Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Eftersom du är så nöjd kanske du kan förklara vilka specifikation slangen som länkas ovan faktiskt har? Det verkar Amazon nämligen inte kunna göra då det står alla möjliga saker som inte är förenliga med varandra. Men översättningen utförd av en påtänd och svårt alkoholiserad trädgårdstomte, som förvarats i minst ett halvår i en möglig backlucka tillsammans med en öppen dunk thinner, får i vart fall ses som underhållande.

Holy moly! Var lite gladare kompis!
Menar utbudet i allmänhet.
Vet inte ens varför jag svarade ditt inlägg. Min kväll är genast sämre av all negativitet.

Permalänk
Medlem

Jag tar en chansning och kikar om någon i den här tråden har koll på mitt problem.
Fick hem min Electrolux EXP26U338CW tidigare ikväll och satte upp den enligt manualen.
Den fungerade fint i någon timme och sen när jag skulle ändra mode så la den av helt.

Efter ett tag drog jag ut stickkontakten för att låta den "vila" i någon timme eller två, när jag kom hem och provade igen så blinkar alla lampor samt piper oregelbundet. Det påminner ungefär som en kortslutning eller felsäkert läge.

Jag har kikat i manualen och sökt runt på diverse sidor men utan resultat. Kommer kontakta butiken imorgon kring det hela men förhoppningsvis kanske någon har något tips eller trix under rockarmen. Bifogar en länk till ett videoklipp som visar beteendet.

https://photos.app.goo.gl/iDBCJaE8ACt64VYo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Köpte från amazon. var ända stället jag kunde hitta en som liknade originalet.

https://www.amazon.se/gp/product/B07QK1L9DD/

Skrivet av ZyntaX:

Jag är en av (få verkar det som) de som är glada över att vi fått amazon.se.
Finns ju inte sånt här i Svensk handel. Letat ihjäl mig på bauhaus och liknande butiker. Finns bara skit här.

Skrivet av ztenlund:

Eftersom du är så nöjd kanske du kan förklara vilka specifikation slangen som länkas ovan faktiskt har? Det verkar Amazon nämligen inte kunna göra då det står alla möjliga saker som inte är förenliga med varandra. Men översättningen utförd av en påtänd och svårt alkoholiserad trädgårdstomte, som förvarats i minst ett halvår i en möglig backlucka tillsammans med en öppen dunk thinner, får i vart fall ses som underhållande.

Skrivet av ZyntaX:

Holy moly! Var lite gladare kompis!
Menar utbudet i allmänhet.
Vet inte ens varför jag svarade ditt inlägg. Min kväll är genast sämre av all negativitet.

Tja, finns gott om svenska butiker där produkterna har sämre beskrivning, läs den icke maskinöversätta bara! Nog för att någon som inte har engelska som modersmål skrivit den också! Produkten var tillgänglig innan amazon.se lanserades för den delen.

https://www.amazon.co.uk/Rhodesy-Portable-Conditioner-Extensi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Holy moly! Var lite gladare kompis!
Menar utbudet i allmänhet.
Vet inte ens varför jag svarade ditt inlägg. Min kväll är genast sämre av all negativitet.

Nu är det dock så att jag inte är det minsta sur, men när det kommer inlägg som ropar halleluja om Amazon direkt under en länk där de inte ens tydligt kan specificera längd och diameter så måste jag ju undra. Tydligen kan du inte heller svara på själva frågan, vilket inte är så konstigt.

Men köp gärna en "luftkonditioneringsslangtråd [som] är moturs" så kan du väl mäta och upplysa om hur det förhåller sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Vad finns det för partabla ACs med två slangar på marknaden? De som jag har sett har bara 1 slang och är inte super taggad på att modda.

Som tidigare skrivits i tråden, i Sverige finns det ingen med två slangar. Jag har i alla fall aldrig hittat någon. Ute i Europa finns det knappt heller. I USA är de dock betydligt vanligare men att importera därifrån kostar mer än det smakar.

Det som finns är tvådelade, även så kallat portabla. Svårigheten med dessa är dock var man ska ha utedelen någonstans, man kan inte bara hänga den hur som helst då det måste vara säkert monterat. Man måste dessutom även här ha ett fönster/balkongdörr öppen för att slangarna ska kunna gå mellan enheterna. Visserligen blir glipan avsevärt mycket mindre och det går ju täta runt också förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jag har inte sagt att du sagt det är 45 grader inne. Jag syftade på temperaturen utanför fönstret. Återigen, även om temperaturen precis utanför fönstret där slangarna kommer ut är hög så är ändå frånluften från ACn högre. Det behövs som sagt inte många graders skillnad för att ACn ska fungera som den är tänkt.

Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag tror du missförstår vad jag skriver. Har du ett fönster öppet i en annan del av bostaden för att utjämna undertrycket så kommer aldrig kalluften från ACn att få något riktigt fäste i rummet. Visst, det blir kanske lite svalare men du skulle få en mycket större svalka med inga fönster öppna och två slangar. Du slösar bort en massa energi genom att göra som du föreslår, ännu mer energi än att ha en tilluftsslang som suger in varm luft. Har du två slangar och tätt i övrigt, alltså inget fönster där varmare luft än inomhusluften kan komma in så får du din svalare luft att cirkulera i rummet och ACn kyler ner luften successivt till att bli svalare. Släpper du in luft utifrån så kommer inte ACn kunna göra det.

Varför Electrolux säger som de gör kan jag inte svara på. Antagligen för att de vill sälja sina prylar. Varför det inte finns några tvåslangsenheter på marknaden har jag också undrat över då de ÄR mycket effektivare. Troligen är det så att de allra flesta som köper dessa helt enkelt inte vet eller förstår bättre. Det ligger nog mycket i konsumentmakt här. För få frågar efter dem helt enkelt och de allra flesta kanske är nöjda med den effekt de med en slang ger. Troligen skulle väldigt många hellre välja en tvåslangsvariant om de dels fanns att köpa men också om de faktiskt visste att dessa är effektivare.

Du får en pratstund att blir ointressant i längden.
Jag ligger på 19 grader när den har kört någon timme. (Genomkallt) Går jag då ut i storrummet så blir där en varme bölja över en . Funka hur bra som helt. Sen riskerar jag inte min garanti och 5000 kr. Kommer suga in massa skit. Så AC kommer inte starta en dag.
Så allt funkar som det ska. Så varför ska jag ha det kallare ?. När det är sommar så vänjer sig kroppen av värmen som finns. Så 19 Garder på Sommaren känns iskallt. Plus den avfuktar riktigt bra ligger på 19 % i sovrummet. De andra rummen kan den komma upp i 50 % när det är en mycket varm dag.
Nä så jag är så nyd med mitt köp och rädd om min garanti. Sen om man då kör 2 Slangar. Alla vet att när man kör COOL så hörs det en hel del. Om man då använder en slang så går ju ljudet ut genom den istället. Då kommer alla granarna klaga.

19 Grader. inget undertryck allt. Underbar sommar kommer det vara.
Så frågan till dig ? varför ska jag ha 18-17 garder ? sen som jag kör nu hittills, kommer kosta runt en 100 lapp extra i månaden. Ingen fara alls.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu är det dock så att jag inte är det minsta sur, men när det kommer inlägg som ropar halleluja om Amazon direkt under en länk där de inte ens tydligt kan specificera längd och diameter så måste jag ju undra. Tydligen kan du inte heller svara på själva frågan, vilket inte är så konstigt.

Men köp gärna en "luftkonditioneringsslangtråd [som] är moturs" så kan du väl mäta och upplysa om hur det förhåller sig.

Alltså du har ju inte fel. Missade nog den digitalt levererade ironin där.
Min poäng är att det tyvärr saknas massor av saker i vår Svenska handel där Amazon fyller ett syfte.
Oavsett usel och dåligt översatt beskrivning eller ej.

Hur som helst jag har beställt "krage" där idag till min slang. Stos/muff eller vad det heter i verkligheten vet jag inte ens.
Sen beställde jag en längre kabel till mina Bose QC35 som jag inte lyckats/orkat hitta i Sverige.
SFF 8643 till 4x SATA kabel på 50cm köpte jag också idag. Hittar inte heller i vettig Svensk butik till vettigt pris.

