SweClockers drop!

Varför är det så poppis med smarta hem?

Permalänk
Medlem

För mig skulle det kunna vara två saker.
1. Automation - Att saker och ting som kan automatiseras sköter sig självt. Lampor, lås, larm etcetera.
2. Teknikintresse - Men här skulle jag aldrig lita på de system som marknadsförs med att man kan styra sina komponenter via nätet (utan en säker vpn). Kul att löda och fixa ihop små givare och kontrollers som kan prata med en lokal hemmaserver etcetera.

Jag bor för litet för att egentligen ha någon nytta av det hela så jag låter än så länge bli men man kan drömma.

Transparens
Även om jag inte litar på skiten har jag ändå lyckats med att köpa in ett unifi-system med cloudkey samt en dammsugare som båda erbjuder styrning från vart som helst. Usch!

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte mycket som använder wifi.

Okej, jag trodde de flesta smarta hem sakerna gick via wifi o sedan app.

Skrivet av chicketiwowow:

Kanske inte är så många som är intresserade av "smarta hem", bara att vi som inte bryr oss såklart inte skriver mycket i trådarna om sånt.

Är själv helt ointresserad av smarta hem, fast jag gillar att pula med datorer.

Samma här, jag har ointresse av IoT men jag har intresse för att höra/se vart utvecklingen bär o hur den implementeras då jag har it-säkerhet och integritet som personlig drivkraft. Och om jag inte ska skaffa skiten själv för att se vad det är, så är den absolut bästa lösningen att fråga de som använder det.. då får jag deras synvinklar och åsikter.. win-win

Skrivet av aragon:

grundsystemet använder z-wave,(larm,belysning,uttag) och kan styras med vanliga vägbrytare
sedan är wifi uppdelat med 2 unifi hd ap
kameror 50% av kamerona gå med kabel/poe i stället för wifi

Nice.. Smart att köra vissa kameror via kabel wifi nät är på tok för enkla att störa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej, jag trodde de flesta smarta hem sakerna gick via wifi o sedan app.

Samma här, jag har ointresse av IoT men jag har intresse för att höra/se vart utvecklingen bär o hur den implementeras då jag har it-säkerhet och integritet som personlig drivkraft. Och om jag inte ska skaffa skiten själv för att se vad det är, så är den absolut bästa lösningen att fråga de som använder det.. då får jag deras synvinklar och åsikter.. win-win

Nice.. Smart att köra vissa kameror via kabel wifi nät är på tok för enkla att störa ut.

japp det är det, för att inte tala om ostabilt jämfört med andra system, sedan anser jag att wlan anslutna lot saker är en för stor säkerhetsrisk för att användas på viktiga saker som uttag, belysning, larm
.
jag delar in saker i olika kategorier, saker som måste fungera (får inte strula) saker som ska fungera, (gör dock inte så mycket om dom skulle strula) och saker som jag inte kan påverka och inte gör något om det skulle strula, i grupp 1 är det z-wave och poe saker, grupp 2 wifi saker som styrs lokalt tex rgb via wled, och tredje gruppen är qloud saker som Volvo on call och gräsklippare.
det är bara grupp 3 som kräver internet för att fungera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hmm låter som du haft en mindre kul uppväxt när hot är det första som ploppar upp

Kan finnas en del sanning i det men det tänker jag inte lufta här.

Skrivet av aragon:

hur är det synd om ungarna menar du? dom älskar att kunna styra sakerna med röst och telefon, att kunna fråga alexa var vi är när dom kommer hem.

Om de är små nog kan det nog vara så men det kommer en tid när de kommer tycka att föräldrar inte behöver veta var de är i varje ögonblick eller ens veta om de är hemma, att Alexa är bra i stort sett men att de kan avvara en hel del av funktionerna.

