärbara datorer i segmentet "ultratunna" mot varandra är Apple just nu i en egen klass, både i CPU och GPU prestanda.

Gissar att desktop-segmentet är där x86 kommer finnas kvar under överskådlig tid. Dels p.g.a. Windows otroligt hårda låsning till x86, dels då det är är segmentet där perf/W spelar minst roll (absolut prestanda är mest viktigt här).

För bärbara har inte Arm något som direkt kan tävla med Apple, men kretsar med 8+0 eller 4+4 (Cortex X2 + Cortex A710) och en vettig GPU för Windows skulle fortfarande göra något som Microsoft/Qualcomm SQ1/SQ2 aldrig gjorde: göra det möjligt att bygga en krets för ultratunna Windows-laptops som har lika bra eller bättre (absolut) prestanda och energieffektivitet jämfört med all vi kan se i närtid för x86 inom detta segment (Alder Lake lär ge Intel ledartröjan för x86 inom laptop-segmentet, men är skeptiskt till att man når det Arm lanserade igår och är säker att man inte rår på Apple).

Förhoppningsvis är den vänstra illustrationen där därför att Arm redan jobbar med kiseltillverkare för att tillverka kretsar för bärbara datorer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad man måste komma ihåg är att sett till mängd arbete som utförs per cykel är inte bara Apple, utan även Arm förbi Intel/AMD.

Arm designar inte CPUer, de designar IP-block som andra kan bygga kretsar med. En sak som Arm därför måste fokusera långt mer på jämfört med Apple, AMD och Intel är designer som relativt många rent tekniskt och ekonomiskt kan lyfta in i egna designer.

Trots dessa begränsningar utför faktiskt redan Cortex A78 i stort sätt samma mängd arbete per cykel som Zen3/Willow Cove för heltalsberäkningar (i flyttal ligger A78 efter). Cortex X1 ligger klart före Zen3/Willow Cove i mängd utfört arbete per cykel oavsett om man kikar på heltal eller flyttal.

Arm ligger fortfarande klart efter Apple i mängd utfört arbete per cykel och efter high-end x86 i mängd utfört arbete per tidsenhet. Men perf/W och perf/$ är klassledande (Apples "små" kärnor lär leda perf/W, men Arm lär leda perf/$).

Att uppvisa relativt stora procentuella ökningar givet ovan, det med vad som är sista revisionen av samma grundläggande design som används sedan Cortex A76, är rätt imponerande. Fokus denna gång var ARMv9, nästa år kommer en större lyft sett till mikroarkitektur (och förhoppningsvis inser man också att det behövs mer på de "små" kärnorna, man är hjälplöst efter Apple här för tillfället).

Är detta Cortex-X2 eller är detta efterträdaren till denne?

Permalänk
Medlem

Jag som lästa ”AMD visar upp sina första ARMv9-arkitekturer”. Blev besviken när jag insåg att jag läste fel 🙁

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

"Longer visual experience" ???

AMR åtgärdar folk som är översynta?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

"Longer visual experience" ???

AMR åtgärdar folk som är översynta?

Tror dom menar batteritid.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Är detta Cortex-X2 eller är detta efterträdaren till denne?

Kanske missförstår din fråga; det som presenteras nu är Cortex X2, som i praktiken är en lätt optimerad Cortex X1, samt A710 som utgår från Cortex A78 men där man smalnat designen lite.

Det som är lite spännande med A77 -> A78 -> A710 är att man i varje steg faktiskt förenklat designen på mikroarkitekturnivå, men tack vare att optimera det som är kvar har man ändå lyckats öka IPC lite varje gång. Primära målet med denna design är högsta möjliga perf/W och perf/$ medan Cortex Xn numer axlar rollen för maximal prestanda.

I en bärbar dator lär inte A510 göra någon nytta längre, är inte själv helt övertygad att den ens är stark nog för en mobil men antar att Arm har bättre koll än mig här (det som talar emot är vad Apple redan gjort och vad Intel kommer göra i Alder Lake, där är den "lilla" kärnan långt kraftigare än Arms A510).

Är alltså Cortex A78 som ungefär matchar Zen3/Willow Cove sett till prestanda per cykel, A710 kommer ligga lite bättre. Det sett till heltal, flyttal är inte fokus här utan det har man helt lagt på X1/X2 som har väsentligt mycket bättre flyttalsprestanda än mellanserien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är instruktionsuppsättning detsamma som IPC? Tycker isåfall det är en bättre benämning att använda här! Undrar om ARM kommer ge sig på entusiast PC marknaden framöver? Hitils används de väl bara i laptops och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Är instruktionsuppsättning detsamma som IPC? Tycker isåfall det är en bättre benämning att använda här! Undrar om ARM kommer ge sig på entusiast PC marknaden framöver? Hitils används de väl bara i laptops och sånt?

Nej, IPC = Instructions Per Cycle, ISA = Instruction Set Architecture (instruktionsuppsättning på svenska). IPC är hur många instruktioner en processor kan utföra per klockcykel medan ISA talar om bl.a. vilka instruktioner som finns.