Även om det är helt värdelöst beskrivet på Amazon så slår det att stå på Bauhaus och vänta på att nån ska hjälpa en i två timmar bara för att en timme senare komma ut tomhänt för dom inte har lämpliga prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du får en pratstund att blir ointressant i längden.
Jag ligger på 19 grader när den har kört någon timme. (Genomkallt) Går jag då ut i storrummet så blir där en varme bölja över en . Funka hur bra som helt. Sen riskerar jag inte min garanti och 5000 kr. Kommer suga in massa skit. Så AC kommer inte starta en dag.
Så allt funkar som det ska. Så varför ska jag ha det kallare ?. När det är sommar så vänjer sig kroppen av värmen som finns. Så 19 Garder på Sommaren känns iskallt. Plus den avfuktar riktigt bra ligger på 19 % i sovrummet. De andra rummen kan den komma upp i 50 % när det är en mycket varm dag.
Nä så jag är så nyd med mitt köp och rädd om min garanti. Sen om man då kör 2 Slangar. Alla vet att när man kör COOL så hörs det en hel del. Om man då använder en slang så går ju ljudet ut genom den istället. Då kommer alla granarna klaga.

19 Grader. inget undertryck allt. Underbar sommar kommer det vara.
Så frågan till dig ? varför ska jag ha 18-17 garder ? sen som jag kör nu hittills, kommer kosta runt en 100 lapp extra i månaden. Ingen fara alls.

Det är 14°C ute i Helsingborg, var upp till 22,5°C under dagen.

Du vet inte vad undertryck är eller varför många tar upp det verkar det som, det är normalt med undertryck i fastigheter men det är inte normalt att blåsa ut luften i ett av fönsterna. Hur det påverkar ventilationen och olika fastigheter kommer självklart skilja från bostad till bostad. I en del mindre lägenheter får du helt enkelt ha fönstret i princip öppet så att du både får tillskott och blåser ut luft i samma fönster. I det senare fallet får du en helt annan luftcirkulation än om du hade kunnat bygga igen fönstret och låta luften ta den väg via ventiler den brukar. Du kan också stänga ute ljuden utifrån mycket lättare utan att behöva montera ner allt.

Poängen är inte att du inte kan kyla din lägenhet till 19°C när du har 14-22,5°C ute utan att enheten får jobba mindre, och därav körs mindre och förbrukar mindre om det hade varit en tvåslangslösning. Det handlar alltså inte om att kyla till lägre temperatur. Effekten kan man kompensera för med större modell, alltså kompressor som drar mer el och modeller som kostar mer pengar om det är lite större rum som ska kylas.

Med de här temperaturerna hade det räckt om du körde en slang med en fläkt ansluten och satte i fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag tar en chansning och kikar om någon i den här tråden har koll på mitt problem.
Fick hem min Electrolux EXP26U338CW tidigare ikväll och satte upp den enligt manualen.
Den fungerade fint i någon timme och sen när jag skulle ändra mode så la den av helt.

Efter ett tag drog jag ut stickkontakten för att låta den "vila" i någon timme eller två, när jag kom hem och provade igen så blinkar alla lampor samt piper oregelbundet. Det påminner ungefär som en kortslutning eller felsäkert läge.

Jag har kikat i manualen och sökt runt på diverse sidor men utan resultat. Kommer kontakta butiken imorgon kring det hela men förhoppningsvis kanske någon har något tips eller trix under rockarmen. Bifogar en länk till ett videoklipp som visar beteendet.

https://photos.app.goo.gl/iDBCJaE8ACt64VYo9

Testat att dra av skyddsplasten från panelen? Tänker om den på något sätt stör så att det blir "spöktryck" på knapparna hela tiden?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Fråga till er med Electrolux Chillflex. Går era på högvarv ett tag, för att sedan gå till något mellanläge för att sedan bli ganska tyst och därefter börja om på högvarv igen? Så kör min nu hela tiden. Den är inställd på Cool med fläktläge Auto.

Är min första portabla AC så har inte full koll på hur de fungerar

Jag kör min på 16c med en timer så den inte går upp och ner. Den går på max hela tiden då och det blir riktigt svalt i sovrummet då

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är 14°C ute i Helsingborg, var upp till 22,5°C under dagen.

Du vet inte vad undertryck är eller varför många tar upp det verkar det som, det är normalt med undertryck i fastigheter men det är inte normalt att blåsa ut luften i ett av fönsterna. Hur det påverkar ventilationen och olika fastigheter kommer självklart skilja från bostad till bostad. I en del mindre lägenheter får du helt enkelt ha fönstret i princip öppet så att du både får tillskott och blåser ut luft i samma fönster. I det senare fallet får du en helt annan luftcirkulation än om du hade kunnat bygga igen fönstret och låta luften ta den väg via ventiler den brukar. Du kan också stänga ute ljuden utifrån mycket lättare utan att behöva montera ner allt.