Men ... kanske är det jag som numera är en gammal, övervintrad rebell som inte längre har något att revoltera mot. Jag hade under större delen av min uppväxt uppfattat Alexa som ett intrång i min privata sfär, som något jag tvingades att ta hänsyn till men som hela tiden övervakade mig.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon tagit upp detta så lämnar en länk här till Amazon Sidewalk... än så länge rullas det bara ut i US men jag skulle ta mig en ordentlig funderare.
https://www.wired.com/story/how-amazon-sidewalk-works/
https://arstechnica.com/gadgets/2021/05/amazon-devices-will-s...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

För många är det teknikintresset, möjligeten att kunna göra saker automatiskt el fjärrstyrt på sätt som inte varit möjliga tidigare.
Vem tyckte inte att det var häftigt/fascinerande med radiostyrda bilar när de var unga på 70-80-90 talet?

Det kan även vara ett intresse el tidsfördriv bara för att, folk pysslar med allt möjligt. Varför de gör det, ibland kan svaret helt enkelt vara: För att de kan!

Men även vissa praktiska tillämpningar som att läsa av temperatur i fritidshuset el styra värmen. Även t ex tända el släcka lampor där brytarna annars är svåråtkomliga/dolda.

Smarta hem är egentligen rätt brett område; alltifrån att tända/släcka lampor till väldigt stora och omfattande system.
Det går inte att komma ifrån att det finns väldigt mycket man kan göra om man har intresse för det.
Och ja, för en del går det till överdrift.

När det gäller säkerhet och integritet finns det många olika synsätt och metoder. En del tänker att teknikjättarna m fl redan vet allt, andra bygger helt egna isolerade lösningar utan någon som helst koppling till nätet, eller något mellanting.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Likt många andra så är det ju delvis bara en kul hobby/grej där teknikintresset spiller över, men det finns några saker som jag genuint tycker är smidiga med. Det ena är fjärrströmbrytare och belysning. Jag har en del ljusslingor och stämningsbelysning som inte har några strömbrytare, eller som är monterade på ett vis som gör dem bökiga att stänga av manuellt. Så skönt att knäppa av i telefonen eller via Nest mini Utöver det har jag dessutom loftsäng (det är väldigt kvadratsmart i små lägenheter) och fasen vad drygt det är att ha klättrat upp och inse att nä, jag släckte inte lampan.

Det andra jag använder mig av är egna protokoll som sänker volymen på TV samt skickar en notifikation. Jag bor tyvärr i ett lägenhetshus byggt på 50-talet som är absurt lyhört, och för att skona mina grannar de gånger jag typ somnar framför TVn eller bara är totalt uppslukad av något så sänker det volymen eller stänger av saker åt mig vid specifika tider baserat på veckodag

När det kommer till videoövervakning är det inget jag använder mig av till vardags, men jag har använt det för att hålla koll på dräktig katt och därefter kattungar i bolådan de första känsliga veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Har inte sett någon tagit upp detta så lämnar en länk här till Amazon Sidewalk... än så länge rullas det bara ut i US men jag skulle ta mig en ordentlig funderare.

jag tolkar det som enheterna måste vara parade med ditt konto och stödja funktionen.
går ju dessutom stänga av om man är orolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om de som bor i hemmet inte är smarta så kan ju alltid tekniken kompensera den delen en aning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

japp det är det, för att inte tala om ostabilt jämfört med andra system, sedan anser jag att wlan anslutna lot saker är en för stor säkerhetsrisk för att användas på viktiga saker som uttag, belysning, larm
.
jag delar in saker i olika kategorier, saker som måste fungera (får inte strula) saker som ska fungera, (gör dock inte så mycket om dom skulle strula) och saker som jag inte kan påverka och inte gör något om det skulle strula, i grupp 1 är det z-wave och poe saker, grupp 2 wifi saker som styrs lokalt tex rgb via wled, och tredje gruppen är qloud saker som Volvo on call och gräsklippare.
det är bara grupp 3 som kräver internet för att fungera.

