Förlänga Wifi - Sommarstuga. Flera hus.

Permalänk
Medlem

Förlänga Wifi - Sommarstuga. Flera hus.

Hej alla nätverkare.

Skulle behöva tips och råd på hur jag skulle kunna göra för att bygga ut nätverket/wifi i vår sommarstugan .

Har gjort en liten ritning nedan. Fiber är inkopplat i ena änden av "huvudhuset". Router står i den änden av huset, wifi räcker en bit utanför stuga 1.

Vad behövs för att förlänga nät till hus 2 och 3. Kan tänka mig att gräva kabel, eller går det att lösa via någon slags wifi förlängare?
Behöver konkreta tips.

Permalänk

I denna tråden hittar du troligen svaren på dina frågor.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635737-slippa-grava-n...

Permalänk
Hedersmedlem

Går ju att köra med ett mesh-nät men för bästa stabilitet och prestanda så drar du nät mellan. Personligen hade jag dragit fiberkablar för att minimera risken för åskskador i nätet och problem med potentialskillnader. Men det är mest för att jag är lite nojig på sådant. Dessutom är det det mest framtidssäkra för ökad hastiget in i framtiden.

Ett exempel på hur du kan göra:

I varje hus köper du en Unifi Switch 8 (150W). Du kopplar ihop dessa med fiber. (Du behöver 150W-modellen, 60W-modellen har ingen SFP-ingång). Du behöver komplettera med SFP-moduler för fibern som du stoppar in i switchen.

Till switcharna ansluter du sedan accesspunkter. Ubiquiti UAP 6 Lite är nog ett rätt bra val för framtidssäkerhet. De kan få ström direkt från switcharna så du slipper dra el fram till där AP:na ska sitta.

Som brandvägg i nätet så kan du använda valfri router som är snabb nog för syftet. Denna kopplar du sedan in till switchen i Hus 1 på routerns LAN-sida.

Direktronik kan du kontakta för att köpa färdigkontakterad fiber för utomhusbruk i lämplig längd.

Permalänk
Medlem

Om det bara är Wifi, kanske det går att använda en POE switch där fibern kommer in och dra tp-kabel till Hus2 och Hus3.

Genom att använda poe så finns det ingen risk för potentialskillnader?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Om det bara är Wifi, kanske det går att använda en POE switch där fibern kommer in och dra tp-kabel till Hus2 och Hus3.

Så länge du inte ansluter något till switcharna som även är anslutet till elnätet finns ingen risk för potentialskillnader

d.v.s. endast wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

I denna tråden hittar du troligen svaren på dina frågor.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635737-slippa-grava-n...

Tackar, ska grotta ner mig i tråden.

Skrivet av pv2b:

Går ju att köra med ett mesh-nät men för bästa stabilitet och prestanda så drar du nät mellan. Personligen hade jag dragit fiberkablar för att minimera risken för åskskador i nätet och problem med potentialskillnader. Men det är mest för att jag är lite nojig på sådant. Dessutom är det det mest framtidssäkra för ökad hastiget in i framtiden.

Ett exempel på hur du kan göra:

I varje hus köper du en Unifi Switch 8 (150W). Du kopplar ihop dessa med fiber. (Du behöver 150W-modellen, 60W-modellen har ingen SFP-ingång). Du behöver komplettera med SFP-moduler för fibern som du stoppar in i switchen.

Till switcharna ansluter du sedan accesspunkter. Ubiquiti UAP 6 Lite är nog ett rätt bra val för framtidssäkerhet. De kan få ström direkt från switcharna så du slipper dra el fram till där AP:na ska sitta.

Som brandvägg i nätet så kan du använda valfri router som är snabb nog för syftet. Denna kopplar du sedan in till switchen i Hus 1 på routerns LAN-sida.

Direktronik kan du kontakta för att köpa färdigkontakterad fiber för utomhusbruk i lämplig längd.

Tack för tipsen. Ska till stugan i helgen så ska kolla upp sträckor och utrustning mer detaljerat. Låter som din lösning är rejält framtidssäker.

Antar att du menar särskild "fiberkabel" inte vanlig nätverkskabel.

Skrivet av MickeBoy:

Funderat på denna lösning. Om man drar kabel, ska man ha någon slags billig "mesh" router i hus 2+3 då?

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag tänkte att om man vet med sig att man inte har behov av trådad anslutning och alltså enbart vill ha wifi, då drar man två vanliga nätverkskablar från routern och som kopplas in i en accesspunkt i vardera hus2 och hus3.