Poängen är inte att du inte kan kyla din lägenhet till 19°C när du har 14-22,5°C ute utan att enheten får jobba mindre, och därav körs mindre och förbrukar mindre om det hade varit en tvåslangslösning. Det handlar alltså inte om att kyla till lägre temperatur. Effekten kan man kompensera för med större modell, alltså kompressor som drar mer el och modeller som kostar mer pengar om det är lite större rum som ska kylas.

Med de här temperaturerna hade det räckt om du körde en slang med en fläkt ansluten och satte i fönstret.

Jag vet inte vad du får den tempen i från. Internet ?

Här kan du se .
https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-ql0SmJ597YGBuUdwa?e=MphmPh

I dag har det inte varit så varmt i lägenheten.
Jag tog nu en bild på dagens. Då max tempen. Men det är inte den värsta jag har. Kollar du den andra då jag har 37 grader inne. Tre meter in i lägenheten. Men det var föra sommaren på den bilden.
Sen detta med undertryck. oj oj oj vad ni håller på ge er. inte jag som böja diskutera om undertryck. Jag har aldrig hat problem med det. Behöver jag skriva varför. För jag vet vad det är och hur man får bort det. Och jag har löst det. Visste jag redan innan jag köpte AC.

jag måste skriva detta. Det ena fotot har jag inte ställt klockan. så ni vet.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag vet inte vad du får den tempen i från. Internet ?

Här kan du se .
https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-ql0SmJ597YGBuUdwa?e=MphmPh

Jag tog nu en bild på dagens. Då max tempen. Men det är inte den värsta jag har. Kollar du den andra då jag har 37 grader inne. Tre meter in i lägenheten. Men det var föra sommaren på den bilden.
Sen detta med undertryck. oj oj oj vad ni håller på ge er. inte jag som böja diskutera om undertryck. Jag har aldrig hat problem med det. Behöver jag skriva varför. För jag vet vad det är och hur man får bort det. Och jag har löst det. Visste jag redan innan jag köpte AC.

jag måste skriva detta. Det ena fotot har jag inte ställt klockan. så ni vet.

SMHIs mätstation i Eskilsminne.

Din termometer är inte i skuggan och mäter inte lufttemperaturen. Du verkar dessutom prata om innetemperaturen?

Så länge du kommer med mothugg så kommer nog någon bita om du ska ta upp att du inte har undertryck, du har inte fått bort ditt undertryck och det är fortfarande så att du missar varför det tas upp i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du får en pratstund att blir ointressant i längden.
Jag ligger på 19 grader när den har kört någon timme. (Genomkallt) Går jag då ut i storrummet så blir där en varme bölja över en . Funka hur bra som helt. Sen riskerar jag inte min garanti och 5000 kr. Kommer suga in massa skit. Så AC kommer inte starta en dag.
Så allt funkar som det ska. Så varför ska jag ha det kallare ?. När det är sommar så vänjer sig kroppen av värmen som finns. Så 19 Garder på Sommaren känns iskallt. Plus den avfuktar riktigt bra ligger på 19 % i sovrummet. De andra rummen kan den komma upp i 50 % när det är en mycket varm dag.
Nä så jag är så nyd med mitt köp och rädd om min garanti. Sen om man då kör 2 Slangar. Alla vet att när man kör COOL så hörs det en hel del. Om man då använder en slang så går ju ljudet ut genom den istället. Då kommer alla granarna klaga.

19 Grader. inget undertryck allt. Underbar sommar kommer det vara.
Så frågan till dig ? varför ska jag ha 18-17 garder ? sen som jag kör nu hittills, kommer kosta runt en 100 lapp extra i månaden. Ingen fara alls.

När det varit 28-30 grader ute i en vecka så synar jag att du får ner temperaturen till 19 grader med den lösningen. Har du dessutom möjlighet till korsdrag i lägenheten så har det ännu inte varit så varmt att det räckt med bara öppna fönster i varsin ände, du hade inte behövt ACn ens för att nå ner till den temperaturen.