Jag har aldrig litat på Wlan just att man inte behöver fysisk kontakt för att hacka systemet.. riktantenner, ettpar laptops och en bil lite längre ner på gatan och en termos med kaffe lixom
Dock ska det påpekas det är inte lätt att hacka ett Wlan om man inte besitter kunskapen.. Så ni som använder det, om ni har krypterat och bytt ut alla default lösen o håller firmware uppdaterad så är risken minimal att grannen hackar er.
För att öka säkerheten lite extra.. sätt upp en whitelist, inaktivera funktionen administrera routern via wifi anslutning..
Bäst är ju att ha fysiskt olika nätverk för trådlöst och trådat

Det låter som en bra strategi Lite jobbigt om tvättmaskinen inte går att använda för att nätet går ner lixom hihihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

OK, behövdes ingen jättefunderare för att förstå att det inte blir någon Alexa hemma hos mig. Dessutom är ungarna utflugna, jag lagar mat åt två personer som alltid är tillsammans (jag och frun) och som inte hittills har några stora krav på att allt ska vara automatiskt.

Grattis alla Alexa- och Google-Home-användare, snart är allt ni gör registerat hos FRA, NSA och vem vet vem mer, kanske sålt till högstbjudande men säkert med styrd reklam på snart sagt varje webbsida efter vad ni sysslat med senaste tiden.

Kanske blir det så att vi som inte håller på med Alexa eller Google Home tvingas svara på frågor från adekvat myndighet (välj själv):
"Hallå där, vi har inte någon information om dig! Vad är det du vill dölja?"

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

OK, behövdes ingen jättefunderare för att förstå att det inte blir någon Alexa hemma hos mig. Dessutom är ungarna utflugna, jag lagar mat åt två personer som alltid är tillsammans (jag och frun) och som inte hittills har några stora krav på att allt ska vara automatiskt.

Grattis alla Alexa- och Google-Home-användare, snart är allt ni gör registerat hos FRA, NSA och vem vet vem mer, kanske sålt till högstbjudande men säkert med styrd reklam på snart sagt varje webbsida efter vad ni sysslat med senaste tiden.

Kanske blir det så att vi som inte håller på med Alexa eller Google Home tvingas svara på frågor från adekvat myndighet (välj själv):

Har man otur i absolut värsta scenariot, så kanske det slutar att fungera med alexa, google osv inom EU.
Jag postade en artikel https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636380-har-ar-allt-du...
Lite på hur domen utfaller och om då företag i usa härsknar till o bara stoppar allt i värsta fall som rent protest.. Artikeln handlar främst om facebook men även andra aktörer med bas utanför EU kan drabbas som framgår längre ner i artikeln

Permalänk
Avstängd

Jag har dock inte gjort så mycket smart i hemmet.

Men jag har kodat en del smarta saker, som tex så säger mitt program till när min mamma är nära lgh, har gps så har koll på vart hon är.

Mitt nästa projekt är att bygga om porttelefon så att jag kan avlysa alla som går förbi porten, samt kunna ta bilder och spela in via titthålet och använda AI face.

Och kanske sätta en mic på balkongen för att spela in ljud.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

(Beskrivande bildtext: McDonalds-patent-bilden som visar en person sittandes framför en TV. Ruta 1. Personen tittar på TV. Ruta 2. En hamburgare visas på TVn med en pratbubbla från TVn där det står "Say 'Mcdonalds' to end commercial". Ruta 3. Personen står upp och har en pratbubbla bredvid sig där det står "McDonald's!". Ruta 4: Personen sitter ner och tittar på TV igen.)

Har du en mobil?
NRK: My Phone Was Spying on Me, so I Tracked Down the Surveillants

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Jag har dock inte gjort så mycket smart i hemmet.

Men jag har kodat en del smarta saker, som tex så säger mitt program till när min mamma är nära lgh, har gps så har koll på vart hon är.

