Kan jag dra en förlängningsladd utifrån fönstret in till mitt rum om uttaget utanför fönstret är jordat?

Permalänk
Medlem

Kan jag dra en förlängningsladd utifrån fönstret in till mitt rum om uttaget utanför fönstret är jordat?

Tjena

Har en portabel AC i mitt rum som bara är på en 6A säkring. Och den klarar inte riktigt av att köras samtidigt som datorn.

men direkt utanför mitt fönster har vi ett uttaget vid garageporten. Så det jag undrar är ifall det går att koppla portable AC'n via det uttaget om jag drar en förlängninsladd genom fönstret?

Är verkligen inte kunnig inom EL men vad jag förstått så verkar uttaget ute vara jordat. Då borde det väl inte vara några problem?
antar iallafall att det är jordat eftersom det är metall piggar uppe och nere i uttaget.

Permalänk
Medlem

Ja, klart du kan... men det är kanske inte så lämpligt. https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...

Permalänk

Kanske inte lämpligt, men om det är ett uttag som sitter utomhus bör det vara gjort för att kunna användas och kopplas in utomhus förstås. Så att koppla in något där ska fungera. När du drar in kabeln så kan fukt och vatten rinna längs kabeln vid regn. Men om du drar kabeln så att den går in genom fönstret och sedan upp ett par decimeter och fäster på något på väggen och sen ner till AC enheten bör det fungera tänker jag. Någon mer kunnig får gärna komma med fler tankar, jag är ingen elektriker.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Det är INTE rekommenderat att dra in jord in i övrigt ojordad miljö. Bakgrunden är ganska enkel. Man tänker sig att det i regel går bra om en apparat i en torr och hyfsat isolerad miljö blir strömförande. Jämför med fågeln som sitter på högspänningsledningen.

Om du nu drar in en jordad apparat i den miljön ökar risken betydligt för att det ska gå åt helvete om en apparat blir strömförande och att du ska få strömmen rakt igenom kroppen.

Är det ojordat i ditt rum är ju frågan?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är jordat eller inte.
Så bör man inte dra kablar mellan ute och inne, samt mellan toalett/badrum och resten av huset.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från det direkt olämpliga, varför i hela friden är det avsäkrat med 6A?
Det är ju direkt svårt att hitta en sådan och kablaget måste ju vara gjort för 10...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du jordade uttag inne i rummet då, eller ojordade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är INTE rekommenderat att dra in jord in i övrigt ojordad miljö. Bakgrunden är ganska enkel. Man tänker sig att det i regel går bra om en apparat i en torr och hyfsat isolerad miljö blir strömförande. Jämför med fågeln som sitter på högspänningsledningen.

Om du nu drar in en jordad apparat i den miljön ökar risken betydligt för att det ska gå åt helvete om en apparat blir strömförande och att du ska få strömmen rakt igenom kroppen.

Är det ojordat i ditt rum är ju frågan?

Om det är 6A så kan man nog ana att installationen är gammal och då är det förmodligen ojordat.

Sedan ökar förstås risken, framförallt om det inte finns någon jordfelsbrytare som täcker hela installationen, men samtidigt så har man ofta vattenburen värme som man kan grilla sig mot ändå... En annan sak är att det ofta förekommit fusk med detta, vilket förvisso inte gör det bättre. Jag vet flera ställen där elektriker av äldre skola förr fulinstallerat jordade uttag för t ex dator, eller tvärtom lämnat ett ojordat uttag längst bort från resten för att kunna köra det gamla våffeljärnet från 50-talet e dyl. Så här får man egentligen inte göra, men vi säger inget, ungefär...

Bäst är ändå att se till att ha en modern installation. Det kostar förstås pengar, men det finns en viss poäng i att ha en fräsch och heljordad installation med jordfelsbrytare, tillräckligt många grupper och vettigt avsäkrat. Är man inte själv ägaren och har råd så är det dock lite svårt att göra något åt saken själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om vi bortser från det direkt olämpliga, varför i hela friden är det avsäkrat med 6A?
Det är ju direkt svårt att hitta en sådan och kablaget måste ju vara gjort för 10...

