Permalänk
Medlem

CPU fläkten trasig eller får ej ström?

Hej!

Jag har en egenbyggd PC med

Chassi: AeroCool GT https://aerocool.io/product/gt/
Moderkort: Gigabyte H81M-HD3 https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-H81M-HD3-rev-10#ov
PSU: Fractal Essence 600W https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551636
CPU: Intel Core i5-4690K 3,50GHz https://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-g...
GPU: Nvidia GeForce GTX 760 https://www.komplett.se/product/790176#technical-details
RAM: Corsair Value Select 2x4GB
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit, Service pack 1

Den har fungerat bra i alla år, men senaste halvåret har CPU-fläkten oscillerat av okänd anledning och i måndags fungerade den bara stötvis. Det ledde till att CPU-användningen snabbt hamnade på 100% för ingen som helst aktivitet, jag misstänker att det beror på ett inbyggt överhettningsskydd. Efter att jag kopplat ur CPU-fläkten, bytt kylpasta (såg helt okej ut) och kopplat in den igen så snurrar den inte alls.

Hårdvaran har säkert 4-5år på nacken, så jag funderar på om det antingen är CPU-fläkten som gjort sitt och måste bytas ut eller om det är moderkortet som inte längre ger ström till fläkten. Jag tror mest på det första då all övrig hårdvara i datorn fungerar som den ska. Kan jag mäta detta på något enkelt sätt, antingen via mjukvara eller elverktyg?

Om nu CPU-fläkten är trasig, kan någon rekommendera en ny som är kompatibel med min hårdvara? Jag har googlat runt lite och sett att Amazon har en del CPU-fläktar...

Och innan någon får panik över att CPUn kan överhettas och gå åt skogen så har jag tänkt på det och monterat en extern fläkt som kyler fullt tillräckligt tills vidare

All hjälp och tips uppskattas, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Denna köpte jag när jag bytte i en kollegas dator med en i7 3770k. Fungerar bra enligt honom. https://www.inet.se/produkt/5323444/be-quiet-pure-rock-slim-2

Men prova att koppla en annan fläkt i uttaget först så vet du om det fungerar eller inte. Ställ cpu fan på 100% i bios när du ska testa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Roterar fläkten lätt om du roterar den med fingret ? Roterar den om du ansluter den direkt till 12V (utan att passera moderkortet) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Roterar fläkten lätt om du roterar den med fingret ? Roterar den om du ansluter den direkt till 12V (utan att passera moderkortet) ?

När datorn är avstängd roterar den lätt, nu när den är igång är den trög och håller emot.
Jag har kopplat in den direkt till moderkortet i porten för CPU fan. Hur kopplar jag den direkt till 12V?

Sådär ser det ut i burken https://ibb.co/94NcCqR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axmex:

När datorn är avstängd roterar den lätt, nu när den är igång är den trög och håller emot.
Jag har kopplat in den direkt till moderkortet i porten för CPU fan. Hur kopplar jag den direkt till 12V?

Sådär ser det ut i burken https://ibb.co/94NcCqR

12V brukar vara enklast att få ut ur en molex direkt från nätdelen, har du inte den möjligheten så anslut den till en annan fläktport på moderkortet.
Den går alltså lätt när den ärt strömlös men "bromsas stilla" när den har ström ? Det tyder i så fall på att det är fel på motorstyrningen i fläkten och att du nog får byta ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

12V brukar vara enklast att få ut ur en molex direkt från nätdelen, har du inte den möjligheten så anslut den till en annan fläktport på moderkortet.
Den går alltså lätt när den ärt strömlös men "bromsas stilla" när den har ström ? Det tyder i så fall på att det är fel på motorstyrningen i fläkten och att du nog får byta ut den.

Bra idé!
Saknar tyvärr molex för 12V, men provade att byta plats på kontakterna för systemfläkten (den längst bak på chassit) och CPU-fläkten, blev ingen skillnad. Systemfläkten blåste på som vanligt i CPU-fläktens uttag och CPU-fläkten var trög och stilla.

Ja exakt, när fläkten är strömlös är den lätt att snurra för hand, medan när den har ström är den trög och snurrar inte.
Ok, då är det bara till att leta upp en ersättare. Tack för att du hjälpte mig reda ut detta!

