Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller med dig, det finns inte på kartan att jag skulle anställa någon utan provanställning och jag blev också anställd med det.
Själv ser jag det som ett förhandlingsläge bara, jag vet att jag levererar och arbetsgivaren blir nöjd med mig och kan gå på dagen om jag vill. Ger en extra löneförhandling.

Till TS så bör det inte vara några problem, är du inte ett stolpskott och förklarar för banken att du blivit erbjuden ett bättre jobb med bättre lön så kommer det inte vara några problem.

Nu är jag äldre än vad TS är men jag har inte haft provanställning senaste 10 åren och skulle aldrig ta jobb med provanställning om det nu inte var i en helt annan bransch än den jag är i nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tveka. Anställer de i dessa tider, så finns ju ett riktigt behov med tanke på att många stramat åt under Covid.
Har du väl skrivit på ett låneavtal som banken godkänt med de förutsättningar du har idag, så kommer de knappast att granska om du fått nya jobbförhållanden framöver och neka dig ett lån. Har du god arbetsdisciplin och vet med dig att du sköter dig på nya arbetsplatsen så skulle jag byta direkt.

Visa signatur

3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller med dig, det finns inte på kartan att jag skulle anställa någon utan provanställning och jag blev också anställd med det.
Själv ser jag det som ett förhandlingsläge bara, jag vet att jag levererar och arbetsgivaren blir nöjd med mig och kan gå på dagen om jag vill. Ger en extra löneförhandling.

Till TS så bör det inte vara några problem, är du inte ett stolpskott och förklarar för banken att du blivit erbjuden ett bättre jobb med bättre lön så kommer det inte vara några problem.

Nu har vi hamnat OT, men TS har fått svar på sin fråga redan.

...tänkte ett varv till på det hela och konstaterat att de jag umgås med/känner är alla individer med stor tillit till sin egen förmåga, så de har alla i likhet med mig utgått ifrån att de kommer prestera på nytt jobb och skulle det skita sig av någon anledning litar vi på att vi får ny anställning utan större problem. De flesta av oss har blivit egna över åren, d.v.s. skippat anställningstryggheten totalt. ...så vi har aldrig drivit frågan om fast anställning utan snarare stört oss på att det varit tre månaders uppsägningstid i våra fasta anställningar. (vem vill sitta fast så länge...)

Men vi har alla samma erfarenhet, vi har aldrig varit på ett bolag som anställt folk utan att kräva provanställning, men då har vi t.ex. inte haft någon större kontakt med kommunal, landstings, statlig verksamhet. Där kan jag tänka mig att man kan få fast anställning direkt. (morsan hade t.ex. en livstidsanställning i landstinget, det finns ju inte längre, men intressant att det fanns en gång i tiden)

Visa signatur

Dator: LianLi011D|X570S|5800X3D|3080ti|64GB|2x1TB SSD|AOC PD32M|Wasser

Permalänk
Medlem

Har inte bytt jobb många gånger, men alla gånger förutom det senaste bytet så har jag haft provanställning.
Vid det senaste bytet så blev jag erbjuden fast anställning direkt. Ett företag där man hade en noggrann anställningsprocess, där man även gick mycket på referenser och feedback. Kändes riktigt bra att kliva på och vara tillsvidareanställd direkt. De gjorde inte så med alla, vet att juniorer hade provanställning.

För mig låter det inte omöjligt att förhandla bort provanställning, ska testa det nästa gång jag byter tjänst/arbetsgivare.

Till TS: För att vara på den allra säkraste sidan så hade jag pratat med bankmannen. Men även om de gör en ny UC senare så kommer de inte se något. Hade jag varit i din situation så hade jag nog bytt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...tänkte ett varv till på det hela och konstaterat att de jag umgås med/känner är alla individer med stor tillit till sin egen förmåga, så de har alla i likhet med mig utgått ifrån att de kommer prestera på nytt jobb och skulle det skita sig av någon anledning litar vi på att vi får ny anställning utan större problem. De flesta av oss har blivit egna över åren, d.v.s. skippat anställningstryggheten totalt. ...så vi har aldrig drivit frågan om fast anställning utan snarare stört oss på att det varit tre månaders uppsägningstid i våra fasta anställningar. (vem vill sitta fast så länge...)

Fast det handlar ju inte om det, börskrascher/branschkrascher med mera inträffar då och då vilket kan påverka arbetsmarknaden under rätt lång tid. Då vill man inte vara den de kan göra sig av med direkt utan någon som helst motivering ifall det skulle börja svaja, oavsett hur duktig man är. Är man sist in men fast anställd så krävs det iaf mer för att man skall tvingas lämna. Jag ser inte varför jag skulle lägga risken för sådana händelser på mig istället för arbetsgivaren som är den som försöker få mig att byta företag från första början.

Sen är jag ju spontan av mig så om jag kommer på att jag vill köpa en fastighet utomlands eller en ny bil vill jag inte behöva krångla extra mycket med banken för jag nu valt att få provanställning, och jag vill ju inte tvingas sälja av aktier för att finansiera det heller.

Däremot håller jag med om att uppsägningstiden är på tok för lång, hade gärna sett den vara 2 veckor… Jag tycker egentligen också att en arbetsgivare lättare borde få sparka mig om jag inte presterar ordentligt.