Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Har kört med både ps2, ps4, Xbox 360 och Xbox series kontroller till pc. Tycker att det är smidigare med xbox och att den passar. PS kontroller är alldeles för små. Men kör med det som passar din hände bäst. Är inte så mycket mer jobb att få PS kontroll att funka

Permalänk

I OPs fall känns det självklart att köpa en dualsense om du ändå har/tänkt köpa en PS5.

I annat fall slänger jag in ett wildcard med https://www.8bitdo.com/pro2/
som jag själv funderar på. Symmetriska stickor som playstation och stöd för PC/Switch/android. Om nån har en sån får ni gärna lämna omdöme. Hade dock gärna sluppit bluetooth (2.4 ghz som t.ex. Xbox adaptern använder är ju bättre ifråga om latens).

Jag har alltid gillat Playstation kontroller mer än XBox och har därför kört med PS3-kontrollen till PCn länge nu (emulerad som xbox kontroll liknande DS4) men efter 10+ år börjar den bli sliten och jag funderar på att köpa ny. Jag har funderat på en PS5 (dualsense) kontroll men jag hade gärna sluppit att mecka med DS4 tramset eller steamconfigs, Xbox kontrollen är ju standarden på pc och har därmed helt enkelt bättre stöd men fan jag gillar verkligen inte designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xbox-kontrollern. Andra kontroller i specialfall där man behöver gyro (CEMU exempelvis).

Sony måste själva börja supporta och stödja PC för att det ska bli ett standardval. Bara funkar med Xbox kontrollerna medans man med alternativen måste leta reda på mjukvara som hanterar dessa.

Detta^ Efter man kört med xbox kontrollen i windows en massa år, känns PS kontrollerna som man är tillbaks på 90-talet när man behövde buttonmapping program och annat skit för att få det att funka. Xbox är ju överlägset integrerat i windows.

Men ska du ändå köpa en PS5 så kör, det funkar ju, men mer pill och i de flesta spelen får du fortfarande xbox button prompts som också kan vara lite störande.

Permalänk
Medlem

Xbox-kontrollen är överlägsen pga sitt stöd. Den är även bättre utformad rent ergonomiskt. Med det sagt så är Dualsense mer imponerande rent tekniskt, och Microsoft vore korkade om de inte släpper en ny version som har liknande funktioner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Har en själv, används sällan. Skulle 100% hellre köpt en Xbox series x kontroll.
Hade en xbox one kontroll innan; plug & play, allt funkar klockrent, Dualsensen strular bara, alltså du måste köra steams emulator eller DS4win, bluetoothen är också störig, ibland funkar den inte, måste stänga ner steam eller starta om osv kanske krockar med ds4win eller nått.

Hade sony släppt bra drivers till windows hade de ju varit soft, tror de släppte till linux.

kör en xbox till pc.

Man måste köra Ds4 emu i DS4win, då får du upp playstation knapparna i spelen som stödjer det. Alltså under emulated controller väljer man Dualshock 4 ist för Xbox.

Jag får inte detta att fungera i DS4Windows, när jag väljer DS4 på min dualsense istället för xbox så tappar den kontakten och känns inte igen.

Skrivet av Cloudstone:

DS4 patricier här. Använder mig utav DS4Windows. Finns stöd för DualSense och haptics.

Jag använder DS4Windows till de spel jag ej har på steam, men vilka titlar får du stöd med DualSense och haptics?

Skrivet av grimmoire:

I OPs fall känns det självklart att köpa en dualsense om du ändå har/tänkt köpa en PS5.

I annat fall slänger jag in ett wildcard med https://www.8bitdo.com/pro2/
som jag själv funderar på. Symmetriska stickor som playstation och stöd för PC/Switch/android. Om nån har en sån får ni gärna lämna omdöme. Hade dock gärna sluppit bluetooth (2.4 ghz som t.ex. Xbox adaptern använder är ju bättre ifråga om latens).

Jag har alltid gillat Playstation kontroller mer än XBox och har därför kört med PS3-kontrollen till PCn länge nu (emulerad som xbox kontroll liknande DS4) men efter 10+ år börjar den bli sliten och jag funderar på att köpa ny. Jag har funderat på en PS5 (dualsense) kontroll men jag hade gärna sluppit att mecka med DS4 tramset eller steamconfigs, Xbox kontrollen är ju standarden på pc och har därmed helt enkelt bättre stöd men fan jag gillar verkligen inte designen.

Ja, det blev en Dualsense då det passar mer att hålla det till samma. Jag skulle säga att man inte behöver pilla om man är okej med att många spel saknar playstationknappar. Har man steam behöver man inte göra något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Jag använder DS4Windows till de spel jag ej har på steam, men vilka titlar får du stöd med DualSense och haptics?

