Funderar på ny dator - okänt märke med bra hårdvara och bra pris men törs man chansa eller har ni bättre tips?

Permalänk
Medlem

Funderar på ny dator - okänt märke med bra hårdvara och bra pris men törs man chansa eller har ni bättre tips?

Min nuvarande dator fungerar helt ok men jag börjar önska lite högre prestanda. Datorn kommer i princip uteslutande användas i mitt hem men då jag tycker det är fult med stationära datorer och dess tillbehör och jag önskar kunna variera var jag sitter enkelt önskar jag en bärbar. Datorn kommer användas till diverse enklare programmering (Android Studio, Visual Studio, Unity, etc), lite spel (där jag inte kräver att maxa saker även om bättre givetvis är kort sagt bättre), filmtittande samt som vardagsdator. Eftersom jag inte kommer röra datorn hemifrån spelar storlek och tyngd ingen roll, tvärtom tänker jag att ju större desto bättre (större skärm samt bättre luftflöde). Skärm är som minimum 16" om det inte finns något riktigt guldkorn som är mindre där det är värt att skaffa en extern skärm. Jag värdesätter att den har ett lite "strikt och professionellt" utseende, men det är inte avgörande i sig.

Vad jag behöver - helst right out of the box eller i värsta fall med mindre insatser som att sätta in en extra SSD eller dyl. - är:
- någorlunda högpresterande processor;
- minst 1 TB SSD;
- 32 GB RAM;
- Någorlunda vettigt och framtidssäkert grafikkort (har senaste köpen lagt mig på Nvidias XX60-modell, sitter just nu på 1060 mobile vilket fungerat ok för mig så 3060 eller motsvarande prestanda bör räcka);
- Hyfsad skärm (bra betraktningsvinklar, hyfsad uppdateringsfrekvens och gärna om än inte nödvändigt med freesynch/g synch och högre upplösning än full HD); samt
- bra värmehantering (framförallt för datorns livslängd men även för att hålla ljudnivåer acceptabla).

Eftersom jag vet att mina önskemål är högre än mitt faktiska behov vill jag inte lägga mer än max 20 000 kr för hitta något liknande. Ett alternativ är att hoppa på månades deal hos Elgiganten om Legion 5 och uppdatera delar (jag har skrivit i den egna tråden för Legion-modeller om det), ett annat är denna dator som jag hittat som checkar alla boxar förutom att den verkar ha lite svårt med värme och därtill hörande ljud; https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Bortsett från att ovanstående dator saknar freesynch/g synch i skärmen och att SSD:n "bara" är på 1000 GB checkar den alla mina boxar vilket gjort mig ganska förtjust i den. Det går dock inte hitta så många recensioner på detta för mig obskyra märke och inga alls för denna (Sverige-specifika?) modell. Det är ett tyskt företag, helägt av Lenovo, som ligger bakom. Och enligt de recensioner jag hittat på föregående modell led den av att vara högljudd samt av att bli varm; vilket väl kanske inte är så konstigt med tanke på chassit (där såväl problem som chassi verkar ganska lika Razer Pro, på gott och ont). Detta är väl dock främst ett problem för spelande som är ett sekundärt önskemål för mig så om det är inom rimliga nivåer behöver det inte vara en dealbreaker. Men överlag känner jag mig lite osäker på att lägga vad som ändå är en ansenlig summa pengar på ett datormärke jag aldrig hört talas om förut.

Detta blev visst en wall of text, ledsen för det :)TL;DR: Skulle ni våga chansa på datorn jag nämner ovan, har ni några andra tips (ev. inkl. tilläggsköp av SSD och/eller RAM) utifrån min beskrivning eller bör jag bara nöja mig med att min nuvarande dator gör jobbet och sitta lugnt i båten för att något spännande finns vid horisonten?

Permalänk
Medlem

Gissar att det är samma som denna
https://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-Neo-17-Tongfang-GM...

Läs på om funktionerna för att köra lite snålare och mer ljudlöst,
annars är det väl en bra feature att kunna maxa ibland.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske. Jag tolkade det dock som att denna var närmare i beskrivning (samma tillverkare i föregående generation och i allt väsentligt samma chassi): https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https:... (länk genom Google translate eftersom original-recensionen är på tyska).

Så långt verkar det bra tycker jag. Frågan är snarare om det är bättre att köpa lite billigare dator från pålitligt märke och fylla på med separat SSD och RAM själv eller om man törs chansa på att denna obskyra modell faktiskt bara gör jobbet och håller. Förstår att ingen här kan svara på det, men ändå intressant att höra era tankar

Permalänk
Medlem

Medion är ett tyskt dotterbolag till Lenovo, så helt okända är de inte. De har dock ingen större närvaro i Sverige, det verkar mest bara vara Netonnet som säljer dem just nu, så de är ganska okända för oss.