Har du något tips på CPU-fläkt så länka gärna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axmex:

Bra idé!
Saknar tyvärr molex för 12V, men provade att byta plats på kontakterna för systemfläkten (den längst bak på chassit) och CPU-fläkten, blev ingen skillnad. Systemfläkten blåste på som vanligt i CPU-fläktens uttag och CPU-fläkten var trög och stilla.

Ja exakt, när fläkten är strömlös är den lätt att snurra för hand, medan när den har ström är den trög och snurrar inte.
Ok, då är det bara till att leta upp en ersättare. Tack för att du hjälpte mig reda ut detta!

Har du något tips på CPU-fläkt så länka gärna.

Vad har du för fläktstorlek ? Oavsett det så är Noctua ett säkert val som inte lär gå fel oavsett storlek så är de väldigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ser att du kör intel stockkylare vilket innebär att du antingen får hitta på något eget sätt att fästa en vanlig 80mm fläkt på kylflänsen eller helt enkelt byta ut hela kylaren

Evo 212 ä rätt billig lösning för några hundralappar och presterar betydligt bättre ån stockkylare så trolen kommer det även speeda upp processorn lite iom att den kommer gå svalare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5631954

Även tx3 ska väl fungera ok om du tycker 400:- är för mycket. Bättre än stockkylaren men sämre än 212.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086422

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

och presterar betydligt bättre ån stockkylare så trolen kommer det även speeda upp processorn lite iom att den kommer gå svalare.

Åh nä!

CPUerna som levereras med kylare får ut full prestanda med den kylaren. Problemet är att den kommer ligga på fullt fläktvarvtal samtidigt som CPUn ligger på uppåt 90C i vissa situationer, vilket många föredrar att slippa för t.ex. oljudets skull.

Skrivet av axmex:

Om nu CPU-fläkten är trasig, kan någon rekommendera en ny som är kompatibel med min hårdvara? Jag har googlat runt lite och sett att Amazon har en del CPU-fläktar...

En vanlig boxkylare duger fint, Intel har samma fäste för kylare från 2004 och framåt, så även en gammal oanvänd kylare funkar. Jag kastade tyvärr en hel skokartong med nya såna när jag flyttade, men det finns säkert andra som säljer billigt.

Med tanke på åldern på din dator så skulle jag kollat på ett budgetalternativ typ Arctic Freezer 7 (199 kr hos Proshop), eller en Arctic Alpine 12 (63 kr hos Proshop) om du är nöjd med nuvarande kylprestanda.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Åh nä!

CPUerna som levereras med kylare får ut full prestanda med den kylaren. Problemet är att den kommer ligga på fullt fläktvarvtal samtidigt som CPUn ligger på uppåt 90C i vissa situationer, vilket många föredrar att slippa för t.ex. oljudets skull.
En vanlig boxkylare duger fint, Intel har samma fäste för kylare från 2004 och framåt, så även en gammal oanvänd kylare funkar. Jag kastade tyvärr en hel skokartong med nya såna när jag flyttade, men det finns säkert andra som säljer billigt.

Med tanke på åldern på din dator så skulle jag kollat på ett budgetalternativ typ Arctic Freezer 7 (199 kr hos Proshop), eller en Arctic Alpine 12 (63 kr hos Proshop) om du är nöjd med nuvarande kylprestanda.

Ä har för mig att de börjar throttla vid typ 85. Och vet att stockkylaren orkade nätt å jämnt hålla min 4790k på 90c. Vid minsta belastning med max varvtal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ä har för mig att de börjar throttla vid typ 85. Och vet att stockkylaren orkade nätt å jämnt hålla min 4790k på 90c. Vid minsta belastning med max varvtal.

Jo, generellt är det ju alltid bättre att överdimensionera än att ligga på gränsen, framförallt för att man slipper oväsen till en billig peng. Sen går det säkert att få upp temperaturen så att den klockar ner sig med någon syntetisk benchmark som kör tillräckligt länge, men det flesta har ju inte datorn för att köra benchmarks.

Min kommentar är mest en reaktion på att det finns en utbredd uppfattning om att det finns någon egennytta med att ha låg CPU-temp.

