Microsoft avslöjar nästa version av Windows den 24 juni

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Måtte den gamla startmenyn komma tillbaka då jag inte kan arbeta med denna som är sedan Windows 8.
Man får bara söka på allt hela tiden

Windows classic shell, you're welcome.

http://www.classicshell.net/

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Här tror jag dock det handlar om att det skämtats så mycket om hur dåliga MS är på att räkna, Windows 7, 8 10, att många undrar "vad kommer egentligen efter 10 - för dem?" och att det har anammats även av journalister.

Mitt stalltips är "Windows 21".

Permalänk
Medlem

Hade det rört sig om någon slags Unix-baserad kärna tror jag inte man hade nöjt sig med att prata om det mest betydelsefulla på enbart ett decennium!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag tror som några tidigare att det är en ny bas som gör att de kan leverera x86 på Arm precis som Apple. Och samtidigt en ordentlig urstädning av gamla grejer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Windows classic shell, you're welcome.

http://www.classicshell.net/

Kör den fortfarande (OpenShell), helt superior till nuvarande startmenyn som fortfarande är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

man behöver ju inte laga nåt som inte är trasigt.

Jag håller med totalt men för dagens förändringsnarkomaner till utvecklare är det snarare raka motsatsen som gäller.

För övrigt saknar jag ingenting i Windows 10, som jag kört sen lanseringen. Utan tvekan bästa Windows-versionen. Jag kör Windows 7 nån gång per år i en VM för att kunna öppna gamla musikprojekt och det är verkligen inget OS jag saknar. Jag är tungt investerad i Windows x86 både för spel och musikproduktion och att byta plattform skulle vara ett nästintill omöjligt projekt så hoppas verkligen att det är en uppdatering och inte ett helt nytt OS.

Permalänk
Medlem

Man styr nya windows med en handkontroll. Klipp o klistra RT + A

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Man styr nya windows med en handkontroll. Klipp o klistra RT + A

Virtuellt tangentbord med hjälp av gyro kontroll.

Permalänk
Hjälpsam

Windows har mer än 25 års teknikskuld, de skulle behöva skriva om det från grunden.
Tvivlar dock på att de vågar.
Jag är hur som helst inne på det som @Cyberz nämnt i tråden, man får inte längre köpa Windows man får hyra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Sökte precis på Firefox, 0 resultat! Får fortsätta använda genvägen på skrivbordet...

Jag fick heller inte upp firefox trots att jag har den installerad

Edit:
Ändrade jag från Klassisk -> Utökad sökning så hittade jag firefox

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Gärna mer info om microsoft direct storage.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Vet inte om det är en tillfällighet att de har lagt eventet kl.11 lokal tid.

Det kan mycket väl vara ett Windows 11 som presenteras.

En del har spekulerat i att Microsoft kommer börja använda en Linux kernel, vilket är tekniskt möjligt, men skulle innebära ett enormt arbete med att porta alla API:er och servicar. Tyvärr tror jag inte att det blir så då PC gamers är en allt för viktig grupp när det gäller försäljningen av hårdvara (komponenter och laptops). Om nu inte Microsoft har kommit på något smart sätt att köra Windows drivrutiner i Linux utan allt för mycket overhead. Det enda vi kan vara säkra på är att Microsoft har putsat och filat på det grafiska gränssnittet, men ärligt talat så brukar det se ut som apskit i slutänden.

Saker jag absolut inte vill se är en ny subscription-modell där man tvingas betala Windows-licensen per månad och får Office och OneDrive på köpet.

Permalänk
Medlem

Efter 10 kommer 10, det har de ju själva sagt. Det finns inget efter 10.

Skrivet av THB:

Windows Next.
Baserad på Linux-kernel, likt MacOS är baserat på BSD.

Det vore trevligt faktiskt.

Skrivet av THB:

Släpps även till ARM64 och i 2 versioner, en med månadskostnad, $9.99 utan Game Pass och $19.99 med Game Pass samt en gratis variant fast den visar reklam.

Det skulle också gå an, om de även erbjöd ett "lifetime"-alternativ (utan Game Pass), för jag är ingen fan av månadsavgifter (gråter hellre ordentligt en gång än småskrålar oavbrutet).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Saker jag absolut inte vill se är en ny subscription-modell där man tvingas betala Windows-licensen per månad och får Office och OneDrive på köpet.

