Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också ett dubbel-rör mod samt fixade rörigenomföring i fönstret.

Skruvat på en 125mm krage med några gamla fläkt-skruvar igenom gallret och klämde fast ett reklamblad som låg på dörrmattan mellan partikelfiltret och gallret. (sedan är det ett varv pizza-kartong för att röret ska sitta bra)

Ser rätt snyggt ut och är dessutom bara att skruva loss om man vill.

Byggde sedan en trälåda som ersätter ett av mina sovrumsfönster. två skivor plywood och en 45x45 regel.
På insidan sitter rören på två st väggflänsar (även dessa med ett varv kartong)

Såhär ser det ut på utsidan

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ingen där som är 140 mm i diameter dessvärre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xtsydlw:

Gränsen nåddes igår natt med 28 grader i sovrummet... beställt en EXP34U338CW.

Såg att fönsterkitt inte ingick och kostar runt 1500kr för officiella. Finns ju dock en del "universella", någon som har något tips? Det kanske inte behövs iofs?

Skrivet av anon5930:

Halv värmebölja här så slog till på en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW idag. Blir att leta lämpligt fönsterkit snarast misstänker jag.

Denna använder jag. Var mindre omständigt än jag trodde att sätta dit
https://www.amazon.se/dp/B07KF7CPYK
Mät fönstret och ta rätt mått bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tack för tipset, ska försöka leta fram dräneringslangarna och köra ner de i hinken och se om det försvinner! Behöver båda två vara i eller bara topp / botten? Om någon har tips på dräneringslang annars så länka

Jag körde bara med den slangen man fick med och kör ner vattnet i en enorm gammal gryta jag har haha.

Vad menar du med båda två vara i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag körde bara med den slangen man fick med och kör ner vattnet i en enorm gammal gryta jag har haha.

Vad menar du med båda två vara i?

Hm, tänkte att det finns två dräneringsshål väl man skruvar av på baksidan av enheten? Eller är det bara 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Hm, tänkte att det finns två dräneringsshål väl man skruvar av på baksidan av enheten? Eller är det bara 1?

bara ett på min del, vit plast grej som skyddar den

Permalänk
Medlem

Nu blir jag också sugen å skaffa en slang till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag gjorde också ett dubbel-rör mod samt fixade rörigenomföring i fönstret.

Skruvat på en 125mm krage med några gamla fläkt-skruvar igenom gallret och klämde fast ett reklamblad som låg på dörrmattan mellan partikelfiltret och gallret. (sedan är det ett varv pizza-kartong för att röret ska sitta bra)
https://i.imgur.com/qj6KtO9.jpg

Ser rätt snyggt ut och är dessutom bara att skruva loss om man vill.
https://i.imgur.com/TeCnquH.jpg

Byggde sedan en trälåda som ersätter ett av mina sovrumsfönster. två skivor plywood och en 45x45 regel.
På insidan sitter rören på två st väggflänsar (även dessa med ett varv kartong)
https://i.imgur.com/meFyS7W.jpg

Såhär ser det ut på utsidan
https://i.imgur.com/4rl4XQo.jpg

Där har vi en riktigt snygg lösning. Nästan så att det är som en permanent lösning någon monterat från början.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tja,

Är helt ny på AC fronten och har lite frågor. Först vill jag fråga om någon har testat denna;
https://www.webhallen.com/se/product/328624-iiglo-Luftkonditi...

Sen ser jag att alla pratar om två slangar från själva ACn, varför har man det? Det är väl bara en slang som ingår?
Och hur kritiskt är det att ha ett sånt fönsterkit?

Vill inte vara ett as men vissa lösningar man ser här i tråden med två slangar och olika fönsterkit ser förjävliga ut, vill inte ha det så i min lägenhet. Men då är frågan som tidigare, hur viktigt är det med ett fönsterkit och/eller två slangar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Är helt ny på AC fronten och har lite frågor. Först vill jag fråga om någon har testat denna;
https://www.webhallen.com/se/product/328624-iiglo-Luftkonditi...

Sen ser jag att alla pratar om två slangar från själva ACn, varför har man det? Det är väl bara en slang som ingår?
Och hur kritiskt är det att ha ett sånt fönsterkit?