Kan även tillägga att jag inte skulle ha rekommenderat någon att köpa billiga skräpkylare till en nyare dator, men en sju år gammal i5-4690K kommer TS antagligen att vilja byta ut av andra skäl inom en snar framtid, så ingen idé att lägga pengar på tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns olika intel stockkylare som ser nästan likadana ut. De äldre tyngre med kopparkärna ska tydligen vara betydligt bättre än nyare. Har man en av de nyare kombinerat med en varm processor så kan jag absolut se att den kan throttla.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, generellt är det ju alltid bättre att överdimensionera än att ligga på gränsen, framförallt för att man slipper oväsen till en billig peng. Sen går det säkert att få upp temperaturen så att den klockar ner sig med någon syntetisk benchmark som kör tillräckligt länge, men det flesta har ju inte datorn för att köra benchmarks.

Min kommentar är mest en reaktion på att det finns en utbredd uppfattning om att det finns någon egennytta med att ha låg CPU-temp.

Kan även tillägga att jag inte skulle ha rekommenderat någon att köpa billiga skräpkylare till en nyare dator, men en sju år gammal i5-4690K kommer TS antagligen att vilja byta ut av andra skäl inom en snar framtid, så ingen idé att lägga pengar på tycker jag.

Syftade inte på benchmarks... Var i spel jag menade.

Kommer inte ihåg vad ja spela då 2015 när ja köpte min 4790k. Men låg på typ 90+ så fort jag starta det i princip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för fläktstorlek ? Oavsett det så är Noctua ett säkert val som inte lär gå fel oavsett storlek så är de väldigt bra.

Fläkten är 95mm i diameter, processorsocket Intel 1150
https://ibb.co/42QvwqF

Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på åldern på din dator så skulle jag kollat på ett budgetalternativ typ Arctic Freezer 7 (199 kr hos Proshop), eller en Arctic Alpine 12 (63 kr hos Proshop) om du är nöjd med nuvarande kylprestanda.

Coolt, det är ju extremt praktiskt att de är så konsekventa i sin design, definitivt bra kandidater
Föredrar absolut någon fläkt som har samma fästen och mått som min nuvarande för få så enkel montering som möjligt.

Skrivet av Sveklockarn:

Kan även tillägga att jag inte skulle ha rekommenderat någon att köpa billiga skräpkylare till en nyare dator, men en sju år gammal i5-4690K kommer TS antagligen att vilja byta ut av andra skäl inom en snar framtid, så ingen idé att lägga pengar på tycker jag.

Japp, helt rätt. Det har länge varit dags att uppgradera så jag kör max året ut på denna uppsättning och sedan blir det ny hårdvara. Behöver inte vara någon värstingfläkt, utan bara en som är good enough för enkel användning under ca 6 månader.

Permalänk
Medlem

För övrigt mycket trevligt med så många bra svar och tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Syftade inte på benchmarks... Var i spel jag menade.

Kommer inte ihåg vad ja spela då 2015 när ja köpte min 4790k. Men låg på typ 90+ så fort jag starta det i princip.

Jag förstår alla som inte vill ha det så!

Skrivet av axmex:

Coolt, det är ju extremt praktiskt att de är så konsekventa i sin design,

Intel ändrar monteringshålen och måtten för kylare i samband med Ålder Lakes lansering i höst, men 17 år med samma design i datorvärlden är starkt marscherat.

Skrivet av axmex:

Japp, helt rätt. Det har länge varit dags att uppgradera så jag kör max året ut på denna uppsättning och sedan blir det ny hårdvara. Behöver inte vara någon värstingfläkt, utan bara en som är good enough för enkel användning under ca 6 månader.

Jag har monterat ett flertal äldre utgåvor av Arctic Freezer 7. De har funkat väldigt bra och fläktarna på dem har varit tysta väldigt länge, sen är det väl just att fläkten är proprietär och inte går att byta ut enkelt som är en av nackdelarna på längre sikt.

Köpte även en Cooler Master Hyper TX3 Evo (som rekommenderades ovan) till en gammal dator jag fixade relativt nyligen, men lämnade tillbaka den då basplattan hade väldigt dålig finish, bytte mot en marginellt dyrare Be-Quiet Pure Rock Slim 2 som var bättre på alla sätt och bara kostade 299 kr.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat på ett flertal fläktar och de diffar ju lite i "Märkt strömstyrka", rotationshastighet, storlek, bullernivå, med mera. Men hur jämför ni deras prestanda rent konkret?

