Internet är nere 8:e juni - Reddit, Twitch, etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu verkar de ha fixat problemet och det jag är nyfiken på är hur sådant här kan gå till tekniskt talat?

Även om vi inte vad felet var och därmed vad som gjordes för att lösa det så kan man ju ta hypotetiskt exempel.

Vad kan exempelvis av ren slump bli fel som orsakar att vissa delar av internets infrastruktur ligger nere? Och vad kan då IT-tekniker göra efter att de identifierat felet?

Sitter de och kodar likt i Mr. Robot eller går de och drar i sladdar i diverse servicehallar? Eller drar de bara ur strömsladden och stoppar in den igen? Det låter nästan magiskt det hela för mig som icke-insatt!

Första man kollar är oftast om något blev ändrat när problemet uppstod. Liknande problem har hänt förr när någon godkänt en felaktig config.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Givetvis. Så fort någonting strular på internet så rör det sig om en attack.

Självklart inte alltid men om flera sidor går ner samtidigt så lär det inte va för att det finns nån stor nyhet som gör att servrarna inte pallar med trafiken. Det hände på Blackfriday bland annat för några år sedan när alla skulle handla samtidigt. Men så vitt jag vet har inte hänt nånting idag som ALLA vill läsa samtidigt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Självklart inte alltid men om flera sidor går ner samtidigt så lär det inte va för att det finns nån stor nyhet som gör att servrarna inte pallar med trafiken. Det hände på Blackfriday bland annat för några år sedan när alla skulle handla samtidigt. Men så vitt jag vet har inte hänt nånting idag som ALLA vill läsa samtidigt.

Du har helt missat vad CDNs är eller?

Stora delar av internet hänger på några få punkter, går en sån ner slocknar mycket. Skulle de tre största gå ner så försvinner 70%~ av internet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har helt missat vad CDNs är eller?

Stora delar av internet hänger på några få punkter, går en sån ner slocknar mycket. Skulle de tre största gå ner så försvinner 70%~ av internet.

Visst fast nu verkar det va riktat mot just nyhetskanaler och forum.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men så vitt jag vet har inte hänt nånting idag som ALLA vill läsa samtidigt.

Citat:

Fastly said it had identified a service configuration that triggered disruptions across its servers around the world. The company has disabled that configuration.
Essentially, Fastly took down its own network with a bad software update — a rare but not unheard of goof that has temporarily brought down parts of even larger online platforms, including Google and Amazon, in the past.

https://edition.cnn.com/2021/06/08/tech/internet-outage-fastl...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Visst fast nu verkar det va riktat mot just nyhetskanaler och forum.

Du menar att det är sidorna folk lyckades märka var nere? Och riktat? Att några företag som i flesta fall inte har något att göra med varandra gick ner i några minuter pga olycka låter inte så riktat.

Om du kollar på Fastly vilka som är kunder (som lämnat recension) så är forum och nyheter inte ens största kategorierna. https://www.fastly.com/customers/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är bra att dessa molntjänster går ner ibland... Just för att göra en fingervisning om hur sårbart vårat samhälle är, då mer och mer myndigheter börjar gå över till molntjänster och överger egna servrar.

Internet var ganska robust.. gick DNS systemet ner knacka man bara in IP numret i adressfältet så kom man till hemsidan iallafall.
Nu mer kan man inte göra det ens...
www.polisen.se har ip 147.186.112.183
www.msb.se har ip 152.199.22.193
www.krisinformation.se har ip 93.184.215.139
Går inte att öppna genom att bara knacka in ip't och detta ska vara viktiga sidor vid en samhällskris..
Tyvärr, DNS systemet har blivit hackat, så du får vänligt vänta på att inte få information om det . hahahahaha

www.sweclockers.com har ip 158.174.189.9 Denna öppnar iallafall en sweclockers sida med felmeddelande o klickbara länkar
www.internetstiftelsen.se har ip 159.253.30.207 Denna går att nå
www.duckduckgo.com Har ip 40.89.244.232 Fullt fungerande

Ganska sjukt att det som är viktigast blir inte nåbart vid dns problematik... det som inte är viktigt är nåbart

Så det är bra att molntjänster strular och det är bra när det blir DNS hicka så att samhället förstår hur sårbara vi är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tycker det är bra att dessa molntjänster går ner ibland... Just för att göra en fingervisning om hur sårbart vårat samhälle är, då mer och mer myndigheter börjar gå över till molntjänster och överger egna servrar.