Mitt nästa projekt är att bygga om porttelefon så att jag kan avlysa alla som går förbi porten, samt kunna ta bilder och spela in via titthålet och använda AI face.

Och kanske sätta en mic på balkongen för att spela in ljud.

Jag vill bara varna om att rigga porttelefon på det viset samt mick på balkongen är olagligt och svider på att åka dit på.
Bara så du vet, sedan är det ditt beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vill bara varna om att rigga porttelefon på det viset samt mick på balkongen är olagligt och svider på att åka dit på.

Aj då! Shit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er

Jag är mycket nyfiken på fenomenet smarta hem och varför alla ska ha saker som öppna dörrar hemmavid och slå av larmsystem osv, när man är på andra sidan stan, tända lampor o allt via mobiler o alexa/google osv vad alla heter.

Jag vet att många är lata så det är därför de vill ha det då det är jobbigt att lyfta på rumpan o gå två meter för att tända taklampan osv.. Samt sjukdomsbilder då de inte kan gå och tända lampan.
Men jag vill bortse från dessa två faktorerna.

Vad är det som gör att ni alla vill ha detta? alla vet att IT är hackningsbart.. Varför är fenomenet ändå så poppis?

Jag är nyfiken på filosofin bakom det.

Teknikintresse och/eller slöhet. Det är samma sak i bilar: Mer och mer teknik. Folk orkar inte ens stoppa in en nyckel längre, eller öppna en bakdörr. Och det enda som egentligen händer är att biltillverkarna kan sälja allt mer avancerad teknologi (och därmed få svårt att leverera) samt att bilarna blir skörare och skörare. Livslängden blir kortare och de blir dyrare att reparera.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Går ju inte att bevisa om min porttelefon är riggad, finns ju redan smarta porttelefon både med web & mic.

Det är väl övervakningskamera det gäller inte själva ljudet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Går ju inte att bevisa om min porttelefon är riggad, finns ju redan smarta porttelefon både med web & mic.

Det är väl övervakningskamera det gäller inte själva ljudet.

Jag ville bara att du skulle veta, sedan struntar jag i om du gör det
Det är bra att veta vad man ger sig in på så att säga.

Att rigga en mikrofon är dold avlyssning.
att stå med en kamera i handen och filma och ta upp ljud på allmän plats är tillåtet.. Dock får man inte dela med sig av materialet utan personernas medgivande.
att rigga en kamera på stativ eller annat montage och går iväg så går det under fast installation och går då under lagen om kameraövervakning på allmän plats som kräver tillstånd. Ett undantag är, att du är på allmän plats du har riggat videokameran för att filma picknicken och alla vet om kameran. Då är det tillåtet.
Upplysningsplikt
3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

Det är sidvis med paragrafryttarskräp och extrema undantag som inte gäller oss dödliga.
Här kan du läsa allt om du har en timma till övers
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Här kan du läsa mer.. Gamla Datainspektionen
https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/kamerabevakning...

Jag vart fyrkantig av att läsa allt när jag skaffa mitt system, så det sluta med att jag ringde till datainspektionen och diskutera direkt med en handläggare för att få klara besked i just mitt fall..

Men som jag sa, du gör som du vill jag ville bara att du ska vara medveten inget mer än så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Teknikintresse och/eller slöhet. Det är samma sak i bilar: Mer och mer teknik. Folk orkar inte ens stoppa in en nyckel längre, eller öppna en bakdörr. Och det enda som egentligen händer är att biltillverkarna kan sälja allt mer avancerad teknologi (och därmed få svårt att leverera) samt att bilarna blir skörare och skörare. De lever längre och de blir dyrare att reparera.