Är det gammalt så kan det vara så. Jag är uppvuxen i en 40-talskåk och där var det en del 6A innan omdragning. När elektrikern började riva ut kablarna så dök det upp en del av sådan typ som man använde före Andra världskriget, troligen på grund av att man tog vad man kunde hitta precis efter kriget då det var materialbrist. Dessutom förekom en kul koppling där ett uttag på övervåningen gick på samma säkring som det i köket där brödrosten satt. Försökte man rosta bröd och så drog någon igång dammsugaren på övervåningen för att byta sängkläder så gick säkringen... Mycket praktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är 6A så kan man nog ana att installationen är gammal och då är det förmodligen ojordat.

Sedan ökar förstås risken, framförallt om det inte finns någon jordfelsbrytare som täcker hela installationen, men samtidigt så har man ofta vattenburen värme som man kan grilla sig mot ändå... En annan sak är att det ofta förekommit fusk med detta, vilket förvisso inte gör det bättre. Jag vet flera ställen där elektriker av äldre skola förr fulinstallerat jordade uttag för t ex dator, eller tvärtom lämnat ett ojordat uttag längst bort från resten för att kunna köra det gamla våffeljärnet från 50-talet e dyl. Så här får man egentligen inte göra, men vi säger inget, ungefär...

Bäst är ändå att se till att ha en modern installation. Det kostar förstås pengar, men det finns en viss poäng i att ha en fräsch och heljordad installation med jordfelsbrytare, tillräckligt många grupper och vettigt avsäkrat. Är man inte själv ägaren och har råd så är det dock lite svårt att göra något åt saken själv.

I äldre hus kan det ju se ut lite hursomhelst ja, särskilt om ägaren själv gått loss. I vårt radhus drog jag loss ett extrauttag. Sladden satt under en liten skarvlist, en av spikarna för att fästa listen satt igenom isoleringen på kabeln.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är INTE rekommenderat att dra in jord in i övrigt ojordad miljö. Bakgrunden är ganska enkel. Man tänker sig att det i regel går bra om en apparat i en torr och hyfsat isolerad miljö blir strömförande. Jämför med fågeln som sitter på högspänningsledningen.

Om du nu drar in en jordad apparat i den miljön ökar risken betydligt för att det ska gå åt helvete om en apparat blir strömförande och att du ska få strömmen rakt igenom kroppen.

Är det ojordat i ditt rum är ju frågan?

är verkligen dum när det kommer till detta. Hur vet man om rummet är ojordat eller jordat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du jordade uttag inne i rummet då, eller ojordade?

Jordade verkar dom vara. Om dom har dessa metallpiggar i uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om vi bortser från det direkt olämpliga, varför i hela friden är det avsäkrat med 6A?
Det är ju direkt svårt att hitta en sådan och kablaget måste ju vara gjort för 10...

Bra fråga. Precis som några andra skrev så är det ett ganska gammalt hus som har blivit renoverat. Och plattan bakom säkringen är grön så då antar jag att man inte ska änvända en 10A säkring.

Vet du om det är dyrt/svårt för en elektriker att fixa detta? Bor fortfarande hemma och vettefan hur man ska övertyga honom att ringa elektrikern. När det funkat felfritt i alla år förutom när jag skaffade en AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är 6A så kan man nog ana att installationen är gammal och då är det förmodligen ojordat.

Sedan ökar förstås risken, framförallt om det inte finns någon jordfelsbrytare som täcker hela installationen, men samtidigt så har man ofta vattenburen värme som man kan grilla sig mot ändå... En annan sak är att det ofta förekommit fusk med detta, vilket förvisso inte gör det bättre. Jag vet flera ställen där elektriker av äldre skola förr fulinstallerat jordade uttag för t ex dator, eller tvärtom lämnat ett ojordat uttag längst bort från resten för att kunna köra det gamla våffeljärnet från 50-talet e dyl. Så här får man egentligen inte göra, men vi säger inget, ungefär...

Bäst är ändå att se till att ha en modern installation. Det kostar förstås pengar, men det finns en viss poäng i att ha en fräsch och heljordad installation med jordfelsbrytare, tillräckligt många grupper och vettigt avsäkrat. Är man inte själv ägaren och har råd så är det dock lite svårt att göra något åt saken själv.

Är 21 år och bor fortfarande hemma. Det är ett gammalt hus som har blivit renoverat väldigt mycket så nu ser det sprillans ut. Tror att det byggdes på 70- eller 80-talet.

Jordfelsbrytare vet jag att det finns. Den går någon gång om året när det t.ex är storm ute och spöregnar. Pga att det far in i fläkten som sitter ute på huset via värmeluftpumpen.

