Permalänk

SFP modul från direktronik och en 15m (villa) patch-fiber inkopplad i UDMP:n och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

SFP modul från direktronik och en 15m (villa) patch-fiber inkopplad i UDMP:n och det fungerar utmärkt.

Hejsan trevlig att de fungerar 😁

Har du någon update på om det har varit stabilt eller om du har haft problem?

Tänkte göra precis som du och skippa telia enhet.

@TheRealBeyondEvil

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Skrivet av EddAa:

Hejsan trevlig att de fungerar 😁

Har du någon update på om det har varit stabilt eller om du har haft problem?

Tänkte göra precis som du och skippa telia enhet.

@TheRealBeyondEvil

Det har funkat 100%

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta beror helt på om fibern är svetsad till en fiberbox på utsidan (praxis) eller om den går rakt in i medieomvandlaren.
Om det är förstnämnda så kan du absolut flytta den med stor försiktighet. Fiberkablar är relativt dyra per meter, får inte böjas mer än än snusdosa / tennisboll och allmänt känsliga.
Skulle du orsaka skador på själva fibern som är svetsad (förhoppningsvis har de gjort det utanpå huset och då är det ingen större fara) så kan du få stå för stora summor att laga.

Personligen säger jag att du INTE bör flytta den utan dra vanlig CAT6-kabel inne i huset om du vill flytta på router med mera.

Blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg. Har också Telia öppen fiber men man har inte satt en fiberbox insidan utan fibern går rakt in genom väggen in i fiberomvandlaren. Var ändå inte så många år sedan fibern installerades, kanske 3-4 år. Undrar varför man inte satte en fiberbox på utsidan hos mig?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg. Har också Telia öppen fiber men man har inte satt en fiberbox insidan utan fibern går rakt in genom väggen in i fiberomvandlaren. Var ändå inte så många år sedan fibern installerades, kanske 3-4 år. Undrar varför man inte satte en fiberbox på utsidan hos mig?

Pris. Att ha en box på utsidan kostar extra men är en bättre praxis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.