För en del modeller finns det fina youtube-klipp där de gjort undersökningar, men vad tittar ni efter i produktbeskrivningen för att avgöra om en modell är bättre än en annan? Jag skulle vilja se vindstyrka, kyleffekt, eller liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axmex:

Nu har jag tittat på ett flertal fläktar och de diffar ju lite i "Märkt strömstyrka", rotationshastighet, storlek, bullernivå, med mera. Men hur jämför ni deras prestanda rent konkret?

För en del modeller finns det fina youtube-klipp där de gjort undersökningar, men vad tittar ni efter i produktbeskrivningen för att avgöra om en modell är bättre än en annan? Jag skulle vilja se vindstyrka, kyleffekt, eller liknande...

Läser recensioner, forum, kollar på så många youtubeklipp jag orkar. Sedan beställer jag och hoppas på det bästa.

Ju större med ju fler pipes och möjlighet till extra och utbytbara fläktar brukar vara ett vinnande koncept. Annars safear du och beställer en noctua, men med tanke på processorn så vill du nog inte lägga mer än värdet på en kylare.

Cm 212 fungerar fint i min r3600 (finns på Amazon för 300:- ) men har även hört gott om bequiet. Oavsett så kommer den utklassa originalkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axmex:

Nu har jag tittat på ett flertal fläktar och de diffar ju lite i "Märkt strömstyrka", rotationshastighet, storlek, bullernivå, med mera. Men hur jämför ni deras prestanda rent konkret?

För en del modeller finns det fina youtube-klipp där de gjort undersökningar, men vad tittar ni efter i produktbeskrivningen för att avgöra om en modell är bättre än en annan? Jag skulle vilja se vindstyrka, kyleffekt, eller liknande...

Jag tittar mest på ljudnivå och kyleffekt samt att jag gärna köper beprövat och bra, typ Noctua. Har aldrig bytt kylare på en begagnad dator så där tror jag priset skulle spela in en massa med.

Noctuas kylare brukar specificera ljudnivå och kyleffekt.

Kanske onödigt dyrt med tanke på hur gammal datorn är.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av axmex:

Nu har jag tittat på ett flertal fläktar och de diffar ju lite i "Märkt strömstyrka", rotationshastighet, storlek, bullernivå, med mera. Men hur jämför ni deras prestanda rent konkret?

Det är generellt väldigt svårt om man inte hittar en recension där de man är intresserad av jämförs, då olika tillverkare kan ha lite alla möjliga testmetoder som inte blir jämförbara med andra tillverkares.

Jag har köpt två av kylarna jag har rekommenderat (dock ej Alpine 12), annars kör jag bara med Noctua NH-U14S varje gång eftersom det är en av de bästa kylarna på marknaden, men den kostar inte 200-300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Cm 212 fungerar fint i min r3600

Om de inte har reviderat fästanordningen på kylaren så är det en av de sämsta punkterna på den modellen. Den trycker så lite mot CPUn att det inte går att lyfta moderkortet i kylaren utan att kylaren vrider/flyttar sig, vilket är under all kritik.

Permalänk
Medlem

Det fick bli en https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Arctic-Alpine-12-CO-CPU-f...
Verkar helt okej bland budgetsegmentet och levereras nästa vecka. Ska bli kul att koppla in den och se hur den presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om de inte har reviderat fästanordningen på kylaren så är det en av de sämsta punkterna på den modellen. Den trycker så lite mot CPUn att det inte går att lyfta moderkortet i kylaren utan att kylaren vrider/flyttar sig, vilket är under all kritik.

Ganska säker på att de reviderat den faktiskt. Min sitter fast, går inte att rucka och går utan problem att lyfta mobo i kylaren.

Jag har ju dock använt fästet för am4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Ganska säker på att de reviderat den faktiskt. Min sitter fast, går inte att rucka och går utan problem att lyfta mobo i kylaren.

Jag har ju dock använt fästet för am4.

Det är modellen med ”saxen” på ovansidan som är kass, det är reviderat på V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är modellen med ”saxen” på ovansidan som är kass, det är reviderat på V2.

Så är det nog tog iaf inte mer än ~20 min att byta från stock med hjälp av lite Youtube klipp (medföljande bruksanvisning är värdelös).