Hur vet man exakt om uttaget i rummet är jordade eller inte. Måste dom ha dom där metallpiggarna runtom för att vara jordade?
Vet du hur mycket det skulle kosta för en elektriker att göra så att mitt rum är på en 10A säkring istället? har verkligen noll koll på elektriker grejer som kanske märks haha...

Permalänk
Medlem

Det kan du absolut göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Försökte man rosta bröd och så drog någon igång dammsugaren på övervåningen för att byta sängkläder så gick säkringen... Mycket praktiskt!

Jag måste bara fråga, hur byter man sängkläder med dammsugaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Jag måste bara fråga, hur byter man sängkläder med dammsugaren?

Nu diskuterar vi dem riktiga frågorna här.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju byta botten i centralen upp till 10A också.. Dessutom tvivlar jag på att alla dina uttag i rummet går på samma grupp i centralen. Beror iofs lite på hur stort rummet är.

Ta dit en elektriker, be honom kolla mm2 på kablarna och ifall det ser okej ut byt bottnar till 10A.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Annars kan man ju byta botten i centralen upp till 10A också.. Dessutom tvivlar jag på att alla dina uttag i rummet går på samma grupp i centralen. Beror iofs lite på hur stort rummet är.

Ta dit en elektriker, be honom kolla mm2 på kablarna och ifall det ser okej ut byt bottnar till 10A.

Vet du hur mycket det kan kosta för en elektriker att komma och fixa detta? Bor hemma fortfarande så farsan lär väl få ringa. Även om jag själv skulle kunna betala

Permalänk
Medlem

Kolla om ni har en sådan här liten tavla vid ert proppskåp/central.

Har ni det så ska den ju vara ifylld med vilka säkringar som installationen har samt vilken mm2 det är på kablarna.
Har ditt rum/grupp 1.5mm2-kablar så bör det ju gå att byta från 6A till 10A ganska smärtfritt.
Vet inte vart du bor men där jag bor finns det ett företag som heter typ "hyr en pensionär", där kan man få hjälp med diverse småjobb till en rätt rimlig slant. Har använt det en del när det kommer till små el-jobb.

Att få ut en elektriker från en större firma för ett 15-minuter jobb är helt hopplöst....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Jag måste bara fråga, hur byter man sängkläder med dammsugaren?

Jag förstår att du brukar dammsuga bäddmadrassen och sängen med sängkläderna på, eftersom denna fråga kändes viktig att ställa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är enkelt att göra, annars kör på kabel utomhus-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet du hur mycket det kan kosta för en elektriker att komma och fixa detta? Bor hemma fortfarande så farsan lär väl få ringa. Även om jag själv skulle kunna betala

Inte mycket. På jobbet anlitade jag en elektriker för att byta bottnar hos en hyresgäst och det landade på 1600kr när jag attesterade fakturan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Inte mycket. På jobbet anlitade jag en elektriker för att byta bottnar hos en hyresgäst och det landade på 1600kr när jag attesterade fakturan.

Det är ju även det en lite trist kostnad för ett sånt snabbt jobb, men det är ju svårt att komma ifrån vilken tjänst man än köper.

För en apparat som inte ska vara igång året om så hade jag i första hand sett om det gick att koppla dator och AC på olika säkringar. Men visst, kan ju vara skönt att få det gjort också.

Men en fråga som vi inte varit inne på än, borde inte även en 6A-säkring klara av en portabel AC för att kyla ett litet rum och en dator samtidigt? Sakerna lär ju liksom inte stå och dra max hela tiden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är ju även det en lite trist kostnad för ett sånt snabbt jobb, men det är ju svårt att komma ifrån vilken tjänst man än köper.

För en apparat som inte ska vara igång året om så hade jag i första hand sett om det gick att koppla dator och AC på olika säkringar. Men visst, kan ju vara skönt att få det gjort också.

Men en fråga som vi inte varit inne på än, borde inte även en 6A-säkring klara av en portabel AC för att kyla ett litet rum och en dator samtidigt? Sakerna lär ju liksom inte stå och dra max hela tiden.

På 6A kan man plocka ut 1380W kontinuerlig drift. En säkring klarar av mer under en kortare tid. En AC ligger på kanske 2000W. En startström för en kompressor kan vara rätt hög. Plus en dator så räcker det inte till. Det kommer inte ligga kontinuerligt över men det ska inte mycket till för att säkringen ska gå.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är ju även det en lite trist kostnad för ett sånt snabbt jobb, men det är ju svårt att komma ifrån vilken tjänst man än köper.