Internet var ganska robust.. gick DNS systemet ner knacka man bara in IP numret i adressfältet så kom man till hemsidan iallafall.
Nu mer kan man inte göra det ens...
www.polisen.se har ip 147.186.112.183
www.msb.se har ip 152.199.22.193
www.krisinformation.se har ip 93.184.215.139
Går inte att öppna genom att bara knacka in ip't och detta ska vara viktiga sidor vid en samhällskris..
Tyvärr, DNS systemet har blivit hackat, så du får vänligt vänta på att inte få information om det . hahahahaha

www.sweclockers.com har ip 158.174.189.9 Denna öppnar iallafall en sweclockers sida med felmeddelande o klickbara länkar
www.internetstiftelsen.se har ip 159.253.30.207 Denna går att nå
www.duckduckgo.com Har ip 40.89.244.232 Fullt fungerande

Ganska sjukt att det som är viktigast blir inte nåbart vid dns problematik... det som inte är viktigt är nåbart

Så det är bra att molntjänster strular och det är bra när det blir DNS hicka så att samhället förstår hur sårbara vi är..

Peta in lite records i hostsfilen eller en lokal DNS-server så går det fint utan att kunna göra uppslagningar över internet. Eller så kan du putta in rätt värde i host-headern på ditt request och eventuellt se till att skicka med namnet genom SNI när du öppnar TLS-anslutningen om webbservern är riktigt taskig och kräver det. Men att lägga till en post i hostsfilen är ju betydligt enklare.

Citat:

www.internetstiftelsen.se har ip 159.253.30.207 Denna går att nå
www.duckduckgo.com Har ip 40.89.244.232 Fullt fungerande

Båda svarar bara med en redirect till respektive hostname, så enligt ditt kriterium duger inte någon av dessa heller.

$ curl -sik https://159.253.30.207 | grep -i location
location: https://internetstiftelsen.se/

$ curl -sik https://40.89.244.232 | grep -i location
location: https://duckduckgo.com/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Peta in lite records i hostsfilen eller en lokal DNS-server så går det fint utan att kunna göra uppslagningar över internet. Eller så kan du putta in rätt värde i host-headern på ditt request och eventuellt se till att skicka med namnet genom SNI när du öppnar TLS-anslutningen om webbservern är riktigt taskig och kräver det. Men att lägga till en post i hostsfilen är ju betydligt enklare.

Båda svarar bara med en redirect till respektive hostname, så enligt ditt kriterium duger inte någon av dessa heller.

$ curl -sik https://159.253.30.207 | grep -i location
location: https://internetstiftelsen.se/

$ curl -sik https://40.89.244.232 | grep -i location
location: https://duckduckgo.com/

Det är tre år sedan jag satt med det där och slog resultatet i huvudet till de på MSB, då det handlade om nya sajten krisinformation
Så jag tog bara några exempel ur det blå just nu, då jag inte har den researchen tillgänglig.
Poängen är att det blir bara mer o mer sårbart.

Lika så vissa som installerar win10 med enbart microsoftkonto..
Jag fixade en bekants dator för 4år sedan tror jag det var.. Hans dongel hade drivrutinsfel, så han kunde inte logga in på sin dator ens.

Så ja har man kunskap kommer man förbi med att skapa en egen dns, komma runt inlogget på win10 osv..
Men de som inte kan.. det är här 80% av svenska befolkningen sitter, där de inte vet vad de ska göra

Permalänk
Medlem

Tanken är ju att en cdn ska ha någon form av redundans. Men när deras redundans fallerar hjälper inte det. Det är väll dem och cloudflare som är stora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är tre år sedan jag satt med det där och slog resultatet i huvudet till de på MSB, då det handlade om nya sajten krisinformation
Så jag tog bara några exempel ur det blå just nu, då jag inte har den researchen tillgänglig.
Poängen är att det blir bara mer o mer sårbart.

Lika så vissa som installerar win10 med enbart microsoftkonto..
Jag fixade en bekants dator för 4år sedan tror jag det var.. Hans dongel hade drivrutinsfel, så han kunde inte logga in på sin dator ens.