Ja, vi får väl se om du ändrar uppfattning när det blir en riktig värmebölja och du märker att det inte riktigt fungerar så bra som du tror.

Din första kommentar säger nog mer om dig än om mig dessutom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Testat att dra av skyddsplasten från panelen? Tänker om den på något sätt stör så att det blir "spöktryck" på knapparna hela tiden?

Knapparna är inte touch, men jag provade det med. Det märkliga är att den fungerade finfint första timmen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag tar en chansning och kikar om någon i den här tråden har koll på mitt problem.
Fick hem min Electrolux EXP26U338CW tidigare ikväll och satte upp den enligt manualen.
Den fungerade fint i någon timme och sen när jag skulle ändra mode så la den av helt.

Efter ett tag drog jag ut stickkontakten för att låta den "vila" i någon timme eller två, när jag kom hem och provade igen så blinkar alla lampor samt piper oregelbundet. Det påminner ungefär som en kortslutning eller felsäkert läge.

Jag har kikat i manualen och sökt runt på diverse sidor men utan resultat. Kommer kontakta butiken imorgon kring det hela men förhoppningsvis kanske någon har något tips eller trix under rockarmen. Bifogar en länk till ett videoklipp som visar beteendet.

https://photos.app.goo.gl/iDBCJaE8ACt64VYo9

Jag hade en Honeywell portabel AC för cirka 15 år sedan. (Huset hade bara en AC-anläggning fast monterad då, saknades AC i datorrummet, numera sitter det en fast monterad där). I Honeywellens bruksanvisning stod det att maskinen skulle stå (vara avstängd) i 12 timmar innan drift efter transport. Kan ha varit så att du dragit igång aggregatet innan oljan i kompressorn hunnit "återställa sig". Antagligen fraktades aggregatet liggandes i bilen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

När det varit 28-30 grader ute i en vecka så synar jag att du får ner temperaturen till 19 grader med den lösningen. Har du dessutom möjlighet till korsdrag i lägenheten så har det ännu inte varit så varmt att det räckt med bara öppna fönster i varsin ände, du hade inte behövt ACn ens för att nå ner till den temperaturen.

Ja, vi får väl se om du ändrar uppfattning när det blir en riktig värmebölja och du märker att det inte riktigt fungerar så bra som du tror.

Din första kommentar säger nog mer om dig än om mig dessutom.

Nu har jag till och med visat bilder på vilken varme jag har utanför fönstret. Har inte kommit upp så mycket inne än.
Så du påstår att jag kan få en temp på 19 Grader utan AC är jag har stora fönster i 3 rum som kan sticka upp till 45 grader. från klockan 11:00 till 20:00 ligger solen på hos mig.
Sen då jag har 19 innanför. Har du aldrig varit i ett växthus. Jag bor i ett sådan de. Det kan till och med var mulet.

Jag kommer inte ändra uppfattning. jag vet vad jag har nu och jag säger själv att jag kommer nog ligga runt 21-23 garder när det är 35 grader inne i rummen. Till och med mer. Jag sitter ju och skriver upp för skoj skull se hur utvecklingen går för min AC och hur det kommer vara. Bara jag ligger vid 25 grader så kommer jag vara nyd. när jag har varit uppe i 37 grader visa sommar.
Jag är fortfarande i det läge . Ja ha det ska bli kul att se var jag hamnar. Glöm nu inte bort en sak som ni inte alls har tagit upp.
Kvadrat meter. Jag har bara 12 kvadrat i sovrummet. Men AC kan klara upp till 40 kvadrat. Här är ju en sak ni måste titta på om nu ska sitta och diskutera onödiga saker. Skulle jag hatt 30-40 kvadrat i sovrummet så skulle jag nog inte klarat av så låga temp alls.

Sen till er andra som läser detta. ja ni vet redan. men jag skriver det ändå. Hur märker man undertryck i lägenhet och hur kan man kolla enkelt. Jo man går bara till ett annat fönster, i ett annat rum. om du känner att det tar emot lite eller mycket sen då hör man ett litet sug. Då är är ett undertryck. Jag har installerat i ett annat rum styrd mekanisk ventilation med fläkt för att få upp lite mer kräm in i lägenheten. som då behövs till en AC om man vill ha det bra. Men det går bra att bara öppna ett fönster bara. Fläkt gubbar som jobbar med detta bruka säga att man har bäst flöde om man öppnar i ett rum som är längts bor i en lägenhet. När jag nu öppna ett fönster så känner jag inte alls något motstånd.