För en apparat som inte ska vara igång året om så hade jag i första hand sett om det gick att koppla dator och AC på olika säkringar. Men visst, kan ju vara skönt att få det gjort också.

Men en fråga som vi inte varit inne på än, borde inte även en 6A-säkring klara av en portabel AC för att kyla ett litet rum och en dator samtidigt? Sakerna lär ju liksom inte stå och dra max hela tiden.

Det är möjligt att ACn i drift inte drar mycket, men den kan möjligen dra mycket i det ögonblick kompressorn går igång.

Det brukar väl framgå i manualer för vitvaror hur stor säkring rekommenderas eller krävs?

Jag tänker att en kåk från 70-80-tal nog har 1.5mm² draget, så det borde gå att säkra upp.
Men det kan en elektriker lätt mäta upp.
Kostnaden är nog mindre rolig när man ska ha en elektriker ut i en kvart.

Oavsett uttag så hade jag inte dragit kabel utifrån och in, eller omvänt.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

På 6A kan man plocka ut 1380W kontinuerlig drift. En säkring klarar av mer under en kortare tid. En AC ligger på kanske 2000W. En startström för en kompressor kan vara rätt hög. Plus en dator så räcker det inte till. Det kommer inte ligga kontinuerligt över men det ska inte mycket till för att säkringen ska gå.

Skrivet av Hillside:

Det är möjligt att ACn i drift inte drar mycket, men den kan möjligen dra mycket i det ögonblick kompressorn går igång.

Det brukar väl framgå i manualer för vitvaror hur stor säkring rekommenderas eller krävs?

Jag tänker att en kåk från 70-80-tal nog har 1.5mm² draget, så det borde gå att säkra upp.
Men det kan en elektriker lätt mäta upp.
Kostnaden är nog mindre rolig när man ska ha en elektriker ut i en kvart.

Oavsett uttag så hade jag inte dragit kabel utifrån och in, eller omvänt.

Kollade runt lite snabbt nu och såg att även små portabla AC kan dra över 1000W i drift, så med en modern stationär dator är det ju verkligen på håret ja.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är ju även det en lite trist kostnad för ett sånt snabbt jobb, men det är ju svårt att komma ifrån vilken tjänst man än köper.

För en apparat som inte ska vara igång året om så hade jag i första hand sett om det gick att koppla dator och AC på olika säkringar. Men visst, kan ju vara skönt att få det gjort också.

Men en fråga som vi inte varit inne på än, borde inte även en 6A-säkring klara av en portabel AC för att kyla ett litet rum och en dator samtidigt? Sakerna lär ju liksom inte stå och dra max hela tiden.

Självklart är det en tråkig kostnad. Som jag sa tidigare så bör det finnas andra uttag i rummet som är kopplade på en annan fas, men om rummet är litet så är det inte alltid så.

Det är inte svårt att byta bottnar själv. Det krävs liksom ett verktyg för typ 50kr plus nya bottnar för 10A för kanske samma peng men en privatperson får inte göra det, lagligt om så säga. Vad du gör bakom stängda dörrar kan ingen av oss säga någonting om.

Jag personligen har aldrig stött på mindre än 1.5mm2 kablar, vilket är tillräckligt för 10A, men om du inte kan avgöra tjockleken på kabeln själv så skulle jag tagit dit en elektriker i alla fall.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är ju även det en lite trist kostnad för ett sånt snabbt jobb, men det är ju svårt att komma ifrån vilken tjänst man än köper.

För en apparat som inte ska vara igång året om så hade jag i första hand sett om det gick att koppla dator och AC på olika säkringar. Men visst, kan ju vara skönt att få det gjort också.

Men en fråga som vi inte varit inne på än, borde inte även en 6A-säkring klara av en portabel AC för att kyla ett litet rum och en dator samtidigt? Sakerna lär ju liksom inte stå och dra max hela tiden.

Hej. Gjorde en liknande tråd häromdagen där jag frågade om hjälp för att säkringen går ibland om jag har AC'n och datorn på samtidigt. Så därför jag försöker hitta någon annan lösning haha. Har en ganska litet rum som blir väldigt varmt på sommaren