Jag tror dagens 2020tals bilar kommer bli kortlivade Det är för mycket teknik i dem och dataelektronik och växlande temperaturmiljöer från -30 vi har i norr och sedan värmeböljor på 30+ och varierande luftfuktighet..
Inte världens bästa kombo kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

att stå med en kamera i handen och filma och ta upp ljud på allmän plats är tillåtet.. Dock får man inte dela med sig av materialet utan personernas medgivande.
att rigga en kamera på stativ eller annat montage och går iväg så går det under fast installation och går då under lagen om kameraövervakning på allmän plats som kräver tillstånd. Ett undantag är, att du är på allmän plats du har riggat videokameran för att filma picknicken och alla vet om kameran. Då är det tillåtet.
Upplysningsplikt
3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

Det är sidvis med paragrafryttarskräp och extrema undantag som inte gäller oss dödliga.

Jag vart fyrkantig av att läsa allt när jag skaffa mitt system, så det sluta med att jag ringde till datainspektionen och diskutera direkt med en handläggare för att få klara besked i just mitt fall..

Men som jag sa, du gör som du vill jag ville bara att du ska vara medveten inget mer än så

Jag tycker att när det gäller inspelning och vad du får och inte får göra är minst sagt otydligt. Tex får man spela in ljud dolt om man själv är en del av diskussionen, måste man prata för att vara en del av en diskussion eller räcker det att lyssna? Du får spela in om målet är att spela in sig själv, även om andra fastnar. Ringklocka med kamera faller väll inte under kameralagen om den aktiveras av tryck? Och då är frågan måste knappen sitta på klockan eller kan den ligga under tex en matta? Finns det någon dom mot privatpersoner som gjort denna typ av övervakning sedan kameralagen ändrades?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Jag tycker att när det gäller inspelning och vad du får och inte får göra är minst sagt otydligt. Tex får man spela in ljud dolt om man själv är en del av diskussionen, måste man prata för att vara en del av en diskussion eller räcker det att lyssna? Du får spela in om målet är att spela in sig själv, även om andra fastnar. Ringklocka med kamera faller väll inte under kameralagen om den aktiveras av tryck? Och då är frågan måste knappen sitta på klockan eller kan den ligga under tex en matta? Finns det någon dom mot privatpersoner som gjort denna typ av övervakning sedan kameralagen ändrades?

mmmm... jag håller med fullständigt... det är jäkligt otydligt byråkratisvenska... det var därför jag tog upp mitt ärende med en handläggare då det var så luddigt och jag ville vara säker...

hmm.. Jag tror att dold ringklocka under dörrmattan är på gränsen Jag tror det krävs att det är en medveten handling... Men tro ska man göra i kyrkan. haha annars kan man ju modda en rörelsedetektor till ringklockan om dold är okej

Jag har inte forskat i domarna.. jag skaffade mitt precis innan lagen skrevs om och jag kollade upp så mitt var okej efter lagändringen.. Mer än så har jag inte tagit reda på faktiskt.. Den dagen jag gör om mitt eller flyttar till nytt ställe kommer jag nog kolla upp det igen för att vara på säkra sidan.. Jag vill ju bara skydda min egna rygg så att säga.. sedan var andra gör är ju upp till dem. jag är inte anställd polis. hahaha
Men ska man bryta mot lagen så kan det ju vara bra att vara medveten så man är villig att ta straffet om det uppdagas. Samma sak som att medvetet köra för fort med bilen.. Jag kan ju inte direkt klaga om jag får böter om jag medvetet kört för fort.