Vad ska jag bita i. Jag sitter ju och små smilar när jag läser saker här och nu.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag tar en chansning och kikar om någon i den här tråden har koll på mitt problem.
Fick hem min Electrolux EXP26U338CW tidigare ikväll och satte upp den enligt manualen.
Den fungerade fint i någon timme och sen när jag skulle ändra mode så la den av helt.

Efter ett tag drog jag ut stickkontakten för att låta den "vila" i någon timme eller två, när jag kom hem och provade igen så blinkar alla lampor samt piper oregelbundet. Det påminner ungefär som en kortslutning eller felsäkert läge.

Jag har kikat i manualen och sökt runt på diverse sidor men utan resultat. Kommer kontakta butiken imorgon kring det hela men förhoppningsvis kanske någon har något tips eller trix under rockarmen. Bifogar en länk till ett videoklipp som visar beteendet.

https://photos.app.goo.gl/iDBCJaE8ACt64VYo9

Inte för jag tror det är samma fel, men min la av efter nån timme när den var ny, och det var vatten behållaren som hade blivit full.

kan ju vara värt att kolla menar jag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Qlima Pes 7125 utan slang?

Visa signatur

POL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nu har jag till och med visat bilder på vilken varme jag har utanför fönstret. Har inte kommit upp så mycket inne än.
Så du påstår att jag kan få en temp på 19 Grader utan AC är jag har stora fönster i 3 rum som kan sticka upp till 45 grader. från klockan 11:00 till 20:00 ligger solen på hos mig.
Sen då jag har 19 innanför. Har du aldrig varit i ett växthus. Jag bor i ett sådan de. Det kan till och med var mulet.

Jag kommer inte ändra uppfattning. jag vet vad jag har nu och jag säger själv att jag kommer nog ligga runt 21-23 garder när det är 35 grader inne i rummen. Till och med mer. Jag sitter ju och skriver upp för skoj skull se hur utvecklingen går för min AC och hur det kommer vara. Bara jag ligger vid 25 grader så kommer jag vara nyd. när jag har varit uppe i 37 grader visa sommar.
Jag är fortfarande i det läge . Ja ha det ska bli kul att se var jag hamnar. Glöm nu inte bort en sak som ni inte alls har tagit upp.
Kvadrat meter. Jag har bara 12 kvadrat i sovrummet. Men AC kan klara upp till 40 kvadrat. Här är ju en sak ni måste titta på om nu ska sitta och diskutera onödiga saker. Skulle jag hatt 30-40 kvadrat i sovrummet så skulle jag nog inte klarat av så låga temp alls.

Sen till er andra som läser detta. ja ni vet redan. men jag skriver det ändå. Hur märker man undertryck i lägenhet och hur kan man kolla enkelt. Jo man går bara till ett annat fönster, i ett annat rum. om du känner att det tar emot lite eller mycket sen då hör man ett litet sug. Då är är ett undertryck. Jag har installerat i ett annat rum styrd mekanisk ventilation med fläkt för att få upp lite mer kräm in i lägenheten. som då behövs till en AC om man vill ha det bra. Men det går bra att bara öppna ett fönster bara. Fläkt gubbar som jobbar med detta bruka säga att man har bäst flöde om man öppnar i ett rum som är längts bor i en lägenhet. När jag nu öppna ett fönster så känner jag inte alls något motstånd.

Vad ska jag bita i. Jag sitter ju och små smilar när jag läser saker här och nu.

Nyfiken fråga:
Är det kvadratmeter eller kubikmeter?
Ta en termometer och stoppa sensorn i ett vattenglas som du låter stå så får du en temp som är ganska korrekt.. Att lägga en sensor löst kan ge ganska så missvisande värden.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som tidigare skrivits i tråden, i Sverige finns det ingen med två slangar. Jag har i alla fall aldrig hittat någon. Ute i Europa finns det knappt heller. I USA är de dock betydligt vanligare men att importera därifrån kostar mer än det smakar.

Det som finns är tvådelade, även så kallat portabla. Svårigheten med dessa är dock var man ska ha utedelen någonstans, man kan inte bara hänga den hur som helst då det måste vara säkert monterat. Man måste dessutom även här ha ett fönster/balkongdörr öppen för att slangarna ska kunna gå mellan enheterna. Visserligen blir glipan avsevärt mycket mindre och det går ju täta runt också förstås.