Så ja har man kunskap kommer man förbi med att skapa en egen dns, komma runt inlogget på win10 osv..
Men de som inte kan.. det är här 80% av svenska befolkningen sitter, där de inte vet vad de ska göra

Då förstår jag ditt klagomål på webbservrarna ännu mindre. 80% (underdrift deluxe) av svenska befolkningen har inte skrivit ner IP-adressen till en enda webbserver ändå, så de kör fast långt innan de ens försökt ansluta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Då förstår jag ditt klagomål på webbservrarna ännu mindre. 80% (underdrift deluxe) av svenska befolkningen har inte skrivit ner IP-adressen till en enda webbserver ändå, så de kör fast långt innan de ens försökt ansluta.

om du tänker ett steg längre... Då kan de i radio eller via VMA sms systemet gå ut med att skicka it-adressen till exempelvis krisinformation.se just för att dns systemet är nere/under attack eller vad som kan orsakat det.
Händer något kan de inte skicka 2st A4 sidor text i sms form, men att mer information kan ni finna via ip blabla bla.
För de med smartphones klickar de bara på ip adressen... för de med dumtelefoner startar de datorn.

Jag tänker backup
Men lokala servrar inom landet är säkraste lösningen.. och molnbaserade system drabbar många samtidigt istället för bara en.
Vissa mat affärer kör molnlösningar till kassasystemet istället för en liten server utanför fikarummet. Går molntjänsten ner eller nätet, funkar inte kassasystemet även om du har kontanter.. då är det miniräknare som gäller

Allt blir för uppkopplat och allt blir mer och mer beroende av att det alltid ska finnas en uppkoppling.
Japp supersmidigt och jag vill inte att bekvämligheten försvinner.. Den är bra... Men det måste finnas backuplösningar på riktigt viktiga saker i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

om du tänker ett steg längre... Då kan de i radio eller via VMA sms systemet gå ut med att skicka it-adressen till exempelvis krisinformation.se just för att dns systemet är nere/under attack eller vad som kan orsakat det.
Händer något kan de inte skicka 2st A4 sidor text i sms form, men att mer information kan ni finna via ip blabla bla.
För de med smartphones klickar de bara på ip adressen... för de med dumtelefoner startar de datorn.

Jag tänkte så långt och sedan fortsatte jag tänka ännu lite längre. Om MSB klarar av att skicka ut en IP-adress genom VMA och deras webbserver är uppe kan de givetvis även konfigurera om webbservern så att man inte behöver ansluta med rätt värdnamn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tänkte så långt och sedan fortsatte jag tänka ännu lite längre. Om MSB klarar av att skicka ut en IP-adress genom VMA och deras webbserver är uppe kan de givetvis även konfigurera om webbservern så att man inte behöver ansluta med rätt värdnamn.

problemet är vilja inte finns hos dem

Bara tanken på att om man har ett ip nummer till krisinformation.se, som de nu gått ut med att det är den vägen vi ska hitta senaste informationen via kriser, terrorhandlingar, samhällsstörningar osv osv.
Då borde den sajten vara tillgänglig med backup. På den sajten kan de sedan ha en länksamling med ip. nummer man kan klicka på för att komma vidare till polisen, skattemyndigheten osv osv osv.

Det hade varit ett enkelt backupsystem.

Men de vill ha det så...
Så det är därför jag ler stort varje gång det blir hicka i systemet med molnlösningar och DNS störningar.
Men inget kommer hända förräns den dagen skiten rasar på riktigt i dagar... och då säger de sedan i PR media.. oj vi vart tagna på sängen, det här hade vi ju inte trott skulle hända osv. hihihi

Förr eller senare kommer vi få smaka på när det händer på riktigt.. Jag hoppas de tar lärdom då.

Nu ska jag inte köra offtopic i tråden längre

Ha det gott allihopa

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av dlq84:

Någon har utfört en felaktig kommandorörelse.

Någon råkade dra ur eller koppla fel intrnetsladd i hårddisken...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Första man kollar är oftast om något blev ändrat när problemet uppstod. Liknande problem har hänt förr när någon godkänt en felaktig config.

Så tryck upp konsolen med § och skriv "sv_internet_online 1"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett problem för webbplatser som förlitar sig på en leverantör, hade företagen velat hade man kunnat ha sitt material på flera CDN som är helt oberoende av varandra.

Men pengar är pengar.