Intel-forskare visar upp fotorealistiskt Grand Theft Auto V

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vill se detta i senaste DOOM och worms armageddon.

Worms. Bilder på maskar från grönsakslandet. 😂

Permalänk
Medlem

hmm, Kul att detta kommer från just Intel. Det verkar ju lovande inför deras grafikkort att dom håller på att laborera med nya tekniker och lulllull.

Permalänk
Medlem

*Skapar ett helt nytt banbrytande realism-filter, alla konkurrerande metoder är lämnade i dammet. Det är stabilt, snyggt, realistiskt och i real-tid! Demonstrerar sin nya världsledande cutting-edge 2021 teknik för världen genom video!*

Videon: 720p.

Permalänk
Medlem

Kommer att behöva spola tillbaka videoklippen från ryska bilkameror 5-6 gånger hädanefter

Permalänk
Medlem

Tycker de lyckas fånga verkligheten med sina 15fps riktigt bra

Permalänk
Medlem

Ge mig detta i Iracing!

Permalänk
Medlem

Visa upp sånt här i 720p. Det är som att nån skulle säga "visst luktar denna blomma gott, -här är en klädnypa du måste ha på näsan innan du börja lukta på den".

Permalänk
Medlem

Intressant och kan nog vara ett steg på vägen mot något som kan mappa över en simplistisk värld (typ enkelt rendrerad block-grafik som representerar världen fordon, byggnader, vägar, natur) mot en komplex värld av en annan typ (realistisk eller stilistisk på något sätt). Exempelvis "Minecraft -> Red Dead Redemption" och liknande. Kan nog bli något
Misstänker att utgivare kommer kunna dra in en del pengar på dynamisk produktplacering i spel om tekniken kommer in i spel av GTA-typ.
Och om man kan byta målvärld "on the fly" borde man kunna växla typ tidsepok i spel vilket kan öppna upp lite möjligheter. Säkert saker som speldesigners kan göra spännande saker med.

I just denna demo verkade de trycka mer på att deras metod inte dras med temporala artefakter än att den såg väldigt verklig ut. Tycker själv att färger kändes trevligare i orginalet.

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll som vanligt, otroligt att tekniken går framåt över huvud taget med alla gnällspikar på denna jord.

Permalänk
Medlem

Hahaha, "fotorealistiskt" sen visar man upp spektaklet i en 720p video...

Permalänk
Medlem
Skrivet av billeohamn:

Vilket gnäll som vanligt, otroligt att tekniken går framåt över huvud taget med alla gnällspikar på denna jord.

Du ser hur grym denna tekniken är. Dom ser bara en 720p video och gör sig roliga över något dom själva inte ens hade kunnat påbörja att åstadkomma själva.

Känns som man måste ta till sådana här tekniker för att ta jättekliv. Målet är trots allt att en dag inte kunna skilja på spel och verklighet rent visuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hahaha, "fotorealistiskt" sen visar man upp spektaklet i en 720p video...

Det finns foton i 720p.

Permalänk
Medlem

Tekniken kan säkert ha sina användningsområden, men just här ser jag det som fruktansvärt omständigt. Små justeringar i programmeringen av spelet o texturer hadde kunnat få fram 99% av samma resultat med 0% ökat beräkningsbehov. Varför har dom då inte gjort så då, kanske för att dom inte ville att spelet skulle se ut som filmad bilväg i tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokomu:

Tekniken kan säkert ha sina användningsområden, men just här ser jag det som fruktansvärt omständigt. Små justeringar i programmeringen av spelet o texturer hadde kunnat få fram 99% av samma resultat med 0% ökat beräkningsbehov. Varför har dom då inte gjort så då, kanske för att dom inte ville att spelet skulle se ut som filmad bilväg i tyskland.

Det är just det. Att avlasta utvecklarna. Tänk dig att du gör ett ganska simpelt spel och låter AI göra det tunga åt dig.

Tänkt dig tex quake. Och sen ha en AI som fattar hur det där borde ha sett ut i verkligheten och applicerar det självt.

Vi är ju inte där än. Men jag tror att de har förstått att vi inte med dagens teknik kommer att kunna återskapa verkligheten, utan måste ha lite tricks för att kunna uppnå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Tycker de lyckas fånga verkligheten med sina 15fps riktigt bra

Jo, mycket mera grått som i Sverige i november jämfört med originalet.

Permalänk
Moderator

Debatten kring förekomsten av våld i datorspel känns ärligt talat rätt förlegad, oavsett era personliga värderingar för/emot så är det inte vad denna nyhet handlar om.

*Tråd rensad.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är just det. Att avlasta utvecklarna. Tänk dig att du gör ett ganska simpelt spel och låter AI göra det tunga åt dig.

Tänkt dig tex quake. Och sen ha en AI som fattar hur det där borde ha sett ut i verkligheten och applicerar det självt.

Vi är ju inte där än. Men jag tror att de har förstått att vi inte med dagens teknik kommer att kunna återskapa verkligheten, utan måste ha lite tricks för att kunna uppnå det.

Ja ett fotorealistiskt spel där en AI-motor helt kan ersätta +100GB högupplösta texturer. Vore riktigt ballt.

Kanske kunde utvecklingen skifta fokus till story/gameplay från eye candy.

Man kan ju drömma i alla fall...

Permalänk
Medlem

Asså ser typ att vara ett videoklipp från en halvtaskig dashcam. sen om det är en bra eller dålig sak går att diskutera såklart.. men helt klart ser det mer verkligt ut men på vilken bekostnad ? ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Bra att det blev en nyhet här. Alltid kul att ibland få information om mer än bara hårdvara.

I videon nämns tensor när han beskriver processer, är det belastningar för specifikt tensor kärnor?

Det stämmer. Neurala nätverk representeras i regel som tensorer och tensorkärnor är hårdvarustöd för att kunna hantera dem utan att behöva omvandla dem, det går snabbare med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

half a second on a Geforce RTX 3090 GPU

När t.o.m. Intel måste använda GeForce-kort så förstår man hur de ligger till med sina egna prylar.

Permalänk
Medlem

Nu är den äntligen här - 2 Minute Papers-videon om studien (innehåller även icke-tidigare visat studiematerial):

Sinnessjukt coolt så här i efterhand!