Gräva kanske du behöver ändå, men det som är skillnaden är priset på switchen som inte behöver köpas in och priset på fiberkabeln och även priset på omvandlaren mellan fiber och koppar som då inte behövs i varje hus.

Du behöver då köpa vanlig nätverkskabel och två stycken accesspunkter med POE-injektor.

Men det beror såklart på behovet av nätverkslösning och plånbokens storlek.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att gräva ner vanlig tp-kabel i slang

Krånglar aldrig och behöver inte läggas speciellt djupt.

https://i.imgur.com/5x37tjz.jpg Använde en rak spade för att skära ut snitt i gräsmattan. Efter jag hade placerat slangen la jag helt enkelt tillbaka dem. Enkelt och snabbt och fungerar felfritt 5 år senare.

Drog 3 kablar till 3 separata hus och satte upp accesspunkter där. Längsta avståndet var ca 50-60m.
Då du har ännu kortare avstånd känns det bara onödigt krångligt att blanda in fiber tex.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd

Ska se vad du kommer fram till för lösning, sitter i samma sits i vår stuga, men där är nedgrävd kabel inte ett val tyvärr. Är en del träd ivägen också mellan två hus så frågan är ju hur bra trådlöst som går att skicka vidare. Är ju inget som ska spelas på direkt, mest enkel surf som sociala medier.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det finns också kabel som är gjord för att tåla att användas utomhus:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Så om man vill slippa gräva och kanske hänga upp den kan det absolut vara ett alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla om alla husen är anslutna till elnätet via samma elmätare/huvudsäkring om inte är det större risk för potentialskillander som kan orsaka problem och då bör man vara försiktig med att dra nätverkskablar mellan dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kopplade ihop två hus i helgen. Självklart kontakterna fiber. har varit med om att åskan slagit ut när där koppar används mellan hus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kolla om alla husen är anslutna till elnätet via samma elmätare/huvudsäkring om inte är det större risk för potentialskillander som kan orsaka problem och då bör man vara försiktig med att dra nätverkskablar mellan dem.

Switchar är inte kopplade till elnätet. Det är åska/blixten som är problemet.

Trådlösa länkar behöver också åskskydd om man vill försöka skydda utrustningen.

Permalänk
Medlem

Hej,
ursäkta att jag kapar tråden lite. Sett ett antal frågor där folk föreslår att dra fiber/tp kabel. Men hur löser ni kopplingen mer praktisk på utsidan av huset? Sätter ni en kopplingsdosa på utsidan och borrar bakom den in i huset? Hur säkerställer ni att det blir fukt tätt mellan slangen i jorden och mot huset?

Om det gäller fiber lär det ju bli betydligt svårare att dra genom ett hål i väggen med kontakt på ? Eller drar ni via fönster osv? Vore av yttersta intresse att se/lära hur andra gjort oavsett om det är fiber/tp kabel.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Hej,
ursäkta att jag kapar tråden lite. Sett ett antal frågor där folk föreslår att dra fiber/tp kabel. Men hur löser ni kopplingen mer praktisk på utsidan av huset? Sätter ni en kopplingsdosa på utsidan och borrar bakom den in i huset? Hur säkerställer ni att det blir fukt tätt mellan slangen i jorden och mot huset?

Om det gäller fiber lär det ju bli betydligt svårare att dra genom ett hål i väggen med kontakt på ? Eller drar ni via fönster osv? Vore av yttersta intresse att se/lära hur andra gjort oavsett om det är fiber/tp kabel.

Tacksam för svar

Datakabel är lättare att hantera, med kontakter. Men finns ju risker som åska. Sedan att gräva är inte en möjlighet för alla. Fiber är enklare om man har någon bekant som kan svetsa eller lejer bort jobbet. Det är inte så fasligt dyrt som man kan tro.

Köper man utrustning för simplex fiber, dvs. där man bara behöver 1 tråd blir kontakten mindre. Googla LC-kontakt. Då kan man få igenom färdigkontakterad fiber genom mindre hål.

Gräver man hade jag kört 50-rör, även om det går med mindre. Beroende på hur huset ser ut, får man göra olika lösningar för att få in rör/kabel. Men kabelskydd vid grunden upp till fasaden, där röret slutar. Lossa en panelbräda och borra in där uttaget ska sitta/kabeln går in.

Annars nanostation trådlösa länkar om man inte vill gräva.