Okej då förstår jag, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nu har jag till och med visat bilder på vilken varme jag har utanför fönstret. Har inte kommit upp så mycket inne än.
Så du påstår att jag kan få en temp på 19 Grader utan AC är jag har stora fönster i 3 rum som kan sticka upp till 45 grader. från klockan 11:00 till 20:00 ligger solen på hos mig.
Sen då jag har 19 innanför. Har du aldrig varit i ett växthus. Jag bor i ett sådan de. Det kan till och med var mulet.

Jag kommer inte ändra uppfattning. jag vet vad jag har nu och jag säger själv att jag kommer nog ligga runt 21-23 garder när det är 35 grader inne i rummen. Till och med mer. Jag sitter ju och skriver upp för skoj skull se hur utvecklingen går för min AC och hur det kommer vara. Bara jag ligger vid 25 grader så kommer jag vara nyd. när jag har varit uppe i 37 grader visa sommar.
Jag är fortfarande i det läge . Ja ha det ska bli kul att se var jag hamnar. Glöm nu inte bort en sak som ni inte alls har tagit upp.
Kvadrat meter. Jag har bara 12 kvadrat i sovrummet. Men AC kan klara upp till 40 kvadrat. Här är ju en sak ni måste titta på om nu ska sitta och diskutera onödiga saker. Skulle jag hatt 30-40 kvadrat i sovrummet så skulle jag nog inte klarat av så låga temp alls.

Sen till er andra som läser detta. ja ni vet redan. men jag skriver det ändå. Hur märker man undertryck i lägenhet och hur kan man kolla enkelt. Jo man går bara till ett annat fönster, i ett annat rum. om du känner att det tar emot lite eller mycket sen då hör man ett litet sug. Då är är ett undertryck. Jag har installerat i ett annat rum styrd mekanisk ventilation med fläkt för att få upp lite mer kräm in i lägenheten. som då behövs till en AC om man vill ha det bra. Men det går bra att bara öppna ett fönster bara. Fläkt gubbar som jobbar med detta bruka säga att man har bäst flöde om man öppnar i ett rum som är längts bor i en lägenhet. När jag nu öppna ett fönster så känner jag inte alls något motstånd.

Vad ska jag bita i. Jag sitter ju och små smilar när jag läser saker här och nu.

Har du alltså en fläkt som suger in ännu mer varm luft utifrån?

Verkligen en dålig lösning när man har en AC. Den får jobba mer helt i onödan om du inte stänger igen så mycket som möjligt.

Nu har det som sagt inte varit så varmt ännu, det blir värre om det blir en riktig värmebölja.

EDIT: Vi har inte haft så höga lufttemperaturer ännu, inte så länge iallafall. Har ju också legat runt en dryga 10 grader under nätterna. Så AC:n har körts väldigt sparsamt ännu. För det mesta har det räckt med öppna fönster.

Permalänk
Medlem

Glöm inte göra rent era filter grundligt, har själv bara dammsugit lite då och då där bak. Men lossade alla filter delar för första gången igår sen inköp 4 år sedan och kunde se att dammsugning har inte hjälpt så mycket hehe. Radiatorerna såg förjävliga ut samt filtrerna gula av pollen och skit. Spenderade 1-2 timmar att rensa radiatorflänsar med tandborste och topps. Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Glöm nu inte bort en sak som ni inte alls har tagit upp.
Kvadrat meter. Jag har bara 12 kvadrat i sovrummet. Men AC kan klara upp till 40 kvadrat. Här är ju en sak ni måste titta på om nu ska sitta och diskutera onödiga saker. Skulle jag hatt 30-40 kvadrat i sovrummet så skulle jag nog inte klarat av så låga temp alls.

Vad pratar du om? När vi pratar effekt/kyleffekt och rumstorlek samt storlek på maskinen tillsammans med luftutbyte så är det just vad maskinen förväntas klara av vi pratar om. Beroende på lägenhet och ventilation samt lufttemperatur så kan övriga lägenheten bli varmare av att du stör ventilationen och drar in mer luft. Om du har motsatt problem att du inte bytet ut luften så kommer en aktiv ventilation i sig göra stor skillnad, du som pratar om växthus borde förstå den principen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphoneninja:

Glöm inte göra rent era filter grundligt, har själv bara dammsugit lite då och då där bak. Men lossade alla filter delar för första gången igår sen inköp 4 år sedan och kunde se att dammsugning har inte hjälpt så mycket hehe. Radiatorerna såg förjävliga ut samt filtrerna gula av pollen och skit. Spenderade 1-2 timmar att rensa radiatorflänsar med tandborste och topps. Kul!

