Colorful och Nvidia öppnar portarna till världens första grafikkortsmuseum

Permalänk
Melding Plague

Colorful och Nvidia öppnar portarna till världens första grafikkortsmuseum

Snart kan besökare ta del av både gamla, nya och sällsynta grafikkort och lära sig mer om hur tekniken utvecklats genom åren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha.. Så det är där alla 3000-kort är

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Ungefär som hemma hos mina föräldrar, men där ligger korten i gamla Ica-kassar

Permalänk
Inaktiv

Hårdvarumuseum hade varit intressant, men inte i Kina av alla ställen. Lite smalt med bara grafikkort, bör kunna få nödvändigt utrymme i datormuseum lika väl.

Permalänk
Avstängd

Det är coolt med museum och häftigt, men just att bara "titta" på ett kort ger väl inte en uppskattning för hur det förändrats? Måste man inte ha lite mer info som typ chipnummer etc? Det är inte direkt som att chip blir väldigt förändrade i form eller färg utan snarare "under the hood" med transistorer etc. Kan tänka att det är kul info, men inte det bästa att strosa runt och kolla på då det ser väldigt likt ut oavsett var man vänder sig (med modifikation såklart).

Jämför med typ flora och fauna. Där har du sjuk diversitet åtminstone.

Menar inget speciellt med detta men det lär bli begränsat intresse egentligen. De som vet lite om elektroniken och tekniken. Det är vad jag tror iaf. Kul grej ändå!

Permalänk
Hedersmedlem

Visst vore det kul att se och uppleva men man ska ju kunna använda sakerna också

Så para ihop några av dem med några tidstypiska datorer, skärmar, kringutrustning, program och spel så blir det superintressant. Ett par kontor/nördhörnor från varje period skulle fullända det hela

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Anthraxious:

Det är coolt med museum och häftigt, men just att bara "titta" på ett kort ger väl inte en uppskattning för hur det förändrats? Måste man inte ha lite mer info som typ chipnummer etc? Det är inte direkt som att chip blir väldigt förändrade i form eller färg utan snarare "under the hood" med transistorer etc. Kan tänka att det är kul info, men inte det bästa att strosa runt och kolla på då det ser väldigt likt ut oavsett var man vänder sig (med modifikation såklart).

Jämför med typ flora och fauna. Där har du sjuk diversitet åtminstone.

Menar inget speciellt med detta men det lär bli begränsat intresse egentligen. De som vet lite om elektroniken och tekniken. Det är vad jag tror iaf. Kul grej ändå!

Vore kul om man hade varje kort kopplat till en tidstypisk skärm och ett spel från det året som kortet släpptes tex. Samt någon slags spec sheet och jämförelse mot andra produkter både dåtida och nutida.

Vi kanske får fixa ett sånt i Sverige

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Visst vore det kul att se och uppleva men man ska ju kunna använda sakerna också

Så para ihop några av dem med några tidstypiska datorer, skärmar, kringutrustning, program och spel så blir det superintressant. Ett par kontor/nördhörnor från varje period skulle fullända det hela

Alltså, detta! Sätta sig ner med ett tidstypiskt datorsetup för att köra någon gammal mjukvara, eller för de flesta kanske mer relevant, spela ett spel.

Ska man ändå få en nostalgikick får den gärna vara rejäl.

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta dit valfritt RTX 3080 non OC kort i en monter och folk hade vallfärdat dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Visst vore det kul att se och uppleva men man ska ju kunna använda sakerna också

Så para ihop några av dem med några tidstypiska datorer, skärmar, kringutrustning, program och spel så blir det superintressant. Ett par kontor/nördhörnor från varje period skulle fullända det hela

Två burkar med ett HD5970/GTX480 o ett 6900XT/3090 så man ser prestandaskillnad i kanske till och med samma spel 2010 vs 2020s bästa?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se mer "med det här kortet introducerades tnl i hårdvara" och teknisk genomgång av hur teknikerna fungerar.