.
Edit:
Jag kom på att jag glömde besvara det om att spela in samtal när man deltar
Där handlar det om det finns sekretess med i bilden.
Om någon är hos sin läkare/psykolog så får denne spela in samtalet dolt, för då är ju denne patienten och sekretessen ligger då hos denne som denne bestämmer över. Men läkaren/psykologen får inte dolt spela in samtalet utan att patienten godkänner det, då sekretessen bestäms av patienten.
Exempel när man ringer till sin bank, så får man höra... Detta samtalet spelas in för din säkerhet.... Det är för att det är din sekretess det handlar om och då är de skyldiga enligt upplysningsplikt att informera dig, så du får valet att lägga på om du inte godkänner inspelningen.. Vissa företag, försäkringsbolag osv kan ha ett tonvals alternativ där man trycker 1 eller 0 för att inte ska spelas in.
Ett exempel på när dold avlyssning kan gå från laglig till olaglig till laglig igen. Dock vet jag inte hur det skulle utspela sig om man drog det långt i domstol.
Säg att en ensamstående förälder får en orosanmälan. Två från socialtjänsten kommer på besök som denne bjuder in. Föräldern spelar dolt in samtalet när de samtalar, vilket är lagligt då sekretessen ligger hos föräldern. Föräldern ursäktar sig o säger att den måste gå på toaletten.. De andra vet att toaletten ligger inte inom hörhåll så de börjar prata om ett annat fall som då blir inspelat. Föräldern kommer tillbaka efter 10minuter och samtalet fortsätter..
Dessa 10minuter kan gå under "olovlig avlyssning" då de inte är medvetna om att deras samtal spelas in och de pratar om något som du omöjligt kunde överhört. Dock tror jag att de från socialtjänsten begår tjänstefel eller ovarsamhet.

Men grunden är.. är det din sekretess, helt lagligt att spela in alla möten och telefonsamtal.
Är det ingen sekretess är det okej att spela in möten och telefonsamtal..
Är det annans sekretess.. upplys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tror dagens 2020tals bilar kommer bli kortlivade Det är för mycket teknik i dem och dataelektronik och växlande temperaturmiljöer från -30 vi har i norr och sedan värmeböljor på 30+ och varierande luftfuktighet..
Inte världens bästa kombo kanske

Ja, jag skrev ju förstås helt fel. Korrigerat nu

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serafim:

Jag tror att vi kommer att gå mot att man kör smartfunktionerna själv och inte använder "molnet" jag tror verkligen inte på moln utan vill ha allt lokalt så långt det går, jag vet att det finn vissa på detta forum så är väldigt positiva till molnet men jag är inte en av dem.
Det skrämmande är när molnförespråkarna hamnar på it-avdelnigar som inte har en aning om hur de ska förena moln med lagstiftningen, de kan tex försöka tvinga in Office 365 men ändå inte redogöra för var datan hanteras, kanske inte ens om den stannar inom EU eller inte.
Det finns många "molnpajjasar"

Skrivet av anon309108:

Upplysningsplikt

Skrivet av aragon:

Jag tolkar det som att det är ok om porttelefonen uppenbart måste aktiveras, dold aktivering är inte ok men en knapp tillsammans med skyltning är inte dolt utan kräver ett aktivt deltagande i samtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att vi kommer att gå mot att man kör smartfunktionerna själv och inte använder "molnet" jag tror verkligen inte på moln utan vill ha allt lokalt så långt det går, jag vet att det finn vissa på detta forum så är väldigt positiva till molnet men jag är inte en av dem.
Det skrämmande är när molnförespråkarna hamnar på it-avdelnigar som inte har en aning om hur de ska förena moln med lagstiftningen, de kan tex försöka tvinga in Office 365 men ändå inte redogöra för var datan hanteras, kanske inte ens om den stannar inom EU eller inte.

Samma här, allt jag vill spara ligger på mina två servrar, inget i "molnet". Jag har stängt av alla molnfunktioner men då jag moderniserade min frus dator blev jag tvungen att installera om Windows (som hon envisas med att använda) och då försvann en massa funktioner och hennes personliga officepaket togs bort eftersom det inte längre underhålls (Office 2007) och istället "erbjöds" hon Office 365 med krav på att allt skulle vara i molnet, hon skulle också kunna köpa Office 2019. Jag har föreslagit henne att istället använda LibreOffice eller liknande och, som jag, spara allt på hemmaservrarna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Ja, jag skrev ju förstås helt fel. Korrigerat nu

Visst är redigera knappen en underbar funktion
Jag skriver ofta lite fel så jag får rätta till i efterhand.. När jag är lite seg så blir dyslexin lite extra elak.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tolkar det som att det är ok om porttelefonen uppenbart måste aktiveras, dold aktivering är inte ok men en knapp tillsammans med skyltning är inte dolt utan kräver ett aktivt deltagande i samtalet.

