Sliter mineing av kryptovalutor på datorn?

Permalänk

Sliter mineing av kryptovalutor på datorn?

Hej testade att minea i några dagar med min gamingdator som har ett 1660ti bara för skoj skull. Alltså gör det inte för att gå med vinst eller så utan mest bara för att prova på. Har ett 1660ti. Min temepraturen på datorn stiger till mellan 80-90 grader. Datorn låter en hel del när den minear. Men tanken slog mig att man kanske sliter ut datorn i förtid ,med att göra det? Vad är normal temperatur att ligga på?

För när datorn inte används ligger den på typ 40_50 grader och när jag spelar ligger den på 60-80 grader. MEn när jag minear ligger den alltså på 80-90 grader. Brukar köra på optimerad som inställning i Nicehash Quick Miner och när jag testade medium började datorn låta som en dammsugare och tempen steg ut till typ 95 grader och sen började bilden lagga, frysa. Fick bluescreen så fick stänga av datorn på knappen så numera kör jag bara på Optimerad. Använder även Nicehash Miner på min gamla dator med ett 1050ti och där hamnar jag mellan 70-72 grader men det chassit är mer öppet och blir inte lika varmt och den är allmänt segare på minea. Men på den datorn blir bilden segare.

Tänker att all värme kanske blir skadligt för datorerna eller att all mineing sliter mer på grafikkortet än när man bara spelar.

På gamla datorn använder jag Nicehash Miner och på den nya använder jag Nicehash Quickminer.

Vilka andra miners kan ni rekommendera förresten?

Finns det någon inställning som gör att man inte låter datorn, grafikkortet jobba lika mycket och istället är långsammare på minea? Så den inte blir så varm i Nicehash Quickminer? I min gamla dator har jag inget problem med värmen som sagt. Så att man kan ställa in att den inte får bli varmare än typ 70 grader.

Edit ändrade till inställningen "Lite" istället för "optimerad Manual" och tempen sjunk till typ 62 grader men istället började fläktarna låta mycket mera. Vilket är bäst egentligen? Att ha den på Lite så fläktarna låter men få en lägre temp eller att ha den på Optimerad, Manual så fläktarna låter mindre.

Edit*

Nu när jag skriver så slutade fläktarna förresten låta nu så det verkar som inställningen Lite fick fläktarna att låta bara i början för nu är den typ tystare än Optimerad, Manual och med en temp på mellan 56-62 grader. En sak är säker och det är att Medium, High komemr jag inte köra då Medium fick datorn att få bluescreen när jag testade förra gången så jag fick stänga av på knappen.

Permalänk
Inaktiv

Inget ovanligt med 80+ grader på grafikkortet när det används.

Bättre att den har lite lägre temp oavsett.
Men du verkade själv komma fram till det, så..

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Inget ovanligt med 80+ grader på grafikkortet när det används.

Bättre att den har lite lägre temp oavsett.
Men du verkade själv komma fram till det, så..

Ok tack för svar angående det där med 80 grader. Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Även om grafikortet klarar 80 grader så tycker jag det låter mycket för mining. Det är nog bättre att skippa Nicehash Quick Miner och bara köra den vanliga + MSI Afterburner.

Dessa inställningar kör jag i Afterburner
ASUS TUF 3080 OC
Powerlimit: 65%
Core Clock: -275Mhz
Mem Clock +800Mhz
Fan Speed: 71%

Så ligger runt 48 grader på core och 98 grader på mem det kanske är helt andra inställningar för ditt grafikkort.
Men jag har kört detta stabilt nu i 20+ dagar och datorn är så pass tyst att man kan sova i samma rum.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Även om grafikortet klarar 80 grader så tycker jag det låter mycket för mining. Det är nog bättre att skippa Nicehash Quick Miner och bara köra den vanliga + MSI Afterburner.

Dessa inställningar kör jag i Afterburner
ASUS TUF 3080 OC
Powerlimit: 65%
Core Clock: -275Mhz
Mem Clock +800Mhz
Fan Speed: 71%

Så ligger runt 48 grader på core och 98 grader på mem det kanske är helt andra inställningar för ditt grafikkort.
Men jag har kört detta stabilt nu i 20+ dagar och datorn är så pass tyst att man kan sova i samma rum.