Undrar om de har 3dfx kortet med 4 gpuer där

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Vore kul om man hade varje kort kopplat till en tidstypisk skärm och ett spel från det året som kortet släpptes tex. Samt någon slags spec sheet och jämförelse mot andra produkter både dåtida och nutida.

Vi kanske får fixa ett sånt i Sverige

Sen är frågan hur länge kortet kommer att hålla, om man ska ha ett spel igång 24/7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Haha korten är så sällsynta att enda sättet är se dem är på museum. Det är kul att vara entusiast nu mera.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LPG:

Två burkar med ett HD5970/GTX480 o ett 6900XT/3090 så man ser prestandaskillnad i kanske till och med samma spel 2010 vs 2020s bästa?

Tänker snarare på Pentium MMX och ett 3dfx Voodoo i Quake brevid en 486 DX4/100

Då är det skillnad på riktigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tänker snarare på Pentium MMX och ett 3dfx Voodoo i Quake brevid en 486 DX4/100

Då är det skillnad på riktigt.

Det är grejer före min tid tyvärr men klart, det var avsevärt större skutt i prestanda förr

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen är frågan hur länge kortet kommer att hålla, om man ska ha ett spel igång 24/7.

Jo, av praktiska skäl kanske man får nöja sig med inspelat material som visar vad korten var kapabla till. Men det vore betydligt bättre än att bara visa själva korten i alla fall. Även om det förstås skett stora tillverkningstekniska framsteg genom åren så är det ju vad grafikkorten kan åstadkomma som är det riktigt intressanta.

Permalänk
Medlem

Hade kidsen varit lite yngre så att de absolut inte hade något annat väl än att följa med, så hade det varit jätteroligt att tvinga med dem och stå och titta på gammal hårdvara, samtidigt som jag pratar i timmar om hur de presterade och ivrigt påpekade, om och om igen, att allt var bättre förr

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Jo, av praktiska skäl kanske man får nöja sig med inspelat material som visar vad korten var kapabla till. Men det vore betydligt bättre än att bara visa själva korten i alla fall. Även om det förstås skett stora tillverkningstekniska framsteg genom åren så är det ju vad grafikkorten kan åstadkomma som är det riktigt intressanta.

Japp, håller med.

Bättre med inspelat, men då skulle man visa upp ett spel så att man kan se någon skillnad, så man får ha flera olika spel som funkar på korten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite smalt med bara grafikkort, bör kunna få nödvändigt utrymme i datormuseum lika väl.

This! Det första jag tänkte på!

Grafikkort är väl halvkul, men processorer och gamla klassiska chassin är väl det som triggar mest hos mig. 2400 bauds modem, hemmalödade ljudkort om man inte hade råd med sound blaster, etc.

Jag kommer inte ihåg vad de hemmagjorda ljudkorten kallades för, men det var väl 6-8 motstånd och jag tror man satte den på lpt, inte seriellporten. Någon som vet vad jag pratar om?

Någon som kommer ihåg Dr Sbaitso? https://www.youtube.com/watch?v=1lzJMJxTA7k

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag kommer inte ihåg vad de hemmagjorda ljudkorten kallades för, men det var väl 6-8 motstånd och jag tror man satte den på lpt, inte seriellporten. Någon som vet vad jag pratar om?

Covox bland annat.
Men det fanns flera med samma princip.

Permalänk
Medlem

Kul men vettefan om man bara vill kolla gpuer.
Hittade ett ATI Radeon X850 XT på jobbet som jag tänkte rama in tillhör min era och Ati finns ju inte mer.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/h8dexRPxeRs

Detta är mer på min todo list.

Home computer museum i nederländerna.

https://www.homecomputermuseum.nl/

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Covox bland annat.
Men det fanns flera med samma princip.

Tack så mycket!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För full upplevelse är det kö för att titta på RTX3000-serien.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"