Vill inte vara ett as men vissa lösningar man ser här i tråden med två slangar och olika fönsterkit ser förjävliga ut, vill inte ha det så i min lägenhet. Men då är frågan som tidigare, hur viktigt är det med ett fönsterkit och/eller två slangar?

Ska du kyla 1 rum så räcker det med en slang (den som medföljer). Undertryck gör att man utan tvåslang knappast kan få kylan att gå ut i andra rum.
Fönsterkit ökar ju effektiviteten iom att varm luft inte kommer in via fönstret direkt när du skjuter ut det med slangen igen.
Inga krav dock, du kan bara öppna balkongdörren lite och stoppa ut slangen och köra på tex eller sovrumsfönster.

Kollade lite reviews på den ACn och den verkar iaf göra sitt jobb. 7000BTU är väldigt lågt så räkna inte med att få bra kyla i rum större än de angivna 15kvm även om den absolut borde kunna kyla ett sovrum med stängd dörr.
9000BTU och uppåt är ju att rekommendera ska tilläggas.

Ingen aning om den evaporerar vatten eller om du måste tömma den själv. hittade ingen info om detta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Fråga om dålig lukt. Unket.

Hej. Jag ringde electrolux och det var ju inte givande. Fick nog praktikants som kunde inget.

Jag såg i denna tråd att här är flera som märker av att det luktar unken. Har varit bra hos mig i en månad. Men har märkt att det kommer mer och mer. Men nu i går var det riktig illa. Nu när jag starta i dag verkar det inte var någon unken lukt. Se vad som händer efter några timmar.
Min fråga vad vet ni om det och vad är det som orsakar det. Sen om man kan lösa det.

En sak jag märkte. När det stängs av och på. När man kör efter en temp. Det är då det händer.
Jag sak kolla vidare på den saken i dag. Köra den hela tiden och se om det börja lukta illa. Sen testa andra sättet.
Känns lite när den gör ett stopp så bara fläktar går. Om då där är ett lager is som börja tina upp. Så kommer då där en liten dålig lukt.

Jag har EXP26U338CW ChillFlex Pro Portabel

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Är helt ny på AC fronten och har lite frågor. Först vill jag fråga om någon har testat denna;
https://www.webhallen.com/se/product/328624-iiglo-Luftkonditi...

Sen ser jag att alla pratar om två slangar från själva ACn, varför har man det? Det är väl bara en slang som ingår?
Och hur kritiskt är det att ha ett sånt fönsterkit?

Vill inte vara ett as men vissa lösningar man ser här i tråden med två slangar och olika fönsterkit ser förjävliga ut, vill inte ha det så i min lägenhet. Men då är frågan som tidigare, hur viktigt är det med ett fönsterkit och/eller två slangar?

Kolla på den här videon, hela videon. Här förklarar han vad som är problemet med enslangslösningar. Man får också en förståelse för grunderna och varför det då inte är speciellt effektivt med en enslangslösning.
https://youtu.be/_-mBeYC2KGc

Sen kan jag säga att en enhet på 7000BTU som du länkar till kommer få jobba skiten ur sig för att få rummet kallt. Så fort du stänger av den så kommer rummet efter 5 minuter vara lika varmt igen...just pga problemen med att det är en enslangslösning...som sagt, kolla på filmen här uppe så förstår du. 7000BTU är för klent och om du dessutom inte tätar ordentligt så kommer resultatet bli att den kalla luft som blåses ut i rummet även kommer smita ut istället för att stanna i ditt rum. Så 7000BTU blir kanske 5000 eller 4000BTU effektivt. Och det är inte speciellt mycket. Det du kommer få är en maskin som drar el och låter och kyler lite en kor stund = Du kommer knappas vara speciellt nöjd.

Gör du det snyggt så är en tvåslangslösning ingen större nedbyte i utseende. Kolla min modd i mitt galleri. Den mindre som är liknande den du länkar till är de fyra sista bilderna i mitt AC-galleri. En tvåslangsmodd är absolut värt det och det går att få det snyggt med små medel. Om man nu kan kalla synliga rördragningar för snygga. Men då spelar ett eller två rör knappast någon roll.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Airlock 1000 och kan säga om det är enkelt att använda balkong/altandörren med det på? Eller blir det att suga in mage o röv för att ta sig ut?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Hej. Jag ringde electrolux och det var ju inte givande. Fick nog praktikants som kunde inget.