Aha okej för alla säger att Nicehash Quickminer ska vara bättre än vanlig Nicehash Miner?

Permalänk

Liten update grafikkortet ligger stadigt på 80 grader jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Aha okej för alla säger att Nicehash Quickminer ska vara bättre än vanlig Nicehash Miner?

Nja bägge ska prestera mer eller mindre likadant. QuickMiner är mer eller mindre för de som inte orkar eller kan trixa med inställningar för att få ut bra resultat vid mining. Vanliga Miner har du lite mer valmöjligheter att använda dig utav som kan gynna en i längden.

T.ex möjligheten att själv ställa in PowerLimit så sänker du hur mycket ström ditt kort drar vid användning = värme som alstras.

Nu när du använder QuickMiner, gräver du i hastigheten ditt kort generellt ska klara av? Du kan se här i denna lista ifall du gör det. Annars följer du deras specifikationer för att uppnå detta. Givetvis kan du prova lite själv och se vad just ditt kort klarar. Alla kort klarar mer eller mindre påfrestningar så det kan vara värt i vissa fall att sänka PowerLimiten ytterligare t.ex.

https://www.nicehash.com/blog/post/nvidia-and-amd-graphics-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nja bägge ska prestera mer eller mindre likadant. QuickMiner är mer eller mindre för de som inte orkar eller kan trixa med inställningar för att få ut bra resultat vid mining. Vanliga Miner har du lite mer valmöjligheter att använda dig utav som kan gynna en i längden.

T.ex möjligheten att själv ställa in PowerLimit så sänker du hur mycket ström ditt kort drar vid användning = värme som alstras.

Nu när du använder QuickMiner, gräver du i hastigheten ditt kort generellt ska klara av? Du kan se här i denna lista ifall du gör det. Annars följer du deras specifikationer för att uppnå detta. Givetvis kan du prova lite själv och se vad just ditt kort klarar. Alla kort klarar mer eller mindre påfrestningar så det kan vara värt i vissa fall att sänka PowerLimiten ytterligare t.ex.

https://www.nicehash.com/blog/post/nvidia-and-amd-graphics-ca...

Du kan gå in på OC Tune med Quickminer och trixa runt hur mycket du vill

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Electrolytkondensatorer får en ganska nämnvärd kortare livstid när temperaturen är hög.
Om jag minns rätt så halveras livslängden på dessa för varje 10grads temperaturökning.

Men jag menar givetvis inte att grafikkortet håller i 1 år nu utan mer att det är bra att ha låga temperaturer på elektronik.
80 grader låter dock som en bra temp

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Electrolytkondensatorer får en ganska nämnvärd kortare livstid när temperaturen är hög.
Om jag minns rätt så halveras livslängden på dessa för varje 10grads temperaturökning.

Men jag menar givetvis inte att grafikkortet håller i 1 år nu utan mer att det är bra att ha låga temperaturer på elektronik.
80 grader låter dock som en bra temp

Just nu har jag 82 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Du kan gå in på OC Tune med Quickminer och trixa runt hur mycket du vill

Yes fast bra mycket enklare att sitta med afterburner.

Permalänk
Skrivet av ultima:

Du kan gå in på OC Tune med Quickminer och trixa runt hur mycket du vill

Ok. Hur ändrar jag tempen i inställningar där så att den inte överskrider 70 grader? Vilket jag anser är lagom temp nu när det är varmt ute under sommaren.

Permalänk

När datorn är i idle så är tempen mellan 38-40 grader och ganska så tyst men när man minear så blir den otroligt varm när den är på 82 grader och därför brukar jag undvika att försöka minea för länge då den börjar låta en del för att försöka kyla ner sig samtidigt. Vet att att företag har specifika rum för sina datorer och servers med AC och då minear de förmodligen inte men det behövs för datorerna blir varma.

*Edit nu är tempen på grafikkortet på 37 grader i idle

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte köra mining med 80 grader. Mest pga ljud och värmeutveckling. Jag brukar ligga på 60 grader och 37% fanspeed. 45 hashrate på ethereum med vega 64.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Skrivet av Kladdpapper:

Jag skulle då inte köra mining med 80 grader. Mest pga ljud och värmeutveckling. Jag brukar ligga på 60 grader och 37% fanspeed. 45 hashrate på ethereum med vega 64.