Jo fast då har vi nästa steg, får skyltningen vara på marken, dvs du kan ju ha en matta som skylt, Fast då kanske med en kamera logga och bokstäver som säger tryck här. då är det tydligt utan att vara dolt. Att sedan ingen kommer inse att man just aktiverat kameran när man går på mattan blir ju då en fråga om ens uppmärksamhet.
Du hänger med på vad jag menar? Det är väldigt otydligt vad som är ok och inte ok, det är ju som med kameror som filmar utanför egen mark, det kan vara ok OM man inte kan fasställa identitet på filmad person, men var går den gränsen, jag kan se att det är tex min syster men en person som ska göra bedömningen lär inte kunna urskilja henne. Sedan stör jag mig som fan på att det är helt ok för mig att ta en videokamera och filma överallt men inte med en fast kamera, det är så jäkla skumt att det ena är ok men inte det andra, kravet på videokamera som jag förstår det är att man manuelt sköter den, så om jag har ett snöre bundet i kamera som jag slår på av med, är det ok finns det en regel som säger att jag måste vara vaken eller skulle jag kunna knyta snöret runt foten och gå och lägga mig?

https://www.google.com/search?q=entry+rug+security+cam&client...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Samma här, allt jag vill spara ligger på mina två servrar, inget i "molnet". Jag har stängt av alla molnfunktioner men då jag moderniserade min frus dator blev jag tvungen att installera om Windows (som hon envisas med att använda) och då försvann en massa funktioner och hennes personliga officepaket togs bort eftersom det inte längre underhålls (Office 2007) och istället "erbjöds" hon Office 365 med krav på att allt skulle vara i molnet, hon skulle också kunna köpa Office 2019. Jag har föreslagit henne att istället använda LibreOffice eller liknande och, som jag, spara allt på hemmaservrarna.

Egen server är smidigt, för då fungerar ju allt även när nätet går ner. nackdelen är att det kräver lite mer av en själv för att drifta en server

usch.. win10spyware Men det går att dressera om man är envis.
Går det inte kasta in 2007an igen då? Den officeversionen var ganska okej.. jag kör den själv på en win7 offline dator.
Freeoffice kanske är mer i hennes smak. Testa att installera det o se reaktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Egen server är smidigt, för då fungerar ju allt även när nätet går ner. nackdelen är att det kräver lite mer av en själv för att drifta en server

usch.. win10spyware Men det går att dressera om man är envis.
Går det inte kasta in 2007an igen då? Den officeversionen var ganska okej.. jag kör den själv på en win7 offline dator.
Freeoffice kanske är mer i hennes smak. Testa att installera det o se reaktionen

Hittar inte installationsmedia för 2007an längre. Frun testar FreeOffice (och jag oxå för att kunna bistå när det skiter sig), tack för tipset, ser ut som en lite äldre version av MS Office, funkar säkert. Om ngn har en installationsmedia för Office 2007 så har jag nycklarna kvar, tas tacksamt emot, "bränner" USB-sticka och testar om det accepteras av Windows. Väntar fortfarande på att MS ska börja bråka om återinstallationen av Win10. Köpt version med återinstallationrätt vid byte av hårdvara men ack så krångliga de är när man vill återaktivera licensen på ny hårdvara.

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte smarta strömbrytare till mina akvarium! Grymt skönt att slippa de gamla analoga! Sen efter det har det rullat på med lampor ect.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11