Jag såg i denna tråd att här är flera som märker av att det luktar unken. Har varit bra hos mig i en månad. Men har märkt att det kommer mer och mer. Men nu i går var det riktig illa. Nu när jag starta i dag verkar det inte var någon unken lukt. Se vad som händer efter några timmar.
Min fråga vad vet ni om det och vad är det som orsakar det. Sen om man kan lösa det.

En sak jag märkte. När det stängs av och på. När man kör efter en temp. Det är då det händer.
Jag sak kolla vidare på den saken i dag. Köra den hela tiden och se om det börja lukta illa. Sen testa andra sättet.
Känns lite när den gör ett stopp så bara fläktar går. Om då där är ett lager is som börja tina upp. Så kommer då där en liten dålig lukt.

Jag har EXP26U338CW ChillFlex Pro Portabel

Det kan vara läckage av kylmedel som gör att det luktar. Kolla om du har garanti. Kylmedlen luktar inte normalt men det tillsätts en doft så man ska lägga märke till läckage.

Det kan också vara mögel eller dålig luktande kondensvatten som börja gosa till sig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Köpte en REMKO RKL 495 DC BTU denna sommar då min gamla AC blev för besvärlig att hålla vid liv då själva plasten har blivit skört.

Men nu är hela lägenheten behaglig istället för ett halvt rum

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ska du kyla 1 rum så räcker det med en slang (den som medföljer). Undertryck gör att man utan tvåslang knappast kan få kylan att gå ut i andra rum.

Sorry, men det där är inte helt korrekt. Ja, du får en viss kyleffekt med bara en slang och förvisso gör undertrycket att kylan inte går ut i andra rum. Dock gör undertrycket att varm luft sugs in från andra rum/genom fönstret och alla andra vägar luften kan tänkas ta sig in och därmed motverkar effekten från ACn. Undertrycket är absolut inget du vill ha, snarare tvärtom. Med en tvåslangslösning slipper du det problemet då det bara är luften inne i rummet som cirkulerar genom kylaggregatet på ACn samtidigt som värmesidan får lika mycket luft utifrån som den skickar ut. Vill man inte att kylan ska spridas till andra rum är det bättre att stänga dörren till rummet ACn står i.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Det kan vara läckage av kylmedel som gör att det luktar. Kolla om du har garanti. Kylmedlen luktar inte normalt men det tillsätts en doft så man ska lägga märke till läckage.

Det kan också vara mögel eller dålig luktande kondensvatten som börja gosa till sig.

Helt ny maskin. Tänkte med på läckage, Men tror inte det på en ny AC.
Har kört nu i en timme . Inget hittills.

Det med dålig luktande kondensvatten tror jag mer på. Men jag har ju en slang som går ut där uppe. Som sen går till min 15 liters span. Den rinner på som den ska.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Sorry, men det där är inte helt korrekt. Ja, du får en viss kyleffekt med bara en slang och förvisso gör undertrycket att kylan inte går ut i andra rum. Dock gör undertrycket att varm luft sugs in från andra rum/genom fönstret och alla andra vägar luften kan tänkas ta sig in och därmed motverkar effekten från ACn. Undertrycket är absolut inget du vill ha, snarare tvärtom. Med en tvåslangslösning slipper du det problemet då det bara är luften inne i rummet som cirkulerar genom kylaggregatet på ACn samtidigt som värmesidan får lika mycket luft utifrån som den skickar ut. Vill man inte att kylan ska spridas till andra rum är det bättre att stänga dörren till rummet ACn står i.

Ja men sen måste man ju tänka lite. Jag har sol sida på alla mina fönster. I år har den varit uppe i 45 grader i solen vid fönsterna.
Man kan inte sätta två vägs lösning för nära varandra. Då går ju värmen som går ut. är risken att den går in ingen, samma luft som då kom ut. Inte bra. Många gånger så sätter man ju AC i ett varmt rum. som då är varmt utanför fönstret.
Det är ingen optimal lösning.
För min del är den mer problem. Jag drar ju inte jäkla varme. Så min AC tappar effekt som satan. Bästa är ju om man har en genomgående lägenhet. En varm sida och en kall. Så man har ett fönster öppet där det är kallare. Solen ligger inte på.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Hej. Jag ringde electrolux och det var ju inte givande. Fick nog praktikants som kunde inget.