Nä kommer säkert vara f2p med en cash shop där du kan spendera microcoins.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JBerger:

Mer windows store, mer subscriptions och microtransactions, mer reklam i utforskaren, i startmenyn å lite här å där, än mer försämrad kontrollpanel och dölja/gömma inställningar för användare, mer tracking av vad du gör var, mer bloatware.

Å så kanske någon enstaka grej eller två som är något bra som man vill ha.

Detta är ett exempel på en gnällfis som finns i alla trådar, whine och bash och allmänt tråk.

Vad tråkigt det är att det är hundra procent sanning. Det finns väldigt få windows användare som kan neka till att detta har blivit vardagen. Medans man har full förståelse för företag, produkter, vinster och allt runt om kring så känns det så deprimerande att "utveckling" leder till mer och mer frustration och inte förbättring.

Det finns saker som förbättrats, högerklick menyn på startmenyn t.ex är en gudagåva. Medans omflyttandet av knappar och menyer vilka är till synes helt random. Helt nedbrytna menyer som kräver 5+ klick istället för 2-3 i tidigare generationer.. det är så himla tråkigt.

Du har alltså helt rätt, och jag håller med till 100%

Permalänk

För att vara inne så kanske de slutar att ha förtydligande siffror efter namnet, och i stället ett kolontecken och något mer ord efteråt. Windows: The Experience eller nåt.

Vad det än blir så kommer det att svassa för en datorointresserad publik som bara vill ha omedelbar belöning i form av runda, snälla ikoner och appar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Bara man inte behöver betala med pengar om man redan har Windows 10 får de kalla versionen vad de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade varit intressant om de övergick till en Linux-kärna.

Med tanke på att de har nosat kring det så är det inte helt omöjligt.
Men jag tvivlar på det. Hade blivit en för stor omställning för de flesta företagen för att det skulle kunna ske, tippar jag på.

Permalänk
Medlem

Windows 11

Nu när macOS 11 Big Sur släppts så vill ju inte MS vara sämre utan fortsätter att leka "följa John" så som de gjort de senaste ~10 åren och trots de 2015 trummade för att Windows 10 skulle bli det "sista" Windows... jag trodde inte på det då och tror inte på det framöver heller.

Hintarna är ganska tydliga.... som redan nämnts, kl 11.00 (lokal tid) och på den nya bilden/loggan bildar ljuset vad som kan tolkas som 11 på golvet vilket knappast är en slump eller misstag.

Kan ju alltid hoppas de fixar till det IMO platta och super tråkiga UI som populärt kallas "modern" och gör ett definitivt val ang. kontroll panelen/settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Microsoft pratar om nästa generation av Windows, inte nästa version. Hade dom sagt nästa version så hade det antytt en stegning från Windows 10 till Windows 11 men det gör dom alltså inte. Så som jag tolkar Microsofts språkbruk så är det är en alldeles vanlig uppdatering det handlar om, inte en uppgradering.

Vilket ju spelar roll, vad jag förstår, om den är frivillig eller inte.

Det kommer nya versioner av Windows 10 stup i kvarten...
Min version är för närvarande Version 21H1, i oktober hade jag version 20H2.

Att prata om nästa generation är just att gå från tex 10 till 11, ett STORT steg.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Min version är för närvarande Version 21H1

Version 21H1 var som att uppdatera en app på telefonen, när det var klart så undrar man "vad är skillnaden?".

Det är väl "Sun Valley" som de kommer prata om och att det blir Windows 11 som andra sagt i tråden.
https://www.windowscentral.com/windows-10-sun-valley-features...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Kör den fortfarande (OpenShell), helt superior till nuvarande startmenyn som fortfarande är kass.

Har kört Classic Shell sedan W8 kom och är fortfarande nöjd. Ser ut som W7 vilket passar mig perfekt. Har funderat ibland på att gå över till W10's startmeny men det verkar klart jobbigare att anpassa den till mig än att installera just Classic Shell.