Ursäkta mig, jag borde ha förtydligat att mjukvaran DS4Windows har stöd för DualSensens haptic triggers. Vad jag vet har bara Metro Exodus stöd (eller ska få?) för DualSense. Har för mig att stödet för haptic triggers i DS4Windows redan kom i Januari/Februari men borde gå att hitta i deras changelog: https://github.com/Ryochan7/DS4Windows/releases

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeoplesMC:

Detta^ Efter man kört med xbox kontrollen i windows en massa år, känns PS kontrollerna som man är tillbaks på 90-talet när man behövde buttonmapping program och annat skit för att få det att funka. Xbox är ju överlägset integrerat i windows.

Men ska du ändå köpa en PS5 så kör, det funkar ju, men mer pill och i de flesta spelen får du fortfarande xbox button prompts som också kan vara lite störande.

Håller med dig, ska man ändå köpa en så är PS5-kontrollen dessutom intressantare än PS4'an, speciellt om de nya features blir standard. Skön passform, är man vad vid Xbox (One) kontrollen så ligger den bra i händerna, vilket aldrig PS1-PS3 gjorde för mig.

Det som kanske talar emot PS5-kontrollen är problem med drift (gäller alla kontroller) samt en del andra mindre kvalitetsproblem. Inget som hade hindrat mig personligen, kommer själv köpa en extra kontroller vid något tillfälle och kontrollen börjat få bättre stöd, speciellt för dess features.

När Sony idag verkar intresserad av PC så räknar jag halvt med att det är ett naturligt steg att få in även Playstation-kontrollen som ett självklart kontrolleralternativ.

Button prompts kan nog vara jobbiga. Tycker själv det är lite omständigt att hålla reda på layouten mellan MS, Nintendo och Sony. Vilken knapp som går vidare respektive backar brukar också skilja sig mellan kontroller men också ibland region (Playstation).

I Japan brukar Circles funktion motsvara våran X och tvärtom. Placeringen av Circle motsvarar A-knappens placering och funktion med Nintendo. Och Microsoft, som också använder ABXY har inverterat knapparna. A är B och X är Y.

Rörigt? En smula. Men mellan MS och Sony här i vår del av världen är det oftast bara symbolen som skiljer. X respektive A. Nedersta av de fyra knapparna.

Permalänk
Medlem

Den här horribla jäkeln vill ju inte dö, så mitt svar blir xbox

Men som andra sagt tidigare, det bara funkar. Det är få av dagens spel som jag provat där det inte fungerar att bara plugga in xboxdosan, och få korrekta prompts mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Den här horribla jäkeln vill ju inte dö, så mitt svar blir xbox

https://i.imgur.com/oeA5YTk.jpg

Can't stop, won't stop, Gamestop

Edit: Spakarna ser rejält slitna ut, minns att min kontroller hade fått en ojämn slitning så de var ovala. Lade troligen sällan tummen mitt ovanpå utan på sidan, av någon anledning.

Inte sett samma slitage med någon annan kontroller dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Can't stop, won't stop, Gamestop

Edit: Spakarna ser rejält slitna ut, minns att min kontroller hade fått en ojämn slitning så de var ovala. Lade troligen sällan tummen mitt ovanpå utan på sidan, av någon anledning.

Inte sett samma slitage med någon annan kontroller dock.

Jupp! Det ska egentligen vara gummi på spakarna som originalkontrollerna, men bägge har slitits väck så att det bara är plast kvar Annars känns kontrollen lika kvalitativ som den gjorde ny!

Har dock en "ny" originalkontroll jag kör med nu, så kontrollern ovan förpassas vanligtvis till player 2

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

PS5-kontrollern är skönare, men Xbox-kontrollen har stöd rakt av för det mesta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag är världens största Playstation fan men jag hade ändå tagit Xbox kontroll till PC pga "it just works"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen min trådade Xbox 360 kontroll jag hade till PC'n för många år sen men idag kör man en trådlös xbox one kontroll och jag är helt nöjd med den och stödet i de flesta titlar är plug n play

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Min fru kör en DS5-kontroller till sin PC och det funkar med allt via Steams tjofräs. Är du nöjd med hur kontrollen funkar, varför byta till något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

En Duke är det enda rätta. Jag har dessvärre inte testat nyutgåvan, men de gamla är finfina. <3

Jag föredrog den framför den mindre S varianten. Vilket ju var tur för kompisarna föredrog den lilla så det blev inte bråk om vilken man ville ha.