Jag såg i denna tråd att här är flera som märker av att det luktar unken. Har varit bra hos mig i en månad. Men har märkt att det kommer mer och mer. Men nu i går var det riktig illa. Nu när jag starta i dag verkar det inte var någon unken lukt. Se vad som händer efter några timmar.
Min fråga vad vet ni om det och vad är det som orsakar det. Sen om man kan lösa det.

En sak jag märkte. När det stängs av och på. När man kör efter en temp. Det är då det händer.
Jag sak kolla vidare på den saken i dag. Köra den hela tiden och se om det börja lukta illa. Sen testa andra sättet.
Känns lite när den gör ett stopp så bara fläktar går. Om då där är ett lager is som börja tina upp. Så kommer då där en liten dålig lukt.

Jag har EXP26U338CW ChillFlex Pro Portabel

Jag har märkt det luktar mest när det är ordentligt varmt och man kört den en liten stund, och mitt rör hänger ut vid solen också. På kvällen luktar det sällan. Eller så är det bara helt jävla random..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja men sen måste man ju tänka lite. Jag har sol sida på alla mina fönster. I år har den varit uppe i 45 grader i solen vid fönsterna.
Man kan inte sätta två vägs lösning för nära varandra. Då går ju värmen som går ut. är risken att den går in ingen, samma luft som då kom ut. Inte bra. Många gånger så sätter man ju AC i ett varmt rum. som då är varmt utanför fönstret.
Det är ingen optimal lösning.
För min del är den mer problem. Jag drar ju inte jäkla varme. Så min AC tappar effekt som satan. Bästa är ju om man har en genomgående lägenhet. En varm sida och en kall. Så man har ett fönster öppet där det är kallare. Solen ligger inte på.

Det spelar inte så stor roll om den drar in relativt varm luft utifrån om man har byggt ett tvåslangssystem. Så länge den byter ut i alla fall 50% av luften som går ut mot ny luft utifrån så ser jag inte att den skulle överhetta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Där har vi en riktigt snygg lösning. Nästan så att det är som en permanent lösning någon monterat från början.

Tackar 😊 ända som va lite synd va att fönstret va typ 122cm och plywooden va bara 120cm så den är två cm för låg på insidan. Men hade plywood i källaren som jag ville bli av med och ville inte köpa en helt ny skiva bara för den anledning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja men sen måste man ju tänka lite. Jag har sol sida på alla mina fönster. I år har den varit uppe i 45 grader i solen vid fönsterna.
Man kan inte sätta två vägs lösning för nära varandra. Då går ju värmen som går ut. är risken att den går in ingen, samma luft som då kom ut. Inte bra. Många gånger så sätter man ju AC i ett varmt rum. som då är varmt utanför fönstret.
Det är ingen optimal lösning.
För min del är den mer problem. Jag drar ju inte jäkla varme. Så min AC tappar effekt som satan. Bästa är ju om man har en genomgående lägenhet. En varm sida och en kall. Så man har ett fönster öppet där det är kallare. Solen ligger inte på.

Alltså, om det var som du beskriver så skulle inte tvådelade AC fungera om utedelen låg på den soliga varma sidan. Nu gör de dock det. Visst, om du sätter slangarna så att insuget direkt drar luften från utsuget så är det inte optimalt. Det borde inte vara så svårt att få slangarna att peka åt lite olika håll dock, eller att det åtminstone är en bit mellan dem. Så länge luften som sugs in är bara ett par grader svalare än luften som pumpas ut så räcker det långt för värmeväxlaren.

Slangarna i sig är ju en del av problemet. Värmen som pumpas ut sprids ju tillbaka in i rummet genom slangen, det är ofrånkomligt. Därför ska man ha så korta slangar som det bara är möjligt. Kan man dessutom använda isolerade slangar för att minimera att värme strålar ut från dem är det ännu bättre.

Det sagt. En AC med en slang är oftast bättre än ingen alls. Den jag hade gjorde bara en skillnad i rummet på 3-4 grader, i bästa fall 5-6 när det var extremt varmt, men det kan vara tillräckligt för att göra det drägligt och möjligt att sova. Dessutom avfuktar den ju luften i samma veva vilket också hjälper för att ge en svalare känsla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag gjorde också ett dubbel-rör mod samt fixade rörigenomföring i fönstret.