Precis det jag försöker säga i denna tråd. Sen då ha två system med slangar. Då ta luft utifrån som gudarna veta vad som kommer in i AC. Kvittar vilka filter man använder. i längden så fastnar där skit som är mycket svår att få bort.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Precis det jag försöker säga i denna tråd. Sen då ha två system med slangar. Då ta luft utifrån som gudarna veta vad som kommer in i AC. Kvittar vilka filter man använder. i längden så fastnar där skit som är mycket svår att få bort.

Hade inte du ett fönster öppet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Har du alltså en fläkt som suger in ännu mer varm luft utifrån?

Verkligen en dålig lösning när man har en AC. Den får jobba mer helt i onödan om du inte stänger igen så mycket som möjligt.

Nu har det som sagt inte varit så varmt ännu, det blir värre om det blir en riktig värmebölja.

EDIT: Vi har inte haft så höga lufttemperaturer ännu, inte så länge iallafall. Har ju också legat runt en dryga 10 grader under nätterna. Så AC:n har körts väldigt sparsamt ännu. För det mesta har det räckt med öppna fönster.

Jo jag har hat det redan varmt. Jag börja få varmt redan i februari.
Släpper in varmluft ? jag har redan varmluft så det får duga inne. Blir ju varmare om jag stänger igen helt.. Sen som jag har sagt. sovrummet är avskärmat.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Hade inte du ett fönster öppet?

Ja men inte på det viset som att ha insuget direkt ute. Sen är fönstret som är öppet många rum bort.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? När vi pratar effekt/kyleffekt och rumstorlek samt storlek på maskinen tillsammans med luftutbyte så är det just vad maskinen förväntas klara av vi pratar om. Beroende på lägenhet och ventilation samt lufttemperatur så kan övriga lägenheten bli varmare av att du stör ventilationen och drar in mer luft. Om du har motsatt problem att du inte bytet ut luften så kommer en aktiv ventilation i sig göra stor skillnad, du som pratar om växthus borde förstå den principen.

Lättare och går fortare att kyla 12 kvadrat en 24 kvadrat. Sen då AC kan klara upp till mycket mer.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jo jag har hat det redan varmt. Jag börja få varmt redan i februari.
Släpper in varmluft ? jag har redan varmluft så det får duga inne. Blir ju varmare om jag stänger igen helt.. Sen som jag har sagt. sovrummet är avskärmat.

Har du suttit i en bil med AC någon gång?

Brukar man ha rutorna uppe eller nere då?

Den liknelsen kanske kan öka din förståelse för vad vi försöker förmedla. 😁

Permalänk
Avstängd

Till alla härliga roliga personer som har skrivit till mig.
Har läst många gånger som säger att jag gör fel, det funkar inte, kan inte det och det. m.m
Men förklara då för mig varför funkar det då för mig. Då när det var fint väder stack den upp runt 40-45 grader ute vid fönstret. inne låg den på ca 25-29 grader. Sen sovrummet kom jag ner i 19.1 grader. Min garanti har jag kvar. Allt ser snyggt och fint ut som om jag inte har AC alls. Massa kludd vid fönsterna. Sen funkar mitt ventilationen i huset som den ska. För från luft la ju av när man starta AC. inte bra i ett badrum då. Sen då när det händer så stannar ju cirkulation inomhusluften som då är inte bra. Om det händer så blir det så varmare i hemmet. Så man måste ha någon slags sätt att få in luft som då jag har då ordnat.
Balans.. plus minus noll.....................
Vill ni ha undertryck i lägenheten så örona ramlar av. Så får ni ha det. Jag vill inte det.
Vi ni riskera garanti. Så för ni göra det med . Men inte jag.
Vill ni störa grannarna mer så för ni göra det. Det vill inte jag.
Ta nu reda på varför de inte tillverkar med två slangar.
Ha en bra sommar damer och gubbar.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.