/ B

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas på att de lägger ner rolling release delen.. så om man vill modda hela installationen och inställningar o stuka om, så behåller sig saker intakta efter uppdateringar.. Som det är nu måste man göra om saker efter varje stor utrullning.
Då kan jag skaffa windows igen.. då 7an nått EOL så blev jag övertvingad till Linux.

Sedan att man kan välja menysystem.. Vill man ha klassisk meny som win7 så kan man ha det och har man en pekskärm så kan man ha 8:ans system.. och vill man ha mellantinget med 10an så kan man ha det..
På så vis passar det alla användare och alla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sedan att man kan välja menysystem.. Vill man ha klassisk meny som win7 så kan man ha det och har man en pekskärm så kan man ha 8:ans system.. och vill man ha mellantinget med 10an så kan man ha det..

Synd bara att programmen i övrigt inte fungerar något vidare med pekskärm. Tycker inte ens att Microsoft fått ordning på textmarkeringen jfm hur det fungerar i Android och iOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Synd bara att programmen i övrigt inte fungerar något vidare med pekskärm. Tycker inte ens att Microsoft fått ordning på textmarkeringen jfm hur det fungerar i Android och iOS.

Jag har inga pekskärmar, så jag vet faktiskt inte hur det funkar i daglig användning.
Men just valmöjligheten... win8 på en stationär dator med vanlig mus... värsta skiten som uppfunnits lixom

Permalänk
Medlem

Lär vara Windows för ARM i full version

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är extremt osannolikt att Windows skulle gå över till abonnemang istället för licens skulle jag säga. Alla andra ger OS "gratis"(mer eller mindre) så det är något majoriteten av användare förväntar sig. De är nog glada att de ens kan ta en licensavgift fortfarande och kommer nog mest undan med det genom att de flesta säljs genom OEM där användaren inte är medveten om att de betalar för det(DIY är ju trots allt en väldigt liten del av marknaden). Om jag är en vanlig person som bara vill exempelvis använda texthanterare och surfa så köper jag inte en windowslaptop om det kostar 100kr/månad att använda den. Då är Chromebook eller Mac mycket mer intressant. Antar att ett företag värt triljoner borde ha koll på sånt.

MS mål är att sälja tjänster/abonnemang till dig och även ta betalt av andra företag för att de också ska få möjlighet att sälja till dig. Finns ingen poäng med att paywalla hela deras ekosystem och förlora dig som kund bara för du inte är villig att betala för OSet när de istället kan erbjuda massa olika tjänster du kanske är intresserad av.

Jag tror MS kommer fokusera mycket på Store och på diverse sätt försöka få folk till att använda det i första hand istället för att ladda ner installers själva. De vill nog vara i lite samma position som Google. Finns inget som hindrar utvecklare att be kunder ladda ner APK från deras hemsida men det är nästan bara de som har appar som inte tillåts på play store som gör det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

3D-animerade ikoner, smalare scrollister, 3D-navigering i utforskaren samt helt nysamplade systemljud, Beep+ heter det nya ljudsystemet som skall ge systemljud i Dolby Atmos. Alla menyer har autohide som bara visas om man hoovrar musspekaren på exakt rätt plats. Touchinterface default, musstöd kommer i senare versioner, muspekaren är ett finger sägs det. Kontrollpanelen borta men möjligheten att se vilka program som finns installerade kommer inte förrän senare versioner, kanske, tills dess är det i Microsoft Store man sköter sina installationer. Desktoppen ersatt av OneNote, HELT INTERAKTIVT!

Skämt åsido, kanske en hypervisor i botten a ala XBOX.

Permalänk
Medlem

Mindre plotter, enklare att hitta saker överlag, sedan får de gärna återinföra sökfunktionen som är helt bruten sedan uppdateringen. Går f-n knappt hitta calcylatorn på ett snabbt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Mindre plotter, enklare att hitta saker överlag, sedan får de gärna återinföra sökfunktionen som är helt bruten sedan uppdateringen. Går f-n knappt hitta calcylatorn på ett snabbt sätt.

Kanske går bättre att hitta om du stavar rätt?

Visa signatur

Burk: I5 8600K @ 5.0 GHz - ASUS ROG Maximus XI Gene - Corsair Vengeance DDR4 32Gb 3200 MHz - MSI RTX2060 - Samsung 970 Evo 500 Gb NVMe