Skruvat på en 125mm krage med några gamla fläkt-skruvar igenom gallret och klämde fast ett reklamblad som låg på dörrmattan mellan partikelfiltret och gallret. (sedan är det ett varv pizza-kartong för att röret ska sitta bra)

Är dessa olagliga i Sverige eller finns det någon anledning att de inte går att hitta i någon svensk butik, annat än att jag är sämst på att leta?

(Ja, jag förstår att de inte är olagliga)

Permalänk
Medlem

Hej

Kopplade in min AC igår. Jag har funderat kring det här med tvåslangslösning.

Det kan väl inte spela särskilt stor roll med bara en slang så länge man på ett eller annat sätt tillför ungefär lika mycket luft som ACn pumpar ut? Det man inte vill ska ske är att ACn arbetar med undertryck eftersom luftflödet direkt minskar i AC-enheten och således sjunker effektiviteten.

Att ha ett fönster öppet en bit ifrån ACn fungerar ok för mig. Luften eller utetemperaturen i sig är sällan problemet. Bekymret är treglasfönsterna och fasaden som absorberar enorma mängder värme av solinstrålningen.

Jag tänker att en tvåslangslösning blir nödvändig först när det inte går att tillföra lagom mycket luft på annat sätt än att den sugs in från trapphus eller frånluftsventiler. Det problemet har inte jag med ett fönster lite på glänt och AC på full blås. Kommer inte störas av oväsen eller annat utifrån som jag har det ordnat nu. Skulle väl vara om en geting letar sig in.

Det vore förstås bäst att byta ut luftmängden som AC enheten använder exakt 1:1 förutsatt att man har optimal ventilation.

Får återkomma när det blir riktigt varmt ute. Igår fick jag ned temperatur från 27.5 grader till 19.8 uppmätt ca 5 meter ifrån AC enheten. Då slutade kompressorn att gå stora delar av tiden, inställd på 16 grader.

(Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW)

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Alltså, om det var som du beskriver så skulle inte tvådelade AC fungera om utedelen låg på den soliga varma sidan. Nu gör de dock det. Visst, om du sätter slangarna så att insuget direkt drar luften från utsuget så är det inte optimalt. Det borde inte vara så svårt att få slangarna att peka åt lite olika håll dock, eller att det åtminstone är en bit mellan dem. Så länge luften som sugs in är bara ett par grader svalare än luften som pumpas ut så räcker det långt för värmeväxlaren.

Slangarna i sig är ju en del av problemet. Värmen som pumpas ut sprids ju tillbaka in i rummet genom slangen, det är ofrånkomligt. Därför ska man ha så korta slangar som det bara är möjligt. Kan man dessutom använda isolerade slangar för att minimera att värme strålar ut från dem är det ännu bättre.

Det sagt. En AC med en slang är oftast bättre än ingen alls. Den jag hade gjorde bara en skillnad i rummet på 3-4 grader, i bästa fall 5-6 när det var extremt varmt, men det kan vara tillräckligt för att göra det drägligt och möjligt att sova. Dessutom avfuktar den ju luften i samma veva vilket också hjälper för att ge en svalare känsla.

Som sagt. AC har man ju vid ett fönster som är i ett varmt rum. Om då solen ligger på plus om det inte blåser så mycket ute.
Sen då de personerna som har upp till 30-50 vid fönsterna där man då har tilluften (Slangen) Då drar man ju in en så hög temp (Varme) direkt in i AC. Inte bra alls. Bättre de som kan. Ha ett annat fönster öppet där det är ingen sol eller svalare. Mina andra rum är så varmt och den luften går ju till AC. Stänger jag till dörren i sovrummet (Inte helt stängd).
Då blir det ju kallare i rummet. Varför, jo mindre varme till AC. Blir ju att AC tar in den kalla luften som har då skapas i rummet. Därför blir det kallare om du skärmar av värmen så mycket man kan. Men en slang drar man ju in varm luft direkt i AC.
så den jobbar inte optimalt.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Som sagt. AC har man ju vid ett fönster som är i ett varmt rum. Om då solen ligger på plus om det inte blåser så mycket ute.
Sen då de personerna som har upp till 30-50 vid fönsterna där man då har tilluften (Slangen) Då drar man ju in en så hög temp (Varme) direkt in i AC. Inte bra alls. Bättre de som kan. Ha ett annat fönster öppet där det är ingen sol eller svalare. Mina andra rum är så varmt och den luften går ju till AC. Stänger jag till dörren i sovrummet (Inte helt stängd).
Då blir det ju kallare i rummet. Varför, jo mindre varme till AC. Blir ju att AC tar in den kalla luften som har då skapas i rummet. Därför blir det kallare om du skärmar av värmen så mycket man kan. Men en slang drar man ju in varm luft direkt i AC.
så den jobbar inte optimalt.