Permalänk
Medlem

Någon som har PS5-kontrollen och fått den att fungera till sin Steam Link?
https://images.app.goo.gl/VRLry5WnHEeYd74Y8
Jag och frugan använder den fortfarande några ggr per år för att spela single-player-spel på TV:n, skickar kontrollen emellan oss när man dör typ, supermysigt! Men min trådade gamla XBOX-kontroll börjar kännas lite omodern, skulle vara skönt med en vit fin kontroll som var trådlös!

Permalänk
Medlem

Kört med DS4, innan jag skaffa dualsense i vanliga spel. Har dock några äldre xbox kontroller och wii u kontroller som går att använda vid flera spelare, men aldrig fastnat för xbox kontrollen (tyvärr). Dualsense gillar jag mycket dock och hoppas den får äkta support i framtiden.

Däremot i snabba fps spel kör jag med mus och playstation nav (Playstation Move) som jag fixar med hjälp av rewasd (väldigt bra program om man gillar skumma/ovanliga kontroller till pc).

Men gillar du DS4 så kan jag definitivt rekommendera dualsense. Inte haft några problem med den i steam och känns definitivt som en bättre ds4.

Permalänk
Medlem

Kör man trådat och är kännslig för latens -> DS4 eller DS5. Man kan nämnligen överklocka polling rate på dessa till 1000hz(stabilt) och uppåt (mindre stabilt). Trådlöst så kvittar det vad man kör med, sitter själv med en 8BitDo SN30 Pro+.

Permalänk

Xbox elite wireless controller series 2 har fungerat klockrent för mig på PC. Älskar hur den känns.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Steam Controller till Pcn Lärt mig gilla den.
Annars hade jag nog köpt en Xbox Elite kontroller om jag använder kontroller mkt till datorn.
Dock eftersom du ska köpa en PS5 så tänker jag att du kan börja med en DualSense och se hur det funkar, om du inte tycker det lirar bra med pc så kan du ju köpa en Xbox senare och ha 2 kontrollers till PS5an.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

DS4 patricier här. Använder mig utav DS4Windows. Finns stöd för DualSense och haptics.

Är inte DS4Windows från den hemsidan obsolet? Har för mig att de slutade uppdatera den.

Permalänk
Medlem

Jag kör Dualshock 4 kontroll på PC med en blåtand sticka från Amazon. Fungerar generellt skitbra, sitter i soffan och lirar. Har hänt då och då signalen blockeras om man har benen över kontrollens sändare eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Är inte DS4Windows från den hemsidan obsolet? Har för mig att de slutade uppdatera den.

Det är lite missvisande men den jag länkade går till ryochan7's gitprojekt som uppdateras regelbundet (ser dock nästan identisk ut med det gamla projektets sida). Fungerar bra.

Detta är den gamla av Jays2Kings - http://ds4windows.com/ (använd inte)

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har kört Dualshock 4 länge till pc, men bara med sladd, tycker det funkade hur bra som helst.
Har försökt köra bt men inte funkat så bra då sändaren till datorn sitter på ett väldigt instängt område men kanske hade funkat med en separat adapter

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

8bitdos adapter har redan nämnts. Jag har använt flertalet av deras handkontroller och receivers och är mycket nöjd. Har dock inte provat usb-receivern, men jag tror att Dualsense mappar som en Xbox-kontroll.

Du kommer också billigare undan med Dualsense + adapter än två handkontroller, och kan dessutom nyttja många olika handkontroller på ett gäng plattformar. Jag blev faktiskt på att köpa en till min Switch! Det får dock vänta eftersom månadens spelbudget redan gått åt till en extra hk till nes och två till snes plus receivers.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

För er som kört DS4windows kan jag rekommendera reWASD. Kostar 60kr men det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Xbox One- och en PS4-kontroll till PC beroende på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

För er som kört DS4windows kan jag rekommendera reWASD. Kostar 60kr men det funkar utmärkt.

Vet du om det funkar till DualSense? står inte med på sidan

Permalänk

Världens bästa handkontroll (överlägset) går under namnet DualSense, så självklart röstar jag på den.

Permalänk
Medlem

Jag kör med min Dual sense till PC. Fungerar helt ok.

Skrivet av Robbsternius:

Tja!

Funderade på att köpa en PS5-kontroll till PCn för att ha som kontroll tills man köper en PS5 så man har två.

Har använt mig av PS4-kontroll till PCn innan och det har mestadels fungerat men vad tror ni om att använda PS5-kontrollen till PC? Någon som har erfarenhet och testat?

Vad jag förstått så ska det fungera genom Steam oavsett och Metro Exodus har till och med uppdaterat så den har samma funktionalitet som på PS5.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66