Du får gärna hjälpa mig förklara hur man ändrar max tempen och vilket program du använder.

Permalänk
Medlem

Jag följde bara någon underklockningsguide på internet och anpassade därefter. Vad jag vet kan jag inte välja en specifik temperatur, utan endast spänningen för minnen och gpu samt deras hastighet. När jag sover är det som best ett aningen svagare brus i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Ok. Hur ändrar jag tempen i inställningar där så att den inte överskrider 70 grader? Vilket jag anser är lagom temp nu när det är varmt ute under sommaren.

Det finns inställningar under "Fan management". Sedan antar jag du har underklockat core och satt power target till ~70% så kortet blir svalare bara genom det?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver se över all ventilation i datorn..?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Hej vad menas med att grafikkortet minne kan ta stryk alltså om man fortsätter minea mycket och ganska ofta? Läste nånstans att grafikminnet lär ta stryk med tiden av värmen?

Permalänk

Update byte inställning från hemsidan till "Lite" istället för "Optimezed", "Manual" och nu ändrades maxtemp till max 78 grader och grafikkortet ligger just nu på 60 grader. Dock låter fläktarna mer på datorn och den är lite mer högljud men antar att det har med kylningen att göra och det är väl bättre att datorn låter lite mer och hålls sval än att den inte låter mycket och blir riktigt varm. Nu låter fläktarna mindre så det kanske bara var i början av inställningen Lite som fläktarna jobbade mer tills datorn kylts ner mera.

Permalänk
Medlem

Vad har du för GPU?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Vad har du för GPU?

Nvidia 1660ti 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Nvidia 1660ti 6GB

Vet du hur man använder Afterburner?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Vet du hur man använder Afterburner?

Nej har ingen aning om hur det fungerar

Permalänk

Ska nog sluta minea då jag fick min andra bluescreen på grund av mineing eller vad man ska kalla det så fick starta om datorn via den fysiska on, off knappen. Bilden blev pixlig och sen helt vit, grå och antar att det är grafikkortet som säger ifrån angående att minea.

Permalänk

Förresten vad menas med att grafikminnet tar stryk av att minea för det har jag märkt används ganska mycket när man minear och att det blir varmt

Permalänk
Medlem

GDDR6 är specat för 100 C tror jag men lägre temperatur ger längre livslängd. Över 100 C på minne kan antagligen leda till abrupt död, men antagligen kraschar miner-mjukvaran först. Över 92 C på GDDR6 är jag inte bekväm med.

Fläktar är lätta att byta. Minnen är svåra att byta. Optimera frekvenser och fläktkurvan med det i åtanke.

Tänk på att även kondensatorer sits, även de mest beroende på temperatur. 10 C skillnad halverar/dubblerar livslängden har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

GDDR6 är specat för 100 C tror jag men lägre temperatur ger längre livslängd. Över 100 C på minne kan antagligen leda till abrupt död, men antagligen kraschar miner-mjukvaran först. Över 92 C på GDDR6 är jag inte bekväm med.

Fläktar är lätta att byta. Minnen är svåra att byta. Optimera frekvenser och fläktkurvan med det i åtanke.

Tänk på att även kondensatorer sits, även de mest beroende på temperatur. 10 C skillnad halverar/dubblerar livslängden har jag för mig.

110C på mitt 3080 innan grafikkortet throttlar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...
Finns olika modeller tydligen från Micron iaf. 0 - 95C på vissa, -40 - 105C på andra.

110C är inte bra. Det sitter Micron-chip på Nvidia 3000-serien.

Permalänk
Avstängd

Värme för elektronik är som varvtal för en bil.
Ligger man på normala temp och normala varvtal så håller motorn väldigt länge och drar normalt med el och soppa. Höjer man hastigheten och ligger stadigt på höga hastigheter så slits allt mycket mera och förbrukningen höjs avsevärt. Samma sak blir det om du höjer tempen på elektronik, det slits mycket hårdare.
Jag säger inte att allt kommer dö i nästa veckan utan endast att det slits mer och chansen till död ökar.

En rallybil och formel-1 bilar servas till varje lopp då dessa slits enormt hårt. Många gånger plockar du ner hela motorn i delar och kollar efter skador eller slitningar innan du bygger ihop det igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10