Har du jämfört 2 och 1 slang själv? Det borde ju vara bättre att ta luft utifrån så länge som ACn inte överhettas. Annars så suger den ju in luft som den kylt ner för att sedan kasta ut och suga in ny varmare luft i rummet med undertrycket. Det behöver ju inte vara kall luft den använder för att kyla ner sig utan bara det är tillräckligt med luftflöde borde den inte överhettas oavsett hur varmt det är ute.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Har du jämfört 2 och 1 slang själv? Det borde ju vara bättre att ta luft utifrån så länge som ACn inte överhettas. Annars så suger den ju in luft som den kylt ner för att sedan kasta ut och suga in ny varmare luft i rummet med undertrycket. Det behöver ju inte vara kall luft den använder för att kyla ner sig utan bara det är tillräckligt med luftflöde borde den inte överhettas oavsett hur varmt det är ute.

Absolut. Med två slangar så slipper du undertrycket som annars skapas och du kan med hälp av slangen då styra vartifrån luften ska sugas in.

Hur som så är det som sagt mest optimalt att ha denna insugsslang vid en skuggig plats jämfört med att ha den på solsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Absolut. Med två slangar så slipper du undertrycket som annars skapas och du kan med hälp av slangen då styra vartifrån luften ska sugas in.

Hur som så är det som sagt mest optimalt att ha denna insugsslang vid en skuggig plats jämfört med att ha den på solsidan.

Precis. Jag köpte min AC för att kyla ner. Det är det jag bryr mig om och tänker på. Det här med undertryck är lätt att ta bort utan förstöra effekten på AC.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Som sagt. AC har man ju vid ett fönster som är i ett varmt rum. Om då solen ligger på plus om det inte blåser så mycket ute.
Sen då de personerna som har upp till 30-50 vid fönsterna där man då har tilluften (Slangen) Då drar man ju in en så hög temp (Varme) direkt in i AC. Inte bra alls. Bättre de som kan. Ha ett annat fönster öppet där det är ingen sol eller svalare. Mina andra rum är så varmt och den luften går ju till AC. Stänger jag till dörren i sovrummet (Inte helt stängd).
Då blir det ju kallare i rummet. Varför, jo mindre varme till AC. Blir ju att AC tar in den kalla luften som har då skapas i rummet. Därför blir det kallare om du skärmar av värmen så mycket man kan. Men en slang drar man ju in varm luft direkt i AC.
så den jobbar inte optimalt.

Du får ursäkta mig men utifrån det du skriver undrar jag om du förstår hur en AC/Värmeväxlare fungerar. En AC har två delar, en varm och en kall del. Beroende på konstruktion kan de växla sida. De flesta portabla AC kan inte det dock. För att fungera optimalt ska båda ha ett lika stort in- som utflöde och helst vara oberoende av varandra, det är därför en fastmonterat AC har ena delen ute och andra inne. Den varma delen behöver bara några få graders skillnad på till- och frånluft för att den ska fungera optimalt. Två slangar är därför alltid att föredra, det kan aldrig bli effektivare med bara en slang. Självklart behöver den inte jobba lika hårt om skillnaden i temperatur är större men det leder bara till en något ökad elförbrukning.

Det räcker således med att se till att tilluftsslangen är en bit från frånluftsslangen så det inte blir direktcirkulation på luften. Även om det är 40 grader utanför fönstret är frånluften från ACn högre än så och det räcker för att det ska fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Precis. Jag köpte min AC för att kyla ner. Det är det jag bryr mig om och tänker på. Det här med undertryck är lätt att ta bort utan förstöra effekten på AC.

Fast det där går inte ihop. Om du skapar ett undertryck som ersätts med luft utifrån så förstör du med andra ord effekten av din AC. Du eliminerar inte effekten helt och hållet, men du gör den mindre effektiv och det kommer därför krävas mer tid och därmed mer energi för att nå samma inomhustemperatur.